پوست و مو

روتین پوست حساس

روتین پوست حساس

پوست حساس اغلب به عنوان یک نوع پوست شناخته می شود، اما ممکن است پوست حساس چرب، پوست حساس خشک یا پوست حساس معمولی داشته باشید. صرف نظر از اینکه چه نوع پوستی دارید، اگر پوست حساسی دارید، ممکن است قرمز به نظر برسد و احساس سوزش، خارش یا خشکی داشته باشید. این علائم ممکن است مربوط به داشتن پوستی باشد که در برابر محرک های خارجی آسیب پذیرتر است و ممکن است توسط مواد خاصی مانند رنگ ها یا عطرها و همچنین عوامل محیطی ایجاد شود.

اگر پوست حساسی دارید، ممکن است بتوانید بفهمید که چه چیزی باعث حساسیت پوستتان می شود و از پاک کننده ها، مرطوب کننده ها یا سایر محصولات حاوی آن مواد خاص اجتناب کنید. همچنین می توانید محیط خود را تغییر دهید تا قرار گرفتن در معرض عوامل محرک را کاهش دهید.

در ادامه به شما کلیه علام، راه های مقابله با آن از جمله داشتن روتین پوست حساس را به شما توضیح می‌دهیم.

 

 

علائم پوست حساس

پوست حساس ممکن است علائم مختلفی داشته باشد و گاهی اوقات فهمیدن آن دشوار می‌شود. این علائم ناشی از شکسته شدن سد محافظ پوست است. که می‌تواند به دلیل محیط، واکنش های آلرژیک به برخی محصولات، کم آبی یا یک بیماری زمینه‌ای باشد.
در اینجا به برخی از نشانه های آشکار پوست حساس اشاره می‌کنیم.

علائم عبارتند از:

-قسمت های زبر و پوسته پوسته

-بافت چروکیده و خشن

-سرخی

-تورم

-زخم های باز یا پوسته زرد روی پوست

-لایه برداری پوست

-هنگامی که در معرض نور خورشید یا آلودگی قرار می‌گیرید، پوست قرمز یا لک می‌شود.

-احساس سوزش در پوست

-خشکی شدید همراه با ترک یا تاول روی پوست

-قرمزی و التهاب شدید روی پوست

-احساس چرمی سخت در قسمت‌های مختلف

ایجاد یک روتین مراقبت از پوست مناسب برای پوست حساس برای کاهش این علائم و حفظ پوست سالم ضروری است.

پوست حساس می‌تواند هم علائم عینی و هم علائم ذهنی ایجاد کند. علائم عینی تغییرات فیزیکی هستند که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می‌تواند مشاهده کند، مانند مواردی که در بالا گفته شد. آنها تغییراتی در سد محافظ پوست شما هستند و به راحتی از دید یک خارجی قابل مشاهده هستند.

علائم ذهنی به احساساتی اشاره دارد که پوست حساس می‌تواند ایجاد کند، مانند خارش، سوزش و درد. آنها به همان اندازه واقعی هستند، اما فقط توسط شما احساس یا مشاهده می‌شوند.

هنگامی که با پوست حساس دست و پنجه نرم می کنید، از مواد خشن مانند عطر، الکل و سولفات ها که می توانند رطوبت ضروری را از بین ببرند و باعث تحریک شوند خودداری کنید.

علائم پوست حساس

دلایل ممکن حساس شدن پوست

-درماتیت تماسی: نوعی اگزما

-آلرژی

-آکنه روزاسه

-آکنه

-پوست خشک

-افزایش سن

-برخی داروها،

-تغییرات هورمونی، مانند تغییرات در طول چرخه قاعدگی

-درمان سرطان

-سیگار کشیدن

-آلودگی، محرک پوست

-برخی برخی از بیماری ها

 

همانطور که گفتیم پوست حساس هم مانند انواع دیگر پوست ها یک نوع پوست است بنابراین نیاز است حتما روتین مورد نیاز خود را داشته باشد.

روتین مناسب پوست حساس

پیدا کردن روتین مراقبت از پوست مناسب برای پوست حساس می تواند کمی سخت اما نتیجه‌ای آرامبخش را به همراه داشته باشد. در ادامه بخوانید تا متوجه شوید پوست حساس چیست، چه چیزی باعث ایجاد آن می‌شود و چگونه با یک روال مراقبت از پوست حساس هدفمند، از مشکلات رایج جلوگیری کنید.

یک روتین ساده مراقبت از پوست حساس

مهم است که یک روتین مراقبت از پوست را پیدا کنید که بتوانید هر روز از آن استفاده کنید. انتخاب محصولات و مواد تشکیل دهنده مناسب می‌تواند به تعادل پوست شما و کاهش سوزش کمک کند.

  1. پاک کردن آرایش (شب)

پاک کردن آرایش برای مراقبت از پوست حساس ضروری است. به ناحیه اطراف چشم توجه بیشتری داشته باشید زیرا اغلب حساس ترین ناحیه است. پاک کننده آرایشی را انتخاب کنید که بدون عطر، بدون چربی و برای پوست های حساس فرموله شده باشد. دارای مواد تسکین دهنده مانند آلوئه ورا در ترکیبات خود باشند.

  1. پاکسازی (صبح و شب)

شوینده‌ای را انتخاب کنید که به طور خاص برای پوست های حساس، بی خطر باشد. اسید هیالورونیک و سرامیدها فواید زیادی دارند و برای پوست هایی که به راحتی تحریک می‌شوند عالی هستند. حتما دو بار در روز با آب ولرم پاکسازی کنید. از آب بسیار داغ پرهیز کنید زیرا باعث خشکی پوست و ایجاد حساسیت بیشتر می شود.

نکته: شستن صورت با پاک کننده نامناسب یا فقط شستن بیش از حد صورت می تواند پوست شما را به شدت تحریک کند و همچنین سد پوستی شما را از بین ببرد.

روتین مناسب پوست حساس
  1. تونر (صبح و شب)

استفاده از تونر در روتین مراقبت از پوست نیز مهم است. پس از تمیز کردن، تونر را با استفاده از یک پد پنبه ای روی صورت خود بکشید. برای جلوگیری از خشک شدن از یک تونر بدون الکل استفاده کنید. به دنبال تونرهایی باشید که سطح pH را متعادل می‌کنند، قرمزی و تحریک را کاهش می‌دهند و هیدراته می‌کنند.

تونر علاوه بر تنظیم PH پوست، باقی مانده هرگونه محصولات روی پوست را به خوبی پاک می‌کند و پوست را تمیز و آماده برای استفاده دیگر محصولات مراقبت پوستی می‌کند.

 

4. مرطوب کننده (صبح و شب)
مرطوب کردن پوست برای پوست حساس ضروری است. برای صبح، یک مرطوب کننده سبک و برای شب، یک مرطوب کننده با فرمول غنی تر و سنگین تر را انتخاب کنید. از آنجایی که پوست حساس به راحتی تحریک می‌شود و مرطوب کننده اشتباه می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند، به دنبال محصولات بدون عطر، غیر کومدون زا و ضد حساسیت تنها با چند ماده باشید.

 

  1. کرم ضد آفتاب بزنید (صبح)

فراموش نکنید که هر روز صبح از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید (و اگر خارج از منزل هستید در طول روز دوباره استفاده کنید) تا از پوست خود در برابر اشعه های مضر UV که باعث آفتاب سوختگی و آسیب های دیگر می شود محافظت کنید. اگر پوست شما از قبل دچار حساسیت شده است، آفتاب سوختگی می‌تواند آن را تحریک و آسیب پذیر تر کند. ضد آفتاب حاوی اکسید روی را انتخاب کنید زیرا روی می‌تواند اثر تسکین دهنده داشته باشد.

 

  1. استفاده از ماسک (هفتگی)

ماسک های صورت اگر کم استفاده شوند ابزاری عالی برای پوست های حساس هستند. برای کاهش قرمزی و تسکین کلی پوست، ماسکی با ترکیبات آرام بخش، آبرسان و ترمیم کننده انتخاب کنید. ماسک های حاوی مواد ملایم، تسکین دهنده، آبرسان و نرم کننده یک گزینه‌ی مناسب برای پوست های حساس هستند.

7.روتین خود را به یک عادت تبدیل کنید

برای رسیدن به نتیجه عالی، سعی کنید به روتین خود عادت کنید. ممکن است در ابتدا کمی مشکل به نظر برسد، اما زمانی که به آن عادت کنید، نتایج به شما انگیزه می دهد که آن را ادامه دهید.

انجام یک تست چسب کوچک روی ساعد یا گردن قبل از استفاده از هر محصول جدید نیز توصیه می‌شود. اگر بعد از 24 ساعت هیچ نشانه ای از قرمزی یا ناراحتی ظاهر نشد، می توانید با خیال راحت اقدام کنید.

محصولات روتین پوستی حساس

نکاتی برای پوست های حساس

نکات زیر را در نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که روتین مراقبت از پوست حساس شما نتایج بهینه را به شما می دهد:


-روتین خود را ساده کنید. روتین پوست حساس ایده آل فقط از چند محصول با ترکیبات ساده استفاده می‌کند تا مجموعه ای بزرگ، زیرا پوست حساس می تواند نسبت به برخی مواد خاص و محصولات جدید بسیار واکنش نشان دهد. بنابراین اگر تا به حال روتین نداشته اید بهتر است با یک روتین 3 مرحله‌ای اصلی شروع کنید که شامل: شوینده، مرطوب کننده و ضد آفتاب است. پس از گذشت یک مدت و عادت به آن می‌توانید موارد دیگر مانند تونر، میسلار واتر و... اضافه کنید.

-مواد تشکیل دهنده را بشناسید. هنگام انتخاب محصولات مراقبت از پوست سعی کنید از محصولات حاوی مواد و عطرهای تند اجتناب کنید. به عنوان مثال، الکل می تواند به طور باور نکردنی پوست را خشک و تحریک کند. عطر همچنین می‌تواند باعث تحریک و ایجاد مشکلات پوستی مانند آکنه و جوش شود.

-صورت خود را مرطوب نگه دارید. مطمئن شوید که صبح و شب آن را مرطوب کنید زیرا پوست حساس نیاز به آبرسانی و تغذیه منظم دارد. انتخاب یک مرطوب کننده ملایم می‌تواند به شما کمک کند از شر لکه های خشکی که ممکن است باعث تحریک شوند خلاص شوید.

-همیشه از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید. این یک مرحله ضروری در هر روتین مراقبت از پوست است زیرا به محافظت در برابر اشعه های مضر UV که می‌تواند منجر به آفتاب سوختگی و تحریک بیشتر پوست شود، کمک می‌کند.

-از استفاده آب داغ خودداری کنید چه در شستشو روزانه صورت چه دوش گرفتن. آب داغ می تواند پوست شما را خشک و تحریک کند، به خصوص در ماه های سردتر.

باید ها و نباید های پوست های حساس

-از محصولات مراقبت از پوست بدون چربی استفاده کنید.

-جوش ها را فشار ندهید، آنها منجر به عفونت می‌شوند.

-از محصولات مراقبت از پوست بدون مواد شیمیایی استفاده کنید.

-پوست خود را با شوینده، بیش از حد نشویید.

-از سرم های غنی از آنتی اکسیدان استفاده کنید.

-از دوش آب گرم خودداری کنید.

-از یک مرطوب کننده بدون روغن استفاده کنید.

-بهداشت فردی را رعایت کنید.

-هر زمان که قصد بیرون رفتن دارید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

-سیگار نکشید، برای پوست مضر است.

-برای آبرسانی به پوست آب بنوشید.

-اگر آرایش می‌کنید از کرم پودر خیلی سنگین استفاده نکنید.

-برس های آرایش خود را اغلب تمیز کنید.

-هر روز اسکراب نکنید.

 

محصولات اضافی برای درمان و بهبود پوست حساس

شما می‌توانید این محصولات را در روتین روزانه خود قرار دهید که به بهبود سریع پوست کمک می‌کنند.

استفاده سرم یا روغن آبرسان

استفاده از سرم یا روغن آبرسان برای پوست، تا حد زیادی به شما کمک می‌کند تا مشکلاتی مانند چین و چروک، خطوط ریز، لکه های تیره، پوست های خشک و موارد دیگر را برطرف کنید. سرم ها همچنین به حفظ رطوبت در پوست شما کمک می‌کنند و قرمزی یا بثورات صورت را کاهش می دهند و به شما احساس درخشندگی و لطافت می‌دهند.

اگر پوست حساسی دارید استفاده از سرم صورت خوب است زیرا سرم ها می توانند آبرسانی شدیدی به پوست ارائه دهند. سرم های بی خطری که می توانند در روتین مراقبت از پوست برای پوست های حساس گنجانده شوند عبارتند از: سرم ویتامین c در دوز پایین، سرم نیاسینامید و سرم اسید هیالورونیک.

-سرم حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند سرم روشن کننده ویتامین C اگر در صبح استفاده شود بهتر است. به این دلیل است که آنها از پوست شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می‌کنند، که پوست شما در طول روز با آن مواجه می‌شود.

-سرم ویتامین C برای انواع پوست و پوست های حساس ایمن است. با این حال، غلظت کمتر برای روتین زیبایی پوست حساس نتایج بهتری را ارائه می‌دهد.

-برای شب بهتر است از سرم مرطوب کننده با اسید هیالورونیک استفاده کنید. این به خشک شدن پوست شما در شب کمک می‌کند.
سرم صورت هیالورونیک اسید نیز یک سرم بی خطر برای پوست های حساس است حتی اگر مستعد جوش زدن هستید.

-سرم نیاسینامید قرمزی ناشی از التهابات و تحریکات را کاهش می‌دهد و موجب روشن شدن پوست و تسکین آن می‌شود.

فواید استفاده از سرم ها:

- برای افرادی که درمان ضد پیری یا آکنه انجام می‌دهند استفاده از سرم مرطوب کننده اهمیت بیشتری دارد.

-از آنجایی که درمان ممکن است باعث تحریک و خشکی پوست شما شود، سرم به هیدراته نگه داشتن پوست شما کمک می‌کند.

یک نکته مهم که افراد دارای پوست حساس حتما باید رعایت کنند این است که از لوازم آرایشی و بهداشتی معتبر با مواد گیاهی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *