سلامت بدن

تاثیر تغذیه سالم بر سلامت و زیبایی پوست

تاثیر غذا بر زیبایی پوست و افزایش سلامت پوست

تاثیر تغذیه بر زیبایی پوست

اگر تا به حال در آینه نگاه کرده اید و متوجه جوش ها یا تغییر رنگ پوست شده اید، طبیعی است که تعجب کنید که آیا غذایی که می خورید به نوعی مسئول است یا خیر.

وقتی صحبت از سلامت پوست می شود، رژیم غذایی نیز دخیل است. پوست بزرگترین اندام بدن انسان است، بنابراین نحوه تغذیه می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت پوست تاثیر بگذارد. یک رژیم غذایی می تواند ظاهر و احساس را از درون و بیرون بهبود بخشد.

هدف ما این است که به همه کمک کنیم تا شرایط پوست خود را بدون ایجاد تغییرات اساسی در زندگی بهبود بخشند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چگونه داشتن یک رژیم غذایی متعادل می تواند باعث سلامت پوست شود و تاثیر تغذیه بر زیبایی پوست را بررسی میکنیم.

بنابر گفته‌ی پزشکان رژیم غذایی ما کاملاً روی پوست ما تأثیر می گذارد. پوست یک اندام است، درست مانند قلب یا کبد و توسط مواد مغذی غذا ساخته و نگهداری می شود.

برای مثال از پروتئین برای ساخت کلاژن استفاده می شود که پوست را حجیم و حفظ می کند و به بهبود زخم ها کمک می کند. آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و E از پوست در برابر آلودگی هوا و آفتاب محافظت می کند.

اما آیا خوردن برخی غذاها مانند میوه ها یا سبزیجات می تواند به پوستی درخشان و شفاف منجر شود؟ و آیا غذاهای دیگری مانند نوشابه یا نان سفید، می توانند آکنه را بدتر کنند یا پوست شما را وحشتناک جلوه دهند؟ برای پاسخ به این سوال و مشابه آن بهتر است تا پایان مقاله تاثیر تغذیه بر زیبایی و سلامت پوست همراه ما باشید.

تغذیه سالم

ما می دانیم که چگونه عادات غذایی ناسالم می تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند چاقی، دیابت و بیماری قلبی شود، اما به ندرت ارتباط بین تغذیه و سلامت پوست را می بینیم. پوست بزرگترین عضو بدن ما است و از آنجایی که دائما در حال تغییر و بازسازی است، همیشه در معرض آسیب است. پوست اولین خط دفاعی بدن ما را تشکیل می دهد. برای محافظت از پوست در برابر آسیب، عوامل خارجی و داخلی نقش دارند.

محصولات مراقبت از پوست بیشماری وجود دارد که ادعا می کنند سالم ترین و جوان ترین پوست را به شما می دهند. اما اگر هزینه هنگفتی برای این محصولات پرداخت کنید و پوست خود را از درون تغذیه نکنید، فایده چندانی نخواهد داشت.

مراقبت از پوست بصورت موضعی تنها زمانی بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت که با ویتامین های ضروری برای پوست دریافت شده از رژیم غذایی مناسب تکمیل شود.

با توجه به تحقیقات نشان داده شده کمبود برخی مواد مغذی می تواند باعث مشکلات پوستی آشکار شود.

به عنوان مثال، کمبود ویتامین C می تواند باعث اسکوربوت شود که منجر به علائمی از جمله کبودی آسان، بهبود ضعیف زخم و پوست خشن و ضخیم می شود. همچنین کمبود پروتئین می‌تواند باعث پوسته پوسته شدن و تغییر رنگ پوست شود.

 

تاثیر تغذیه سالم بر پوست

چگونه تغذیه مناسب می تواند مشکلات پوست را حل کند؟

پوست ما روزانه با چالش هایی مانند آسیب های ناشی از نور خورشید، خشکی، آکنه، چین و چروک، پیری، نازک شدن و جراحات مواجه است.

همانطور که بقیه بدن به تغذیه مناسب نیاز دارد، پوست نیز به مواد مغذی حیاتی خاصی نیاز دارد. گلوکز، کربوهیدرات ها، پروتئین ها، لیپیدها، ویتامین ها و مواد معدنی مواد مغذی اصلی برای سلامت پوست هستند. در ادامه می‌بینید که چگونه مواد مغذی ضروری به مبارزه با چالش های مختلف پوست کمک می کنند.

 

تاثیر رژیم غذایی روزانه بر پوست

آنچه ما هر روز می خوریم می تواند باعث شود پوست ما به روش های مختلف واکنش نشان دهد. برخی از افراد ممکن است التهاب، قرمزی، پف کردگی، اگزما، جوش های آکنه، افزایش علائم پیری و موارد دیگر را تجربه کنند.

انسان ها متکی به یک رژیم غذایی متعادل از آب، غلات، میوه ها، سبزیجات، چربی های سالم و پروتئین هستند. اگر رژیم غذایی روزانه فاقد گروه های غذایی قابل توجهی باشد، پوست ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سالم ماندن، مرطوب ماندن و سفت شدن را دریافت نمی کند.

 

تأثیر رژیم غذایی بر سلامت پوست

طبق مطالعات و آزمایشات افراد مبتلا به بیماری های التهابی شایع پوستی مانند پسوریازیس و اگزما اغلب از تاثیری که برخی از گروه های غذایی باعث تحریک شدن آن می شوند یاد کرده‌اند. بسیاری از افراد متوجه می‌شوند که چه چیزی باعث تحریک پوست آنها می شود تا در صورت امکان از آن موارد اجتناب کنند.

به عنوان مثال، بسیاری از افرادی که از روزاسه رنج می برند با اجتناب از قهوه و شکلات از تحریک پوست خود جلوگیری میکنند.

به طور کلی، غذاهای پر قند، لبنیات یا غذاهای چرب می توانند برخی بیماری های پوستی یا شدت آکنه را بدتر کنند.

 

رژیم غذایی چقدر بر سلامت پوست شما تأثیر می گذارد؟

تاثیر رژیم غذایی بر سلامت پوست هر فردی متفاوت است. برخی از افراد می توانند هر چیزی را که می خواهند بخورند و هرگز مشکلی را تجربه نکنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است با نوشیدنی های دارای طبع گرم چهره ای قرمز و برافروخته داشته باشند.

اگر مشکل پوستی ندارید، نباید زیاد نگران رژیم غذایی خود باشید. اگر شرایطی را تشخیص داده‌اید که نیاز است تغییراتی در تغذیه خود دهید یک رژیم غذایی حذف ساده را در نظر بگیرید که در آن گروه‌های غذایی مختلف را یکی یکی حذف کنید تا مشکل احتمالی خود را پیدا کنید.

 

داشتن پوستی سالم در گرو داشتن رژیم غذایی

مانند نشستن زیر نور خورشید، غذایی که می خورید یک عامل محیطی است که بر پوست شما تأثیر می گذارد. یک رژیم غذایی متعادل می تواند سلامت پوست را تقویت کند، بیماری های مزمن را کاهش دهد و از پیری زودرس جلوگیری کند. تغذیه بدن با ویتامین ها، مواد معدنی و آب کافی در روز می تواند سلامت پوست را بهبود بخشد.

یک رژیم غذایی سالم ممکن است به طور کامل مشکلات پوستی را درمان نکند، اما می تواند کمک کننده باشد. خوردن غذاهای کامل و متعادل فقط سلامت کلی شما را بهبود می بخشد، بنابراین خطرات را برای شما به صفر می‌رساند. آنچه می خورید همچنین می تواند به بهبود مشکلات سلامت عمومی مانند:

-فشار خون بالا

-بیماری قلبی

-کلسترول بالا

کمک کنند.

شرایط مرتبط با رژیم غذایی نامناسب برخی از علل اصلی مرگ و میر است. بهبود رژیم غذایی برای پوست می تواند عمر را افزایش دهد.

جدا از غذا، افزایش مصرف آب به عملکرد کبد کمک می کند، سنگ کلیه را کاهش می دهد و ظاهر و احساس عمومی پوست شما را بهبود می بخشد.

 

کاهش علائم پیری با رژیم غذایی مناسب

کاهش علائم پیری با رژیم غذایی مناسب

بسیاری از متخصصان پزشکی در مورد اینکه آیا رژیم غذایی می تواند بر پیری پوست تأثیر بگذارد یا نه بحث می کنند زیرا هنوز مطالعات زیادی در مورد این موضوع به دست نیامده است. برخی از مکمل های کلاژن برای کمک به رشد سلول های ناخن، مو و پوست حمایت می کنند. در حالی که نمی‌توان اثرات کلاژن را تأیید کرد.
همچنین می توانید مصرف روزانه آب خود را افزایش دهید تا به پوست خود حجم دهید و چین و چروک های ریز را کاهش دهید.
یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها با انواع جامد از میوه ها و سبزیجات می تواند به پوست کمک کند تا پس از سال ها آسیب خورشید بهبود یابد.

 

غذاهایی که روی پوست بیشترین تاثیر را دارند

انواع غذاهایی که بیشتر روی پوست شما تأثیر می گذارد به مشکلاتی که دارید بستگی دارد. به عنوان مثال، در اینجا چند غذا وجود دارد که اغلب شرایط پوستی رایج زیر را بدتر می کند:

آکنه: غذاهایی با چربی یا قند زیاد، یا غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند.
روزاسه: نوشیدنی های الکلی و غیر مجاز، قهوه و سایر محصولات کافئین دار
پسوریازیس: غذاهای فرآوری شده با محتوای قند یا چربی بالا

 

سوال پیش می‌آید که چه گروه های غذایی می توانند به این شرایط کمک کنند؟

-غذاهای کامل (ارگانیک و غیر فرآوری شده)
-میوه ها و سبزیجات تازه
-گوشت غیر فرآوری شده
-گوشت سفید و ماهی
-چربی های سالم
-آب

 

شفافیت پوست به کمک غذا

ممکن است احساس سردرگمی کنید به این دلیل که برخی از چربی ها می توانند به پوست شما آسیب برسانند در حالی که غذاهای حاوی اسید چرب می توانند به شما کمک کنند. چربی ها انواع مختلفی دارند و برخی از چربی ها برای بدن شما بهتر از بقیه هستند.

به عنوان مثال، غذاهای سرخ شده معمولاً دارای سطوح بالایی از چربی اشباع هستند که احتمالاً برای پوست شما مفید نخواهد بود. غذاهایی مانند گردو یا فیله ماهی سالمون دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله سلامت سلول های پوست شما ضروری است.

 

وقتی نوبت به انتخاب چربی های سالم می رسد، موارد زیر را انتخاب کنید:

-آووکادوها
-ماهی (ماهی آزاد، ماهی تن، قزل آلا، شاه ماهی و ...)
-آجیل (بادام، بادام زمینی، گردو و ...)
-دانه ها (دانه کتان، تخمه کدو تنبل، تخمه آفتابگردان و غیره)
-شکلات تلخ
-تخم مرغ
-روغن زیتون

 

کدام غذاها بیشتر به پوست شما کمک می کنند؟

به غیر از غذاهای چرب، می توانید برای بهبود پوست و سلامت کلی خود، موارد زیر را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانید:

 

رژیم غذایی مناسب

 

غذاهایی که می توانند به پوست آسیب بزنند یا بر روی پوست تأثیر منفی بگذارند

غذا بر روی افراد مختلف تأثیر می گذارد، اگرچه انواع خاصی از آنها بیشتر اوقات تأثیر منفی روی پوست افراد می گذارد. اگر می‌خواهید از بدتر شدن وضعیت خود جلوگیری کنید، یا می‌خواهید روی حفظ پوست سالم کار کنید، باید سعی کنید از غذاهای ناسالم و محصولات قندی خودداری کنید.

غذاهای ناسالم یا تنقلات بسیار فرآوری شده معمولاً دارای مقدار زیادی چربی اشباع شده، سدیم و مواد شیمیایی غیر ضروری هستند که به بدن شما مواد مغذی نمی دهند. با خوردن غذاهای ناسالم، فرصتی عالی برای تغذیه بدن خود با آنچه نیاز دارد از دست می دهید. در عوض، سعی کنید از برخی از مواد غذایی که در بالا ذکر کردیم استفاده کنید.

غذاهای شیرین می توانند سطح کورتیزول (هورمون کورتیزول نوعی هورمون بوده که نقش مهمی در مواجه با استرس در بدن دارد) شما را افزایش دهند و منجر به آکنه و سایر بیماری های پوستی شوند.

لازم نیست شکر را به طور کامل حذف کنید، اما سعی کنید آن را در وعده های غذایی متعادل تری بگنجانید. به عنوان مثال، وقتی قند را با پروتئین هضم می کنید، می توانید از افزایش کورتیزول جلوگیری کنید و از شیرینی ها بدون عوارض ناخواسته لذت ببرید.

به طور کلی، کلید حفظ یک رژیم غذایی سالم، تعادل است. اگر گروه‌های غذایی اصلی را حذف کنید، ممکن است وسوسه شوید که به چرخه‌های قدیمی بازگردید. به جای ترک قند و غذای ناسالم، روی غذاهای سالمی که می‌توانید اضافه کنید تا نیازهای تغذیه‌ای خود را بهتر برآورده کنید، تمرکز کنید.

 

تاثیر رژیم غذایی روی بیماری های پوستی

-آکنه

آکنه توسط عوامل خارجی و داخلی مختلفی مانند عدم تعادل هورمونی، استرس، داروها، محصولات آرایشی و سبک زندگی ایجاد می شود. رژیم غذایی یکی از عناصر حیاتی برای شعله ور شدن آکنه است. قند اضافی در رژیم غذایی شما می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود که می تواند باعث مقاومت به انسولین و شروع آکنه شود.

الکل می تواند منافذ پوست را گشاد کند که می تواند پوست را در معرض میکروب ها، گرد و غبار و سایر عناصر محیطی قرار دهد. این می تواند پوست را مستعد التهاب، آکنه، جوش های سرسیاه و غیره کند.

سیگار بدن را در معرض نیکوتین قرار می دهد. نیکوتین منجر به باریک شدن رگ‌های خونی می‌شود و در نتیجه اکسیژن و مواد مغذی پوست را کاهش می‌دهد. این می تواند منجر به ناهمواری رنگ پوست و پیری زودرس پوست شود.

نوشیدنی های الکلی یا سیگار کشیدن نیز می تواند باعث خشکی پوست و مشکلات رنگدانه پوست شود.

داشتن یک رژیم غذایی غنی از ویتامین A عموما به درمان آکنه کمک کرده است. ویتامین A به تنظیم چرخه پوست کمک می کند، بنابراین پروتئین و روغن ایجاد کننده آکنه به دام نمی افتد. برخی از منابع غذایی مهم ویتامین A عبارتند از روغن ماهی، ماهی قزل آلا، هویج، اسفناج و بروکلی.

 

تاثیر مستقیم غذا روی پوست

برخی آزمایش‌های کوچک نیز نشان داده‌اند که غذاها ممکن است مستقیماً روی پوست تأثیر بگذارند.

به عنوان مثال، دو مطالعه نشان داد که مصرف حدود سه قاشق غذاخوری در روز رب گوجه فرنگی، که سرشار از آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است، از پوست در برابر آسیب های خورشید محافظت می کند.

 شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سایر ترکیبات گیاهی مانند ترکیبات موجود در میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ، چای، شکلات تلخ و برخی گیاهان و ادویه‌ها از جمله میخک، دارچین و نعناع ممکن است دفاعی مشابه داشته باشند، اگرچه مصرف آنها نباید جایگزین شود.

 

آسیب خورشید

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) از طریق نور خورشید می تواند به سلول های پوست آسیب برساند. اگرچه نفوذ UV به پوست به تولید ویتامین D کمک می کند، اما می تواند رادیکال های آزاد را در بدن تولید کند. در حالی که پوست دارای سیستم های آنتی اکسیدانی داخلی برای مبارزه با رادیکال های آزاد و ترمیم پروتئین ها است، قرار گرفتن در معرض بیش از حد ممکن است بر این سیستم دفاع غلبه کند و منجر به آسیب دائمی پوست شود.

آفتاب سوختگی شایع ترین شکل آسیب حاد خورشید است که در آن قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور UV منجر به ایجاد التهابی به نام اریتم می شود. از آنجایی که قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش باعث کاهش سطح آنتی اکسیدان در پوست می شود، از جمله ویتامین C و ویتامین E در رژیم غذایی، می تواند دفاع آنتی اکسیدانی در سلول های پوست را افزایش دهد و به ترمیم سلول کمک کند.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به افزایش تولید کلاژن کمک می کند که برای ساختار و خاصیت ارتجاعی پوست شما ضروری است. ویتامین E با آسیب اشعه ماوراء بنفش مقابله می کند و پوست را نرم و لطیف نگه می دارد.

ویتامین E و ویتامین C بهترین ویتامین ها برای پوست هستند زیرا اثر آرام بخشی بر روی پوست دارند.

ویتامین C برای روشن شدن پوست به دلیل داشتن آنتی اکسیدان موثر است. منابع غذایی ویتامین C شامل پرتقال، لیمو و مرکبات، فلفل قرمز، گریپ فروت، پاپایا، اسفناج و گوجه فرنگی است. شما می توانید ویتامین E را از غذاهای دریایی، سیب زمینی شیرین، آجیل، روغن زیتون، تخمه آفتابگردان، آووکادو، کلم بروکلی، اسفناج و سایر سبزیجات برگ سبز و روغن های گیاهی دریافت کنید.

 

محافظت از پوست در برابر آسیب خورشید

 

پوست خشک

اگرچه لایه های زیرین پوست مرطوب هستند، اما می تواند کاهش شدیدی در محتوای آب در سطح خارجی پوست وجود داشته باشد. سبک زندگی بد و عادات غذایی می تواند پوست شما را کم آب کند. انواع خاصی از رژیم ها، مانند رژیم های کم چرب، می توانند پوست شما را از اسیدهای چرب ضروری محروم کنند.

پوست به عنوان یک اندام از لیپیدهای مختلفی از جمله فسفولیپیدها، کلسترول و اسیدهای چرب آزاد تشکیل شده است.

اسیدهای چرب آزاد ترکیبات ضروری هستند که توسط بدن تولید نمی شوند، اما فقط از طریق غذا یا مکمل ها در دسترس هستند. چربی ها به عنوان یک مانع طبیعی برای حفظ رطوبت پوست عمل می کنند. هنگامی که پوست به اندازه کافی از این چربی ها نداشته باشد، آب به راحتی می تواند خارج شود و در نتیجه پوست خشک می شود.

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی هایی مانند سالمون و سایر غذاهای دریایی مانند قزل آلا، میگو و صدف به حفظ نرمی و رطوبت پوست کمک می کنند. بهترین منبع گیاهی این روغن ها، دانه هایی مانند آفتابگردان و تخمه کدو تنبل و مغزهایی مانند بادام، گردو و فندق هستند.

برخی از مواد دیورتیک (موادی هستند که با اثر بر روی کلیه با افزایش جریان ادرار باعث افزایش حجم ادرار انسان می‌شوند) مانند الکل و کافئین نیز می توانند پوست را کم آب کنند. دیورتیک ها روی کلیه ها اثر می گذارند و باعث افزایش دفع سدیم و آب از بدن می شوند.

 غذاهای غنی از ویتامین های B2، B6، B12، C و E می توانند ماندگاری آب را بهبود بخشند، به ترمیم سلول ها و تغذیه پوست شما کمک کنند.

متعادل کردن سطح قند خون برای جلوگیری از خشکی پوست کلیدی است. افزایش قند خون باعث می شود قند از طریق کلیه ها خارج شود و آب را از بدن خارج کند و باعث کم آبی بدن شود. بنابراین، اجتناب از قندهای تصفیه شده، کربوهیدرات های ساده و غذاهای فرآوری شده می تواند به حفظ سطح قند خون سالم کمک کند.

مرکبات باعث رشد کلاژن در پوست می شوند. کلاژن همراه با ویتامین C موجود در مرکبات باعث سلامت پوست می شود. مرکبات، آجیل، غلات کامل، کلم بروکلی و تخم مرغ به آبرسانی پوست کمک می کنند.

نوشیدن آب کافی، به خصوص زمانی که هوا خشک است، بهترین راه برای حفظ رطوبت پوست است. غذاهایی مانند هندوانه، خیار، سیب و کرفس به آرامی بدن شما را هیدراته می کنند و انتخاب خوبی برای جوانسازی پوست های خشک و کدر هستند.

رنگدانه های پوست

حفظ یکنواخت رنگدانه های پوست می تواند چالش برانگیز باشد. خیلی ها اغلب فکر می کنند کمبود کدام ویتامین باعث ایجاد لکه های سفید روی پوست ما می شود؟ عوامل زیادی در ایجاد این لکه های سفید نقش دارند.

کمبود کلسیم، ویتامین D و ویتامین E در بدن شما یکی از دلایل ایجاد لکه های سفید روی پوست است. اگرچه این لکه های سفید بی ضرر هستند، اما نشان می دهند که شما باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. این ویتامین ها به طور مستقیم بر عملکرد ملانین در پوست تأثیر می گذارند. ملانین رنگدانه ای است که به پوست رنگ می دهد.


هایپرپیگمنتیشن یا لکه های تیره طبیعی است. با این حال، می توانید اقداماتی را برای رسیدن به رنگ پوست یکنواخت انجام دهید. تخقیقات نشان داده است که برخی غذاها دارای اثر محافظتی بر روی پوست هستند که می تواند به جلوگیری از تغییرات ناخواسته در رنگ و رنگدانه پوست کمک کند.

استرس اکسیداتیو (به معنای نبود تعادل مابین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن است) به کراتینوسیت های پوست آسیب می رساند. استرس اکسیداتیو همچنین می تواند به آنزیم های سلولی آسیب برساند.

کاروتنوئیدها می توانند به کاهش استرس اکسیداتیو در پوست و جلوگیری از تغییر رنگ کمک کنند. سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج، کدو سبز، بروکلی حاوی کاروتنوئید هستند که به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.


مرکباتی مانند پرتقال، گریپ فروت و لیمو، مملو از ویتامین C و ویتامین A به از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن کمک می کند و تولید ملانین را تنظیم می کند. همچنین به کاهش لکه های سفید روی پوست کمک می‌کند.

 

پوست کدر

کم آبی بدن، انتخاب سبک زندگی، یا کوتاه کردن روال مراقبت از پوست، عواملی هستند که می توانند پوست شما را کدر کنند. خوشبختانه راه هایی برای درخشان کردن پوست وجود دارد. برای داشتن پوستی درخشان از غذاهای غنی از ویتامین استفاده کنید.

توت فرنگی، فلفل قرمز، کلم بروکلی، تخمه آفتابگردان و بادام، سبزیجات نارنجی تیره و قرمز، سبزیجات برگ دار، گوشت بدون چربی، مرغ به خنثی کردن رادیکال های آزاد و روشن شدن پوست کمک می کنند. غذاهای غنی از ویتامین C اثرات روشن کنندگی خوبی دارند. ویتامین C اثر رادیکال های آزاد را در پوست کاهش می دهد و اثر آنتی اکسیدانی دارد.

سلول های پوست عمدتاً حاوی آب هستند، بنابراین اگر دچار کم آبی هستید، پوست شما خشک شده و خشک شده نیز به نظر می رسد. به سادگی با مصرف مایعاتی مانند آب لیمو، چای سبز یا آب از کم آبی و خشکی جلوگیری کنید.

 

پوست سالم به کمک رژیم غذایی مناسب

آیا رژیم غذایی شما می تواند به درمان برخی بیماری های پوستی کمک کند؟

طبق آزمایشات و مطالعات نشان داده شده است که کاهش مصرف غذاهای شیرین و نشاسته ای مانند نوشابه، شیرینی، نان سفید و ماکارونی به درمان آکنه کمک می‌کند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مصرف محصولات لبنی یا پودر پروتئین آب پنیر با آکنه شدیدتر همراه است.
رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است برای مبتلایان به پسوریازیس مفید باشد، وضعیتی که باعث ایجاد لکه های ضخیم، خشک و خارش دار پوست می شود.

به‌طور کلی، شواهدی مبنی بر اینکه تغییرات رژیم غذایی می‌تواند بیماری‌های پوستی را درمان کند، محدود است. حتی اگر تغییرات رژیم غذایی کمک کند، ممکن است همچنان به دارو نیاز داشته باشید.

 

توصیه های غذایی برای داشتن پوستی سالم

به گفته برخی از پزشکان مگر اینکه کمبود خاصی برای شما تشخیص داده شده باشد، بهتر است مواد مغذی خود را به جای مکمل‌ها، که به خوبی تنظیم نشده‌اند و گاهی اوقات می‌توانند بیشتر از اینکه مفید باشند، ضرر داشته باشند، از غذا دریافت کنید.

به عنوان مثال، در یک آزمایش بالینی بزرگ که در کشور فرانسه انجام شد، زنان بزرگسالی که به مدت 7.5 سال روزانه مکمل آنتی اکسیدانی حاوی ویتامین های C و E، بتاکاروتن، سلنیوم و روی مصرف می کردند، 68 درصد بیشتر از زنانی که این کار را انجام نمی دادند، شانس ابتلا به سرطان پوست داشتند. مکمل مصرف نکنید.

مکمل‌های بیوتین که ادعا می‌کنند از مو، پوست و ناخن‌ها حمایت می‌کنند، می‌توانند تا ۶۵۰ برابر دوز توصیه‌شده داشته باشند که ممکن است منجر به نتایج آزمایش‌های آزمایشگاهی نادرست شود.

برای پوست سالم، رژیم غذایی مدیترانه ای است که مواد مغذی مفیدی مانند آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی محافظ را فراهم می کند. با این حال پیش از گرفتن رژیم باید با پزشک مشورت کنید و طبق دستورات رژیم پیشنهادی پزشک را دنبال کنید.

بنابر توصیه پزشکان اغلب به بیماران مستعد آکنه پیشنهاد می کنند که سعی کنند محصولات لبنی و غذاهای حاوی قند و کربوهیدرات های تصفیه شده را برای حداقل چهار تا شش هفته کاهش دهند. لازم به ذکر است این به همه کمک نمی کند، اما برخی متوجه پیشرفت های قابل توجهی می شوند.

به طور کلی، آگاه باشید که حذف بیش از حد غذاها یا گروه های غذایی می تواند عواقب ناخواسته ای داشته باشد. برای مثال، اگر لبنیات را حذف کنید، ممکن است کلسیم و ویتامین D را از دست بدهید، بنابراین مطمئن شوید که رژیم غذایی شما با انواع غذاها متعادل باشد تا نیازهای غذایی شما را برآورده کند.

برای در پیش گرفتن رژیم غذایی ابتدا با پزشک تغذیه مشورت کنید و دلخواه هیچ رژیمی را در پیش نگیرید مگر با پیشنهاد و تجویز پزشک.

 

رژیم غذایی خوب + مراقبت از پوست هوشمند

به طور کلی، آنچه برای شما خوب است برای پوست شما نیز مفید است. یک رژیم غذایی کامل که سرشار از میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، گوشت بدون چربی و چربی‌های سالم است، دارای مواد مغذی زیادی است که برای پوست شما صرف نظر از سن شما مفید است.

برای داشتن پوستی زیبا، توصیه می‌شود که صورت خود را بیش از دو بار در روز نشویید، از کرم‌های ضدآفتاب و مرطوب‌کننده مناسب با نوع پوست خود هر روز استفاده کنید و از یک محصول مراقبت از پوست حاوی رتینول استفاده کنید که می‌تواند به چین و چروک و آکنه کمک کند. علاوه بر این، محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید می توانند برای آکنه مفید باشند.

 

نتیجه مقاله تاثیر تغذیه بر زیبایی پوست و سلامتی آن

آنچه می خورید یا می نوشید می تواند تفاوت زیادی در ظاهر و احساس پوست شما ایجاد کند. تغذیه خوب همچنین بر بیماری های پوستی رایج و سرطان پوست تأثیر می گذارد.

این بدان معناست که خوردن میوه ها و سبزیجات، غلات کامل و حبوبات، و کاهش یا حذف غذاهای فرآوری شده، نوشیدنی های الکلی و آبرسانی پوست می تواند بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد و به پوست شما نیز کمک کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *