پوست و مو

بررسی مزایا و معایب کراتین، بوتاکس یا پروتئین مو-موهایی که همیشه میخواهید

تفاوت کراتین و پروتئین مو و بوتاکس

کمتر کسی پیدا می‌شود که اسم بوتاکس مو، کراتینه و پروتئین تراپی مو را نشنیده باشد.

بارها حتی در اطرافیان خود دیده و شنیده‌اید که یکی از این سه عمل را انجام داده‌اند اما احتمالا تفاوت کراتین و پروتئین مو  و پروتئین تراپی و اثر هیچ کدام را نمی‌دانید حتی شاید می‌خواهید برای خود انجام دهید اما نتیجه هیچ کدام را نمی‌دانید! همچنین در مورد ماندگاری و کلی سوال دیگر که در ذهنتان است می‌خواهید تحقیق کنید؛ بهتر است تا پایان مقاله را مطالعه کنید تا متوجه هدف، تفاوت، مزایا و همچنین مضرات آنها شوید.

 

برای اینکه تفاوت این سه درمان را متوجه شوید ابتدا بهتر است با آنها بطور دقیق آشنا شوید سپس به تفاوت آنها و نحوه‌ی عملکردشان می‌پردازیم. 

ابتدا با این سوال شروع میکنیم "عملکرد کراتین در مو چیست؟"

کراتین پروتئینی است در بدن که به شکل گیری مو، ناخن و لایه بیرونی پوست شما (اپیدرم) کمک می‌کند. این به حمایت از پوست، التیام زخم ها و حفظ سلامت ناخن ها و موهای شما کمک می‌کند. 54 نوع کراتین در بدن شما وجود دارد.

 

کراتینه چیست

 

کراتینه مو چیست؟

درمان‌های کراتینه برای صاف کردن کوتیکول مو کار می‌کنند که به تارها ظاهری براق می‌دهد. آنها همچنین می‌توانند زمان خشک شدن را کاهش دهند. هزینه آن ممکن است گران باشد و همچنین حاوی مواد خطرناک است.

موهای کراتینه شده 

در طول درمان کراتینه مو، آرایشگران قبل از استفاده از اتو کشی برای صاف کردن، یک محصول مبتنی بر کراتینه را روی موها اعمال می‌کنند. این فرآیند می‌تواند موهای وز یا آسیب دیده را صاف کند و ظاهری براق و درخشان ایجاد کند. روش کراتینه مو، موها را صافتر و بدون وز می‌کند.

کراتینه برای چه نوع مویی مفید است؟

زمانی که به آرایشگاه می‌روید تا موهای خود را کراتینه کنید آرایشگر موهای شما را می‌بیند و سپس تصمیم می‌گیرد که کدام روش برای موهای شما مناسب تر است اما بد نیست خودتان هم این را بدانید.

کراتین به دلیل ماندگاری بالا شناخته شده است، به دلیل ایجاد یک درمان ماندگارتر زمانی که روی موها انجام می شود به ویژه موهای خشک، ضخیم یا مجعد. از آنجایی که کراتین یک پروتئین است با صاف کردن، لخت کردن و از بین بردن موخوره به سلامت کلی موها کمک می‌کند.

 

کراتینه مو مناسب چه افرادی  است؟

این روش برای اکثر افراد روش خوبی است اما برای افرادی که دارای انواع موهای خشک، زبر، وز و به طور کلی سرکش هستند، بهترین اثر را دارد. علاوه بر این، درمان‌های کراتینه می‌تواند برای افرادی که به دنبال داشتن موهایی باظاهر پرتر هستند، عالی باشد؛ زیرا  بنابر مشاهدات به موهای نازک می‌چسبد و ظاهری کامل‌تر به آن می‌دهد.

این درمان حرفه‌ای موها را سالم تر می‌کند زیرا کوتیکول را صاف می‌کند و موخوره را از بین می‌برد و درخشندگی ایجاد می‌کند.

چه کسانی نباید از کراتین استفاده کنند؟

هر کسی که موهای بسیار نازک یا آسیب دیده دارد باید از کراتینه اجتناب کند.

آیا کراتینه برای موهای نازک مفید است؟

 این درمان ممکن است برای موهای ضخیم و غیر قابل کنترل مفید باشد اما کمک بسیار کمی به درمان موهای نازک خواهد کرد. تارهای موی شکننده و نازک ممکن است با درمان کراتینه غلبه کرده و منجر به آسیب بیشتر مو و شکستگی مو شود.

 

بوتاکس مو

آیا کراتینه برای موهای معمولی مفید است؟

کراتین یک پروتئین ساختاری است و بنابراین می تواند مو را تقویت کرده و شکستگی را کاهش دهد. طبق تجارب شخصی افراد ی که کراتینه کرده اند، می‌گویند که درمان ها به رشد سریع موهایشان کمک می‌کند زیرا انتهای مو شکافته یا شکسته نمی‌شود.

 

مزایا و فواید کراتینه درمانی 

-کراتینه می‌تواند موخوره را از بین ببرد

-از مو در برابر رطوبت محافظت کند

-ساقه مو را تقویت کند

-حالت مو را کاهش دهد

-عوارض پس از رنگ مو را درمان کند

-درخشندگی را بیشتر کند

-و قابلیت کنترل حالت مو را افزایش دهد.

-همچنین افراد با موهای بلند از مشکل گره خوردگی رهایی پیدا می‌کنند.

هنگام تصمیم گیری برای انجام کراتینه درمانی با آرایشگر خود مشورت کنید تا بهترین گزینه را با توجه به نوع مو و نیاز خود، انتخاب کنید.

 

کراتین تراپی

 

مضرات کراتین کردن مو

هنگامی که برای انجام کراتینه به یک سالن مراجعه می‌کنید، محلولی روی موهای شما استفاده می‌شود که ادعا می‌کند موهای شما را صاف و ابریشمی می‌کند. اکثر خانم‌هایی که موهای وز و کدر دارند این روزها این درمان را انتخاب می‌کنند زیرا معتقدند این روش به آنها کمک می‌کند موهایشان را صاف کرده و موهایشان را براق کنند.

خوب، ممکن است واقعاً به نظر برسد که یک درمان کراتینه می‌تواند موهای شما را متحول کند اما آیا موثر است؟ درست مانند هر درمان موی دیگری، این روش نیز عوارض جانبی خاص خود را دارد. برای دانستن آنها، با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

  1. استفاده از فرمالدئید

همانطور که قبلا گفته شد انجام فرآیند کراتیه شامل استفاده از یک محلول است. این محلول با استفاده از فرمالدئید تهیه می‌شود که اعتقاد بر این است، ماده ای است که می‌تواند به موهای شما آسیب برساند.

همچنین برخی معتقدند که این راه حل نه تنها برای مو، بلکه برای سلامت کلی شما نیز مضر است. طبق یک مطالعه، استفاده از این ماده شیمیایی در فضای بسته مانند سالن بسیار خطرناک است زیرا می تواند عوارض جانبی مانند گلودرد یا خارش چشم داشته باشد.

برخلاف درمان‌های کراتینه که عمدتاً غنی از پروتئین هستند، بوتاکس و فیلر مو حاوی غلظت بالاتری از عوامل مرطوب‌کننده است. این کار از پروتئین شدن بیش از حد موها جلوگیری می‌کند. از این رو، موها را نرم و مطبوع می‌کند تا ظاهری سفت.

2. درمان موقت

متأسفانه، روش کراتینه تمام عمر شما دوام نخواهد آورد. این یک درمان موقت است که موهای شما را صاف می‌کند با گذشت زمان، صافی و درخشندگی از بین می‌رود و به بافت و شکل اولیه خود باز می‌گردد.

3. مواد شیمیایی مضر به مو آسیب می‌رساند

درست مانند هر درمان موی دیگری، این روش نیز شامل استفاده از مواد شیمیایی زیادی است که می تواند در دراز مدت به موهای شما آسیب برساند. در ابتدا، ممکن است یک تغییر کامل را مشاهده کنید اما با گذشت زمان، عوارض جانبی آن را مشاهده خواهید کرد.

موهای شما ممکن است بسیار ضعیف‌تر از آنچه واقعاً بودند احساس کنید زیرا این مواد شیمیایی شروع به آسیب رساندن به ریشه‌های موهای شما و ضعیف شدن آنها می‌کنند.

4.موهای وز در دراز مدت

مواد شیمیایی بخش مهمی از درمان کراتینه هستند و در اینجاست که به موهای زیبای خود آسیب می‌رسانید. وقتی موهای شما با تمام این مواد شیمیایی درمان می‌شود، روغن و رطوبت طبیعی خود را از دست می‌دهند.

با گذشت زمان که عوارض جانبی روی موهای شما ظاهر می‌شود، احساس می‌کنید موهایتان وز و خشک‌تر می‌شوند.

5.گران قیمت و وقت گیر

درمان کراتینه بسیار گران است. اگرچه قیمت کاملاً به طول موهای شما بستگی دارد اما باید هزینه‌ی سنگینی را برای آن بپردازید  اثر آن تا حدود 4-6 ماه می‌ماند اما به وضوح به نحوه مراقبت از موهای خود در تمام این مدت بستگی دارد.

درمان نه تنها پرهزینه است بلکه یک فرآیند زمان‌بر است. معمولاً حدود 3-6 ساعت طول می‌کشد تا فرآیند کامل شود.

طبق نظر متخصصان، مادران باردار و شیرده نباید از روش کراتینه استفاده کنند.

 

مزایای کراتینه کردن

 

بوتاکس مو چیست؟

آیا بوتاکس مو یک درمان پروتئینی است؟ با وجود "بوتاکس" در نامگذاری آن، هیچ گونه تزریقی در این درمان وجود ندارد. در عوض، روی پروتئین موجود در ساقه مو برای از بین بردن خشکی و وز شدن مو تمرکز می‌کند.
بوتاکس مو یک درمان حالت دهنده عمیق است که الیاف مو را با یک فیلر (پر کننده)، یعنی کراتین می‌پوشاند. این درمان، نواحی شکسته و نازک روی هر تار مو را پر می‌کند تا موها پرتر و براق‌تر شوند.

آیا بوتاکس مو برای مو مفید است؟

درمان بوتاکس مو به صاف کردن موهای شما کمک می‌کند. از آنجایی که این محصول پس از بیش از یک ساعت استفاده با اتوی صاف روی کوتیکول‌های مو بسته می‌شود، بافت موهای شما را به طور کامل تغییر نمی‌دهد. ممکن است موها را صاف کند اما مانند سایر روش‌های صاف کردن، داشتن موهای صاف را تضمین نمی‌کند.

ماندگاری بوتاکس مو چقدر است؟

3-4 ماه. درمان بوتاکس به بهبود ظاهر مو کمک می‌کند، استحکام و ظاهری کامل تر به موها می‌بخشد. با این حال، بسته به اینکه چقدر از آن مراقبت می‌کنید، اثرات آن فقط 3-4 ماه باقی می ماند. از این رو، این یک راه حل کوتاه مدت برای بداهه سازی موهای چرب و وز است.

عوارض بوتاکس مو 

در حالی که بوتاکس موضعی تزریق مو برای تقویت مو و بهبود ظاهر آن در نظر گرفته شده است، گاهی اوقات برعکس آن اتفاق می افتد. اکثر آرایشگران استفاده از این درمان ها را بیش از سه تا چهار بار در سال توصیه نمی‌کنند. در غیر این صورت ممکن است شکستگی، نازک شدن و تیرگی مو رخ دهد.

آیا بوتاکس موها را صاف می‌کند؟

بوتاکس مو چیست و چه تفاوتی با کراتینه دارد؟ در مقایسه، بوتاکس مو فاقد هرگونه ماده شیمیایی است. این یک درمان حالت دهنده عمیق است که به موهای شما کمک می‌کند صاف تر و هیدراته تر شوند. موهای شما را مانند درمان کراتینه صاف نمی‌کند. با این حال، استایل و حفظ ظاهر شما آسانتر خواهد بود.

آیا بوتاکس برای موهای آسیب دیده مناسب است؟

بوتاکس مو به حالت‌دهی عمیق موها کمک می‌کند تا موها بدون وز شوند. از این رو، در فصل باران های موسمی که رطوبت، آسیب و موخوره بر سلامت موهای ما تأثیر می‌گذارد، مفید است. این درمان ترکیبی از پروتئین‌ها، پپتیدها، اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها، ویتامین B5، ترکیبات کلاژن و لیپیدها است که برای پر کردن موها استفاده می‌شود.

 

پروتئین تراپی مو

 

کرابوتاکس مو چیست؟

درمان همزمان کراتین و بوتاکس مو مخلوط غنی شده است. کرابوتاکس جهت کنترل موخوره و نرم شدن و شانه پذیری راحت مو است. این روش تضمین می‌کند که موهای شما و هر رشته آسیب دیده را جوان و بازسازی کند.

اما برخی شرکت‌ها برای راحتی کار محصولی را ارائه کرده‌اند که کار این دو را انجام می‌دهند.

پروتئین تراپی مو چیست؟ 

روش پروتئین تراپی نوعی مراقبت از مو است که از محصولات تخصصی روی موها برای درمان و جلوگیری از آسیب بیشتر و همچنین آبرسانی مجدد به موها استفاده می‌کند. به طور گسترده در دسترس هستند. می‌توانید آنها را برای موهای خود در خانه یا در سالن انجام دهید.

 

مزایای پروتئین تراپی مو

پروتئین تراپی، تراکم، استحکام و قابلیت ارتجاعی موهای شما را بهبود می‌بخشد و همچنین شکستگی، آسیب‌دیدگی و شکافتگی انتهای مو را کاهش می‌دهد که نتیجه‌ی آن موی سالم تر و زیباتر خواهد بود.

آیا پروتئین تراپی بهتر از کراتینه است؟(تفاوت کراتینه و پروتئین تراپی)

کراتین برای صاف کردن و لخت کردن موها استفاده می‌شود، اما پروتئین تراپی، باعث بهبود ظاهر مو و برطرف کردن وز، همچنین افزایش سلامتی مو؛ که باعث جوان سازی، بازیابی شادابی و صاف کردن موهای وز می‌شود.

مدت زمان پروتئین تراپی مو 

حدود شش ماه. پروتئین تراپی مو بسته به درمان و نحوه انجام آن چند هفته یا چند ماه طول می‌کشد، همچنین بستگی به مراقبت‌های پس از آن هم نیز دارد. درمان های حرفه‌ای پروتئین مو در سالن ها معمولا تا شش ماه طول می‌کشد. درمان مو با پروتئین در خانه می‌تواند اثرات قابل مشاهده ای داشته باشد که تا 4-8 هفته طول می‌کشد.

 

پروتئین تراپی مو مناسب چه افرادی است؟

درمان‌های پروتئینی برای همه انواع مو بی خطر هستند. با این حال، کسانی که موهای خشک، آسیب دیده، رنگ شده، بسیار متخلخل یا بافت دار دارند بیشترین نتیجه را خواهند دید. در حالی که انجام درمان‌های پروتئینی در خانه ضرری ندارد اما ممکن است برای کسانی که موهای قوی و سالم دارند لازم نباشد.

معایب پروتئین تراپی مو

در حالی که پروتئین تراپی می‌تواند مفید باشد، استفاده بیش از حد از آنها می‌تواند منجر به خشکی و شکنندگی شود. پروتئین بیش از حد می‌تواند مو را سفت و مستعد شکستن کند بنابراین ایجاد تعادل مناسب بین پروتئین و رطوبت در برنامه مراقبت از مو ضروری است.

عوارض پروتئین تراپی مو:

این کار را با لایه برداری مجدد پیوندهای پروتئینی در موهای شما و تقویت آنها از داخل انجام می‌دهند. برخی از عوارض جانبی درمان های پروتئنیه عبارتند از:

-تحریک پوست سر

-سوزش یا خارش چشم

-آبریزش بینی یا سوزش گلو.

در برخی موارد حتی سرفه یا تنگی قفسه سینه در طول این فرآیند مشاهده شده است.

هر چند وقت یکبار باید پروتئین تراپی انجام داد؟

هر 6 ماه یکبار با توجه به نوع و جنس مو و مراقبت‌هایی که انجام می‌دهید متغیر است. بهتر است با آرایشگر خود در این باره مشورت کنید.

استفاده بیش از حد از درمان های پروتئینی در واقع می تواند مو را خشک کند.

آیا درمان های پروتئینی مو را قوی تر می‌کند؟

پروتئین تراپی برای تقویت و ترمیم موها طراحی شده است و احتمال شکستگی بیشتر و شکافتن انتهای مو را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، اگر از وسایل حرارتی زیاد استفاده می‌کنید و یا موهای شما در اثر استفاده از آنها آسیب دیده‌اند، درمان های پروتئینی نتایج بسیار خوبی برای ترمیم این آسیب ارائه می‌دهند.

 

تارهای موهای ما از حدود 90 درصد پروتئین های فیبری مانند کراتین تشکیل شده است که مرکز قشر مو را تشکیل می‌دهد و به موها خاصیت ارتجاعی می‌دهد. پروتئین همچنین به موهای فر استحکام، شکل و ساختار می‌دهد بنابراین موها بدون آن ضعیف، سست و فاقد زیبایی و سلامت به نظر می‌رسند.

آیا پروتئین تراپی برای موهای نازک خوب است؟

بله، پروتئین درمانی برای مو مفید است زیرا به تقویت و ترمیم موهای آسیب دیده، بازیابی تعادل رطوبت، محافظت در برابر آسیب، افزایش حجم و ضخامت و تغذیه فولیکول های مو کمک می‌کند. می‌تواند گزینه مناسبی به ویژه برای افرادی که دچار ریزش یا نازک شدن مو می‌شوند باشد.

 

بوتاکس مو بهتره یا کراتین تراپی

درمان بوتاکس بر ترمیم فیبرهای آسیب دیده مو و بازگرداندن استحکام و قابلیت ارتجاعی تمرکز دارد، در حالی که درمان کراتینه در درجه اول به منظور صاف کردن و لخت کردن موهای وز است. هر دو روش درمانی مزایای منحصر به فردی دارند و می‌توانند نتایج قابل توجهی را ارائه دهند.

آیا بوتاکس مو همان درمان کراتینه است؟

تفاوت بوتاکس و کراتین مو:

کراتینه تراپی برای افرادی با موهای ضخیم، مجعد که می‌خواهند آن‌ها صاف، لخت و بدون موخوره باشد مناسب است. بوتاکس تراپی برای افرادی با موهای خشک، آسیب دیده، وز و یا به سادگی بی حال است که می‌خواهند آن ها را صاف، براق و بدون موخوره نشان دهند.

 

کدام درمان کراتینه یا پروتئین برای مو بهتر است؟

اگر موهای وز و خشک دارید و می‌خواهید صاف باشند، درمان‌های کراتینه بهتر است. از طرف دیگر، درمان های پروتئینی لزوماً موهای شما را صاف نمی‌کند. این کار برای تغذیه‌ی موهای شما و ترمیم آسیب ها انجام می‌شود.

 بوتاکس همان کراتین است؟

بوتاکس مو در واقع یک درمان حالت دهنده عمیق است که الیاف مو را با پرکننده هایی مانند کراتین می‌پوشاند. این روش هر قسمت شکسته یا نازک روی هر تار مو را پر می‌کند تا موها پرتر و براق تر به نظر برسند. مواد تشکیل دهنده بسته به محصول متفاوت است.

 

 

فرق بوتاکس مو با پروتئین تراپی

برخلاف کراتینه که عمدتاً غنی از پروتئین هستند، بوتاکس و فیلر مو حاوی غلظت بالاتری از عوامل مرطوب‌کننده است. این کار از پروتئین شدن بیش از حد موها جلوگیری می‌کند. از این رو، موها را نرم و مطبوع می‌کند تا ظاهری سفت.

آیا بوتاکس مو ایمن تر از کراتین است؟

 بوتاکس مو کاملاً عاری از مواد شیمیایی است در حالی که برخی از کراتینه تراپی حاوی فرمالدئید هستند. بسیاری از آرایشگران کراتین های بدون فرمالدئید استفاده می‌کنند اما مهم است که از قبل بررسی شود زیرا این ماده شیمیایی مشکوک به ماده‌ای سرطان‌زا است.

 

ماندگاری کراتینه بیشتر است بوتاکس تراپی؟

 بوتاکس مو،  یک درمان طبیعی و بدون مواد شیمیایی است، بین ۲ تا ۴ ماه دوام می‌آورد که کمی کوتاه‌تر از ۴ تا ۶ ماه درمان کراتینه است.

کدام درمان مو بهتر است؟

با توجه به مشکلات مو و نوع موها نمی‌توان گفت که بطور کلی کدامیک بهتر است بنابراین برای هر مویی فرق دارد و بهتر است در این رابطه از آرایشگر کمک بگیرید که کدام درمان را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *