پوست و مو

روتین پوستی چیست

روتین پوستی زنان و مردان

پوست مانند هر اجزای دیگر بدن نیاز به مراقبت دارد همچنین سلامتی پوست بیشتر مواقع نشان دهنده‌ی بدن سالم است، بنابراین مراقبت از آن اهمیت دارد اما اینکه چگونه باید از آن مراقبت کنیم هم نیز مهم است و روش خاص خودش را دارد.

چه کار هایی برای مراقبت از پوست باید انجام دهید؟

 برای مراقبت از پوست باید یک روتین و برنامه روزانه داشته باشید و طبق آن پیش بروید تا پوستی سالم و شاداب داشته باشید.

روتین مراقبت از پوست 

روتین مراقبت از پوست شامل مراحلی است که برای مراقبت منظم از پوست خود انجام می دهید و از آنجایی که افراد مختلف نوع پوستی متفاوتی دارند این روتین برای هر شخصی متفاوت است.

اهمیت روتین پوست

چرا باید از پوست خود مراقبت کنیم؟ روتین پوستی منظم به پوست شما کمک می‌کند تا پوست شما در بهترین حالت خود باقی بماند. در طول روز سلول های پوست از بین میرود بنابراین مهم است که از پوست خود مراقبت کنید تا پوست سالم و شفاف بماند.

یک روتین پوست موثر می‌تواند به پیشگیری از آکنه، درمان چین و چروک و کمک به حفظ بهترین ظاهر پوست شما کمک کند.

 

عوارض نداشتن روتین پوستی

اگر از پوست خود مراقبت نکنید چه اتفاقی می افتد؟

 1-استفاده نکردن از شوینده مناسب پوست منجر به ناراحتی پوستی و ایجاد آسیب به پوست می‌شود که این عوال باعث می‌شوند پوست شادابی و طراوت خود را از دست بدهد.

-کثیفی، مواد آرایشی و روغن می تواند باعث ایجاد جوش های بیشتری شود.

- اگر صورت خود را مرطوب نکنید، می تواند منجر به کم آبی بدن شود که در نهایت باعث ایجاد خطوط ریز، چین و چروک و افتادگی می شود. علاوه بر این، پوست شما خشک می شود و ممکن است احساس درد، سفت شدن و ناراحتی داشته باشید.

بدون مرطوب کردن، پوست شما نیز ممکن است توانایی خود را برای بازسازی از دست بدهد و باعث پیری زودرس آن شود.

 

چطور از پوست صورت مراقبت کنیم؟

برنامه مراقبت از پوست شامل سه مرحله اصلی در نظر بگیرید :

  • پاکسازی : شستن صورت.
  • تونینگ : متعادل کردن پوست.
  • مرطوب کننده : مرطوب کننده و نرم کننده پوست.

برای انجام روتین پوستی ابتدا باید نوع پوست خود را بشناسید تا بتوانید متناسب با نوع آن محصولات مورد نظررا خریداری و استفاده نمائید در غیر این صورت از روتین خود نتیجه‌ای نمی‌گیرید.

برای مثال اگر شما پوست چرب و یا مختلط دارید حتما باید محصولات مراقبتی پوستی مناسب پوست چرب و مختلط را تهیه کنید، همچنین اگر خشک و حساس باشد و یا معمولی نیز به همین روال باید عمل کنید.

 

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟

نوع پوست خود را بشناسید:

پوست چرب: پوست براق به نظر می رسد، ممکن است در لمس نرم احساس شود.

پوست خشک: پوست دارای نواحی خشک و پوسته پوسته است و ممکن است احساس سفت شدن داشته باشد.

پوست حساس: پوست قرمز و تحریک شده به نظر می رسد، ممکن است در لمس دردناک باشد.

پوست مختلط: پوست ترکیبی از نواحی چرب و پوسته پوسته است.

برای اینکه چگونه تشخیص دهید نوع پوستتان چیست لازم است مقاله‌ی "راهنمای جامع برای تشخیص نوع پوست و انتخاب محصولات" را بخوانید تا اطلاعات کافی و مورد نیاز راجع به پوست خود را به دست آورید.

خواندن مقالات زیر برای داشتن روتین مناسب با نوع پوست شما پیشنهاد میشود:

1-روتین پوستی چیست؟

2-روتین پوست معمولی

3-روتین پوست خشک

4-روتین پوست مختلط

5-درمان پوست دهیدراته

 

چگونه روتین پوست را شروع کنم؟

اگر تا به حال روتین خاصی نداشته‌اید و با نظم خاصی از محصولات مراقبت پوستی استفاده نمی‌کردید برای شروع افراد مبتدی، توصیه می‌کنیم با یک روال سه یا چهار مرحله‌ای شروع کنند.
1-پاک کردن

2-مرطوب کردن (مرطوب کننده روزانه با spf30 و یک مرطوب کننده شبانه)

3-استفاده از ضد آفتاب.

البته این روتین را می‌توان تغییر داد، و بسته به نیازهای مراقبت از پوست شما، محصولات را می توان اضافه کرد به عنوان مثال، اگر با آکنه دست و پنجه نرم می کنید ممکن است لازم باشد یک محصول درمان لک و آکنه اضافه کنید.

مراقبت پوستی روزانه

روتین صبحگاهی

مراحل روتین مراقبت از پوست چیست؟

روتین کامل مراقبت از پوست شامل مراحل زیر می‌شود:

-پاک کردن آرایش به کمک میسلار واتر، پاک کننده‌های آرایش، شیر پاکن، بالم و...

قبل از شستن حتما سعی کنید آرایش صورت خود را به کمک یک پد و پاک کننده آرایش پاک کنید تا هم زحمت کمتری برای شستن داشته باشد و هم پوست به خوبی تمیز شود.

پاک کننده‌های آرایش به هیچ عنوان پوست را خشک و یا چرب نمی‌کنند پس در این باره اصلا نگرانی نداشته باشید.

-شستن صورت با یک شوینده پوست: شوینده‌ها شامل فوم‌ها، ژل‌ها، بالم، امولوسیون، صابون می‌شوند.

-استفاده از تونر و تونیک: اگر تا به حال از تونر و تونیک استفاده نکرده‌اید و یا فکر می‌کنید نیازی نیست باید بگویم سخت در اشتباهید!
تونر به عنوان آخرین مرحله‌ی پاک و تمیز کردن کامل پوست، بسیار مهم و لازم است.
آنها منافذ پوست را به خوبی از آلودگی و باقی مانده مواد شوینده و لوازم آرایشی پاک می‌کنند.

لازم است فقط یکبار آن را امتحان کنید آن وقت دیگر هیچ موقع از استفاده کردن آن صرفنظر نمی‌کنید.

-سرم‌های درمانی و یا تقویتی : اگر پوست شما دچار تهاجمات و آسیب‌های پوستی مانند روند پیری، لک، جوش های زیر پوستی و... شده است لازم است که حتما در روتین خود یک درمان و یا مراقبت اختصاصی برای آن قرار دهید که این به کمک کرم، لوسیون و سرم‌های تقویتی و درمانی انجام می‌پذیرد.

-دور چشم : دور چشم از مواردی است که محدودیت سن دارد و باید حتما به آن دقت کرد. دور چشم‌ها هر کدام با هدف خاصی طراحی و ارائه شده‌اند، اما همه دارای یک هدف مشترک آبرسانی زیاد دور چشم هستند.
پوست اطراف چشم نازک تر و حساس تر از نقاط دیگر است بنابراین نباید از آبرسانی کردن آن غافل شد.

 

روتین پوست

 

-استفاده از مرطوب کننده و آبرسان : مرطوب کننده‌ها و آبرسان‌ها برای هر پوستی ضروری هستند حتی پوست‌های چرب و این باور غلط است که آبرسان باعث چرب تر شدن پوست چرب می‌شود.

پوست ما بطور طبیعی دارای رطوبت است و این رطوبت باعث جوان و شاداب ماندن پوست می‌شود. به مرور زمان و در اثر عوامل طبیعی بدن و یا تهاجمات بیرونی این رطوبت کمتر می‌شود و منجر به پیشرفت روند پیری پوست می‌شود در نتیجه باید برای به تاخیر انداختن آن از مرطوب کننده‌ها و آبرسان‌ها کمک گرفت.

در خرید آبرسان‌ها و مرطوب کننده‌ها سعی کنید حتما محصولاتی را بخرید که مناسب سن و نوع پوست شما باشد و غیر کومدوژنیک باشد.

 

-ضد آفتاب :

ضد آفتاب یکی از اساسی ترین و مهم ترین روتین پوستی هر فردی در هر سن و سالی است و به هیچ عنوان نباید فراموش شود. استفاده نکردن از ضدآفتاب عوارض بسیار و حتی در برخی موارد جبران ناپذیری دارد. سعی کنید در خرید ضد آفتاب حداقل دارای Spf25 باشد.

 

استفاده از ماسک و لایه بردار :

این مرحله بسته به پوست شما و تمایلات شما دارد. ماسک‌ها حالت تقویتی و تمیز کنندگی دارند و هر کدام برای یه منظور تولید شده‌اند. برفرض مثال اگر پوست شما چرب و دارای جوش است، بهتر است که حتما از ماسک و یک لایه بردار استفاده کنید تا پوستتان عاری از هرگونه سلول مرده و باقی مانده آلودگی‌ها باشد.

این ماسکها و لایه بردارها حتما طبق مصرف و بنابر نیاز پوست باید مصرف شوند.

 

 

مهم ترین مورد روتین پوست چیست؟

کرم ضد آفتاب

متخصصان پوست موافقند کرم ضد آفتاب برای هر نوع پوست و هر سنی مهمترین مرحله در هر روتین مراقبت از پوست است. به گفته برخی از پزشکان: « اگر از ضد آفتاب استفاده نمی کنید مانند این است که هیچ یک از مراحل روتین پوست را انجام نمی‌دهید.»

"خورشید دلیل شماره یک پیری زودرس پوست است."

حتی بهتر است بگوییم اگر هیچ یک از مراحل روتین پوستی را انجام نمی‌دهید در ازای آن حتما از یک کرم ضد افتاب برای محافظت از پوستتان استفاده کنید.

 

آیا زدن تونر ضروری است؟

سوالی که برای بیشتر مصرف کنندگان پیش می‌آید.
تونرها دقیقاً یک گام ضروری در روال مراقبت از پوست نیستند اما می‌توانند افزودنی فوق‌العاده باشند که به سایر محصولات موجود در روتین شما کمک می‌کند بهتر به پوست نفوذ کنند و البته در نتیجه از مزایای باورنکردنی آن‌ها بهره ببرید.

 

 

دو نکته مهم در روتین روزانه پوست

یک روتین روزانه مراقبت از پوست دارای چهار مرحله اساسی است که می توانید یک بار در صبح و یک بار قبل از خواب انجام دهید.

-پاک کننده ای را انتخاب کنید که بعد از شستن پوست شما سفت و محکم نمی شود.

-صورت خود را  دو بار در روز یا فقط یک بار، اگر پوست خشکی دارید و آرایش نمی‌کنید تمیز کنید.

 

 

مراقبت از پوست به روش کره ای ها

روتین مراقبت از پوست کره‌ای شامل استفاده از محصولات آبرسان زیادی است که در نهایت باعث ترمیم سد پوست شما می شود  این کار از هدر رفتن آب و نفوذ مواد خارجی به پوست شما جلوگیری می‌کند همچنین از علائم پیری مانند چین و چروک و خطوط ریز جلوگیری می‌کند.

 

روتین پوست آقایان 

تمامی موارد و نکات گفته شده برای آقایان نیز صدق می‌کند و بلا مانع است. آقایان می‌توانند با توجه به نوع پوست خود نیز روتین پوستی داشته باشند و از همین محصولات استفاده کنند.

جدول روتین پوستی

به طور کلی مراحل و ترتیب استفاده از محصولات در جدول زیر برای راحتی شما عزیزان ارایه شده است به کمک جدول زیر شما می‌توانید روتین خود را به ترتیب بچینید و از آن استفاده کنید.

 

روز

شب

شستن صورت

پاک کردن صورت

استفاده از تونر 

شستن صورت

استفاده از ضد لک، ضد جوش

سرم رتینول یا ماسک لایه بردار

سرم‌ها (ویتامین سی و...)

کرم و یا بالم دور چشم

دور چشم

کرم شب

مرطوب کننده، آبرسان

روغن صورت

ضدآفتاب

ماسک شبانه

 

این را بدانید که محصولات گران قیمت همیشه بهترین کیفیت را ندارند و یا اگر محصولی برای پوست شخصی بسیار مناسب بوده شاید برای پوست شما مناسب نباشد به عبارتی به پوست شما نیاید و سعی کنید هنگام خرید محصولات ملاکتان فقط قیمت نباشد چه بسا برخی اوقات محصولات گران قیمت یا به پوست شما نمی‌آید و یا کیفیت چندانی ندارند بر خلاف تصور شما!

در خرید محصولات مراقبتی بهداشتی و حتی لوازم آرایشی، کیفیت، ویژگی‌ها، مواد تکشیل دهنده و در آخر قیمت را نظر بگیرید، تا بهترین نتیجه را ببینید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *