سلامت بدن

درمان خانگی حساسیت پوستی

علت و درمان خانگی حساسیت پوستی

 

درمان خانگی حساسیت پوستی

آلرژی های پوستی ممکن است باعث ایجاد احساس خارش و قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست شوند. خارش پوست صرف نظر از علت آن می‌تواند بسیار خسته کننده باشد. اگر چه زمانی که خود را می‌خارانید، ممکن است موقتاً احساس بهتری داشته باشید، خاراندن مداوم فقط وضعیت را بدتر می‌کند. برای کنترل خارش پوست خود، باید علت خارش را بدانید و راه حل مناسب را پیدا کنید.

علت خارش پوست چیست؟

پوست بزرگترین عضو بدن است. به عنوان یک مانع عمل می کند و از داخل بدن در برابر ذرات، ویروس ها، باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا محافظت می کند. در حالی که برخی از این مهاجمان بالقوه را می توان با چشم غیرمسلح دید، برخی دیگر میکروسکوپی هستند. هنگامی که پوست با یک عامل بیماری زا تماس پیدا می کند، تحریک می شود. این باعث واکنشی می شود که باعث التهاب در ناحیه تماس می شود. این التهاب به صورت برآمدگی، بثورات و قرمزی ظاهر می شود.

همچنین می تواند باعث خارش شود اما آیا می‌دانستید که حتی اگر ذره‌ای که با آن تماس گرفته‌اید واقعاً مضر نباشد، باز هم می‌توانید واکنش‌های پوستی را تجربه کنید؟

ذراتی مانند شوره یا گرده معمولاً بی ضرر هستند. با این حال، زمانی که بدن شما این ذرات را به عنوان عوامل بیماری‌زا اشتباه می‌گیرد، بدن شما برای محافظت از خود واکنش پوستی ایجاد می‌کند.

بدن شما تقریباً به هر چیزی می‌تواند واکنش نشان دهد، از جمله نیش حشرات، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و غیره. این واکنش‌ها واکنش‌های آلرژی نامیده می‌شوند.

 

حساسیت پوستی

 

علائم شایع آلرژی پوستی :

همانطور که گفتیم آلرژی های پوستی زمانی رخ می دهند که سیستم ایمنی بدن شما به تهدیدی که معمولاً برای بدن شما بی ضرر است، واکنش نشان می دهد. علائم آلرژی پوستی بر اساس نوع و شدت آلرژی متفاوت است.

اکثر آلرژی های پوستی را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

1-اگزما
2-کهیر
3-درماتیت تماسی

علائم شایع واکنش آلرژیک پوستی ممکن است به شکل های مختلفی خود را نشان دهند: خارش، سرخی، تورم، برآمدگی های برجسته، پوسته پوسته شدن پوست، ترک پوست (در اثر خشکی پوست).

موثرترین راه برای جلوگیری از حساسیت پوستی، محدود کردن یا اجتناب از تماس با آلرژن است. اما اگر در تماس با آلرژن هستید، درمان‌های خانگی برای رفع علائم وجود دارد. درمان های طبیعی و خانگی می توانند به درمان و تسکین برخی از آنها کمک کنند.

 

اگزما

اگزما یک بیماری پوستی است که به طور معمول در نوزادان و کودکان ظاهر می شود، اما می تواند تا بزرگسالی نیز ادامه یابد یا در مراحل بعدی زندگی ایجاد شود.

اگر چه بثورات اگزما می تواند در هر قسمت از بدن ظاهر شود، اما بیشتر در پشت زانو و روی بازوها دیده می شود. بثورات معمولاً بافتی (برآمدگی) و خشک و همچنین خارش شدید دارند.

تماس با آلرژن‌ها، مانند پوشیدن جواهراتی که فاقد نیکل هستند، یا حتی پوشیدن لباس‌های تنگ در یک روز گرم می‌تواند باعث ایجاد اگزما شود.

کهیر

اگر کهیر دارید، ممکن است متوجه برجستگی های قرمز یا جوش روی پوست خود شوید. کهیر می‌تواند در هر جایی از بدن ظاهر شود و معمولاً خارش‌دار است.

کهیر می‌تواند توسط آلرژن‌های موجود در هوا مانند هاگ‌های کپک یا گرده ایجاد شود. آلرژی های پوستی همچنین می توانند باعث کهیر و تورم در عمق پوست شما شوند که آنژیوادم نامیده می شود.

 

کهیر

 

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی وضعیتی است که زمانی رخ می دهد که با چیزی که پوست شما را تحریک می کند، مانند یک گیاه یا مواد شوینده لباس، تماس پیدا می کنید. علائم شامل بثوراتی است که ممکن است شامل تاول باشد.

افرادی که آلرژی دارند به چیزهایی واکنش نشان می دهند که بیشتر دیگران را آزار نمی دهد. هر چیزی از گیاهانی مانند پیچک سمی گرفته تا رنگ ها و عطرهای موجود در محصولات روزمره ممکن است آلرژن باشد. درماتیت تماسی نیز باعث خارش و سوزش می شود.

دو نوع درماتیت تماسی وجود دارد:

1-درماتیت تماسی تحریک کننده توسط مواد شیمیایی مانند پاک کننده های خشن ایجاد می شود.

2-درماتیت تماسی آلرژیک دقیقاً به نظر می رسد بدن شما به یک محرک آلرژی واکنش نشان می دهد.

 

شایع ترین علل آلرژی پوستی عبارتند از:

-نیکل، فلزی است که در جواهرات استفاده می شود و روی شلوار جین، آرایش، لوسیون، صابون و شامپو می چسبد.

-کرم های ضد آفتاب و اسپری حشرات

-داروهایی که روی پوست خود می گذارید، مانند آنتی بیوتیک ها یا کرم های ضد خارش

-عطرها

-محصولات پاک کننده

-گیاهان، از جمله پیچک سمی

-لاتکس که در چیزهای کشسان مانند دستکش پلاستیکی، کش در لباس، کاندوم و بادکنک استفاده می شود.

-مواد شیمیایی: همچنین ممکن است به چیزی در هوا که روی پوست شما می نشیند، واکنش آلرژیک داشته باشید، مانند گرده، اسپری های شیمیایی، پودرها، الیاف یا دود سیگار.

این درماتیت تماسی از طریق هوا نامیده می شود و بیشتر روی پلک ها، سر و گردن شما اتفاق می افتد. تشخیص آن برای پزشکان ممکن است سخت باشد زیرا به نظر تفاوتی با نوع دیگر ندارد.

 

چگونه بفهمیم به چه چیزی حساسیت داریم؟

اگر شما خود متوجه نشود که به چیزی حساسیت دارید باید به پزشک مراجعه کنید.پزشک شما می تواند بررسی کند تا ببیند به چه چیزی واکنش نشان می دهید، اما یافتن علت دقیق ممکن است سخت باشد.

تست های پوستی فقط می توانند نشان دهند که شما به چه چیزی حساس هستید. آنها نمی توانند تشخیص دهند که در یک روز خاص چه چیزی پوست شما را در یک نقطه خاص لمس کرده است.

 

علت آلرژی پوستی

 

نکات رعایتی در مورد پیشگیری از حساسیت پوستی خارش دار

اگر مستعد ابتلا به آلرژی های پوستی هستید، انجام اقداماتی برای جلوگیری از بروز این واکنش های آلرژیک می تواند علائم شما را به شدت کاهش دهد. در زیر نکاتی وجود دارد که به شما در جلوگیری از آلرژی پوستی کمک می کند.

 

اگر از حساسیت پوستی و خارش رنج می برید، برای تسکین فوری و موقت این نکات را دنبال کنید:

-نقاط دچار خارش را تمیز نگه دارید: خارش پوست می تواند برای خراشیدن وسوسه انگیز باشد. اما اگر مراقب نباشید، ممکن است در نهایت یک تاول ترکیده یا با ناخن‌هایتان زخم ایجاد کنید. در هر صورت، این خراش های با زخم باز خطرناک هستند زیرا بدون مراقبت مناسب می توانند عفونی شوند.

-هنگامی که به دلیل خاراندن دچار زخم می شوید، حتما محل را تمیز و ضد عفونی کنید.

-سعی کنید قبل از دست زدن به نقاط خارش دست های خود را بشویید و ناخن های خود را کوتاه نگه دارید تا خطر عفونت و تحریک را کاهش دهید.

-لباس مناسب بپوشید: برخی از انواع مواد مانند پشم یا پلی استر می توانند باعث تعریق و سوزش شوند و منجر به خارش شوند. لباس‌هایی که از پنبه، بامبو یا ابریشم ساخته شده‌اند، به دلیل عبور هوای بیشتر و نرم‌تر بودن و در عین حال «پسند اگزما»، بهتر عمل می کنند.

-از یک دستگاه تهویه هوا و یا مرطوب کننده استفاده کنید: وقتی پوست شما گرم یا خشک است، ممکن است متوجه شوید که خارش پوست شما اغلب بدتر می شود. از یک دستگاه تهویه هوا و یا یک مرطوب کننده برای حفظ محیطی بهتر برای پوست خود استفاده کنید.

-از کمپرس سرد برای تسکین خارش استفاده کنید: اگر با خارشی مواجه هستید که متوقف نمی شود، از کیسه یخ یا هر عامل خنک کننده ملایم (مثلاً یک پارچه شستشوی خنک) استفاده کنید. در بسیاری از موارد، خنک کردن پوست به کاهش تورم و قرمزی ناشی از خراش کمک می کند و به تسکین موقت کمک می کند.

-از خاراندن خودداری کنید: این ممکن است سخت ترین کار در لحظه به نظر برسد، اما سعی کنید تا حد امکان از خاراندن پوست خود اجتناب کنید. خاراندن فقط باعث بدتر شدن سوزش می شود. خاراندن همچنین می تواند خطر عفونت، التهاب و زخم را افزایش دهد.

 

درمان حساسیت پوستی

 

از رفتن به مناطق دارای چمن بلند اجتناب کنید

علف های بلند بیشتر در کمین حشرات هستند که می توانند گاز بگیرند یا نیش بزنند. علاوه بر این، گرده چسبنده چمن ممکن است برای پوست شما تحریک کننده باشد. تا حد امکان از این مناطق دوری کنید. اگر باید از میان چمن‌های بلند راه بروید، حتماً شلوار بلند بپوشید.

خودداری کردتن از قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید یا تغییرات شدید دما 

تغییرات شدید دما می تواند پوست شما را تحریک کند. برای مثال، نور شدید خورشید می‌تواند باعث ایجاد جوش یا کهیر شود. اگر پوست حساس یا ظریفی دارید، از شرایط سخت برای کاهش خطر علائم آلرژی پوستی خودداری کنید.

استفاده از کرم ضد آفتاب و لوسیون بدن مناسب برای پوست های حساس یا تحریک شده

استفاده از کرم ضد آفتاب از پوست شما در برابر اشعه های مضر UV محافظت می کند، در حالی که لوسیون آن را مرطوب نگه می دارد. با این حال، اگر حساسیت پوستی دارید، هر یک از این محصولات می تواند منجر به تحریک شود. برای بهترین نتیجه، از محصولات ملایم مخصوص پوست حساس استفاده کنید.

از دافع حشرات استفاده کنید

اگر به دنبال نیش یا نیش حشرات مستعد ابتلا به علائم آلرژی پوستی هستید، هر زمان که بیرون می روید از یک دافع حشره استفاده کنید تا احتمال گزش شما کاهش یابد. از مناطق مرطوب خارج از منزل که ممکن است محل پرورش حشرات باشد خودداری کنید و از گیاهان پرجمعیت دوری کنید.

با آب ولرم حمام کنید

حمام کردن با آب داغ می تواند پوست شما را تحریک کند و راش یا کهیر را بیشتر ملتهب کند. با آب ولرم حمام کنید و به یاد داشته باشید که به آرامی اسکراب کنید.

دوش گرفتن برای حساسیت

 

استفاده از محصولات بدون عطر خودداری  از تماس مستقیم غیر ضروری آنها با پوست 

محصولات حاوی عطر اغلب برای پوست تحریک کننده هستند و در صورت بروز علائم آلرژی باید از مصرف آنها اجتناب شود. اگر باید از محصولات یا مواد شیمیایی حاوی معطر استفاده کنید، تا حد امکان از تماس مستقیم با پوست خود اجتناب کنید.

به عنوان مثال، هنگام اسپری کردن عطر، به جای گردن یا بازوهای برهنه، روی لباس خود اسپری کنید. هنگام کار با مواد شیمیایی، برای جلوگیری از تماس مستقیم از دستکش استفاده کنید.

دوری از غذای آماده

برخی از غذاها نیز باعث بروز حساسیت می‌شوند به همین دلیل باید از خوردن آنها اجتناب کنید.

اگرچه راه مطمئنی برای جلوگیری از خارش پوست وجود ندارد، اما اجتناب از آلرژن های شناخته شده و محیط های خشن می تواند به کاهش خطر کمک کند. اما حتی وقتی همه اقدامات احتیاطی را انجام داده اید، حساسیت پوستی خارش گاهی اجتناب ناپذیر است.

اگر با علائم آلرژی مرتبط با پوست سر و کار دارید، می توانید با مصرف داروهای بدون نسخه تسکین پیدا کنید. مانند هر دارویی، در صورت بدتر شدن یا تداوم علائم، همیشه مهم است که از پزشک راهنمایی بگیرید. همیشه دستورالعمل های روی محصول را بخوانید و طبق آن عمل کنید.

 

درمان خانگی حساسیت پوستی خارش و قرمزی

آلرژی ها را عموما در خانه می‌توان درمان کرد و تسکین داد به همین دلیل جای نگرانی نیست اما در برخی موارد از شدت زیاد باید فورا به پزشک مراجعه کرد تا پیش تر نرود.

در این راستا ما راهکارهای خانگی مناسب و قابل دسترس همراه با دستور العمل را برای شما لیست کرده‌ایم تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید.
افراد سال ها از این درمان های خانگی برای تسکین علائم ناشی از واکنش های آلرژیک پوستی استفاده می کنند.

 

1-بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر دارای انواع مختلفی از خواص بیولوژیکی فعال از جمله ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. همه اینها می توانند به تسکین خارش واکنش های آلرژیک پوستی کمک کنند.

روش های رایج استفاده از بلغور جو دوسر برای درمان واکنش های آلرژیک پوستی شامل حمام یا مرهم بلغور جو دوسر است. هر دو به پودر جو دوسر نیاز دارند. می توانید با آسیاب کردن بلغور جو دوسر خریداری شده در فروشگاه و با استفاده از مخلوط کن، غذاساز یا آسیاب ، بلغور جو دوسر پودر شده درست کنید.

حمام بلغور جو دوسر

-1 فنجان پودر جو دوسر را به یک وان آب ولرم اضافه کنید.
-بلغور جو دوسر را به طور کامل با آب حمام مخلوط کنید.
-وارد وان شوید و بدن خود را کاملاً غوطه ور کنید( می‌توانید در یک ظرف این مخلوط را درست کنید و سپس به پوست خود بزنید).
-پس از 30 دقیقه، خود را با یک شوینده خنک و ملایم بشویید.

 

مرهم بلغور جو دوسر

-1/4 فنجان پودر جو دوسر را در یک کاسه مخلوط کنید.
-1 قاشق چایخوری آب مقطر را با پودر جو دوسر مخلوط کنید.
-به هم زدن و اضافه کردن آب ادامه دهید تا خمیری صاف و قابل پخش داشته باشید.
-خمیر را به ناحیه آسیب دیده بزنید.
-به آرامی محل را با یک پارچه مرطوب پانسمان کنید.
-پس از 30 دقیقه، پارچه مرطوب را بردارید و به آرامی محل را با آب خنک بشویید.
-ناحیه را مرطوب کنید.
نکته: همچنین می توانید 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل، چهار قطره اسانس اسطوخودوس یا حتی هر دو را اضافه کنید.

 

بلغور جو دو سر

 

2-جوش شیرین

جوش شیرین می تواند عدم تعادل pH پوست را برطرف کند و به عنوان یک ضد التهاب برای تسکین آلرژی پوست شما عمل می کند.

خمیر جوش شیرین

4- قاشق غذاخوری جوش شیرین و 12 قاشق غذاخوری آب مقطر را با هم مخلوط کنید. تا زمانی که به صورت خمیر درآید.

-خمیر را روی ناحیه خارش دار بمالید.

-پس از 10 دقیقه، ناحیه مورد نظر را به آرامی با آب خنک بشویید.

نکته: به جای آب، از روغن نارگیل استفاده کنید.

 

حمام جوش شیرین

-1فنجان جوش شیرین را در یک وان آب ولرم مخلوط کنید.
-هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.
-بدن کاملاً غوطه ور خود را برای حدود 15 دقیقه خیس کنید.
-خود را در یک دوش ملایم و ولرم بشویید.
-درباره حمام جوش شیرین بهتر است با پزشک خود مشورت کنید سپس در صورت تایید انجام دهید.

 

3-گیاهان دارویی و معمولی

پزشکان طبیعی انواع گیاهان را برای درمان آلرژی های پوستی توصیه می کنند. برخی از این گیاهان توصیه شده عبارتند از:
-آلوئه ورا.

استفاده موضعی از ژل شفاف گیاه آلوئه ممکن است خارش درماتیت آتوپیک و سایر مشکلات پوستی را تسکین دهد.
سایر گیاهان و گیاهانی که اغلب توسط پزشکان طبیعی به عنوان درمان های خانگی آلرژی پوستی پیشنهاد می شوند عبارتند از:
ریحان
بابونه
گشنیز
گل همیشه بهار 
چریش (چریش درختی است زودرشد از تیرهٔ زیتون تلخیان (Meliaceae))
گزنه

 

4-کمپرس سرد

یکی از سریع‌ترین و آسان‌ترین راه‌ها برای متوقف کردن درد و خارش جوش، استفاده از سرماخوردگی است. خواه کمپرس سرد، دوش آب سرد یا پارچه مرطوب را انتخاب کنید، آب سرد می تواند تسکین فوری را به همراه داشته باشد و به توقف تورم، کاهش خارش و کاهش پیشرفت جوش کمک کند.
ساخت یا خرید کیسه های پارچه ای پر از یخ را در نظر بگیرید. آنها به خوبی منجمد می شوند و می توان آنها را برای مصارف دیگر گرم کرد.

تاثیر کمپرس سرد

سرما جریان خون را در ناحیه ملتهب محدود می کند. هنگامی که یخ یا آب سرد را روی جوش می‌زنید، می‌تواند به کاهش تورم و التهاب کمک کند و تقریباً بلافاصله خارش را متوقف کند.
برای بثورات پوستی که قسمت بیشتری از بدن را می‌پوشاند یا ناحیه‌ای را که پوشاندن آن با کیسه یخ دشوار است، درگیر می‌کند، حمام یا دوش خنک ممکن است تسکین دهد.

 

5-آلوئه ورا (تازه)

گیاه آلوئه ورا قرن هاست که به عنوان کمکی به سلامت و مراقبت از پوست استفاده می شود. ممکن است با استفاده از آن برای بهبود بریدگی های کوچک در آشپزخانه آشنا باشید.

آلوئه علاوه بر التیام زخم، به عنوان یک ضد التهاب، ضد میکروبی، ضد ویروسی و آنتی اکسیدان استفاده شده است. اگرچه به طور گسترده استفاده می شود، بسیاری از شواهد برای اثربخشی آن حکایتی است، و مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

تاثیر آلوئه ورا

آلوئه حاوی ویتامین B-12 است. کلسیم؛ منیزیم؛ فلز روی؛ ویتامین های A، C، E؛ و اسیدهای چرب ضروری همچنین حاوی آنزیم‌ها، کربوهیدرات‌ها و استرول‌ها است که تصور می‌شود منبع قابل اعتماد به اثرات ضدالتهابی آن کمک می‌کنند.

ژل آلوئه ورا به عنوان منبع مطمئن ایمن در نظر گرفته می شود که هنگام استفاده روی پوست استفاده می شود. ممکن است به آلوئه ورا حساسیت داشته باشید.

 

درمان خانگی حساسیت پوستی

 

6-روغن نارگیل

روغن نارگیل که از گوشت و شیر نارگیل استخراج می شود، قرن ها در کشورهای گرمسیری به عنوان روغن پخت و پز و مرطوب کننده پوست مورد استفاده قرار گرفته است. سرشار از چربی های اشباع شده و دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی است.

افرادی که به نارگیل حساسیت دارند باید ابتدا آن را در یک نقطه از بازو داخلی آزمایش کنند. اگر در عرض 24 ساعت هیچ واکنشی رخ نداد، استفاده از آن بی خطر است. در صورت ایجاد تحریک، مصرف را قطع کنید.

تاثیر روغن نارگیل

اسیدهای چرب با زنجیره متوسط در روغن نارگیل بکر دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد التهابی و درمانی هستند. مونوگلیسرید تشکیل شده از اسید لوریک در روغن نارگیل به عنوان یک آنتی باکتریال شناخته شده است. اسید لوریک حدود نیمی از چربی روغن نارگیل را تشکیل می دهد.

سایر تحقیقات منبع معتبر دریافتند که این ماده باعث کاهش شدت درماتیت و بهبود زخم می شود.

 

خواص روغن نارگیل

 

7-روغن درخت چای

درخت چای (Melaleuca alternifolia) بومی استرالیا است که در ابتدا توسط مردم بومی به عنوان یک ضد عفونی کننده و ضد التهاب استفاده می شد. این یک اسانس است که با بخار آب از گیاه تقطیر می شود.

یک مطالعه مکرر در سال 2006 ، خواص ضد میکروبی روغن درخت چای و اینکه چرا ممکن است یک درمان موثر برای بیماری های پوستی مانند آکنه باشد را توضیح می دهد. همچنین شواهد حکایتی وجود دارد که روغن درخت چای در مراقبت از پوست مفید است.

تاثیر روغن درخت چای

گزارش شده است که روغن درخت چای در برابر عفونت های باکتریایی، ویروسی، قارچی و تک یاخته ای پوست موثر است. مکانیسم به طور کامل درک نشده است. تصور می‌شود که ترپن‌ها (هیدروکربن‌های غیراشباع) موجود در روغن درخت چای، مواد سلولی باکتری‌ها را تجزیه می‌کنند.

روغن درخت چای قوی است و اگر پوست را بدون رقیق شدن در کرم یا روغن لمس کند، می تواند تحریک کننده باشد.

در آخر باید توجه کرد که مانند هر درمانی که در نظر دارید، قبل از استفاده از هر دارویی، طبیعی یا غیر طبیعی؛ با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *