پوست و مو

تاثیرات ضد آفتاب بر پوست

تاثیرات ضد آفتاب بر پوست

 

تاثیرات ضد آفتاب بر پوست

شاید این سوال شما هم باشد که چرا کرم ضد آفتاب مهم است؟ مزایای ضد آفتاب فراتر از محافظت از پوست در برابر نور خورشید است. در تابستان پوست نیازمند مراقبت بیشتری است. عمده‌ی مراقبت از پوست به کمک ضد آفتاب و محصولات حاوی ضد آفتاب است، اما به این معنا نیست که فقط در فصل تابستان و گرما از ضد آفتاب استفاده کنیم بلکه ما باید هر روز سال از ضد آفتاب استفاده کنیم؛ فرقی نمی‌کند تابستان باشد یا زمستان! به هر حال آفتاب تاثیر خود را می‌گذارد.

شما باید از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. SPF به انجام این کار کمک می‌کند. به گفته پزشکان و متخصصان «ضدآفتاب مهم ترین محصول مراقبت از پوست برای حفظ سلامت طولانی مدت پوست است.» برای جلوگیری از ظاهر شدن علائم پیری روی پوست حیاتی است. خطوط ریز، چین و چروک و لکه های خورشیدی همه علائمی هستند که می‌توانند به دلیل عدم استفاده مناسب از ضد آفتاب ایجاد شوند. اثرات ضد آفتاب ممکن است در ابتدا قابل توجه نباشد، اما در دراز مدت نتیجه خواهد داد. بنابراین مهم است که در روتین پوستی خود حتما ضد آفتاب را قرار دهید.

درواقع به همان اندازه که شستن پوست مهم است زدن ضد آفتاب نیز مهم است. در این مقاله مزایای ضد آفتاب، نحوه استفاده از آنها برای حداکثر فواید و اینکه چند بار باید استفاده کنید، بحث می‌شود.

 

تاثیرات ضد آفتاب بر پوست

 

فواید ضدآفتاب

 

1- محافظت در برابر اشعه های مضر UV

لایه اوزون به طور مداوم در حال تخریب است، در نتیجه ما را در معرض خطر بیشتری برای تحت تأثیر قرار گرفتن اشعه های مضر خورشید قرار داده است. این که برای تامین دوز روزانه ویتامین D خود به نور خورشید نیاز دارید، به این معنی نیست که باید سلامت خود را به خطر بیندازید! این تابش ممکن است منجر به آفتاب سوختگی و آسیب پوست شود. کرم های ضد آفتاب محصولات حیاتی هستند که از شما در برابر اشعه‌های مضر UV محافظت می‌کنند.

 

فواید ضد آفتاب

 

2- جلوگیری از پیری زودرس 

همه ما دوست داریم پوستی جوان تر، درخشان و سالم داشته باشیم. این یکی از قانع کننده ترین دلایل برای شروع استفاده از ضد آفتاب است. انجام فعالیت های خارج از منزل بدون محافظت مناسب در برابر آفتاب ممکن است علائم پیری را تسریع کند. پیشگیری کلیدی است و با استفاده از کرم ضد آفتاب امکان پذیر است.

ضد آفتاب از پوست شما در برابر ایجاد علائم پیری مانند چین و چروک و خطوط ریز، لکه های خورشیدی، هایپرپیگمنتیشن، آسیب های ناشی از نور خورشید، و پوست خشک محافظت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که افراد زیر 55 سال که از ضد آفتاب استفاده می‌کنند 24 درصد کمتر از افرادی که گاهی از کرم‌های ضدآفتاب استفاده می‌کنند و گاهی اوقات استفاده نمی‌کنند، خطر مبتلا شدن به این علائم پیری را دارند.

تصویر زیر را شاید بارها در شبکه‌های مختلف اجتماعی دیده باشید. این فرد که شغل آن راننده ماشین بوده است در تمام سالها بدون استفاده از ضد آفتاب دچار پیری زودرس شده است. به خوبی می‌بینید که فقط یک سمت صورت آن پر از چروک شده و علت آن به دلیل شغلی است که داشته آفتاب فقط به یک سمت صورت آن برخورد داشته که موجب شده سمت چب دچار پیری زودرس و چین و چروک شود.

 

 

در این تصویر به وضوح دیده می‌شود که نواحی گردن این خانم پر از لکه‌های هایپرپینگمنتیشن شده است اما پوست صورت صاف و بدون لک است! علت آن این است که این خانم فقط صورت خود را با ضد افتاب می‌پوشانده! با دیدن این تصاویر هر شخصی مطمئنا استفاده از ضد آفتاب را واجب تر از هز چیزی می‌داند.

 

 

3.کاهش خطر سرطان پوست 

 مردم عمدتاً به دلایل زیبایی شروع به استفاده از کرم ضد آفتاب کرده‌اند اما این عمل برای سلامتی به عنوان یک ویژگی مثبت محسوب می‌شود.

کرم ضد آفتاب خود را روزانه و در طول روزها و ماه ها استفاده کنید تا از پوست خود در برابر خطر انواع سرطان پوست محافظت کنید. این بدترین نوع سرطان پوست است که با افزایش سن زنان می‌تواند زندگی آنها را تهدید کند.

براساس آمارهای منتشر شده، موارد جهانی ابتلا به سرطان پوست ملانوم در حال افزایش می‌باشد.
همچنین عوامل اصلی ابتلا به سرطان ملانوم در افراد با سابقه آفتاب سوختگی مرتبط بوده و از قرار گرفتن در معرض نور خورشید نشأت می گیرد.

ایا ضد افتاب پوست را روشن میکند؟

4. کاهش لکه های روی صورت 

اشعه‌های UVA و UVB خورشید می‌توانند نواحی پرپیگمنتیشن را بیشتر نمایان کنند، جای زخم‌های آکنه کمتر محو شوند و به دلیل افزایش ذرات بر روی سطح پوست می‌توانند باعث آکنه‌های بعدی شوند.

از دیگر فواید ضد آفتاب این است که می‌تواند از بروز آکنه و جوش سایر آسیب های ناشی از اشعه خورشید که نتیجه‌ی قرار گرفتن بیش از حد زیر نور خورشید است، جلوگیری کند.

کرم ضد آفتاب را به مقدار کافی روی صورت خود بزنید تا از بروز لکه‌های تحریک کننده و فوران رگ های قرمز جلوگیری کنید.

در این میان لازم است به این سوال هم پاسخ دهیم که "آیا ضدافتاب پوست را روشن میکند؟" باید بگوئیم که بله. در واقع مستقیماً پوست شما را روشن نمی کند، استفاده مداوم می تواند به حفظ رنگ طبیعی پوست و جلوگیری از تیره شدن بیشتر کمک کند.

 

5. جلوگیری از آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی می‌تواند پوست را نازک کند و آن را شفاف تر کند و کبودی‌ها بیشتر نمایان شوند. پوست شما ممکن است حملات مکرر لایه بردار، تورم، قرمزی، کهیر و خارش را تجربه کند. این به دلیل اشعه UVB است که عمل آفتاب سوختگی است. تاول‌ها می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پوست را تشدید کنند. مطالعات نشان داده است که وقوع مکرر آفتاب سوختگی می‌تواند انسان را در معرض خطر بالاتر ملانومای کشنده قرار دهد.

 

 

 6- جلوگیری از برنزه شدن 

برنزه کردن خطری ندارد اما چیزی که باید رعایت کنید این است که در حالی که برای برنزه شدن آفتاب می گیرید، در معرض خطر آسیب اشعه های UVB شدید قرار دارید، بنابراین ضد آفتابی را انتخاب کنید که حداقل فاکتور محافظتی 30 در برابر آفتاب داشته باشد تا از برنزه شدن ناشی از UVB جلوگیری کنید.

هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب را تمدید کنید، به خصوص اگر پوست حساسی دارید. اگر ورزشکار هستید آن را درست بعد از ورزش بزنید، زیرا عرق می تواند پوشش محافظ را از بین ببرد.

 

7.افزایش  سلامت پوست 

پروتئین های ضروری پوست مانند کلاژن، کراتین و الاستین توسط کرم ضد آفتاب محافظت می‌شوند. این پروتئین ها برای صاف و سالم نگه داشتن پوست مورد نیاز هستند. اطمینان حاصل کنید که ضد آفتابی که تهیه می کنید دارای دی اکسید تیتانیوم است تا به انعکاس اشعه ماوراء بنفش دور از پوست و محافظت از فعالیت این پروتئین ها کمک کند.

 

 

8. یک گزینه آرایشی خوب

امروزه، ضدآفتاب هایی می‌بینید که به عنوان کرم آرایشی هم قابل استفاده هستند در واقع دارای دو ویژگی هستند. فقط کافی است آن را به پوست خود بزنید و بگذارید بماند. اگر پوست خشک یا پوست حساسی دارید، حتما هر چند ساعت یکبار ضد آفتاب را مجدداً برای ایمنی بیشتر پوست خود استفاده کنید.

 

خواندن مقالات زیر برای داشتن روتین مناسب با نوع پوست شما پیشنهاد میشود:

1-روتین پوستی چیست؟

2-روتین پوست معمولی

3-روتین پوست خشک

4-روتین پوست چرب

5-روتین پوست مختلط

6-درمان پوست دهیدراته

 

9. مجموعه ای گسترده برای انتخاب
امروزه انواع بی‌شماری از ضد آفتاب‌ها در بازار موجود است. به علاوه، آنها با نرخ های مقرون به صرفه عرضه می‌شوند.

10. دارای ویژگی ضد آب هستند

اکثر ضدآفتاب‌های موجود در بازار ضدآب هستند. این به شما این امکان را می‌دهد که لذت شنا کردن زیر آفتاب بدون نگرانی سوختگی پوست، بدون محدودیت را از دست ندهید.

11. ضد آفتاب محافظت بهتری نسبت به لباس آستین دار، دارد.

شما نمی توانید با پوشیدن یک لباس آستین دار، از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. آیا می‌دانستید که لباس‌های نخی، به‌ ویژه زمانی که مرطوب هستند، در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت نمی‌کنند؟ کافی است مقدار زیادی کرم ضد آفتاب را زیر لباس نیز بزنید.

 

فواید ضد آفتاب

 

روش صحیح استفاده از ضد آفتاب

چگونه هر روز از ضد آفتاب استفاده کنیم؟ اگر در مورد چگونگی استفاده از آن به خوبی اطلاع ندارید، ما به شما توضیح می‌دهیم ،همچنین چند فاکتور و نکات ایمنی در برابر نور خورشید وجود دارد که باید هنگام خریدن کرم ضد آفتاب به خاطر داشته باشید:

 

1. همیشه لیست مواد تشکیل دهنده را بخوانید و مطمئن شوید که ضد آفتاب شما حاوی موارد زیر است:

-دی اکسید تیتانیوم

-Octyl methoxycinnamatei (OMC)

-آووبنزونئی (همچنین پارسول)

-اکسید روی

2. لوسیون یا ژل ضد آفتاب با طیف گسترده ای را انتخاب کنید که غیر کومدون زا و ضد حساسیت باشد. چنین ضدآفتاب‌هایی از شما در برابر اشعه‌های فرابنفش A و B محافظت می‌کنند و در عین حال از شما در برابر جوش‌ها، مسدود شدن منافذ، آکنه و آفتاب سوختگی محافظت می‌کنند.

3. ضدآفتابی انتخاب کنید که ضدآب باشد و حداقل SPF آن 30 باشد.

4. همیشه نیم ساعت قبل از تماس با آفتاب از ضد آفتاب استفاده کنید.

 

 

استفاده مداوم از ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب به عنوان محافظی در برابر اشعه های مضر UV عمل می‌کنند که هر بار که پوست شما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد به سد پوست نفوذ می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید. شاید در حال حاضر متوجه مزایای آن نشوید، اما مزیت استفاده از ضد آفتاب در دراز مدت احساس می‌شود.

اگر برای مدت طولانی در معرض نور خورشید هستید یا در حال کار یا حمام آفتاب یا کنار استخر رو باز هستید، بهتر است پس از هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب بزنید تا از پوست خود در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنید. با یک متخصص پوست مشورت کنید تا در مورد فواصل استفاده مجدد از ضد آفتاب مناسب برای نوع پوست خود بیشتر بدانید.

 

عوارض نزدن ضد آفتاب

-پیری زودرس

-ایجاد لک و اکنه 

-سوختگی

-از بین رفتن لایه محافظتی پوست

-افزایش خطر ابتلا به سرطان و انواع بیماری های پوستی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *