پوست و مو

راهنمای جامع برای تشخیص نوع پوست و انتخاب محصولات

تشخیص نوع پوست

 

تشخیص نوع پوست

هر فردی با هر نوع پوستی می‌تواند از پاکسازی و مرطوب کنندگی روزانه بهره‌مند شود، اما انواع پوست که شامل پوست های چرب، خشک، نرمال، مختلط و حساس می‌شود نیازهای متفاوتی دارند به همین دلیل است که شناخت نوع پوست شما اولین قدم در مراقبت صحیح از آن است. اما چگونه می توان فهمید چه نوع پوستی دارید؟ پاسخ را می توان با خواندن ادامه مطلب یاد بگیرید.

 

انواع پوست صورت

پنج نوع اصلی پوست وجود دارد:

-چرب

-خشک

-معمولی

-مختلط

-و حساس.

هر نوع پوست مجموعه ای از ویژگی‌ها و نیازهای منحصر به فرد خود را دارد که می‌تواند ظاهر و احساس را تحت تاثیر قرار دهد. از رنگ پوست شما با درک اینکه چه نوع پوستی دارید، می‌توانید تصمیم گیری آگاهانه را شروع کنید.

از پوست خود مراقبت و محافظت مخصوصی را انجام دهید که در تمام طول عمر به آن نیاز دارد. اگر مطمئن نیستید که نوع پوستتان چیست، مقاله را تا انتها بخوانید. ما تمام اصول اولیه در مورد چگونگی شناسایی نوع پوست خود را در زیر پوشش می‌دهیم، به علاوه نکاتی برای انتخاب محصولات مراقبت از پوست ایده آل و روتین متناسب هر نوع پوست.

 

روش تشخیص نوع پوست صورت

 

نوع پوست من چیست؟ ویژگی های مشترک هر نوع پوست صورت

پوست شما به عنوان بزرگ‌ترین اندام بدن، عملکردهای مهم و پیچیده مختلفی را انجام می‌دهد از تنظیم دمای بدن گرفته تا محافظت در برابر میکروب‌ها. این امر به ویژه در مورد خارجی ترین لایه پوست شما که به عنوان سد پوست نیز شناخته می‌شود، صدق می‌کند. این سد محافظ که بیشتر از لیپیدها (مانند سرامیدها) تشکیل شده است، به عنوان دروازه بان اصلی بین پوست و محیط خارجی شما عمل می‌کند و آب را به داخل و مواد مضر را خارج می‌کند.

اگرچه یک مانع پوستی سالم برای همه انواع پوست ضروری است، همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که پوست هر فرد از بسیاری جهات منحصر به فرد است. این بدان معنی است که هیچ رویکرد "یک اندازه مناسب برای همه" برای دستیابی به پوستی درخشان و سالم وجود ندارد. با این حال، تعدادی از ویژگی های مشترک وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید که می‌توانند به شما در پاسخ به این سوال کمک کنند "نوع پوست من چیست؟"

در اینجا شاخص های اصلی وجود دارد که باید هنگام شناخت و تشخیص در مورد اینکه آیا پوست شما عمدتاً چرب، خشک، نرمال، مختلط یا حساس است به خاطر داشته باشید.

 

راهنمای تشخیص نوع پوست

 

پوست چرب

پوست چرب مقدار زیادی سبوم تولید می‌کند که باعث می‌شود پوست براق به نظر برسد و احساس چربی داشته باشد به خصوص در سراسر ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه). افرادی که پوست چرب دارند ممکن است چین و چروک کمتری داشته باشند اما ممکن است بیشتر مستعد بزرگ شدن منافذ، لک‌های آکنه، جوش های سرسیاه و سرسفید باشند.

به خاطر داشته باشید فقط به دلیل اینکه پوست چرب روغن طبیعی بیشتری تولید می‌کند، به این معنی نیست که نسبت به سایر انواع پوست به رطوبت کمتری نیاز دارد.

روتین مراقبت از پوست چرب

مراقبت از پوست چرب به انتخاب محصولات مناسب نوع پوست چرب بستگی دارد که تغذیه و آبرسانی کنند، بدون اینکه منافذ شما را مسدود کنند یا باعث ایجاد جوش شوند.

روتین ایده آل پوست چرب باید دارای یک پاک کننده ملایم و کف کننده باشد که به طور موثر آلودگی، چربی اضافی و سایر ناخالصی ها را از بین ببرد. همچنین باید حاوی یک مرطوب کننده سبک، بدون چربی و غیر کومدون زا باشد که رطوبت مورد نیاز پوست چرب را تامین کند.

 

تشخیص پوست خشک

 

پوست خشک

پوست خشک معمولا چربی طبیعی کمتری نسبت به سایر انواع پوست تولید می‌کند. این ممکن است باعث شود کدر و زبر به نظر برسد یا حتی پوسته پوسته شود.

پوست های خشک اغلب احساس سفتی یا کشسانی کمتری دارند و به طور قابل توجهی کم آب می‌شود و ممکن است مستعد نشان دادن خطوط ریز واضح تری باشد علاوه بر این، ممکن است دچار خارش یا حساس شود.

روتین مراقبت از پوست خشک

روتین مراقبت از پوست برای پوست خشک باید شامل ترکیبات ملایم، تسکین دهنده و آبرسان باشد که به حفظ سد رطوبتی محافظ پوست کمک می‌کند مانند سرامیدها.

برای انواع پوست های خشک، توصیه می‌شود از دوش گرفتن بیش از حد طولانی و داغ خودداری شود در عوض با مرطوب کردن پوست خود چند بار در روز، انتخاب محصولات مراقبت از پوست بدون عطر، غیر کومدون زا و بدون الکل از پوست خود مراقبت کنید.

 

تشخیص پوست نرمال

 

پوست نرمال

پوست معمولی متعادل است نه خیلی خشک و نه خیلی چرب. مستعد جوش، پوسته پوسته شدن یا احساس چربی یا سفت شدن نیست. افرادی که پوست معمولی دارند معمولاً منافذ کوچکی دارند، بافت پوستی صاف دارند و کمتر مستعد حساسیت یا لک هستند. با این حال، علیرغم این واقعیت که پوست معمولی هیچ مشکل یا نگرانی خاصی ندارد، هنوز برای به نظر رسیدن و احساس بهترین حالت به مراقبت از پوست مناسب نیاز دارد.

روتین مراقبت از پوست نرمال یا معمولی

روتین ایده آل پوست نرمال به حفظ رطوبت پوست شما با قفل کردن رطوبت و حمایت از سد محافظ پوست شما کمک می‌کند.

 

تشخیص پوست مختلط

 

پوست مختلط

پوست مختلط شامل نواحی خشک و همچنین چرب است که ناحیه T معمولاً چرب است و گونه‌ها یا خشک یا نرمال هستند. این نوع پوست در فصول مختلف سال و به دلیل عوامل مختلفی مانند استرس یا نوسانات هورمونی می تواند متفاوت باشد.

روتین مراقبت از پوست مختلط

پاکسازی و آبرسانی موثر کلید مراقبت از پوستی است که در بعضی جاها چرب یا نرمال و در بعضی جاها خشک است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایجاد یک روتین روزانه برای پوست مختلط، حتماً روال مراقبت از پوست ما را برای پوست مختلط بررسی کنید.

 

تشخیص پوست حساس

 

پوست حساس

پوست حساس اغلب به عنوان یک نوع پوست شناخته می‌شود، اما ممکن است پوست حساس چرب، پوست حساس خشک یا پوست حساس معمولی داشته باشید. صرف نظر از اینکه چه نوع پوستی دارید، اگر پوست حساسی دارید، ممکن است قرمز به نظر برسد و احساس سوزش، خارش یا خشکی داشته باشید. این علائم ممکن است مربوط به داشتن پوستی باشد که در برابر محرک‌های خارجی آسیب پذیرتر است و ممکن است توسط مواد خاصی مانند رنگ ها یا عطرها و همچنین عوامل محیطی ایجاد شود.

روتین مراقبت از پوست حساس

اگر پوست حساسی دارید، ممکن است بتوانید تعیین کنید که چه چیزی باعث حساسیت شما می‌شود و از پاک کننده ها، مرطوب کننده ها یا سایر محصولات حاوی آن مواد خاص اجتناب کنید. همچنین می‌توانید محیط خود را تغییر دهید تا قرار گرفتن در معرض عوامل محرک را کاهش دهید.

 

تشخیص نوع پوست خود

 

تشخیص نوع پوست در خانه 

نوع پوست شما بر اساس میزان سبوم (روغن) پوست شما است. چربی پوست می‌تواند در طول زمان تغییر کند و همچنین ممکن است تحت تأثیر عواملی مانند استرس، ژنتیک، هورمون ها، رطوبت و روند طبیعی پیری باشد.

هنگامی که می دانید به دنبال چه چیزی باشید، با استفاده از ویژگی‌های مشترک ذکر شده در زیر؛ تعیین دقیق نوع پوست شما معمولاً از طریق مشاهده ساده مشخص می شود.

اگر توصیف انواع پوست به شما کمک نکرد تا به نتیجه برسید، آزمایش های متعددی وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید تا به شما در تعیین نوع پوست کمک کند. در اینجا دو روش وجود دارد که می توانید استفاده کنید:

1-روش "صبر و تماشا کن  "

این تست خانگی به شما این امکان را می دهد که با مشاهده رفتار پوست خود پس از پاکسازی، نوع پوست خود را درک کنید.

-برای شروع، صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید، سپس به آرامی آن را خشک کنید.

-30 دقیقه صبر کنید.

-اگر پوست شما براق به نظر می رسد، احتمالاً پوست چرب دارید.

-اگر احساس سفت و پوسته پوسته شدن یا پوسته پوسته شدن دارید، احتمالاً پوست خشکی دارید.

-اگر درخشش فقط در ناحیه T شما باشد، احتمالاً پوست مختلط دارید.

-اگر پوست شما هیدراته و راحت است، اما چرب نیست، احتمالاً پوست طبیعی دارید.

 

2-روش ورق  بلاتینگ

هنگامی که ورقه های لکه بر روی پوست فشار داده می‌شوند، روغن را جذب می‌کنند و می‌توانید از آنها برای کمک به درک نوع پوست خود استفاده کنید.

-پس از شستن صورت خود با یک پاک کننده ملایم، آن را خشک کنید و 30 دقیقه صبر کنید.

-ورقه های بلات را به نواحی مختلف صورت خود فشار دهید، سپس ورقه ها را در نور نگه دارید تا علائم روغن را ببینید.

-اگر کاغذها مقدار زیادی روغن از تمام نواحی صورت را جذب می‌کنند، شما پوست چرب دارید.

 

جدول تشخیص نوع پوست

به طور کلی خلاصه‌ای از مطالب گفته شده برای شما عزیزان در جدول زیر ارائه شده است.

پوست چرب

پوست خشک

پوست نرمال

پوست مختلط

پوست حساس

تولید مقدار زیادی سبوم 

چربی طبیعی کمتری نسبت به
سایر انواع پوست تولید می‌کند.

نه خیلی خشک
و نه خیلی چرب

دارای نواحی خشک و چرب

ممکن است پوست، چرب، خشک،
و یا حساس معمولی باشد.

پوست براق به نظر می‌رسد

ممکن است کدر و
زبر به نظر برسد یا حتی
پوسته پوسته شود.

دارای منافذ کوچک

معمولا نواحی T چرب است

قرمز به نظر رسیدن

 ایجاد احساس چربی به
خصوص در سراسر
ناحیه T
(پیشانی، بینی و چانه)

 اغلب احساس سفتی یا
کشسانی کمتری دارد.

بافت پوست صاف است

اغلب، گونه‌ها خشک و
یا نرمال هستند.

احساس خارش،
سوزش، خشکی

 به علت چربی زیاد دیرتر
چروک می‌شود.

به شدت دهیدراته
و کم آب می‌شود

متعادل

در فصول مختلف سال به
دلیل عوامل مختلف متفاوت است.

حساس بودن به عوامل مختلف
(آب و هوا، عطر، رنگ و...)

-

دچار خارش و حساس شدن 

بدون نگرانی جدی و
معضلات پوستی

-

-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *