مقاله آموزشی

درمان قطعی بوی بد زیر بغل

درمان قطعی بوی بد زیر بغل

درمان قطعی بوی بد زیر بغل

بوی بد زیر بغل مشکل ناخوشایندی است که برخی از افراد با آن مواجه هستند. هرچند بیشتر افراد در برهه‌های زمانی مختلف با این مشکل سروکار داشته‌اند، باز هم باعث خجالت زدگی و کاهش اعتماد به نفس می‌شود این است که همه به دنبال درمان قطعی بوی بد زیر بغل باشند.

این که بدن یا زیر بغل بوی ناخوشایندی داشته باشد، از نظر علمی و پزشکی جای نگرانی ندارد و طبیعی است، اما می تواند فرد را از نظر وجهه اجتماعی با مشکلاتی مواجه کند.اما برخی از افراد با این مشکل بطور حاد و غیر طبیعی دست و پنجه نرم می‌کند که این دیگر طبیعی نیست و نیاز به درمان دارد.

اگر شما نیز دچار چنین مشکلاتی هستید با ما همراه باشید تا علت و راهکارهای مناسب برای این معضل را با شما در میان بگذاریم.

بدن ما با غدد عرق پوشانده شده است و تعریق یک عملکرد ضروری برای خنک نگه داشتن بدن محسوب می شود.

دو نوع اصلی، از غدد عرق وجود دارد :

  1. غدد اکرین: این غدد بیشتر بدن شما را پوشانده و مستقیما روی سطح پوست باز می شوند.
  2. غدد آپوکرین: این غدد در نواحی حاوی فولیکول های موی زیاد مثل کشاله ران و زیر بغل وجود دارند.
    این غدد به جای باز شدن به سطح پوست، در فولیکول مو تخلیه شده و سپس در سطح پوست باز می شوند.

وقتی فعالیت غدد تعریق، بیش از‌ اندازه باشد،بوی تند و ناخوشایندی از بدن خارج می‌شود.
اما این عرق نیست که موجب بوی بد بدن می‌شود، بلکه بوی نامطبوع زمانی به‌ وجود می‌آید که عرق با باکتری ترکیب می‌شود باکتری‌ها که عامل بوی بدن هستند، به‌ سرعت در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند.

وقتی دمای بدن بالا می‌رود، ترشحات غدد اکرین آزاد می‌شود که بدن ما را خنک می کند و به‌ این‌ صورت، دمای بدن تنظیم می‌شود (خنک‌ شدن بدن). این نوع از عرق معمولا بویی ندارد.

درمان بوی عرق

زمانی این نوع عرق بودار می‌شود که باکتری‌های روی سطح پوست شروع به تجزیه‌کردن آن کنند؛ البته مصرف برخی مواد خوراکی و نیز برخی از انواع داروها می‌تواند بوی نامطبوعی به این نوع عرق بدهد.

غدد آپوکرین در درجه اول در اثر استرس فعال شده و مایعی بی بو ترشح می کنند. زمانی که این مایع با باکتری های روی پوست شما تماس پیدا کند، شروع به ایجاد بو می نماید. این غدد تا سن بلوغ شروع به کار نمی کنند.
این مورد به عنوان اصلی ترین علت تغییر بوی عرق بدن در سن بلوغ شناخته می شود بعضی‌ها بیش از حد معمول عرق می‌کنند.به این مشکل، هیپردهیدروز می‌گویند.

هیپردهیدروز در بعضی موارد، علت بوی زیر بغل است. مبتلایان به این مشکل، بیش از حد عرق می‌کنند، به‌دویژه در نقاطی مثل پاها، زیر بغل و دست‌ها.

 

علاوه براین‌ها بوی بدن عرق می‌تواند تحت شرایط دیگری بدتر شود، مواردی چون : هوای گرم ، در حین ورزش و پس از آن، تغییرات هورمونی بدن (مثلاً در دوران بلوغ و دوران قاعدگی)، چاقی و اضافه وزن، مصرف غذاهای تند و پر ادویه، مصرف زیاد قهوه و الکل، برخی بیماری‌ها مثل دیابت، تیروئید پرکار یا بیماری‌های کلیوی و کبدی، استرس، ژنتیک، مصرف بعضی داروها مثل داروهای ضدافسردگی، تعریق بیش ‌از حد.

 

 

حال که با علل تعریق زیاد و بوی نامطبوع آن آشنا شدید راهکارهای برای به حداقل رساندن و از بین بردن آن را باهم بررسی می‌کنیم.
در این مقاله سعی داریم راهکارهای خانگی و استفاده از نوع بهترین محصولات بهداشتی در این زمینه را به شما آموزش دهیم.

کنترل استرس و کاهش اضطراب

آخرین راهکار مهمی که برای پیشگیری از بوی بد عرق زیر بغل معرفی می‌کنیم، استفاده از تکنیک‌های کنترل استرس و کاهش اضطراب است.
پیش‌تر هم گفتیم که غدد عرق (آپوکرین)، وقتی استرس دارید، شروع به آزاد کردن ترشحات خود می‌کنند.
بنابراین کاهش استرس و کنترل آن باعث می‌شود کمتر عرق کنید.

استحمام 

دوش گرفتن به‌ طور روزانه و منظم پس از فعالیت‌های شدید مانند ورزش، تاثیر به‌سزایی در کاهش بوی بد زیر بغل دارد.
این عمل، باکتری‌های روی پوست که منجر به ایجاد بوی بد عرق می‌شوند را از بین می‌برد.

 

درمان بوی زیر بغل

 

اصلاح‌کردن موهای زائد زیر بغل

براساس پژوهشی در سال 2016 ، اصلاح‌کردن موهای زائد زیر بغل هم می‌تواند راهکار مناسب دیگری برای پیشگیری از بوی بد زیر بغل باشد.

تمیزکردن زیر بغل با صابون، وقتی موی زائدی در این ناحیه نداشته باشید، بهتر و مؤثر‌تر خواهد بود؛ به همین خاطر است که اصلاح‌کردن زیر بغل به کنترل و پیشگیری از بوی بد عرق کمک می‌کند.

پوشیدن لباس گشاد

پوشیدن لباس‌های گشاد با پارچه‌های قابل‌ تنفس مثل پنبه، کتان، نخ و ترکیبات ضد رطوبت نیز تاثیر شایانی در جلوگیری از بروز بوی بد زیر بغل دارد. این پارچه‌ها به بدن اجازه‌ی تنفس داده و خنک‌تر می‌مانند. همین خنک ماندن از بروز عرق جلوگیری می‌کند.

 

 

استفاده از مام‌ها و دئودورانت‌ها

آلومینیومی که در یک اسپری ضد عرق زیر بغل وجود دارد می‌تواند پوست حساس را تحریک کند.
بنابراین اگر مستعد ابتلا به بثورات پوستی یا خارش هستید یک محصول دئودورانت را انتخاب کنید که بتواند باکتری‌های ایجاد کننده بو در سطح پوست را بکشد.
با استفاده از یک دئودورانت خوب و رعایت موارد بالا می‌توان گفت این راه یکی از راه‌های درمان قطعی بوی بد زیر بغل باشد.

استفاده از روغن نارگیل

یکی از بهترین و مؤثر‌‌ترین درمان‌ها برای از بین بردن بوی بد عرق در طب سنتی استفاده از روغن نارگیل است. خواص ضد میکروبی در روغن نارگیل سبب محدود شدن رشد باکتری‌ها در سطح پوست می‌شود و عامل مهمی در مبارزه با بوی بد زیر بغل است.

مقدار کمی از روغن نارگیل را روی نواحی از بدن بمالید که مستعد عرق کردن هستند.

مقدار کمی روغن نارگیل را با یک قاشق چای‌خوری پودر اسید سیتریک را با یک فنجان آب مخلوط کنید. از آن قبل از آخرین شست‌وشو هنگام دوش گرفتن یا استحمام استفاده کنید، مخلوط را در زیر بغل و کشاله‌ی ران بمالید.

 

 

برگ مورد

دم‌کرده برگ خشک‌شده گیاه مورد و شستشوی بدن با آن می‌تواند در کنترل تعریق بدن مؤثر باشد زیرا این گیاه خاصیت قابض کنندگی و مسدود کردن غدد عرق را دارد.

آب لیمو ترش

آب لیمو ترش سرشار از اسید سیتریک است که به از بین بردن باکتری‌های مولد بوی بد کمک می‌کند. شما می‌توانید به سادگی یک برش لیمو ترش را زیر بغل خود بکشید یا از یک پد که با آب لیمو ترش مرطوب شده است برای این کار استفاده کنید.

 

 

نعناع

شستشوی بدن با دم‌کرده نعناع برای از بین بردن بوی بد بدن بسیار مؤثر است. از طرفی با عطری که دارد سبب خوشبو شدن عرق بدن نیز می‌شود.
برای رفع بد بویی و کم کردن ترشح غدد عرق، از دم کرده نعناع جهت شستشوی پوست بدن استفاده کنید تا باعث خوشبو شدن بدن شود.

گلاب

گلاب یک ترکیب قابض است و به همین دلیل‌اندازه‌ی منافذ پوست را کوچک می‌کند و تولید عرق را کاهش می‌دهد و در از بین بردن بوی بد بدن موثر است.

علاوه بر این، استفاده‌ی موضعی از آن باعث می‌شود بدنتان بوی خوبی بگیرد. برای اینکه بهترین نتایج را بگیرید، از این روش خانگی هر روز استفاده کنید.

 

استفاده از دئودورانت کلیون

کرم دئودورانت کلیون 7 روزه پاک کننده، بوی بد بدن را از بین می برد. در حالی که تا 7 روز از تعریق طبیعی جلوگیری نمی‌کند. تعادل طبیعی پوست را تغییر نمی‌دهد و پوست را نرم و خوشبو می‌کند.

این کرم بسیار مناسب برای افرادی است که دارای پوست حساس هستند و یا هرگونه آلرژی و بثورات پوستی دارند و نمی‌توانند از سایر محصولات بهداشتی جلوگیری از تعریق و یا دئودورانت ها استفاده کنند.

دئودورانت 7 روزه کلیون از مواد طبیعی و ضد آلرژی ساخته شده است. استفاده از این محصول برای هر فردی ممکن است حتی کودکان 15 سال به بالا که در دوره‌ی بلوغ از بوی عرق خود رنج می‌برند.

کرم دئودورانت 7 روزه کلیون cliven

۵۰۴,۰۰۰تومان
  • حجم:25 ml
  • کشور مبدا برند: ایتالیا
  • مناسب: انواع پوست
  • قابل استفاده: خانم‌ها، آقایان و افراد 15 سال به بالا
  • اورجینال 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *