مقاله آموزشی

همه آنچه از کرونا باید بدانید و علائم و راه های پیشگیری از آن

علائم کرونا

کروناویروس «جدید» چیست؟

کرونا ویروس جدید (CoV) نوعی جدیدی از ویروس است.

بیماری بوجود آمده با ویروس کرونا که به آن بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-19) می‌گویند، اولین بار در ووهان چین شناسایی شد.

CO مخفف کرونا، VI مخفف ویروس و D  به معنی بیماری می باشد (در انگلیسی). قبلاً به این بیماری «کروناویروس جدید ۲۰۱۹» یا «nCoV-2019» می‌گفتند.

ویروس COVID-19 ویروس جدیدی بوده و به خانواده ویروس‌هایی همچون سارس (سندروم تنفسی حاد) و سایر سرماخوردگی‌های معمولی مرتبط است.

ویروس COVID-19 چگونه پخش می‌شود؟

ویروس از طریق تماس مستقیم با قطره‌های تنفسی فرد آلوده ( سرفه و عطسه ) و تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل می‌شود.
ویروس کرونا می­تواند ساعت‌ها روی سطوح زنده بماند، ولی یک ضدعفونی ساده می‌تواند آن را از بین ببرد.

علائم ویروس کرونا چیست؟

علائم ویروس کرونا شامل تب، سرفه و تنگی نفس است. در مواد حادتر عفونت می‌تواند منجر به سینه پهلو (عفونت ریه) یا مشکلات تنفسی گردد. در موارد نادر این بیماری کشنده خواهد بود.

علائم کرونا شبیه آنفولانزا یا سرماخوردگی معمولی است، که بسیار شایع تر از ویروس کرونا هستند. به همین دلیل برای تایید این که کسی ویروس کرونا گرفته باشد، بایستی آزمایش شود. نکته حائز اهمیت این است که اقدامات کلیدی پیشگیرانه را به خاطر بسپاریم که عبارتند از شستشوی دست‌ها و رعایت موارد بهداشتی تنفسی (پوشاندن دهان به هنگام عطسه یا سرفه با دستمال یا آرنج خم شده، سپس انداختن دستمال داخل سطح آشغال در بسته). همچنین واکسن آنفولانزا نیز راه پیشگیری مناسبی است، بنابراین به یاد داشته باشید که واکسیناسیون خود و فرزندان‌تان را به موقع انجام دهید.

دستان خود را به طور مرتب بشویید

به طور مرتب و با دقت حداقل 20 ثانیه دستان خود را با آب و صابون یا محلول ضدعفونی کننده حاوی الکل تمیز کنید.

زیرا شستن  دست‌ها با آب و صابون یا ضدعفونی کننده حاوی الکل، ویروس‌هایی را که ممکن است به دست‌های شما منتقل شده باشند، را از بین می‌برد.

فاصله استاندارد با افراد را رعایت نمایید

با کسانی که سرفه یا عطسه می‌کنند، حداقل یک متر فاصله داشته باشید.

زیرا هنگام سرفه و عطسه قطرات ریزی از بینی و دهان افراد به بیرون پرتاب می‌شود. اگر شما به آن‌ها خیلی نزدیک باشید و فرد مبتلا به ویروس باشد، این ذرات ریز که حاوی ویروس کرونا هستند از طریق تنفس به بدن‌تان وارد می‌شوند.

از تماس دست‌ها با چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید

 دست‌ها با سطوح مختلفی در تماس هستند و ممکن است ویروس را جذب کنند. زمانی که دست‌ها به ویروس آلوده شدند، به راحتی می‌توانند ویروس را به چشم‌ها، بینی و دهان انتقال دهند و از این طریق ویروس وارد بدن شما شده و شما را بیمار کند.

بهداشت تنفسی را تمرین کنید

مطمئن شوید که شما و اطرافیان‌تان بهداشت تنفسی را رعایت می‌کنند. بهداشت تنفسی به معنی پوشاندن دهان و بینی با داخل آرنج یا دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه و دور انداختن دستمال  است.

زیرا قطرات ریزی که با عطسه و صرفه از دهان و بینی خارج می‌شوند، ویروس را گسترش می‌دهند. با رعایت نکات بهداشتی تنفسی، می‌توانید از اطرافیان خود در برابر ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونای جدید محافظت کنید.

اگر علائم کرونا را دارید با مکان های مربوطه تماس بگیرید

در صورتی که احساس ناخوشی می‌کنید در خانه بمانید. اگر علائمی مانند سرفه و تنگی نفس را در خود احساس کردید به پزشک مراجعه نمایید، و از توصیه‌های متخصصین سلامت مربوطه پیروی کنید.

زیرا متخصصین ملی و محلی شما به روزترین اطلاعات در مورد شرایط منطقه شما را دارند. اطلاع دادن به کمک رسان‌ها کمک می‌کند که شما را فورا به مراکز درمانی مناسب ارسال کنند. این کار هم برای خودتان بهتر است و هم از انتشار ویروس و عفونت‌های دیگر جلوگیری کرده‌اید.

برای پیشگیری ازابتلا به ویروس کرونا از توصیه‌های مراکز بهداشت پیروی کنید

در مورد جدیدترین اطلاعات و اقدامات در مورد ویروس کرونا مطلع باشید و توصیه‌های مراکز بهداشت در مورد اینکه چطور از خود و دیگران در برابر ویروس کرونا محافظت کنید، جدی بگیرید.

زیرا مراکز بهداشت هر منطقه به روزترین اخبار در مورد انتشار ویروس COVID-19 در منطقه را دارند و می‌توانند بهترین منبع برای راهنمایی مردم آن منطقه جهت محافظت از خودشان باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *