پوست و مو

درمان لکه های هورمونی صورت

 

وقتی پوست شما بصورت ناگهانی تغییر میکند، شما را آزار می دهد. اغلب اوقات دلیل آن، تغییرات هورمون ها هستند. هورمون ها به عنوان پیام رسان های شیمیایی در بدن عمل می‌کنند. آنها نقش مهمی در ایجاد مشکلات پوستی مانند آکنه، رنگدانه و ... در هنگام از بین رفتن تعادل دارند.
در ادامه هر آنچه که عدم تعادل هورمونی می‌تواند با پوست انجام دهد را همراه با راه‌حل‌ها توضیح دادیم.

 

پوست و چرخه هورمون ها: چگونه هورمون ها بر پوست شما تأثیر می گذارند

مهمترین چیزهایی که باید بدانید:

-پوست شما در پاسخ به هورمون هایی مانند استروژن و تستوسترون تغییر می‌کند.

-اگر پوست چرب دارید، ممکن است قبل و در طول قاعدگی متوجه افزایش چربی صورت شوید.

-شیوع آکنه در دوران قبل از قاعدگی و قاعدگی شایع است.

-پوست شما یکی از بزرگترین و مهم ترین اندام های بدن شماست.  یک مانع فیزیکی محافظ ایجاد می کند، دمای شما را تنظیم می کند و مسیری را برای دفع مایعاتی مانند عرق و روغن ها فراهم می‌کند .

-حالت "عادی استاندارد" برای پوست شما وجود ندارد، زیرا با افزایش سن و عبور از مراحل مختلف، تغییر می کند. پوست شما همچنین می تواند با آب و هوای بیرون، یا با بیماری تغییر کند.

-ممکن است متوجه تغییراتی در پوست خود، به خصوص پوست صورت خود شده باشید که از دوران بلوغ شروع می شود. پوست شما از طریق گیرنده های زیادی به سیگنال های زیادی از جمله هورمون های شما پاسخ می دهد.

 

عدم تعادل هورمون ها

هورمون ها از غدد درون ریز ترشح می شوند. آنها از طریق خون حرکت می کنند و بر اندام های بدن تأثیر می گذارند. بنابراین، هورمون ها چند عملکرد مهم را کنترل می کنند که شامل رشد بدن، تولید مثل و متابولیسم می شود.

عدم تعادل هورمونی به معنای ترشح بیش از حد یا کمتر یک هورمون خاص است. حتی کمی تغییر در ترشح هورمون ها می تواند اثرات نامطلوبی در بدن از جمله پوست ایجاد کند.

در زنان، عدم تعادل هورمونی می تواند منجر به یائسگی زودرس، نارسایی اولیه تخمدان، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و گاهی اوقات حتی سرطان تخمدان شود.

در بین مردان، می تواند باعث مشکلات جدی مانند سرطان پروستات شود.

یکی از شایع ترین خطرات عدم تعادل هورمونی نیز دیابت و تیروئید است.

اگر متوجه علائم عدم تعادل هورمونی در خود شدید، می تواند نشانه ای از مشکلات بزرگتر باشد و رها کردن آن بدون مراقبت می‌تواند خطرات تهدید کننده زندگی ایجاد کند.

 

علائم عدم تعادل هورمونی

 

علائم عدم تعادل هورمونی

چگونگی تاثیر عدم تعادل هورمونی روی پوست

پوست شما بزرگترین عضو بدن شماست. غدد چربی زیر پوست شما یک روغن طبیعی به نام سبوم تولید می کنند که از طریق منافذ پوست شما ترشح می شود. این فرآیند پوست شما را سالم نگه می‌دارد. با این حال، هنگامی که آندروژن ها (گروهی از هورمون های جنسی مردانه موجود در هر دو جنس) تعادل دارد، منجر به تولید بیش از حد سبوم می شود که علت اصلی مشکلات پوستی مختلف مانند آکنه و التهاب می شود.

استروژن (هورمون جنسی زنانه) نقش عمده ای در تولید کلاژن سالم، بافت ضخیم پوست، آبرسانی و التیام پوست زنان دارد. اما با افزایش سن، تولید استروژن کاهش می یابد. به همین دلیل است که زنانی که وارد یائسگی شده اند با پیری و حساسیت پوست مواجه می شوند.

طبق مطالعات و بررسی ها نشان داد شده است که از هر 5 زن، 2 زن پوست حساس غیرمعمول را قبل و در طول دوره قاعدگی خود تجربه کردند. محققان به این نتیجه رسیدند که این وضعیت در نتیجه ترشح کم استروژن در طول دوره است. بسیاری از زنان متوجه افزایش ناگهانی چربی صورت قبل و در طول سیکل قاعدگی خود می شوند.

آکنه قبل از قاعدگی در بین نوجوانان بسیار رایج است.

همچنین طبق مطالعات نشان داده شده قبل و بعد از یائسگی بانوان، نیز هورمون‌ها تغییر میکنند و خانم ها معمولا قبل از یائسگی دارای سطوح بالاتر استروژن در بدن و حساسیت پوستی بسیار کم هستند، در حالی که بعد از یائسگی به دلیل کاهش سطح استروژن با حساسیت پوستی زیادی مواجه می‌شوند. مطالعات به وضوح نشان می دهد که چگونه پوست تحت تاثیر کاهش میزان استروژن قرار می گیرد.

بنابراین، هنگامی که سطوح طبیعی آندروژن یا استروژن به دلیل یائسگی، بارداری یا شرایط پزشکی مانند PCOS به هم می‌خورد، پوست شروع به نشان دادن علائمی مانند خشکی، آکنه، چین و چروک، خطوط ریز و غیره می‌کند.

 

چگونه هورمون ها می توانند باعث چربی پوست شوند

بسیاری از تغییرات پوستی که ممکن است در دوران بلوغ و در مراحل بعدی زندگی تجربه کنید به دلیل غدد کوچکی به نام غدد سباسه است. این غدد چربی سبوم را تولید و ترشح می کنند. با شروع دوران بلوغ، اندازه غدد سباسه افزایش می یابد و شروع به ترشح سبوم می کنند. بیشترین میزان سبوم بین 15 تا 35 سالگی ترشح می شود.

غدد چربی مانند بسیاری از قسمت های دیگر پوست دارای گیرنده هایی هستند که تحت تاثیر هورمون های جنسی قرار می گیرند. این غدد به طور چشمگیری تحت تأثیر آندروژن ها قرار می‌گیرند که هورمون های جنسی مردانه مانند تستوسترون هستند، اما در هر دو جنس وجود دارند. این آندروژن ها تولید سبوم را در دوران بلوغ در هر دو جنس افزایش می دهند. هنگامی که آندروژن های بیشتری به گیرنده های غدد سباسه متصل می شوند، سبوم بیشتری تولید می شود. این می تواند منجر به چرب تر شدن پوست شود و ممکن است به آکنه تبدیل شود.

 

تولید سبوم ممکن است در طول چرخه قاعدگی تغییر کند. تاثیر استروژن بر تولید سبوم هنوز مشخص نیست. ثابت شده است که استروژن سطح تولید سبوم و فعال شدن غدد را سرکوب می کند، به ویژه در دوزهای بالا. اما درک اینکه چگونه نوسانات طبیعی استروژن در طول چرخه قاعدگی بر پوست تأثیر می گذارد دشوارتر است.

 

بسیاری از عوامل دیگر در سطح سبوم نقش دارند: ژنتیک، تغییرات فصلی، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، و استفاده بیش از حد یا استفاده نادرست از محصولات مراقبت از پوست، همگی می توانند بر چربی پوست شما تأثیر بگذارند.

ارتباط هورمونها و سلامت پوست

اثرات تغییرات هورمونی بر روی پوست

همانطور که گفتیم تغییرات هورمون ها بر روی پوست تاثیر می‌گذارند و این تاثیرات متفاوتند شایع ترین انها عبارتند از:

 

1. آکنه

استروژن و پروژسترون دو هورمون اصلی هستند که بر چرخه قاعدگی شما تأثیر می گذارند. چرخه قاعدگی ماهانه شما تولید سبوم (روغن طبیعی پوست) را افزایش می دهد که منافذ پوست شما را می بندد و باعث آکنه می شود.
حتی در بین مردان، ترشح بیش از حد هورمون تستوسترون بر غدد چربی تأثیر می گذارد و سبوم بیش از حد تولید می کند که منجر به بروز آکنه می شود. بیشتر آکنه های ناشی از تغییرات هورمونی روی پیشانی، چانه و بینی ظاهر می شوند. می تواند دردناک و کیستیک باشد.
در ادامه مقاله، در مورد این مشکل توضیحات بیشتری ارائه کردیم.

2. حلقه های سیاه دور چشم

اگر سیاهی دور چشم همراه همیشگی شماست، احتمالا مشکلات هورمونی دارید. هنگامی که سطح استرس شما افزایش می یابد، تولید کورتیزول (هورمون استرس) افزایش می‌یابد که منجر به کم خوابی در شب می شود و باعث می شود احساس بی قراری کنید. خستگی مداوم و کم خوابی باعث سیاهی دور چشم می شود.

3. پوست خشک

پوست شما ممکن است به دلیل عدم تعادل هورمونی بیش از حد خشک شود. اگر هر یک از هورمون های تولید مثل مانند سطح استروژن کاهش یابد، به طور طبیعی، تولید روغن سبوم کاهش می یابد و منجر به خشکی پوست می شود. پوست شما زبر و پوسته پوسته می شود. خشکی پوست نشان دهنده کمبود اسیدهای چرب ضروری و سایر مواد مغذی مهم است. همچنین، هورمون های تیروئید غدد چربی را تحریک می کنند و تولید سبوم را کاهش می دهند. هورمون تیروئید گردش خون شما را مختل می کند که منجر به خشکی پوست می شود.

4.لک های پوستی

گاهی اوقات ممکن است متوجه رشد ریز پوست روی پلک یا گردن خود شوید. به این لک های پوستی می گویند. زمانی اتفاق می افتد که تعادل گلوکز و هورمون انسولین شما به خطر بیفتد. در حالی که این هورمون ها شروع به تغییر می کنند، سطح استروژن شما به شدت کاهش می یابد. در نتیجه خاصیت ارتجاعی پوست شما تحت تأثیر قرار می گیرد و لایه های پوست روی یکدیگر قرار می گیرند. اصطکاک دائمی بین دو لایه پوست باعث ایجاد لک های پوستی می شود. بیشتر با PCOS، سندرم متابولیک و دیابت مرتبط است.

5. پوست رنگ پریده یا زرد

رنگ پریده یا زرد پوست نشانه تیروئید یا دیابت است. اگر رگ های خونی شما به دلیل عدم تعادل هورمونی دچار تغییراتی شوند، پوست شما رنگ پریده و زرد به نظر می رسد. بیشتر قسمت پایین پای شما با این مشکل مواجه است. رنگ پریدگی همچنین می تواند نشان دهنده نارسایی کبد باشد.

همانطور که دیدید تغییرات هورمونی مستقیما روی پوست تاثیر می‌گذارد و خود را به صورت مشکلات پوستی نشان می‌دهد از میان آنها آکنه ها شایع ترینند به همین دلیل در این باره توضیحات بیشتری را ارائه دادیم همچنین راهکارهای مقابله و درمان آن را برای شما آورده‌ایم.

آکنه هورمونی چیست؟

آکنه هورمونی که به عنوان آکنه بزرگسالان نیز شناخته می شود، بزرگسالان بین 20 تا 50 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. آنها جوش‌هایی هستند که در بزرگسالی ایجاد می‌شود و می‌تواند از جوش‌های سر سیاه و سر سفید تا کیست‌های دردناک متغیر باشد. آکنه هورمونی با تولید بیش از حد سبوم مرتبط است که منافذ پوست را مسدود می کند و منجر به ایجاد جوش می شود. اگرچه اغلب اجتناب ناپذیر است، اما آکنه هورمونی را می توان برای جلوگیری از ایجاد جوش های آینده درمان کرد.

آکنه باعث ایجاد برجستگی در صورت، شانه ها، سینه و پشت شما به اشکال زیر می شود:

-جوش ها

-جوش های سر سیاه

-سرسفیدها

-کیست ها

آکنه هورمونی نتیجه مستقیم سبوم اضافی در غدد چربی است.

 

آکنه هورمونی

آکنه هورمونی چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

آکنه هورمونی هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار می دهد، اما اکثر موارد در زنان، زنان باردار و زنانی که در دوران یائسگی هستند رخ می دهد.

آکنه هورمونی چقدر شایع است؟

آکنه شایع ترین عارضه پوستی که تقریباً 80 درصد از مردم را در طول زندگی تحت تأثیر قرار می دهد. حدود 50 درصد از زنان در 20 سالگی و 25 درصد از زنان در 40 سالگی به آکنه هورمونی مبتلا می شوند.

 

تفاوت آکنه قارچی با آکنه هورمونی

آکنه قارچی و آکنه هورمونی اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند زیرا هر دو نوع آکنه از فولیکول های مو شروع می شوند. آکنه قارچی زمانی ایجاد می شود که مخمر اضافی ایجاد می شود، در حالی که آکنه هورمونی به دلیل سبوم اضافی ایجاد می شود. آکنه قارچی می تواند منجر به جوش های سر سفید، خارش شود و اغلب قرمز، تحریک شده و ملتهب می شود.

علائم و علل

مواردی که باعث ایجاد آکنه هورمونی می‌‌شوند

آکنه به دلیل بسته شدن منافذ ایجاد می شود. آکنه هورمونی زمانی ایجاد می شود که تغییرات هورمونی میزان چربی تولید شده پوست شما را افزایش دهد. این روغن با باکتری های روی منافذ پوست شما که در آن مو رشد می کند (فولیکول های مو) تعامل می کند و منجر به آکنه می شود.

منافذ مسدود شده نتیجه موارد زیر است:

-سبوم اضافی (ماده روغنی که از غدد چربی در لایه میانی پوست شما ایجاد می شود).

-سلول های مرده پوست

-باکتری ها

دلایل آکنه هورمونی که شما نمی توانید کاری در مورد آنها انجام دهید

-تغییر سطح هورمون در زنان، از جمله نزدیک زمان پریود، پریودهای نامنظم، در دوران بارداری، در طی یائسگی یا پس از قطع کنترل بارداری.
-مردانی که تحت درمان تستوسترون هستند.
-سابقه خانوادگی آکنه (استعداد ژنتیکی).
-عوارض جانبی یک دارو (استروئیدها).
-شرایط پزشکی از قبل موجود (سندرم تخمدان پلی کیستیک، سایر شرایط تخمدان و شرایط متابولیک).

علائم و تاثیر آکنه هورمونی روی پوست

آکنه هورمونی باعث ایجاد جوش می شود. اینها به صورت ضایعات یا برآمدگی هایی روی پوست شما ظاهر می شوند که در صورت عدم درمان ممکن است قرمز، ملتهب، دردناک و دردناک شوند. آکنه متوسط تا شدید و آکنه درمان نشده می تواند منجر به ایجاد اسکار در محل ایجاد ضایعات شود. ضایعات به احتمال زیاد روی گونه های شما ظاهر می شوند، اما ممکن است در مکان های زیر نیز ظاهر شوند:
-صورت
-گردن
-پشت
شانه ها
قفسه سینه

آکنه هورمونی می تواند به صورت انواع ضایعات زیر ظاهر شود:

-سرسفیدها
-جوش های سر سیاه
-پاپول (بافت پوست برجسته، به قطر 2-5 میلی متر).
-پوسچول (برجستگی های پوستی حاوی چرک به قطر 2-5 میلی متر).
-کیست (جیب های زیر پوست که حاوی مایع هستند).

مواردی که می‌توانید برای بهبود آکنه هورمونی رعایت کنید

-کنترل فشار

-بهبود زمان خواب

-استفاده از محصولات مراقبت از مو و پوست که فاقد چربی یا فاقد موادی هستند که منافذ را مسدود نمی کنند (غیر کومدوژن یا غیر آکنه زا).

آیا آکنه هورمونی ناشی از بارداری است؟

هنگامی که باردار هستید، نوسانات هورمونی می تواند باعث آکنه شود. اغلب با پیشرفت بارداری، آکنه بهتر می شود. می‌توانید آن ها را کنترل و درمان کنید اما به دلیل مهم بودن این زمان نمی‌توانید هر چیزی را مصرف کنید. برای کنترل لک و پیشگری از ان بهتر است مقاله مراقبت از پوست در دوران بارداری و شیردهی را بخوانید.

مواردی که باعث بدتر شدن آکنه هورمونی می‌شوند

-فشار خون
-آلودگی
-رطوبت زیاد
-فشار دادن یا برداشتن لکه ها
رژیم غذایی نامناسب (به ویژه کربوهیدرات ها و قندهای تصفیه شده).

 

مدیریت و درمان آکنه هورمونی

بر اساس شدت آکنه شما، گزینه های درمانی مختلفی برای کاهش تولید سبوم، تشکیل جوش و التهاب دردناک موجود است:

-سر سیاه و سر سفید: کرم موضعی (ترتینوئین)

-آکنه التهابی: رتینوئید موضعی و یا آنتی بیوتیک موضعی و یا بنزوئیل پراکسید.

-آکنه متوسط تا شدید: آنتی بیوتیک و یا ایزوترتینوئین (رتینوئید)

-آکنه کیستیک: تزریق استروئید (تریامسینولون داخل ضایعه)

اگر شدت آکنه زیاد باشد بهتر است از یک پزشک کمک بگیرید همچنین داروهای خوراکی و تزریقاتی را با تجویز پزشک مصرف کنید.

 

کاهش خطر آکنه هورمونی و درمان خانگی بدون ضرر 

 

کاهش خطر آکنه هورمونی و درمان خانگی بدون ضرر 

آکنه هورمونی چقدر طول می کشد؟

آکنه روی هر فرد متفاوت است. می تواند از چند روز تا چند هفته طول بکشد. در صورت عدم درمان، آکنه می تواند ماه ها در یک دوره باقی بماند.

مدت زمان از بین رفتن آکنه و لک هورمونی پس از درمان

درمان می تواند برای هر فردی متفاوت باشد، اما صبر مهم است. به طور کلی، پس از شروع درمان، ممکن است بین چهار تا شش هفته طول بکشد تا بهبودی در پوست شما مشاهده شود. حتی اگر متوجه نشدید که درمان باعث بهبود پوست شما می شود، توصیه می شود برای جلوگیری از ایجاد آکنه جدید، درمان را ادامه دهید.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر آکنه از بین نمی رود یا بدتر می شود، توصیه می شود به متخصص پوست مراجعه کنید. یک متخصص پوست می تواند درمان پیشرفته تری را برای کنترل آکنه شما ارائه دهد.

در پایان

هورمون ها تقریباً بر همه عملکردهای بدن شما از رشد فیزیکی گرفته تا نوسانات خلقی شما تأثیر می گذارند. بنابراین، حفظ تعادل هورمونی شما را نه تنها از مشکلات پوستی ناخواسته، بلکه از بسیاری از مشکلات سلامتی شدید نجات می دهد. پیروی از یک سبک زندگی سالم می تواند به شما در جلوگیری از عدم تعادل هورمونی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *