پوست و مو

علت باز شدن منافذ پوست 

علت باز شدن منافذ پوست 

منافذ پوست

منافذ پوست خانه فولیکول های مو هستند و سبوم (روغنی که پوست شما تولید می‌کند) توسط "غدد چربی" ساخته می‌شود. اگر به اندازه کافی نزدیک نگاه کنید، می‌توانید منافذ فولیکول مو را با چشم غیرمسلح خود ببینید، برخلاف منافذ عرق که برای دیدن خیلی کوچک هستند منافذ پوست همیشه باز هستند تا روغن و فولیکول مو به سطح برسند، مهم نیست پوست خشکی دارید یا نه! همه‌ی افراد این منافذ را در تمام بدن خود به جز کف پا و کف دست دارند .اندازه این منافذ روی پوست هر فردی متفاوت است.

 بینی یک ناحیه کلیدی است که اکثر مردم متوجه بزرگ شدن یا مسدود شدن منافذ می‌شوند. کسانی که آکنه یا جوش های صورت را تجربه کرده اند احتمالاً بیشتر دچار مشکل منافذ می‌شوند. 

منافذ باز برای بسیاری مشکل ساز است زیرا قابل رویت هستند و ظاهری غیر جذاب به شما می‌دهند. گاهی اوقات، منافذ ممکن است بزرگ یا باز به نظر برسند به عبارت ساده، این بدان معنی است که منافذ برجسته و گردتر به نظر می‌رسند.

 افراد اغلب از وجود منافذ باز روی پوست خود به خصوص در ناحیه پیشانی، گونه ها و بینی بیزارند زیرا این منافذ بیشتر به چشم می آیند.
بر عکس وقتی منافذ کوچک هستند به سختی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند و سطح پوست صاف و مطلوب به نطر می‌رسد.

 

 

دلایل باز شدن منافذ پوست

 شایع ترین دلایل بزرگ شدن منافذ پوست:

  1. تولید بیش از حد سبوم
  2. افزایش سن و آفتاب (اشعه ماوراء بنفش)
  3. عدم لایه برداری
  4. تجمع کثیفی 
  5. روتین های نامناسب مراقبت از پوست است.
  6. در برخی موارد، ژنتیک نیز می‌تواند در اندازه منافذ تاثیرگذار باشد.

منافذ باز باعث می‌شود پوست ملتهب و خشن به نظر برسد. افرادی که پوست بسیار چرب دارند، بیشتر در معرض منافذ باز بزرگ هستند. منافذ باز از نظر اندازه متفاوت هستند و در مراحل اولیه نامرئی هستند و ممکن است به دلیل افزایش سن یا سایر مشکلات پوستی بزرگ شوند.

بدن ما به غیر از کف دست و پا پوشیده از منافذ است. هنگامی که منافذ روی پوست کوچک و تنگ است می تواند باعث انعکاس نور بیشتر شود و در نتیجه جوان تر و سالم تر به نظر برسد. روغنی که پوست تولید می‌کند می‌تواند در منافذ  به دام بیفتد، اکسید شود (در معرض اکسیژن قرار می‌گیرند) منجر به تشکیل جوش‌های سرسیاه، سرسفید و آکنه یا جوش می‌شوند و پوست را تیره‌تر کند. اما آنها به اندازه آب برای سلامت پوست مهم هستند، که برای سلامت تک تک سلول های پوست و کل بدن ضروری است.

 

 

-افزایش سن

قبل از اینکه به 30 سالگی برسیم پوست ما ماهانه یک فرآیند ریزش را پشت سر می‌گذارد که به نام "پوست پوست" شناخته می‌شود.
تمام پوست مرده، مواد زائد و روغنی که روی سطح یافت می‌شوند در داخل منافذ به دام می‌افتند و پوست منبسط می‌شود تا همه این مواد اضافی را در خود جای دهد. در این دوره از زندگی، منافذ به دلیل فرآیند لایه برداری، نسبتاً شفاف و تمیز می‌مانند.

این روند بعد از 30 سالگی ادامه دارد اما سرعت آن کاهش می یابد و باعث می‌شود منافذ قبل از پاک شدن طبیعی مواد اضافی بیشتری را جذب کنند به همین دلیل  بسیار بزرگتر از آنچه هستند ظاهر می‌شوند.

-کاهش کلاژن و الاستین

الاستین و کلاژنی که از منافذ پشتیبانی می‌کنند با گذشت زمان کاهش می‌یابند و باعث افتادگی و کشیده شدن منافذ می‌شوند و بزرگ‌تر به نظر می‌رسند. منابع کلاژن و الاستین می‌توانند بیشتر تحت تاثیر نور خورشید قرار بگیرند. ممکن است به همین دلیل باشد که بسیاری از مردم ابتدا متوجه بزرگ شدن منافذ روی بینی خود می شوند که اغلب بیشتر از همه اشعه های خورشید را در بر می‌گیرد.

-کمبود ویتامین A

کمبود ویتامین A یکی از دلایل شایع باز شدن منافذ پوست است. ویتامین A نقش مهمی در تقویت گردش سلولی ایفا می‌کند که به پاک نگه داشتن منافذ کمک می‌کند. وقتی ویتامین A کافی دریافت نشود می‌تواند منجر به مسدود شدن و بزرگ شدن منافذ شود که درمان آن دشوار است.

برای حفظ سلامت پوست و به حداقل رساندن اندازه منافذ، مطمئن شوید که ویتامین A کافی را از غذاهایی مانند سیب زمینی شیرین، هویج، سبزیجات برگ دار و کلم پیچ دریافت می‌کنید. همچنین می‌توانید برای اطمینان بیشتر، یک مولتی ویتامین با کیفیت ویتامین A را مصرف کنید.

 

 

-رژیم غذایی نامناسب

غذاهایی که قند زیادی دارند، کربوهیدرات های فرآوری شده و چربی های اشباع شده می‌توانند باعث باز شدن منافذ پوست شوند. این غذاها التهاب را افزایش می‌دهند که باعث می‌شود پوست بیش از حد لازم سبوم (روغن) تولید کند. روغن اضافی داخل منافذ گیر کرده و آنها را بزرگ می‌کند. علاوه بر این، این غذاهای ناسالم ممکن است به فیبرهای کلاژن و الاستین نیز آسیب برسانند و در نتیجه باعث افتادگی پوست و منافذ بزرگ‌تر شوند.

بهتر است از غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید و روی رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا 3 تمرکز کنید. داشتن یک رژیم غذایی متعادل می تواند به بهبود سلامت کلی پوست شما، کاهش التهاب و باز نگه داشتن منافذ پوست کمک کند.

 

-نور آفتاب

قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز یکی از دلایل اصلی بزرگ شدن منافذ است. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه‌های فرابنفش خورشید می‌تواند کلاژن، الاستین و آب پوست را کاهش دهد و باعث افتادگی آن و کشیده شدن منافذ پوست شود.

-لوازم آرایشی

پوست نیاز به تنفس دارد، بنابراین سبوم یا روغن ترشح شده باید به سطح پوست برسد اما استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی، به ویژه کرم های روان کننده و کرمپودر، ممکن است منافذ را مسدود کند.

هنگامی که از لوازم آرایشی که دارای مواد شیمیایی و سموم مضر هستند استفاده شود می‌توانند از طریق لایه بیرونی پوست (اپیدرم) نفوذ کرده و منافذ را مسدود کنند. 

زمانیکه مواد آرایشی یک شب روی پوست باقی می‌مانند می توانند با خاک، روغن و باکتری های باقی مانده از روز ترکیب شوند و منافذ را مسدود کنند. همین باعث می‌شود روز بعد که از خواب بیدار می‌شوید بزرگتر به نظر برسند به همین دلیل، شستن آرایش خود در شب بسیار مهم است و مهم نیست چقدر خسته هستید یا چقدر دیر به خانه می‌رسید حتما صورت خود را بشویید و پاکسازی کنید.

 

 

-شستن بیش از حد پوست

شستن بیش از حد نیاز پوست صورت، می‌تواند منافذ باز پوست را بدتر کند. منافذ باز و جوش‌های سرسیاه می‌توانند هم به دلیل ژنتیک ایجاد شوند و هم به دلیل عدم خاصیت ارتجاعی و تولید کلاژن در خود پوست. از بین بردن روغن‌های ضروری پوست از طریق شستشوی روزانه صورت می‌تواند خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش داده و منافذ پوست را بازتر کند.

برای منافذ بزرگ مربوط به پوست چرب، به دنبال یک پاک کننده مبتنی بر ژل باشید. پوست های معمولی تا خشک می‌توانند از پاک کننده های کرمی بهره مند شوند.
مهم نیست چه نوع پوستی دارید، از پاک کننده هایی که حاوی صابون یا مواد پاک کننده هستند اجتناب کنید. اینها می‌توانند منافذ را بزرگتر نشان دهند.

 

-عدم شستشوی کافی پوست

حتما این را می‌دانید که باید هر روز پوست صورت خود را بشویید حتی اگر مواد آرایشی روی پوستتان نباشد زیرا نشستن پوست خود علت باز شدن منافذ پوست می‌باشد!
شستشوی روزانه پوست بسته به نوع پوستی که دارید، 1 الی 2 مرتبه ‌می‌باشد.

برای پوست‌های چرب نیز بهتر است تعداد دفعات شستشو حداقل دو بار در روز، در صبح و شب قبل از خواب باشد.
توجه داشته باشید که شستشوی صورت بهتر است با شوینده‌های غیر صابونی و شوینده‌های مناسب نوع پوست انجام شود.

شاید جالب باشد بدانید که شستشوی مرتب پوست ‌می‌تواند روی کوچک ‌کردن منافذ بسیار تاثیرگذار باشد که در کنار آن استفاده از داروهای کاهش‌ دهنده چربی نیز موثر خواهند بود.

شاید با اسکراب‌ها نیز آشنایی داشته باشید که ‌می‌توانند آلودگی‌های سطح پوست را بیشتر از شوینده‌های معمولی از بین ببرند.

همچنین توجه داشته باشید که مهم‌ترین مسئله در جلوگیری از ایجاد منافذ باز پوست، خشک نگه ‌داشتن آن است.

منافذ باز پوست

 

-نداشتن روتین پوستی مناسب

نداشتن یک روتین منظم، مراقبت نادرست از پوست، مانند تمیز نکردن مناسب یا استفاده از محصولات خشن، ممکن است باعث بزرگ شدن منافذ پوست شود. اگر تا به حال روتین نداشته‌اید و یا اطلاعات کافی راجع به آن ندارید توصیه می‌کنیم مقاله روتین پوستی را مطالعه کنید و سلامتی و زیبایی را به پوست خود بازگردانید. 

 

خواندن مقالات زیر برای داشتن روتین مناسب با نوع پوست شما پیشنهاد میشود:

1-روتین پوستی چیست؟

2-روتین پوست معمولی

3-روتین پوست خشک

4-روتین پوست چرب

5-روتین پوست مختلط

6-درمان پوست دهیدراته

 

باورهای غلط رایج در مورد منافذ باز 

1-یک تصور غلط در مورد منافذ باز این است که می توانید آنها را کوچک یا بسته کنید. حقیقت این است که هیچ دارویی نمی‌تواند منافذ را ببندد یا کوچک کند. منافذ باید باز شوند تا نواحی پوست شما که در آن سبوم و سایر مواد از پوست خارج شوند و آن را سالم نگه دارد.

تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که با پاک کردن مواد زائد مانند کثیفی‌های روزانه یا لوازم آرایشی که در داخل منافذ باز گیر کرده‌اند، ظاهر منافذ بزرگ شده را کاهش دهید تا آنها با چشم غیر مسلح کمتر دیده شوند.

عکس منافذ باز پوست

2-یکی دیگر از تصورات غلط رایج در مورد منافذ روی پوست این است که می توانید از بخار برای باز کردن آنها استفاده کنید. تنها کاری که بخار دادن انجام می‌دهد این است که به شل شدن آلودگی‌های محبوس شده در داخل کمک می‌کند و پاکسازی آن را آسان تر می‌کند.

همانطور که گفته شد، استفاده از محصولات حرفه ای توصیه می‌شود زیرا پاکسازی نامناسب می‌تواند منجر به تحریک پوست شود. محصولات خشن تر می‌توانند تأثیر نامطلوبی بر روی پوست ظریف داشته باشند.

اندازه منافذ، همانطور که گفتیم، بر اساس سن، نوع پوست و ژنتیک تعیین می شود.

بسیاری از ما طیف گسترده‌ای از محصولات را امتحان کرده‌ایم تا بهترین "کاهش دهنده منافذ" را پیدا کنیم به ویژه اشخاصی که آکنه را تجربه کرده اند.

وقتی صحبت از مراقبت از پوست می شود، طبیعی است که فرض کنیم هر چه محصول قوی تر باشد، احتمال کاهش اثر روی منافذ بزرگ بیشتر است. واقعاً نیازی به استفاده از یک اسکراب خشن یا لایه برداری شیمیایی نیست. محصولات نامناسب به پاک کردن منافذ مسدود شده پوست کمکی نمی کنند در واقع احتمال ایجاد مشکلات بیشتری مانند سوزش و جوش وجود دارد.

 

درمان قطعی منافذ باز پوست صورت 

همانطور که گفتیم همه‌ی افراد دارای منافذ هستنتد اما به دلایلی ازبرخی بزرگ و برخی بسیار ریز که به راحتی قابل دید نیست. فقط میتوان آنها را تا حدودی کوچکتر کرد تا به نمایان نباشند.

درمان منافذ باز پوست

با وجود دلایلی که در بالا توضیح دادیم به طور کلی متوجه شده‌اید که باید چه اقداماتی برای جلوگیری از بزرگ شدن منافذ انجام داد.
در ادامه قصد داریم محصولاتی که به شما در این زمینه کمک می‌کنند را معرفی کنیم.

 

1- ویتامین C

 ویتامین C می‌تواند منافذ باز را کاهش دهد. ویتامین C تولید کلاژن را تحریک می‌کند و به بازسازی ساختار پوست کمک می‌کند و در نتیجه پوست سفت تر و محکم تر به نظر می‌رسد.

همچنین به محافظت از پوست در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند که می‌تواند منجر به بزرگ شدن منافذ شود.

گنجاندن سرم ویتامین C در برنامه روزانه مراقبت از پوست می‌تواند به کاهش منافذ باز پوست کمک کند و ظاهری جوان تر به پوست بدهد. استفاده منظم از سرم ویتامین C همچنین می‌تواند تولید روغن روی صورت را متعادل نگه دارد که به جلوگیری از ایجاد منافذ باز کمک می‌کند.

 

2- مرطوب کننده مناسب

مرطوب کننده نقش مهمی در شفافیت و سلامت پوست دارد.

مرطوب کننده روزانه به روغن غدد چربی اجازه می‌دهد تا به جای ماندن در منافذ روی سطح، عمیق تر به پوست نفوذ کند. به این ترتیب، مرطوب کننده از مسدود شدن منافذ با روغن جلوگیری می‌کند و ظاهر آنها را کاهش می‌دهد بنابراین افراد باید متناسب با نوع پوست خود، مرطوب کننده خود را انتخاب کنند.

افراد دارای پوست چرب باید از مرطوب کننده‌های مبتنی بر آب استفاده کنند. محصولات مرطوب کننده حاوی مواد فعال مختلفی از جمله روغن ها هستند. افرادی که پوست چرب دارند از محصولاتی که حاوی رطوبت بالایی هستند و سبک هستند به جای روغن باید استفاده کنند.

محصولات مبتنی بر روغن حاوی نفت خام، روغن نارگیل و انواع دیگر روغن هستند. آنها به طور موثر پوست را مرطوب می‌کنند اما ممکن است برای افرادی که پوست چرب و منافذ بزرگ دارند مناسب نباشند. چربی اضافی که روی پوست جمع می شود می‌تواند منافذ را بزرگتر نشان دهد.

برعکس افراد دارای پوست خشک و دهیدراته شده باید از مرطوب کننده‌های مبتنی بر روغن و سنگین استفاده کنند.

 

 

3- استفاده از شوینده مناسب:

افراد دارای پوست چرب بهتر است از پاک کننده‌های مبتنی بر ژل استفاده کنند از پاک کننده های حاوی روغن یا الکل خودداری کنید زیرا این مواد می‌توانند پوست را تحریک کنند.
افراد دارای پوستهای خشک از شوینده‌های کرمی و فومی ملایم و فاقد الکل که حاوی عصاره‌ گیاهان و روغن‌های گیاهی است استفاده کنند.

4- استفاده از تونر:

تونر به خوبی منافذ را پاک می‌کند و باقی مانده  آلودگی‌ها و محصولات آرایشی را بیرون می‌کشد و منافذ را به خوبی تمیز می‌کند چون آلودگی‌ها، دلیل بزرگ شدن منافذ و جوش زدن صورت و ایجاد آکنه هستند.

5- لایه برداری با توجه به نیاز بوست

6- استفاده ار نیاسینامید:

نیاسینامید به کاهش قابل توجه منافذ بزرگ، سفت کردن منافذ شل، بهبود رنگ ناهموار پوست، نرم کردن خطوط و چین و چروک‌ها، کاهش تیرگی و تقویت سطح ضعیف کمک می‌کند.

 

7-استفاده از ضد آفتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *