پوست و مو

رفع کدری پوست صورت

رفع کدری پوست صورت

 

روشن شدن پوست صورت

پوست در اثر عوامل طبیعی مختلف دچار مشکلات و معضلاتی می‌شود که یکی از آن تیره شدن رنگ پوست است. تیره و کدر شدن رنگ پوست موجب گرفتگی چهره و داشتن احساس ناخوشایند نیز حتی می‌شود.

در برخی موارد اگر به آن رسیدگی نشود ممکن است تبدیل به یک معضل دائمی و یا طولانی مدت شود، پس بهتر است هنگام مشاهده تغییر رنگ در پوست علت را بفهمیم و سپس برای برطرف کردن آن اقدام کنیم.

تیرگی و کدر شدن پوست دلایل مختلفی دارد، از جمله استفاده از وسایل مراقبتی و آرایشی نامناسب، نور خورشید، رژیم غذایی ناسالم، جای جوش و آکنه، شرایط آب و هوایی و... همه مواردی هستند که باعث تغییر رنگ پوست می‌شوند.

خوشبختانه راهکارهایی برای روشن کردن پوست و بازگرداندن آن به حالت اولیه وجود دارد. برای یادگیری این راهکارهای آسان و مختلف جهت بهبود این مشکل بهتر است مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

 

 

13 راهکار روشن کردن طبیعی پوست

چگونه می توانم پوستم را به طور طبیعی روشن کنم؟

-لایه برداری و پاکسازی روزانه با AHA و BHA

-تونرها، سرم ها، ماسک ها، لوسیون ها و کرم های موضعی

-رتینوئیدهای موضعی

-ماسک های خانگی

-سرکه سیب

-آلوئه ورا

-شیر

-رژیم غذایی، تغذیه و هیدراتاسیون

-از مراقبت های پیشگیرانه در برابر آفتاب استفاده کنید.

-پوست خود را به طور منظم لایه برداری کنید.

-از سد پوست خود در برابر آلاینده های محیطی محافظت کنید.

-از محصولات روشن کننده پوست در روتین مراقبت از پوست خود استفاده کنید.

-غذاهای غنی از آنتی اکسیدان بخورید.

روشن شدن پوست

 

اقدامات لازم برای روشن شدن پوست

1- کرم‌های روشن کننده

کرم روشن کننده پوست را امتحان کنید. کرم های روشن کننده پوست به وفور بدون نسخه موجود است. همه آنها با کاهش ملانین (رنگدانه ای که باعث برنزه شدن و لکه های خورشیدی می‌شود) در پوست کار می‌کنند. به دنبال محصولاتی باشید که حاوی مواد موثر روشن کننده پوست مانند اسید کوجیک، اسید گلیکولیک، آلفا هیدروکسی اسید، ویتامین C یا آربوتین هستند.

استفاده از این محصولات تقریباً ایمن است، اما حتماً دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی را دنبال کنید و اگر پوست شما واکنش بدی نشان داد، فوراً استفاده از آن را متوقف کنید.

هرگز از کرم روشن کننده پوست که حاوی جیوه به عنوان ماده فعال است استفاده نکنید. کرم های پوستی مبتنی بر جیوه در بسیاری از کشورها ممنوع هستند، اما هنوز در سایر نقاط جهان در دسترس هستند.

 

کرم روشن کننده قوی صورت

2- رتینول 

-از رتینوئیدها استفاده کنید. کرم‌های رتینوئید از فرم اسیدی ویتامین A ساخته شده‌اند و می‌توانند با لایه‌برداری پوست و سرعت بخشیدن به چرخش سلولی، پوست را روشن کنند.

خصوصیات کرم رتینوئید:

  1. کرم‌های رتینوئید پوست را روشن می‌کنند.
  2. تغییر رنگ را از بین می‌برند.
  3. در صاف کردن خطوط و چین و چروک‌ها، حجیم‌تر کردن پوست و روشن‌تر و جوان‌تر به نظر رسیدن آن بسیار موثر هستند.
  4. در غلظت های بالاتر، می‌تواند به از بین بردن آکنه نیز کمک کند.

کرم‌های رتینوئید در ابتدا می‌توانند باعث خشکی، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست شوند، اما این علائم باید زمانی که پوست شما به محصول عادت کند کاهش یابد. رتینوئیدها همچنین پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس تر می‌کنند، بنابراین باید آنها را فقط در شب استفاده کنید و حتما در طول روز از ضد آفتاب استفاده کنید.

رتینوئیدها فقط با نسخه در دسترس هستند، بنابراین اگر علاقه مند به استفاده از این محصول هستید، باید با مشورت پزشک دریافت کنید. با این حال، یک دوز پایین تر از کرم رتینوئید، معروف به رتینول، در بسیاری از محصولات زیبایی بدون نسخه موجود است که شما می‌توانید آنهارا به راحتی در فروشگاه اینترنتی سوتال پک خریداری نمائید.

 

 

3- لایه برداری

لایه برداری شیمیایی انجام دهید. لایه برداری شیمیایی می‌تواند در روشن شدن پوست بسیار موثر باشد. آنها با سوزاندن لایه های بالایی پوست که به شدت رنگدانه شده یا تغییر رنگ داده اند، کار می‌کنند و پوست شاداب تر و روشن تر زیر آن را نشان می‌دهند.

با لایه برداری شیمیایی، یک ماده اسیدی (مانند آلفا هیدروکسی اسید) روی پوست اعمال می‌شود و به مدت 5 تا 10 دقیقه باقی می‌ماند. ممکن است باعث ایجاد احساس سوزن سوزن شدن، سوزش روی پوست شود که اغلب باعث قرمزی یا متورم شدن پوست برای چند روز بعد می‌شود.

معمولاً یک سری لایه برداری شیمیایی (با فاصله 2 تا 4 هفته) توصیه می‌شود. در این زمان مهم است که از آفتاب دوری کنید و مراقب استفاده از ضد آفتاب باشید، زیرا پوست شما بسیار حساس است.

 

4-مراقبت روزانه از پوست

  1. هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند انواع و اقسام آسیب‌ها را به روی پوست شما وارد کند، از کک و مک و لکه های قهوه‌ای گرفته تا آفتاب سوختگی های جدی و سرطان پوست.
    اگر می‌خواهید پوست روشن تری داشته باشید، باید به درستی از آن مراقبت کنید، با استفاده از یک کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظت از خورشید (SPF) بالا. زدن ضدآفتاب مزایای بسیاری دارد توصیه می‌کنیم برای اطلاع از آن مقاله تاثیرات ضد آفتاب بر پوست را مطالعه کنید.

هنگامی که پوست خود را در معرض نور UVA و UVB قرار می‌دهید، بدن شما ملانین تولید می‌کند که باعث می‌شود پوست شما تیره تر به نظر برسد. بنابراین، اولین کاری که می‌توانید برای روشن کردن پوست خود انجام دهید این است که هر روز که در خارج از منزل هستید، حتی زمانی که هوا فوق العاده گرم یا آفتابی نیست، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

همچنین می‌توانید با پوشیدن لباس‌های سبک و آستین بلند و استفاده از کلاه و عینک آفتابی زمانی که برای مدت طولانی زیر نور خورشید هستید از پوست خود محافظت کنید.

2.تمیز و مرطوب کردن پوست

 روزانه پوست خود را تمیز و مرطوب کنید. مراقبت خوب از پوست شامل پیروی از یک روال مراقبت از پوست است که در آن پوست به درستی تمیز، لایه برداری و مرطوب می‌شود. صورت خود را دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار در شب کاملاً تمیز کنید. این کار آلودگی و چربی را که برای داشتن پوستی سالم و شفاف مهم است، از بین می‌برد. با محصولی متناسب با نوع پوست خود مرطوب کنید.

اگر پوست چرب یا مستعد لک دارید، باید به سراغ لوسیون های سبک بروید، در حالی که افرادی که پوست خیلی خشک دارند باید به سراغ کرم های سنگین تر بروند.

رفع کدری پوست صورت

 

3.نوشیدن آب

 آب بیشتری بنوشید و از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید. نوشیدن آب و درست غذا خوردن به طور جادویی پوست شما را روشن نمی‌کند، اما به جوان سازی پوست کمک می‌کند.

هنگامی که پوست جوان می‌شود، لایه های قدیمی و رنگدانه شده محو می‌شوند و پوست تازه و جدیدی نمایان می‌شود و پوست شما روشن تر و سالم تر به نظر می‌رسد. نوشیدن آب بیشتر این روند را تسریع می‌کند، بنابراین سعی کنید بین شش تا هشت لیوان در روز بنوشید.

یک رژیم غذایی خوب همچنین با تامین ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز پوست به شادابی و سلامت ظاهری پوست کمک می‌کند. سعی کنید تا حد امکان میوه و سبزیجات تازه (به ویژه آنهایی که دارای ویتامین A، C و E زیاد هستند) مصرف کنید و از غذاهای فرآوری شده دوری کنید.

همچنین باید مکمل های ویتامینی حاوی موادی مانند عصاره دانه انگور (که فواید آنتی اکسیدانی دارد) و دانه کتان یا روغن ماهی را در نظر بگیرید که هر دو حاوی امگا 3 هستند و برای مو، پوست و ناخن عالی هستند.

روشن شدن پوست

 

4. ترک سیگار

همه می‌دانند که سیگار برای سلامتی مضر است، اما همه از آسیب هایی که می‌تواند به پوست شما وارد کند آگاه نیستند. سیگار به پیری زودرس کمک می‌کند و باعث ایجاد خطوط ریز و چین و چروک می‌شود. همچنین از جریان خون در صورت جلوگیری می‌کند و باعث تیره یا خاکستری شدن صورت می‌شود.

روشن کننده پوست صورت خانگی

در این قسمت قصد داریم چندین راهکار خانگی جهت روشن تر شدن تناژ پوست را با شما در میان بگذاریم.

1-آب لیمو را امتحان کنید.

اسید سیتریک موجود در آب لیمو یک عامل سفید کننده طبیعی است که در صورت استفاده با دقت می‌تواند به روشن شدن پوست کمک کند. بسیار مهم است که از بیرون رفتن در آفتاب با آب مرکبات روی پوست خودداری کنید، این امر می‌تواند باعث واکنش دردناکی به نام "فیتوفوتودرماتیت" شود.

آب نصف لیمو را بگیرید و با آب تا رقیق کنید. یک تکه پنبه را در مایع آغشته کنید و آب لیمو را به صورت خود یا هر جایی که می خواهید پوست را روشن کنید بمالید. اجازه دهید آب لیمو به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست بماند. در این مدت بیرون نروید، زیرا آب میوه پوست شما را به نور خورشید بیش از حد حساس می‌کند.

پس از اتمام کار، پوست خود را کاملا بشویید، سپس از یک مرطوب کننده خوب استفاده کنید زیرا آب لیمو می تواند بسیار خشک کننده باشد. این درمان را 2 تا 3 بار در هفته (نه بیشتر) برای بهترین نتیجه تکرار کنید.

 

رفع کدری پوست صورت

 

2-صورت خود را با روغن زیتون و عسل ماساژ دهید

برای روشن کردن رنگ پوست، روزانه پوست خود را با روغن زیتون و عسل ماساژ دهید. 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق چایخوری عسل را با هم مخلوط کرده و برای چند دقیقه روی پوست خود ماساژ دهید. اگر پوست چرب دارید چند قطره آب لیمو هم اضافه کنید. این ماسک را با آب ولرم پاک کنید.

3-زردچوبه 

زردچوبه یک ادویه هندی است که هزاران سال است در درمان های روشن کننده پوست استفاده می‌شود. در حالی که اثرات آن مورد مطالعه قرار نگرفته است، اعتقاد بر این است که زردچوبه از تولید ملانین جلوگیری می‌کند و در نتیجه از برنزه شدن پوست جلوگیری می‌کند.

زردچوبه را با مقداری روغن زیتون و آرد نخودچی مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. خمیر را با حرکات دایره ای ملایم روی پوست بمالید. این به لایه برداری پوست کمک می‌کند.

اجازه دهید خمیر زردچوبه به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست بماند و سپس آبکشی کنید. زردچوبه ممکن است پوست شما را کمی زرد کند، اما باید به سرعت از بین برود.

این درمان را یک یا دو بار در هفته برای بهترین نتیجه تکرار کنید.

همچنین می‌توانید از آن برای تهیه چای و اسموتی استفاده کنید. خوردن آن برای پوست بسیار مفید است.

 

جوانسازی و روشن شدن پوست

 

4-سیب زمینی خام 

اعتقاد بر این است که سیب زمینی خام به دلیل محتوای بالای ویتامین C، خاصیت سفید کنندگی ملایمی دارد. ویتامین C به عنوان یک ماده روشن کننده در بسیاری از کرم های پوست استفاده می‌شود. برای استفاده:

به سادگی یک سیب زمینی خام را از وسط نصف کنید، سپس گوشت آن را روی قسمتی از پوست که می‌خواهید روشن کنید بمالید. اجازه دهید آب سیب زمینی به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست بماند و سپس آبکشی کنید.

شما باید این کار را چندین بار در هفته تکرار کنید تا به نتایج مفیدی برسید. به جای سیب زمینی می‌توانید از گوجه فرنگی یا خیار استفاده کنید، زیرا هر دوی این غذاها حاوی ویتامین C بالایی هستند.

5-آلوئه ورا 

آلوئه ورا یک ماده بسیار تسکین دهنده است که می تواند به کاهش قرمزی و محو شدن تغییر رنگ کمک کند. همچنین یک مرطوب کننده قوی پوست است که به جوانسازی پوست کمک می‌کند.

برای استفاده از آلوئه ورا، برگ گیاه آلوئه ورا را بشکنید و شیره ژل مانند آن را روی پوست بمالید.

آلوئه ورا بسیار ملایم است، بنابراین نیازی به آبکشی آن نیست، اما اگر باعث چسبندگی پوستتان شد، بهتر است آن را بردارید.

 

قویترین ماسک روشن کننده پوست صورت

 

6-آب نارگیل 

برخی افراد ادعا می‌کنند که آب نارگیل یک روشن کننده موثر پوست است و همچنین باعث نرمی و لطافت پوست می‌شود.

برای استفاده، کافی است یک گلوله پنبه را در مایع آغشته کنید و از آن برای مالیدن آب نارگیل به تمام پوستی که می‌خواهید روشن شود استفاده کنید. آب نارگیل بسیار طبیعی و ملایم است، بنابراین نیازی به آبکشی نیست.

شما همچنین می‌توانید آب نارگیل بنوشید تا سطح هیدراتاسیون بدن خود را افزایش دهید و مصرف چندین ماده معدنی ضروری را افزایش دهید.

 

7-میوه پاپایا

به گفته برخی از متخصصان پوست، پاپایا را می‌توان برای سفت کردن، روشن کردن و در غیر این صورت بهبود ظاهر خسته پوست استفاده کرد. پاپایا سرشار از ویتامین‌ها، A، E و C است، همچنین حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHA) است، که یک عنصر رایج در فرمول‌های ضد پیری پوست است،در حالی که خوردن پاپایا می تواند فواید سلامت کلی زیادی داشته باشد، اگر می خواهید از پاپایا برای مراقبت از پوست استفاده کنید، این را امتحان کنید:

یک پاپایای رسیده را نصف کنید، سپس دانه ها و پوست آن را جدا کنید. نصف فنجان آب اضافه کنید. پاپایا را هم بزنید تا پوره شود. پوره را در ظرف کوچکی بریزید. در یخچال نگهداری شود. برای بهترین نتیجه سه بار در هفته آن را روی پوست خود بمالید.

 

سفید شدن پوست در سه روز

چگونه می توانم در 3 روز پوست خود را روشن کنم؟

شیر، دوغ و حتی شیر ترش همگی می‌توانند به روشن شدن پوست کمک کنند زیرا حاوی اسید لاکتیک هستند. یک تکه پنبه را ممکن است در شیر ساده آغشته کرده و در تمام نواحی آسیب دیده بمالید و بعد از 20 تا 30 دقیقه بشویید. این ممکن است هر روز، یک یا دو بار در روز تکرار شود. شیر همچنین می‌تواند به طور موثر پوست را آبرسانی کند.

 

روشن شدن پوست در سه روز

در آخر برای انجام هر یک از این درمان‌های خانگی و یا حتی محصولات مراقبتی پوستی بهتر است قبل از استفاده تست حساسیت انجام دهید سپس از آن استفاده کنید. در کل بدانید اگر محصولی را بار اول است که می‌خرید و از این که با پوستتان سازگار است تردید دارید بهتر است تست کنید سپس استفاده کنید.

همچنین اگر درمان‌های خانگی انجام می‌دهید، از محصولات دیگر استفاده نکنید؛ چرا که امکان دارد باهم سازگاری نداشته باشد و پوست شما دچار آسیب جدی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *