پوست و مو

درمان خانگی شوره سر

درمان خانگی شوره سر

بررسی اجمالی شوره سر

شوره سر مربوط به درماتیت سبورئیک (SD) است که باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود، اما فقط روی پوست سر ایجاد می شود. آنقدر رایج است که تقریباً نیمی از منبع معتبر جمعیت بزرگسال جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.

شوره سر اختلالی است که در آن پوست روی پوست سر مقادیر زیادی از لایه بالایی خود را می ریزد. ریزش سلول های مرده و قدیمی پوست طبیعی است. با این حال، افراد مبتلا به شوره سر دارای تکه های پوستی بزرگ تری هستند که با سرعت بیشتری پوسته پوسته می شوند.

میتوان گفت شوره سر یک بیماری شایع است مسری یا جدی نیست اما می تواند خجالت آور و درمان آن دشوار باشد. همچنین بیشتر مردم از پوست ها رنج می‌برند اما از سوی دیگر، خارش ممکن است ناراحت کننده ترین عارضه جانبی آن باشد.

اکثر مردم در برخی مواقع شوره سر را تجربه می کنند، اما از سنین نوجوانی تا میانسالی شایع تر است.

شوره های خفیف را می توان با یک شامپو ملایم روزانه درمان کرد. اگر این کار موثر نبود، یک شامپوی دارویی ممکن است کمک کند. ممکن است علائم بعداً عود کند.

 

درمان شوه سر

 

علائم شوره سر

علائم و نشانه های شوره سر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر از علائم اصلی شوره سر هستند.

پوست های سفید و روغنی روی پوست سر، موها، ابروها، ریش یا سبیل و شانه های شما ایجاد می‌شود و یا معمولاً در موهای شما و روی شانه های شما جمع می شوند و اغلب در ماه های پاییز و زمستان که هوا خشک است بدتر می‌شوند.

-پوست سر پوسته دار در نوزادان با کلاهک گهواره ای

-اریتم که لکه های قرمز روی پوست سر و گاهی اوقات روی صورت است. (اریتم مولتی فرم یک واکنش با واسطه ایمنی است که باعث ایجاد بثورات برجسته، قرمز و مشخص روی پوست یا غشاهای مخاطی می‌شود. اغلب خود به خود برطرف می شود اما ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد.)

-اگر استرس داشته باشید علائم و نشانه‌ها ممکن است شدیدتر باشند و در فصول سرد و خشک تشدید می‌شوند.

 

درمان شوره سر

 

علت شوره سر

عوامل زیادی می توانند در ایجاد شوره سر نقش داشته باشند، بنابراین تعیین علت دقیق خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر شما می‌تواند دشوار باشد و اغلب، مشخص نیست که چرا شوره سر ایجاد می شود. در اینجا چند دلیل احتمالی منبع قابل اعتماد آورده شده است:

-درماتیت سبورئیک : افراد مبتلا به درماتیت سبورئیک پوست تحریک شده و چرب دارند و بیشتر در معرض شوره سر هستند. پوست قرمز، چرب و پوشیده از پوسته های سفید یا زرد خواهد بود.

می تواند بر روی پوست سر، پشت گوش ها، ابروها، سینه و سایر قسمت های بدن تأثیر بگذارد.

-رشد بیش از حد یک قارچ مخمر مانند به نام مالاسزیا (مخمری که روی پوست سر ایجاد می‌شود) یکی از علل درماتیت سبورئیک است.

شوره سر اغلب از منبع معتبر مالاسزیا سرچشمه می گیرد، قارچی که معمولاً روی پوست سر زندگی می‌کند و از روغن های ترشح شده توسط فولیکول های مو تغذیه می‌کند.
مالاسزیا معمولاً یک مشکل نیست، اما در برخی افراد سیستم ایمنی بیش از حد به آن واکنش نشان می دهد. این می تواند باعث تحریک پوست سر و تولید سلول های اضافی پوست شود.
همانطور که این سلول های اضافی پوست می‌میرند و می‌ریزند، با روغن مو و پوست سر مخلوط می‌شوند و شوره ایجاد می‌کنند.

-کلونیزاسیون قارچ در سطح پوست شما

-بهداشت نامناسب عاملی نیست، اما اگر فردی موهای خود را مرتب نشوید یا برس نکشد، پوسته پوسته ها بیشتر قابل مشاهده است.

-پوست خشک

-واکنش های آلرژیک به محصولات مو و پوست

-سایر بیماری های پوستی، مانند اگزما یا پسوریازیس

-ترشحات غدد چربی شما

-شامپو و محصولات مراقبت از مو

برخی از محصولات مراقبت از مو می توانند پوست سر را تحریک کنند و ممکن است باعث شوره سر شوند. اگر فردی متوجه شد که محصولی باعث تحریک می شود، باید سعی کند شامپوی ملایم و غیر دارویی را تغییر دهد.

برخی افراد می گویند که شامپو نزدن کافی باعث تجمع سلول های مرده پوست می‌شود و پوسته پوسته و خارش ایجاد می‌شود، یا برعکس، شستشوی بیش از حد پوست سر با شامپو منجر به از بین رفتن روغن های طبیعی پوست سر می‌شود و بیش از حد خشک می‌شود .

شواهدی وجود ندارد که هر یک از اینها درست است. دفعاتی که یک فرد نیاز به شستن موهای خود دارد در افراد مختلف متفاوت است.

در حالی که محصولات خاص می توانند باعث تحریک و واکنش در برخی افراد شوند، شامپو زدن مکرر معمولا مفید است.

سبوتیک درماتیت

 

عوامل دیگر شوره سر

عوامل دیگری که ممکن است خطر ابتلا به شوره سر را افزایش دهند عبارتند از:

-دمای شدید زمستان و احتمالاً ترکیبی از هوای سرد و گرمای بیش از حد اتاق‌ها

-برس زدن دیر به دیر مو، زیرا برس زدن به حذف سلول های مرده پوست کمک می‌کند

– فشار بیش از حد از کلاه به پوست سر

-قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

– قرار گرفتن در معرض گرد و غبار یا خاک

-سن، زیرا شوره سر بیشتر در سنین نوجوانی و میانسالی رخ می دهد (اگرچه نوعی شوره سر که به عنوان کلاه گهواره ای شناخته می شود نیز در نوزادان رایج است)

-عوامل هورمونی، در مردان شایع تر است.

-رژیم غذایی. عوامل رژیم غذایی ممکن است نقش داشته باشند. مواد مغذی که ممکن است کمک کند عبارتند از:

  1. روی، اگر فردی کمبود داشته باشد.
  2. ویتامین های گروه B، همچنین اگر فردی دچار کمبود باشد.
  3. نوعی چربی امگا 6 معروف به گاما لینولنیک اسید که در روغن گل مغربی وجود دارد.

با این حال، شواهد تحقیقاتی کافی برای اثبات اینکه این اقدامات یا سایر اقدامات غذایی می‌تواند به رفع شوره سر کمک کند، وجود ندارد.

-برخی از افراد ممکن است به دلایل ناشناخته نسبت به دیگران مستعد ابتلا به شوره سر باشند. با این حال، مشخص است که مردان بیشتر از زنان دچار شوره سر می‌شوند.

-افرادی که تمایل دارند موهای چرب‌تری داشته باشند یا با بیماری‌های خاصی (مانند بیماری پارکینسون یا HIV) زندگی می‌کنند نیز در معرض خطر بیشتری هستند. ممکن است در دوران بلوغ متوجه علائم شده باشید، اما شوره سر در هر سنی ممکن است ایجاد شود.

 

درمان شوره سر

 

شوره سر در نوزادان

نوزادان و کودکان جوان اغلب دارای نوعی شوره هستند که به عنوان کلاهک گهواره ای شناخته می شود. لکه های زرد، چرب و پوسته پوسته روی پوست سر وجود خواهد داشت.

اغلب در 2 ماه اول پس از تولد ظاهر می شود و چند هفته یا چند ماه طول می‌کشد.

شستن ملایم پوست سر با شامپو بچه و استفاده از روغن بچه می‌تواند به جلوگیری از ایجاد پوسته ها کمک کند.

در صورت بروز موارد زیر، نوزاد باید به پزشک مراجعه کند :

-ترک خوردن پوست

-عفونت

-خارش

-تورم

-خون ریزی

-گسترش علائم به سایر قسمت های بدن

 

تفاوت شوره سر و خشکی پوست سر

ممکن است تشخیص تفاوت بین شوره سر و پوست سر خشک برای شما دشوار باشد، زیرا هر دو می‌توانند به طور مشابه ظاهر شوند در واقع هر دو می‌توانند باعث ایجاد پوسته پوسته و احساس خارش در پوست سر شما شوند.

اما در حالی که شوره سر مربوط به درماتیت سبورئیک است، خشکی پوست سر به سادگی به از دست دادن آب بیش از حد پوست مربوط می شود. این  زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که شما مایعات کافی دریافت نمی‌کنید.

اما، ممکن است از برخی محصولات مو که ممکن است روی پوست سر خود استفاده می‌کنید نیز رخ دهد که ممکن است روغن طبیعی پوست سر شما را از بین ببرد. اگر در آب و هوای سرد و خشک زندگی می‌کنید، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به خشکی پوست سر باشید.

درمان پوست سر خشک معمولاً شامل تغییر شامپوی خود به یک شامپوی ملایم و بدون دارو است که تا حد امکان حاوی مواد افزودنی کمی است که ممکن است رطوبت را از پوست سر شما پاک کند.

 

چگونه از شوره سر جلوگیری کنیم

همانطور که مطالعه کردید شوره‌ها دلایل مختلفی دارند و نمی‌توان بطور قطع دلیل آن را حدس زد اما میتوان از بوجود آمدن آن جلوگیری کرد و یا حتی درمان کرد.

راهکار های جلوگیری از ایجاد شوره

در اینجا چند نکته برای کارهایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از شوره سر انجام دهید:

1-تغییرات رژیم غذایی

غذا می‌تواند تاثیرات عجیبی بر بدن داشته باشد. غذا ممکن است علت اصلی شوره سر نباشد، اما ممکن است علائم را بدتر کند.

در حال حاضر تحقیقات کمی در مورد چگونگی تأثیر غذا بر شوره سر وجود دارد. با این حال، تعداد فزاینده ای از تحقیقات ارتباط بین رژیم غذایی و اختلالات التهابی پوست، مانند درماتیت سبورئیک را نشان می دهد.

میوه ها و سبزیجات حاوی بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های ضروری هستند که ممکن است به کاهش التهاب کمک کنند.

نتایج یک مطالعه مشاهده‌ای اخیر نشان داد افرادی که میوه‌های بیشتری مصرف می‌کنند کمتر به درماتیت سبورئیک مبتلا می‌شوند.

نتایج همچنین نشان می‌دهد که رژیم های معمول غربی ممکن است خطر ابتلا به درماتیت سبورئیک را در زنان افزایش دهد.

یک بررسی سال 2018 نشان داد که کمبود بیوتین می‌تواند منجر به چندین اختلال پوستی از جمله درماتیت سبورئیک شود. بیوتین، که به عنوان ویتامین B7 نیز شناخته می شود، در حمایت از مو، ناخن و پوست سالم نقش دارد.

غذاهای غنی از بیوتین عبارتند از:

-جگر

-زرده تخم مرغ

-آجیل

-ماهی سالمون

-مخمر تغذیه‌ای (مخمر آبجو)

 

2-استرس را کاهش دهید

استرس نقش مهمی در سلامت کلی فرد دارد. استرس طولانی مدت می‌تواند باعث افزایش فشار خون، ضربان قلب و التهاب شود.

اگرچه استرس ممکن است مستقیماً باعث اختلالات پوستی نشود، اما می‌تواند باعث بدتر یا تحریک اختلالات موجود شود.

استرس می تواند شوره سر را برای برخی افراد تشدید یا حتی بدتر کند. اگر سیستم ایمنی بدن شما به خطر بیفتد، مالاسزیا می تواند رشد کند، این دقیقا همان کاری است که استرس با بدن شما می کند.

یک مطالعه ژاپنی که در سال 2014 منتشر شد که رابطه بین استرس ناشی از اضطراب و درماتیت آتوپیک را بررسی کرد. شرکت کنندگان مبتلا به درماتیت آتوپیک سطوح بالاتری از اضطراب را نسبت به افراد بدون این بیماری گزارش کردند.

با پوست سر خود مهربان باشید و استراحت کنید. سعی کنید یک پیاده روی ترمیمی یا تمرین یوگا انجام دهید. حتی ممکن است نگه داشتن گزارشی از رویدادهای استرس زا برای شما مفید باشد. بنویسید که آنها چه هستند و چگونه بر شوره سر شما تأثیر می گذارند. به این ترتیب، می توانید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از محرک های احتمالی در آینده انجام دهید.

 

3-بهداشت را خوب رعایت کنید. تمام تلاش خود را بکنید تا در مقابل میل به لمس پوست سر خود مقاومت کنید، به خصوص اگر از قبل خارش داشته باشد. خاراندن می‌تواند تحریک را افزایش دهد و منجر به یک چرخه معیوب شود. هنگامی که دست می زنید و می‌خراشید، می‌توانید کثیفی را نیز وارد کنید که می‌تواند شوره سر را بدتر کند.

4-شامپوی متعادل مناسب برای پوست سر خود را پیدا کنید.

 به اندازه کافی شامپو بزنید تا چربی‌ها را از بین ببرد، اما از محصولات زیادی در موهای خود استفاده نکنید زیرا ممکن است پوست سر را تحریک کند.

5-بگذارید موهایتان هوا بخورد و پوست سر در معرض هوای آزاد قرار گیرد، که قرار گرفتن در معرض منظم در فضای باز، به ویژه در جاهایی که هوا تازه تر است، می‌تواند به کاهش تجمع چربی در پوست سر کمک کند.  

6-پوست سر خود را ماساژ دهید: این همچنین ممکن است به جلوگیری از علائم شوره سر کمک کند.

7-موها و پوست سر را برس بکشید: حداقل دو بار در روز موهای خود را زمانی که مرطوب است (نه خیس) برس بزنید.

8-اصطکاک را محدود کنید: استفاده از کلاه و روسری، به ویژه آنهایی که از مواد مصنوعی ساخته شده اند را محدود کنید.

9-داشتن روتین مناسب پوست و موی سر

درمان شوره سر

درمان‌های شوره سر شامل درمان‌های خانگی، شامپو و درمان‌های پزشکی است. شامپوهایی با موادی مانند کتوکونازول، قطران زغال سنگ و اسید سالیسیلیک می‌توانند موثر باشند.

 

10 راهکار درمان طبیعی شوره سر درخانه

شوره سر یک بیماری پوستی است که پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث خارش، پوسته پوسته شدن پوست و لکه های چرب می شود.

بسیاری از داروهای موضعی بدون نسخه (OTC) و شامپوهای مخصوص برای درمان شوره سر وجود دارد. با این حال، افراد می‌توانند با استفاده از درمان های طبیعی زیر به از بین بردن شوره سر در خانه نیز کمک کنند.

1.روغن درخت چای

روغن درخت چای یک روغن ضروری است که از لحاظ تاریخی، مردم از روغن درخت چای برای درمان بیماری‌های مختلفی مانند آکنه، پای ورزشکاران و درماتیت استفاده می‌کردند.

روغن درخت چای حاوی ترکیبی به نام terpinen-4-ol است که دارای خواص ضد میکروبی قوی است. روغن های درخت چای حاوی غلظت بالایی از ترپینن-4-اول ممکن است با سرکوب رشد قارچ ها و باکتری ها روی پوست سر به کاهش شوره سر کمک کند.

استفاده از روغن درخت چای به طور مستقیم روی پوست سر می‌تواند باعث التهاب یا بثورات پوستی شود، بنابراین افرادی که علاقه مند به استفاده از روغن درخت چای برای درمان شوره سر هستند می‌توانند با اضافه کردن چند قطره به شامپوی معمولی خود شروع کنند.

از طرف دیگر، شامپوهای حاوی روغن درخت چای نیز موجود هست.

 

  1. روغن بادرنجبویه

به طور سنتی، مردم از علف لیمو و روغن بادرنجبویه برای درمان مشکلات گوارشی، کاهش فشار خون و کاهش استرس استفاده می‌کردند.

روغن علف لیمو دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است که ممکن است به کاهش علائم شوره سر کمک کند.

مانند روغن درخت چای، روغن بادرنجبویه ممکن است باعث تحریک یا واکنش های آلرژیک شود، اگر فردی آن را مستقیماً روی پوست بمالد. افراد می‌توانند روغن علف لیمو را با آب رقیق کنند یا چند قطره از آن را در شامپو یا نرم کننده معمولی خود مخلوط کنند.

 

  1. ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه آبدار است که به دلیل خواص درمانی خود شناخته شده است. ژل موجود در برگ های آن حاوی چندین ترکیب فعال زیستی مانند اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان ها است که ممکن است شوره سر را کاهش دهد.

طبق آزمایشات و مطالعات نشان می‌دهد که ژل آلوئه ورا ممکن است حفظ رطوبت در پوست را بهبود بخشد و باعث بهبود زخم شود. آلوئه ورا همچنین ممکن است التهاب را کاهش دهد، که می‌تواند به افراد مبتلا به علائم شوره سر مانند خارش کمک کند.

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی آلوئه ورا ممکن است از شوره سر جلوگیری کند.

همچنین مطالعات نشان داده‌اند که ژل آلوئه ورا در درمان نوعی شوره سر به نام درماتیت سبورئیک موثر است.

  1. اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است فشار خون را کاهش دهند، سطح کلسترول خوب HDL را افزایش دهند و از سلامت قلب و مغز حمایت کنند. کمبود این اسید چرب می‌تواند منجر به علائم نامطلوب مانند شوره سر، ناخن های شکننده و خشکی پوست شود.

امگا 3 فواید متعددی برای پوست دارد، از جمله:

-مدیریت تولید چربی

-تنظیم التهاب

-بهبود هیدراتاسیون

-کاهش علائم پیری

غذاهای حاوی مقادیر زیادی امگا 3 شامل ماهی آزاد، ماهی خال مخالی و گردو هستند. افراد همچنین می توانند از مکمل های امگا 3 استفاده کنند.

طبق توصیه پزشکان بیشتر بزرگسالان باید 1.1 تا 1.6 گرم منبع مطمئن اسیدهای چرب امگا 3 در روز مصرف کنند.

 

  1. آسپرین

آسپرین یک مسکن OTC است که به طور بالقوه می تواند علائم شوره سر را کاهش دهد. آسپرین حاوی اسید سالیسیلیک است، یک ماده فعال که معمولا در شامپوهای شوره سر استفاده می شود.

اسید سالیسیلیک می‌تواند به لایه برداری پوسته های اضافی شوره سر، جلوگیری از تجمع چربی و کاهش التهاب در پوست سر کمک کند.

برای استفاده از اسید سالیسیلیک برای شوره سر، سعی کنید یک یا دو قرص آسپرین بدون پوشش را به صورت پودر ریز خرد کنید و آن را با یک شامپو معمولی مخلوط کنید.

در حمام، مخلوط را روی موها بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید.

  1. جوش شیرین

بی کربنات سدیم، که بسیاری از مردم آن را به عنوان جوش شیرین می شناسند، ممکن است به کاهش شوره سر کمک کند. جوش شیرین یک لایه بردار است که می تواند سلول های اضافی پوست و چربی روی پوست سر را از بین ببرد.

جوش شیرین همچنین دارای خواص ضد قارچی است که ممکن است به مبارزه با قارچ مسئول شوره سر کمک کند.

جوش شیرین سطح pH بسیار بالایی دارد که در صورت استفاده مکرر از آن می تواند به پوست سر آسیب برساند. استفاده بیش از حد از جوش شیرین می تواند روغن طبیعی مو را از بین ببرد که می تواند باعث خشکی یا سوزش شود، بنابراین باید در مصرف آن اعتدال داشته باشید. 

 

  1. روی

روی یک ماده معدنی است که از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند و باعث رشد سلول ها می‌شود. افراد می‌توانند روی را از پروتئین های حیوانی، آجیل و غلات کامل دریافت کنند.

به گفته منابع پزشکی معتبر کمبود شدید روی با ریزش مو، اسهال، ناتوانی جنسی و ضایعات پوستی مرتبط است.

یک بررسی جامع از منبع معتبر نشان می‌دهد، کمبود روی به عنوان یک عامل بالقوه کمک کننده برای درماتیت سبورئیک و شوره سر است.

بسیاری از شامپوهای شوره سر حاوی روی پیریتیون هستند زیرا از رشد قارچ جلوگیری می‌کند و سلول های اضافی پوست را از پوست سر پاک می‌کند. 

  1. روغن نارگیل

روغن نارگیل ممکن است به بهبود هیدراتاسیون (آبرسانی)، کاهش تحریک و جلوگیری از رشد قارچ در پوست سر کمک کند.

طبق مطالعات و آزمایش ها نشان داده شده است که عصاره نارگیل  التهابات را در نمونه های پوست انسان کاهش می‌دهد. مطالعه دیگری خواص ضد التهابی مشابهی را پس از استفاده از روغن نارگیل بکر بر روی نمونه های پوست مصنوعی نشان داد.

بر اساس آزمایشات انسانی استفاده از روغن نارگیل بکر بر روی پوست منجر به کاهش 68.23 درصدی علائم درماتیت آتوپیک در کودکان و افراد می‌شود.

این مطالعات نتایج امیدوارکننده ای را نشان می دهد، اما محققان باید تحقیقات بیشتری را برای ارزیابی نقش روغن نارگیل در درمان شوره سر انجام دهند.

شما ‌می‌توانید قبل از شستن پوست سر، روغن نارگیل را مستقیماً به پوست سر بزنید یا شامپویی را پیدا کنند که حاوی روغن نارگیل باشد.

 

9- سرکه سیب

1/4 فنجان سرکه سیب را با 1/4 فنجان آب مخلوط کنید. به مدت 15 دقیقه تا 1 ساعت روی موهای خود بمالید و سپس آبکشی کنید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

10-آب لیمو.

2 قاشق چایخوری آب لیمو را به پوست سر خود بمالید و بشویید. سپس یک قاشق چای خوری دیگر را با 1 فنجان آب مخلوط کنید. این کار را هفته‌ای یکبار الی دو انجام دهید.
با وجود گفته شدن تمام این راهکارها ممکن است شخصی وقت انجام این کارها را نداشته باشد یا اینکه با انجام این کارها جوابی نگرفته باشد. و یا به هر دلیلی از انجام راهکارهای خانگی صرفنظر کند. بنابراین می‌تواند راهکار دیگری را در پیش بگیرد.

 

چگونه از شر شوره سر خلاص شویم؟

خلاص شدن از شر شوره سر می‌تواند شامل مصرف داروهایی باشد که می توانید هم از طریق نسخه و هم بدون نسخه دریافت کنید. همچنین استفاده از شامپوهای ضدشوره یکی از گزینه‌های راحت و پرطرفدار است.

درمان شوره سر

شامپو شوره سر رایج ترین توصیه برای درمان شوره سر است. انواع مختلفی از شامپوهای شوره سر برای درمان شوره سر موجود است.

برخی از متخصصان استفاده از شامپو را به مدت یک ماه پیشنهاد می کنند تا ببینند آیا اثر می کند یا خیر.

یک شامپوی خاص ممکن است با گذشت زمان کمتر اثربخش باشد. فردی که احساس می‌کند انتخابش در حال از دست دادن اثربخشی خود است، ممکن است بخواهد به شامپوی دیگری با ترکیب دیگری روی آورد.

مدت زمانی که فرد باید محصولی را روی پوست سر خود بگذارد متفاوت است. شما باید دستورالعمل های روی شامپو را به دقت بخوانید.

اکثر شامپوهای ضد شوره یا ضد قارچ حاوی حداقل یکی از مواد فعال منبع معتبر زیر هستند: 

3-شامپوهای پیریتیون روی: این شامپوهای شوره سر حاوی ماده‌ای به نام پیریتیون روی هستند. زینک پیریتیون رشد مخمر را کند می‌کند و همچنین ضد قارچ و ضد باکتری است.

2-شامپوهای اسید سالیسیلیک: این شامپوهای شوره سر باعث بهبود پوسته های پوست سر شما می شود. اسید سالیسیلیک به حذف سلول های اضافی پوست کمک می‌کند.

3-شامپوهای کتوکونازول : کتوکونازول یک ماده ضد قارچ است که برای هر سنی مناسب است.این شامپوهای شوره سر بر کشتن هر گونه قارچی که روی پوست سر شما زندگی می‌کند تمرکز دارد.

4-شامپوهای بر پایه قیر : این شامپوهای شوره سر به کاهش سرعت گردش سلول های پوست در حال مرگ روی پوست سر کمک می‌کنند. 

5-قطران زغال سنگ قطران زغال سنگ دارای یک عامل ضد قارچ طبیعی است و می تواند تولید بیش از حد سلول های پوست را کاهش دهد. در طول استفاده طولانی مدت، قطران زغال سنگ ممکن است موهای رنگ شده را کدر کند. ممکن است حساسیت پوست سر به نور خورشید را افزایش دهد، بنابراین هنگام استفاده باید در بیرون از منزل از کلاه استفاده کنید. قطران زغال سنگ نیز ممکن است در دوزهای بالا سرطان زا باشد.

6-شامپوهای سولفید سلنیوم : با کاهش تولید روغن های طبیعی غدد پوست سر به مدیریت شوره سر کمک می کند. این شامپوهای شوره سر حاوی یک ماده ضد قارچ هستند که به خلاص شدن از شر هر گونه قارچی پوست سر کمک می‌کند.

پزشک یا متخصص پوست شما نیز ممکن است نکات زیر را برای بهبود نتایج شما پیشنهاد کند. 

7-روغن درخت چای: روغن درخت چای در بسیاری از شامپوها وجود دارد. دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است. یک مطالعه قدیمی‌تر منبع معتبر پیشنهاد کرده است که شامپو حاوی 5 درصد روغن درخت چای برای درمان شوره سر بی‌خطر و قابل تحمل است. اما بهتر است قبل از استفاده کامل تست حساسیت انجام دهید.

 

دستورالعمل شامپو را دنبال کنید

شاید لازم باشد بیش از یک نوع شامپو را امتحان کنید. همچنین ممکن است بخواهید به طور متناوب بین اشکال مختلف شامپو شوره سر اگر به نظر می‌رسد یکی از آنها اثربخشی خود را از دست می دهد.

 

نحوه استفاده از شامپو

اینکه فرد چقدر نیاز به استفاده از شامپوی دارویی دارد تا حدی به نوع موی او بستگی دارد. اما از آنجایی که انواع مختلفی از شامپوهای درمان شوره سر وجود دارد، و هر کدام دستورالعمل های خاص خود را دارند، مهم است که دستورالعمل های محصول انتخابی خود را به دقت بخوانید و دنبال کنید. مطمئن شوید که می دانید آیا قرار است شامپو را برای مدت معینی قبل از شستن روی پوست سر خود بگذارید یا باید فوراً آن را بشویید.

پزشکان و اکادمی های بهداشت در سراسر دنیا توصیه های زیر را ارائه می دهد:

برای افراد رنگین پوست (دارای پوست سیاه): یک بار در هفته با شامپو شوره سر شامپو بزنید. از یک متخصص پوست بخواهید که یک گزینه مناسب را پیشنهاد کند.

برای افراد سفید و پوست های روشن: روزانه شامپو بزنید و دو بار در هفته از شامپو شوره سر استفاده کنید. اگر یک شامپو کمکی نکرد، یکی دیگر را امتحان کنید.

انواع پوست و مو به مراقبت های متفاوتی نیاز دارند. افراد سبزه و پوست تیره ممکن است فقط یک بار در هفته نیاز به شستشو با شامپو شوره سر داشته باشند. افراد دارای پوست روشن و آنهایی که سفید پوست هستند ممکن است نیاز داشته باشند بین شامپوهای مختلف شوره سر که حاوی ترکیبات مختلف هستند، برای دستیابی به بهترین نتایج جایگزین کنند. بهترین اقدام شما ممکن است این باشد که با یک متخصص پوست صحبت کنید که می تواند بهترین محصولات را برای نوع مو و پوست شما و دفعات استفاده از آنها توصیه کند.

 

نکته: از شامپو به مدت یک ماه استفاده کنید تا ببینید شوره سرتان بهتر می شود یا خیر. شاید لازم باشد بیش از 1 نوع را امتحان کنید تا شامپویی را پیدا کنید که مناسب شما باشد.

-رفتار متفاوت شوره و روش مقابله با آن

اگر شوره سر و خارش شدید و مداوم هستند، یا اگر علائم بدتر شوند، ممکن است ایده خوبی باشد که به پزشک مراجعه کنید. آنها ممکن است یک مشکل اساسی را شناسایی کنند که به یک درمان خاص پاسخ می دهد.

برای شوره های خفیف بدون علت خاصی، محصولات مختلف بدون نسخه می توانند به مدیریت پوسته پوسته شدن و خارش کمک کنند.

قبل از استفاده از شامپوی ضد شوره، افراد باید با دقت سعی کنند تا جایی که ممکن است لکه های پوسته پوسته روی پوست سر را از بین ببرند. این کار شامپو را موثرتر می‌کند.

به آرامی از یک شانه یا برس مو برای از بین بردن پوسته ها یا پوسته های شل استفاده کنید و سپس با شامپوی دارویی بشویید. مراقب باشید که پوسته‌ها یا پلاک ها را خیلی تهاجمی پاک نکنید، زیرا این امر می‌تواند باعث تحریک شرایط شود.

 

زمان مراجعه به پزشک

اکثر افراد مبتلا به شوره سر نیازی به مراقبت پزشک ندارند. اگر وضعیت شما با استفاده منظم از شامپو شوره سر و محصولات معمولی بدون نسخه بهبود نیافت، به پزشک مراقبت های اولیه یا پزشک متخصص در بیماری های پوستی (متخصص پوست) مراجعه کنید. یک پزشک یا متخصص پوست به طور معمول شوره سر را با معاینه مو و پوست سر شما تشخیص می دهد.

اگر خارش شما برطرف نشد یا پوست سرتان قرمز یا متورم شد، با پزشک صحبت کنید. همچنین بررسی کنید که آیا شامپوها کمکی نمی‌کنند، قرمزی و پوسته پوسته شدن به صورت یا سایر نواحی بدن شما سرایت می‌کند یا خارش شروع به تداخل با زندگی روزمره شما می‌کند.

گاهی اوقات این علائم می‌تواند نشان‌دهنده بیماری‌های جدی‌تر دیگری مانند کراتوز اکتینیک یا کچلی (کرم حلقه‌ای پوست سر) باشد، و بهتر است برای دریافت بهترین درمان معاینه شوید.

همچنین دلایل دیگری که ممکن است بخواهید به دنبال مراقبت از یک پزشک آشنا با شرایط پوستی باشید عبارتند از:

-افزایش تحریک در پوست سر در نتیجه شوره سر شما

-اگر شوره سر به سایر درمان های توصیه شده پاسخ ندهد.

-اگر دچار تورم، قرمزی یا پوسته پوسته شدن شدید روی پوست سر یا هر قسمت دیگری از بدن خود شدید.

پزشک یا متخصص پوست ممکن است تصمیم بگیرد که در صورتی که داروهای OTC نتیجه ندهند، به شما شامپوی ضد شوره پیشنهاد دهد. گزینه دیگری که ممکن است امتحان کنند، تجویز لوسیون استروئیدی است.

 

خلاصه مطلب شوره سر

شوره سر یک بیماری پوستی است که باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست روی پوست سر می شود. این وضعیت می تواند بر عزت نفس و کیفیت کلی زندگی فرد تأثیر بگذارد.

در حالی که تعداد کمی از مطالعات تحقیقاتی به طور خاص اثرات داروهای طبیعی برای شوره سر را بررسی کرده اند، بسیاری از این درمان ها شواهد حکایت مثبتی دارند.

همه درمان‌های خانگی برای همه مؤثر نیستند. هر فردی که دارای یک بیماری پوستی زمینه ای مانند اگزما یا پسوریازیس است، بهتر است قبل از امتحان یک درمان طبیعی جدید با پزشک صحبت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *