پوست و مو

ویتامین سی برای پوست

ویتامین سی برای پوست

ویتامین C و سلامت پوست

خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C (اسید اسکوربیک) و نقش آن در تولید کلاژن، ویتامین C را به یک مولکول مهم و حیاتی برای سلامت پوست تبدیل می کند.

اسید اسکوربیک خوراکی و موضعی اثرات مفیدی بر سلول های پوست دارد و برخی مطالعات نشان داده اند که ویتامین C ممکن است به پیشگیری و درمان آسیب نوری ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV) کمک کند. با این حال، اثرات ویتامین C در پوست به دلیل تحقیقات محدود به خوبی شناخته نشده است.

در این مقاله درمورد تاثیرات شگفت انگیز ویتامین سی روی پوست و اینکه چگونه و از چه طریقی این ویتامین ها را دریافت کنید توضیح داده شده است.

 

ویتامین سی در بدن

ویتامین سی یک ترکیب طبیعی پوست است که در سطوح بالایی هم درلایه درم و هم در لایه اپیدرم یافت می شود. ویتامین C لایه‌ی اپیدرم بیشتر از درم است، اگرچه غلظت ویتامین C در هر دو لایه تقریباً برابر با سایر آنتی اکسیدان های محلول در آب مانند اسید اوریک و گلوتاتیون (یک ترکیب پروتئینی کوچک است) است.

با این حال، افزایش سن باعث کاهش محتوای ویتامین C در اپیدرم و درم می شود. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش یا آلاینده ها (مانند دود سیگار و ازن) همچنین ممکن است ویتامین C را به ویژه در اپیدرم کاهش دهد.

ویتامین C موجود در پوست معمولاً از جریان خون منتقل می‌شود. پروتئین های حامل مخصوص اسید اسکوربیک بر روی سلول های تمام لایه های پوست پیدا می شوند.

 

ویتامین C در کجا یافت می شود؟

ویتامین C به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات وجود دارد. تولیدکنندگان مواد غذایی گاهی ویتامین C را به محصولات دیگر مانند غلات اضافه می کنند. این به عنوان یک ویتامین مستقل، در مولتی ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی ترکیبی موجود است.


غذاهای زیر سرشار از ویتامین C هستند:

-مرکبات و آب میوه ها
-فلفل قرمز و سبز مانند فلفل دلمه ای
-کیوی
-کلم بروکلی
-توت فرنگی
-کلم بروکسل

ویتامین C همچنین در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست از جمله سرم ها، لوسیون ها و کرم ها وجود دارد.

 

سبزیجات حاوی ویتامین سی

 

ویتامین C موضعی در مقابل خوراکی

تفاوت بین ویتامین C موضعی و مصرفی به دلیل نحوه جذب بدن آنها رخ می دهد.

ویتامین C مصرفی از طریق سیستم گوارشی عبور می کند که 70 تا 90 درصد منبع قابل اعتماد 30 تا 180 میلی گرم (میلی گرم) را در روز جذب می کند. اما زمانی که میزان مصرف به 1 گرم در روز می رسد، جذب کمتر از 50 درصد کاهش می یابد. مصرف ویتامین C از طریق یک رژیم غذایی متعادل برای سلامتی ضروری است.

بدن همچنین می تواند ویتامین C را از طریق پوست در مقادیر کمتر جذب کند. ویتامین C می‌تواند از طریق اپیدرم به لایه های زیرین پوست منتقل شود. بهترین میزان جذب ویتامین سی با محلول 20 درصد ویتامین C اتفاق می افتد.

اگرچه مطالعات محدود است، اما هنگام استفاده از ویتامین C برای مراقبت و محافظت از پوست، ممکن است استفاده مستقیم از آن روی پوست موثرتر باشد.

 

ویتامین سی برای پوست

ویتامین C موضعی یک ماده مورد علاقه متخصصان پوست است که که به کند شدن پیری زودرس پوست، جلوگیری از آسیب نور خورشید و بهبود ظاهر چین و چروک، لکه های تیره و آکنه کمک کند.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است، به این معنی که با رادیکال های آزاد مضر (سموم) که از منابع خارجی مانند آلودگی هوا یا از داخل بدن در نتیجه فرآیندهای طبیعی مانند متابولیسم در تماس هستند، مبارزه می کند.

رادیکال های آزاد می توانند به پوست آسیب برسانند و استفاده از ویتامین C مناسب پوست می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کند و ظاهر کلی پوست را بهبود بخشد.

مطالعات بالینی نشان داده است که ترکیب ویتامین C با سایر مواد موضعی، یعنی اسید فرولیک و ویتامین E، می تواند قرمزی را کاهش دهد و به محافظت از پوست در برابر آسیب های طولانی مدت ناشی از اشعه‌های مضر خورشید کمک کند.

علاوه بر این، ویتامین C می‌تواند با جلوگیری از تولید رنگدانه در پوست، ظاهر لکه های تیره را کاهش دهد. در آزمایش‌های انجام شده روی افراد، اکثر شرکت گنندگان که از ویتامین سی موضعی استفاده کردند شاهد کم رنگ شدن و بهبود لک های تیره پوست خود بودند.

علاوه بر این، ویتامین C موضعی می تواند از طریق خواص ضد التهابی که به کنترل تولید سبوم (روغن) در پوست کمک می کند، به آکنه کمک کند.  

 

ویتامین c برای پوست . دختری که لبخند میزند

 

فواید ویتامین C برای پوست

1-به محافظت در برابر آسیب نور خورشید کمک میکند

مطالعات نشان می دهد که ویتامین C موجود در پوست می تواند به محافظت در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش کمک کند.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید (و اتاق سولار) می تواند رادیکال های آزاد در پوست ایجاد کند که ممکن است به سلول های پوست آسیب برساند و منجر به تجزیه کلاژن شود. این باعث پیری زودرس می شود.

علائم آسیب ناشی از نور خورشید شامل چین و چروک، افتادگی پوست، رنگ یا بافت ناهموار پوست، قرمزی پوست و مویرگ های شکسته (وریدهای عنکبوتی) است.

ویتامین C  برای پوست به عنوان یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها در پوست، می‌تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد اضافی در سلول‌های پوست کمک کند.

آنتی اکسیدان های موجود در ویتامین C به دفاع در برابر آسیب هایی که اشعه ماوراء بنفش می تواند ایجاد کند کمک میکند. این بدان معنا نیست که می توانید به جای ضد آفتاب از سرم ویتامین C پوست استفاده کنید.

ویتامین سی نمی تواند جایگزین ضدآفتاب شود زیرا اشعه UVA یا UVB را جذب نمی کند. اما اگر نور ماوراء بنفش وارد پوست شما شود، برخی تحقیقات نشان می دهد که ویتامین C می تواند به کاهش آسیب کمک کند.

 

تاثیر ویتامین سی روی پوست

 

2-کاهش تیرگی و هایپرپیگمنتیشن 

محصولات مراقبت از پوست مبتنی بر ویتامین C ممکن است لکه‌هایی را که تیره‌تر از بقیه نقاط پوست هستند را روشن کنند که به آن هایپرپیگمانتیشن می‌گویند.

هایپرپیگمنتیشن یک بیماری رایج که با ایجاد لکه های تیره تر روی پوست مشخص می شود. اغلب به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید و استرس های محیطی ایجاد می شود. اگرچه بی ضرر است، اما هایپرپیگمنتیشن می تواند منجر به ناهمواری رنگ پوست شود.

ویتامین C به مهار تولید تیروزیناز (آنزیمی که به تولید ملانین کمک می‌کند کمک می‌کند)، و از هایپرپیگمنتیشن جلوگیری می‌کند. ویتامین سی برای پوست روی رنگ طبیعی پوست تأثیری ندارد رنگدانه‌های تیره طبیعی پوست را از بین نمی‌برد، فقط رنگ‌های غیر طبیعی و رسوبات ملانین ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید را نیز از بین می‌برد.

 

3-به صاف کردن چین و چروک کمک می کند

ویتامین C برای پوست یک عنصر قوی در بسیاری از محصولات ضد پیری است. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که با استفاده از آن برای حداقل 12 هفته، می‌تواند ظاهر چین و چروک را کاهش دهد.

یک رژیم غذایی سالم که سرشار از این ماده مغذی است نیز می تواند کمک کننده باشد. تحقیقات نشان می دهد افرادی که ویتامین C بیشتری مصرف می کنند چین و چروک کمتری دارند.

ویتامین سی محدود به مرکبات نیست. کلم بروکلی، فلفل قرمز و اسفناج نیز سرشار از ویتامین C هستند.

 

سرم ویتامین سی برای چین و چروک

 

4-کلاژن را تقویت می‌کند

این پروتئین به طور طبیعی در پوست شما وجود دارد و به جلوگیری از افتادگی آن کمک می کند. اما بدن شما با افزایش سن، تولید کلاژن را کاهش می دهد.
ویتامین سی برای پوست ،برای  تولید کلاژن در بدن کاملا ضروری است. کلاژن بلوک سازنده پوست، مو، ماهیچه ها و تاندون ها است و همان چیزی است که پوست ما را جوان و صاف نگه می دارد. با افزایش سن، تولید کلاژن کند می‌شود که ممکن است منجر به افتادگی پوست شود.

وقتی ویتامین C به صورت موضعی استفاده شود، تولید کلاژن و الاستین را تسریع می‌کند، که به صاف و سفت نگه داشتن پوست کمک می‌کند؛همچنین به حفظ کلاژن شما کمک می‌کند و از پروتئین ارزشمند پوست در برابر آسیب محافظت می‌کند.

5-بهبود جای زخم

ویتامین C می تواند به بهبود سریع تر زخم ها کمک کند. می توانید مکمل ها را مصرف کنید، مواد مغذی بیشتری را در رژیم غذایی خود دریافت کنید یا آن را به پوست خود بزنید. به هرنوعی که استفاده کنید به بهبود زخم‌های باز کمک می‌کند، به‌ویژه در افرادی که قبلاً به اندازه کافی از این مواد دریافت نمی‌کردند.
ویتامین C به دلیل خواص ضد التهابی و توانایی آن در تحریک تولید کلاژن یک جزء ضروری بافت همبند نقش کلیدی در ترمیم و بازسازی بافت دارد. با این اوصاف، جای تعجب نیست که بهبود ضعیف زخم یکی از علائم رایج کمبود ویتامین C باشد.

 

6-آبرسانی پوست

بدون رطوبت کافی، اپیدرم (لایه بالایی پوست) شروع به خشک شدن می کند که منجر به خارش، پوسته پوسته شدن پوست و پیری زودرس می شود. آبرسانی برای حفظ سلامت و شادابی پوست شما حیاتی است.


بر اساس مطالعات نشان داده شده ویتامین C ممکن است نقش مهمی در شکل‌گیری خارجی‌ترین لایه پوست داشته باشد و توانایی پوست را برای محافظت از خود در برابر از دست دادن آب افزایش دهد.


خوشبختانه، ویتامین C از نظر بالینی ثابت شده است که به پوست کمک می کند رطوبت را حفظ کند، آن را صاف و شفاف نگه می دارد و از چرب یا خشک شدن آن جلوگیری می کند.

محققان دریافتند افرادی که مکمل حاوی ویتامین C دریافت کردند، بهبود قابل توجه و پایداری در آبرسانی، کشسانی و زبری پوست نشان دادند.

 

7- سرم ویتامین سی برای لک و کاهش قرمزی

پوست لک دار، ناهموار و قرمز می‌تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله بیماری های التهابی پوست (مانند اگزما و روزاسه)، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، هورمون ها و شرایط پزشکی باشد.

 به لطف ویتامین C، مجبور نیستید با قرمزی پوست زندگی کنید. مجموعه قابل توجهی از تحقیقات نشان می دهد که این ویتامین قدرتمند به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی اش قرمزی را به حداقل می رساند.

ویتامین C همچنین به ترمیم مویرگ‌های آسیب‌دیده که باعث قرمزی پوست می‌شوند کمک می‌کند و پوستی صاف‌تر و یکدست‌تر را به شما هدیه می‌دهد.

سرم ضد لک قوی ادلیو حاوی 15 درصد ویتامین سی

۴۶۰,۰۰۰تومان
  • حجم : 30 ml
  • کشور مبدا برند : فرانسه
  • مناسب : پوست حساس، مستعد اکنه، کدر
  • عملکرد : روشن کننده، ضد لک، درخشان کننده
  • وگان
  • دارای ویتامین سی

8-دارای اثرات ضد پیری

ویتامین C موضعی می تواند به جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک کند و ظاهری جوان و صاف را به پوست بازگرداند.

ویتامین C نه تنها تولید کلاژن را افزایش می دهد، که می تواند چین و چروک ها را کاهش دهد و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش دهد، بلکه به جلوگیری از از بین رفتن کلاژن که در نتیجه پیری طبیعی است، کمک می کند.

علاوه بر این، این آنتی اکسیدان نقش مهمی در مبارزه با لکه های تیره ناخواسته و جلوگیری از علائم پیری زودرس ناشی از عواملی مانند سیگار کشیدن، آلاینده های محیطی و قرار گرفتن در معرض آفتاب مزمن دارد.

ویتامین سی برای لک و ضدلک

 

همانطور که گفتیم ویتامین سی برای پوست تاثیرات زیادی دارد اگرچه هنوز کامل به خوبی شناخته نشده و همه‌ی تاثیرات آن کشف نشده، با این وجود تاثیرات آن بسیار چشمگیر است.

قبل از تهیه و استفاده از ویتامین C برای پوست لازم است نکاتی را رعایت کنید:

1-اسید ال اسکوربیک را انتخاب کنید

این شکل از ویتامین C موضعی فعال ترین و بیشتر مورد تحقیق است. محصولات مراقبت از پوست گاهی اوقات حاوی انواع دیگری هستند که به اندازه کافی موثر نیستند، مانند منیزیم آسکوربیل فسفات یا آسکوربیل پالمیتات. برچسب روی محصول را بررسی کنید تا انتخاب دقیق تری داشته باشید.

 

2-یک محصول قدرتمند را انتخاب کنید

به دنبال سرم هایی با غلظت ویتامین C بین 10 تا 20 درصد باشید. کمتر از آن ممکن است تاثیرات وعده داده شده را به همراه نداشته باشد و بالاتر می‌تواند پوست شما را بدون ارزش اضافی تحریک کند.

 

بهترین زمان مصرف ویتامین سی برای پوست

3-بعد از پاکسازی استفاده کنید

بعد از شستن صورت و قبل از استفاده از لوسیون مرطوب کننده، کرم یا سرم ویتامین C را بمالید. ممکن است در ابتدا باعث ایجاد گزش یا قرمزی پوست شما شود، اما اگر به استفاده از آن ادامه دهید، باید از بین برود. هر محصول جدیدی را قبل از اعمال آن بر روی تمام صورت خود روی یک ناحیه کوچک آزمایش کنید.

 

4-ترکیبات آن را بررسی کنید

اگر می خواهید از سرم ویتامین C در کنار سایر محصولات مراقبت از پوست اسیدی مانند رتینول استفاده کنید، مراقبت کنید. آنها با هم می توانند پوست شما را تحریک کنند. استفاده از آنها را در روزهای متناوب به جای همزمان در نظر بگیرید.

 

5-در جای مناسب نگهداری کنید

سرم ویتامین C خود را دور از نور و هوا نگه دارید زیرا هر دو می توانند به مواد آسیب بزنند. هنگام خرید محصولی را در ظرفی با رنگ تیره برای محافظت از آن انتخاب کنید. در غیر اینصورت درب را محکم ببندید و آن را در مکانی خنک، تاریک و خشک قرار دهید.

 

6-میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهید

همه چیز در مورد لوسیون ها و سرم ها نیست. ویتامین C موجود در غذا به سلامت پوست نیز کمک می کند. مرکبات، گوجه فرنگی، فلفل، کیوی و توت فرنگی همه حاوی ویتامین سی هستند که برای شما بسیار مفید می‌باشند.

 

با اینکه استفاده از ویتامین سی برای پوست مزایای بسیاری دارد اما باید بدانید که استفاده نادرست و بیش از حد ممکن آسیب هایی را به پوست بزند.

نکات منفی ویتامین سی:

-ویتامین C به طور کلی وقتی در غذاها مصرف شود یا به صورت موضعی استفاده شود بی خطر است. با این حال، کسانی که پوست حساس یا آلرژی دارند ممکن است تغییر رنگ زرد مایل به پوست را تجربه کنند.

-برخی از افراد ممکن است پس از استفاده از ویتامین C موضعی دچار سوزش، خارش و خشکی شوند. این مشکل را می توان با قرار دادن یک مرطوب کننده روی سرم ویتامین C در هنگام استفاده، علاوه بر مرطوب کردن روزانه، درمان کرد.

- اگر پوست حساسی دارید، بهتر است برای شروع از ویتامین سی با غلظت کمتر استفاده کنید تا ببینید پوستتان چگونه واکنش نشان می‌دهد.

-برای استفاده از ویتامین C اینکه چه نوع پوستی دارید مهم نیست،  مهم است که ویتامین C را قبل از اینکه بخشی از روتین مراقبت از پوست خود کنید، آزمایش کنید.

- با استفاده از ویتامین C یک روز در میان یا هر چند روز یکبار شروع کنید و سپس برای جلوگیری از قرمزی و تحریک احتمالی، به دفعات آن را افزایش دهید.

خرید ویتامین سی برای پوست

ویتامین C را می توان در سرم ها یا سایر محصولات مراقبت از پوست یافت. فرمولاسیون های مختلف ویتامین C می تواند قدرت و اثرات آن را در پوست تغییر دهد.

محصولات ویتامین C را از جاهای معتبر خریداری کنید، با فرمولاسیون بالینی که حاوی قدرت 10٪ تا 20٪فرم فعال ویتامین C (به عنوان مثال، اسید ال اسکوربیک) و pH کمتر از 3.5 است. زیرا این ترکیب در آزمایشات بالینی مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

چه کسانی نباید از محصولات ویتامین سی برای پوست استفاده کنند؟

ویتامین C فقط در بزرگسالان مورد مطالعه قرار گرفته است و برای کودکان توصیه نمی شود. همیشه قبل از خرید محصول ویتامین C لیست مواد تشکیل دهنده را بخوانید.

اگر حساسیت یا آلرژی شناخته شده ای به هر یک از مواد تشکیل دهنده دارید، قبل از استفاده، یک تست پچ را در نظر بگیرید یا با پزشک خود مشورت کنید.

اگر پوست مستعد آکنه یا چرب دارید، از فرمولاسیونی استفاده کنید که با چربی ها نیز مبارزه می کند یا حاوی موادی مانند اسید سالیسیلیک است که با جوش ها مبارزه می کند.

 

نحوه استفاده از ویتامین C برای مراقبت از پوست

چه پوست شما خشک، چه چرب یا ترکیبی باشد، ویتامین C برای سلامت پوست مفید است و به آن کمک می کند سالم تر و طولانی تر به نظر برسد. دو راه برای استفاده از ویتامین C برای  پوست وجود دارد: مصرف تغذیه ای و استفاده موضعی از آن.

دریافت تغذیه

غذاهای غنی از ویتامین C مانند پرتقال و انواع توت ها فواید زیادی برای سلامتی دارند. درست است که شما می توانید مقدار زیادی ویتامین C را با خوردن میوه ها و سبزیجات زیاد دریافت کنید، اما  ویتامین C خوراکی به طور کلی برای بهبود و تاثیر چشمگیر روی پوست کفایت نمی‌کند. 

این به این دلیل است که مصرف ویتامین C در رژیم غذایی برای رسیدن به سطوح پایین تر پوست شما کافی است، اما به طور کلی به لایه های بالایی پوست نمی رسد.

هرچند به مقدار زیادی از آن را بخورید زیاد به پوست شما کمک نمی کند تا آن درخشش و شفافیت را داشته باشد؛ در این زمان باید از ویتامین C موضعی استفاده کرد.

 

نحوه استفاده موضعی از ویتامین C

ویتامین C موضعی مستقیماً در بالاترین لایه‌های پوست جذب می‌شود و به آن اجازه می‌دهد فوراً روی صاف کردن پوست، کاهش خطوط ریز و لکه‌های تیره و محافظت در برابر رادیکال‌های آزاد تاثیر بگذارد.

ویتامین C در مرطوب کننده ها و سرم های صورت موجود است. سرم ها غلیظ تر از مرطوب کننده ها هستند و به راحتی جذب پوست می شوند، به همین دلیل است که متخصصان مراقبت از پوست سرم های ویتامین C را توصیه می کنند.

 اکثر تحقیقات می‌گویند که ویتامین C زمانی که به عنوان سرم موضعی استفاده می‌شود، به بهترین وجه در روتین مراقبت از پوست شما استفاده می‌شود. حتی سرم‌های حاوی غلظت‌های پایین (زیر 1 درصد) ویتامین C همچنان محافظت آنتی‌اکسیدانی پوست و تاثیر مثبت روی آن را اعمال می‌کنند.

ویتامین سی می‌تواند در هر یک از محصولات پوستی باشد که تاثیر گذار است مانند:

-شوینده

-پاک کننده

-تونر

-دور چشم

-سرم ویتامین C

-مرطوب کننده

-ضد آفتاب

-لوازم آرایشی

قبل از اینکه از ویتامین C استفاده کنید،روی تکه ای از پوست با فرمول کم غلظت تست کنید تا ببینید پوست شما چگونه واکنش نشان می دهد. سوزن سوزن شدن جزئی طبیعی است، اما اگر چیزی شدیدتر را تجربه کردید، استفاده از محصول را متوقف کنید و با متخصص پوست صحبت کنید.

ویتامین C جایگزین استفاده از کرم های ضد آفتاب یا پوشیدن لباس های ضد آفتاب نمی شود. حتما روزانه از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع و رنگی استفاده کنید و قرار گرفتن در معرض نور خورشید را در ساعات اوج مصرف محدود کنید.

 

طرز استفاده از سرم ویتامین سی

در شب پس از پاکسازی پوست و قبل از اعمال مرطوب کننده چند قطره از آن را روی پوست خود بزنید و به آرامی ماساژ دهید تا جذب شود. هنگام استفاده در روز قبل از ضد آفتاب زده شود تا تاثیر ضد آفتاب بیشتر شود.

 

قیمت سرم ویتامین سی C برای پوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *