پوست و مو

بهترین روغن برای پر پشت شدن مو

روغن برای رشد مو

روغن زدن موها امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. در هند، این یک سنت برای سال‌هاست که وجود دارد و روغن‌ها یکی از بزرگترین رازهای موهای پر پشت و سالم هندی ها محسوب می‌شوند.

مو مانند هر عضو دیگر بدن نیاز به تغذیه دارد. گاهی این تغذیه از طریق محصولات مراقبت از مو دریافت می‌شوند و گاهی به دلیل حجم مو و دلایل دیگر موها به اندازه‌ای که باید تغذیه دریافت نمی‌کنند. بنابراین نیاز است که مواردی را به روتین مراقبت از موها اضافه کرد.

شاید در نظر شما اسم روغن که بیاید موهای چرب و چسبیده به سر را تصور کنید و صرف نظر کنید اما اینطور نیست. حتی اگر روتین کاملی دارید استفاده از روغن ها را باید در روتین خود قرار بدهید متناسب با نیاز موهای خود.

امروزه توسط تحقیقات تنوع استفاده ازروغن های برای موها زیاد شده است که ما تصمیم گرفته‌ایم توضیح دهیم که چگونه روغن‌های مو دقیقاً در افزایش رشد موهای شما کار می‌کنند و کدام روغن برای پر پشت شدن و ضخامت مو بهترین است.

 

مطالب مقاله 

1-مزایای استفاده از روغن طبیعی برای مو

2-اسانس ها در مقابل روغن های حامل

3-کدام روغن را باید برای رشد مو استفاده کنید؟

4- بهترین روغن طبیعی برای سلامت مو

4.1-روغن نارگیل: بهترین برای ترمیم مو 

4.2-روغن زیتون: بهترین برای حالت دهنده 

4.3-روغن آرگان: بهترین روغن برای موهای رنگ شده 

4.4-روغن جوجوبا: بهترین برای موهای نازک 

4.5-روغن آووکادو: بهترین برای موهای صاف و براق 

4.6-روغن بادام شیرین: بهترین برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش 

4.7-روغن هسته انگور: بهترین برای وز و دور شاخه شدن 

4.8-روغن کرچک

4.9-روغن آجیل ماکادمیا: بهترین برای کنترل موها 

4.10-روغن بائوباب: بهترین روغن برای موهای مجعد

4.11-یلانگ یلانگ

5-اسانس ها

5.1-روغن اسطوخدوس 

5.2-روغن علف لیمو 

5.3-روغن نعناع فلفلی 

5.4-اسانس رزماری: بهترین برای رشد مو 

5.5-روغن درخت چای: بهترین برای درمان شوره سر 

5.6-آویشن

5.7-روغن چوب سدر 

5.8-اسانس مریم گلی 

5.9-روغن ترنج

6-خطرات استفاده از روغن مو

7-مواردی که هنگام استفاده از روغن طبیعی برای موهای خود باید در نظر بگیرید

8-خلاصه مطالب روغن برای رشد مو

9-نگاه کلی به فواید روغن‌ها

مزایای استفاده از روغن طبیعی برای مو

از بهبود خشکی پوست سر و مشکلات ریزش مو گرفته تا افزایش درخشندگی و محافظت در برابر آسیب، روغن های طبیعی راهی سبز برای مراقبت از موهای شما ارائه می دهند.

استفاده از روغن های طبیعی برای محیط زیست و سلامت کلی شما نیز مفید است، زیرا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر را کاهش می دهد. در اینجا برخی از مزایای استفاده از روغن های طبیعی در روتین مراقبت از مو آورده شده است.

 

مزایای استفاده از روغن های طبیعی برای مو

اسانس ها در مقابل روغن های حامل

روغن های ضروری (اسانس یک مایع آبگریز غلیظ حاوی ترکیبات شیمیایی فرار از گیاهان است. اسانس‌ها همچنین به‌عنوان روغن‌های فرار، روغن‌های اتری، آترولئوم یا به‌طور ساده به عنوان روغن گیاهی که از آن استخراج شده‌اند، مانند روغن میخک نیز شناخته می‌شوند.)بهترین گزینه برای درمان مشکلات خاص مو هستند.

روغنها مشکلات مربوط به پوست سر شما را هدف قرار می دهند و نگرانی های شما را بر این اساس برطرف می کنند. روغن های حامل (روغن حامل اصطلاحی است که به روغن های گیاهی اطلاق می شود که از آن ها برای رقیق کردن اسانس ها قبل از استفاده موضعی استفاده می شود. زیرا اسانس ها برای استفاده خالص بر روی پوست بسیار قوی هستند.)به طور ایده آل باید برای رقیق کردن روغن های ضروری خود استفاده شوند. در این مقاله، نحوه مخلوط کردن روغن‌های ضروری برای رشد مو با روغن‌های حامل مختلف برای استفاده ایمن بر روی پوست سر و مو را مورد بحث قرار خواهیم داد.

قبل از اینکه به لیست روغن هایی که رشد مو را افزایش می دهند برسیم، اجازه دهید به چند سوال اساسی پاسخ دهیم.

 

کدام روغن را باید برای رشد مو استفاده کنید؟

مهم است که روغن حامل را بر اساس نوع پوست سر خود انتخاب کنید. اگر پوست سرتان چرب است، باید از روغن حامل سبک مانند روغن هسته انگور یا بادام استفاده کنید. اگر پوست سر شما خیلی خشک است، استفاده از روغن حامل سنگین وزن مانند روغن نارگیل می تواند به تسکین سوزش شما کمک کند.

آیا روغن های رشد مو واقعا باعث رشد مو می شوند؟

چندین مطالعه علمی نشان می دهد که روغن های خاص باعث افزایش رشد مو می شوند. غلظت روغنی که از آن استفاده می کنید به همان اندازه خود روغن مهم هستند. روغن‌های رشد مو باعث رشد مو می‌شوند. آنها مو و پوست سر را حالت می دهند، تولید کلاژن را به دلیل ماساژ تحریک می کنند که منجر به قوی تر شدن فولیکول ها و کاهش ریزش مو می شود.

علاوه بر این، مواد فعال رشد مو در روغن ها نیز با نفوذ در مو و ریشه باعث رشد مو می‌شوند. همچنین اعمال آن روی ساقه‌ی موها نیز منجر به کاهش اصطکاک می‌شود، بنابراین شکستگی مو کمتر می‌شود که این در افزایش طول مو تاثیر دارد.

 

 بهترین روغن طبیعی برای سلامت مو

روغن‌های میوه‌ای و آجیلی به شکستگی، خشکی مو و غیره کمک می‌کنند. روغن آووکادو ،روغن آرگان، روغن‌های طبیعی استخراج شده از آجیل، دانه‌ها و میوه‌ها می‌توانند به تقویت مو و تقویت بافت آن کمک کنند.
از آنجایی که روغن ها رطوبت پوست سر شما را تامین می کنند، ممکن است به از بین بردن شوره سر نیز کمک کنند.

در ادامه متوجه خواهید شد که چطور روغن‌های مختلف تاثیرات متنوعی روی موها و پوست سر شما می‌گذارند و همچنین اینکه چگونه آنها را اعمال کنید نیز شرح داده شده است.

 

روغن نارگیل: بهترین برای ترمیم مو

همانطور که ممکن است بتوانید حدس بزنید، روغن نارگیل از نارگیل به دست می آید. یکی از همه کاره ترین روغن های موجود است و برای پوست نیز عالی است. یکی از محبوب ترین محصولات طبیعی برای مراقبت از مو!

روغن نارگیل، سرشار از اسید لوریک (نوعی چربی اشباع شده) است. به گفته دانشمندان، اسید لوریک موجود در روغن نارگیل این توانایی را دارد که به داخل ساقه مو نفوذ کند و به نوبه خود موهای آسیب دیده را ترمیم کند.

علاوه بر این، درمان با روغن نارگیل ممکن است به کاهش ریزش پروتئین از مو کمک کند. (پروتئین جزء اصلی موهای شما ممکن است در اثر فرآیندهای شیمیایی مانند رنگ کردن و هایلایت کردن آسیب ببیند.)

این روغن حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب است که به آن اجازه می دهد بدون تبخیر به عمق مو نفوذ کند. روغن نارگیل سرشار از کربوهیدرات ها، ویتامین ها و مواد معدنی است که برای سلامت مو ضروری هستند. روغن نارگیل در چندین نوع مختلف مانند تصفیه شده، تصفیه نشده و فوق بکر موجود است و یکی از بهترین روغن ها برای رشد مو است.

 

موارد استفاده:

روغن نارگیل که برای همه انواع مو تبلیغ می شود، به دلیل خاصیت افزایش رطوبت آن بسیار مورد علاقه است، به ویژه آنهایی که موهای خشک، آسیب دیده یا کدر دارند. روغن نارگیل برای کسانی که مایل به ترمیم موهای شکننده و یا موخوره دار هستند خوب عمل می کند همچنین برای افرادی که رشد موی آهسته دارند توصیه می شود.

فواید:

-روغن نارگیل فواید زیادی دارد، از جمله محافظت در برابر آسیب گرما و ترمیم موهای آسیب دیده و شکسته.
-استفاده منظم از آن همچنین به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند و باعث رشد موی سالم و پوست سر سالم می شود.
- روغن نارگیل با کمک به حفظ رطوبت مو و ایجاد درخشندگی زیبا و سالم، ظاهر مو را بهبود می بخشد.
- بسیاری از روغن‌های نارگیل نیز دارای رایحه‌ای دلپذیر از نارگیل هستند که باعث می‌شود موها بوی فوق‌العاده‌ای پیدا کنند.

نحوه استفاده:

در صورت امکان از روغن نارگیل ارگانیک استفاده کنید. از آنجایی که روغن نارگیل در دمای اتاق جامد است، گرم کردن آن باعث نرم شدن آن می‌شود و امکان استفاده آسان‌تر را فراهم می‌کند. برای کسانی که پوست سرشان چرب است: به استثنای ریشه روی ساقه موها بمالید.

برای کسانی که پوست سرشان خشک است: روی موها از جمله ریشه ها بمالید. بگذارید حداقل 30 دقیقه بماند و با شامپوی معمولی بدون الکل خود بشویید. درمان موهایتان یک بار در هفته با روغن نارگیل به محافظت از آن در برابر آسیب کمک می کند و آن را سالم و درخشان نگه می دارد.

 

روغن نارگیل اصل برای رشد مو

 

روغن زیتون: بهترین برای حالت دهنده

مانند روغن نارگیل، روغن زیتون نیز قادر است به عمق فیبرهای مو نفوذ کند. در واقع، فراوانی چربی‌های تک غیراشباع موجود در روغن زیتون ممکن است نقش کلیدی در خواص حالت‌دهنده آن داشته باشد. این روغن خاصیت محافظتی و مرطوب کنندگی دارد.
مطالعات نشان داده اند که گرمای طبیعی بدن به روغن زیتون اجازه می دهد تا به عمق ساقه مو نفوذ کند و لایه ای نازک در قسمت بیرونی آن باقی بگذارد. با این حال، برای جلوگیری از ظاهری چرب و سنگین، باید به مقدار کم روی مو استفاده شود.

روغن زیتون از آنجایی که ساقه مو را می پوشاند و از کراتین محافظت می کند، خواص محافظتی دارد. همچنین وقتی با آب لیمو ترکیب شود، خاصیت لایه برداری و مبارزه با شوره سر دارد. زمانی که روغن زیتون به طور منظم استفاده شود می تواند جایگزین نیاز به استفاده از نرم کننده و سایر محصولات صاف کننده مو شود. روغن زیتون فوق بکر ارگانیک بهترین است، زیرا غنی از آنتی اکسیدان های طبیعی است و حاوی هیچ گونه مواد شیمیایی نیست.
از آنجایی که روغن زیتون بسیار مرطوب کننده است، می تواند موهای شما را از خشکی ناشی از آب و هوا در ماه های زمستان نجات دهد. ریختن چند قطره روغن زیتون روی موهایتان نیز می تواند به تمیز و خوش حالت نگه داشتن فر کمک کند.

 

موارد استفاده:

موهای آسیب دیده، کدر، خشک یا وز و همچنین موهای مستعد شوره سر.

فواید:

روغن زیتون در برابر آسیب گرما از موها محافظت می کند، ظاهری براق و درخشان به انها می بخشد، موهای آسیب دیده و شکسته را مرطوب می کند و ظاهری سالم می بخشد.

نحوه استفاده:

می توانید از روغن زیتون به عنوان یک درمان هفتگی مو برای موهای خشک یا مرطوب استفاده کنید. موهای خود را با یک تا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون بپوشانید و حدود 30 دقیقه موهای خود را با کلاه دوش بپوشانید. حتماً بعد از آن موهایتان را به خوبی شامپو بزنید و با آب سرد آبکشی کنید. بعد از درمان با روغن زیتون نیازی به استفاده از نرم کننده نیست.


هنگامی که روغن زیتون یک هفته در میان با آب لیمو استفاده می شود، با شوره سر نیز مبارزه می کند. برای این درمان، چند قاشق غذاخوری آب، روغن زیتون و آب لیمو را با هم مخلوط کنید. آن را به پوست سر مالیده و بگذارید 20 دقیقه قبل از شامپو زدن روی سر بماند.

 

 

روغن آرگان: بهترین روغن برای موهای رنگ شده

روغن آرگان از هسته درخت بومی مراکش به دست می آید. در سال های اخیر، این روغن به یک درمان محبوب برای بسیاری از انواع مو از جمله موهای وز، زبر و شکننده تبدیل شده است.

روغن آرگان سرشار از اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان ها و ویتامین E است، نه تنها موهای شما را زیبا می کند، بلکه دارای خواص محافظتی زیادی نیز می باشد.

 بر اساس یک مطالعه در سال 2013 در برزیل، روغن آرگان به ویژه برای موهای آسیب دیده از رنگ مفید است. سرشار از اسیدهای چرب ضروری است که به حالت‌دهی مو کمک می‌کند و از آن در برابر آسیب‌های ناشی از رنگ‌های اکسیداتیو، مانند رنگ‌هایی که برای موی پلاتینی استفاده می‌شود، محافظت می‌کند.

گاهی اوقات به دلیل رنگ طلایی غنی از آن به عنوان "طلای مایع" یاد می شود. روغن آرگان کاملا طبیعی و ارگانیک برای استفاده بهتر است، زیرا حداقل فرآوری شده است و حاوی هیچ گونه مواد شیمیایی یا افزودنی نیست.

 

موارد استفاده:

موهای خشک، شکننده، وز یا ضخیم که اغلب حالت داده شده و در معرض حرارت هستند. همچنین برای افرادی با موهایی که تمایل به چرب شدن دارند ایده آل است.

فواید:

 روغن آرگان از مو در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش و گرما محافظت می کند. همچنین موها را مرطوب و صاف می کند و آن را نرم و قابل کنترل می کند و درخشندگی به آن می‌بخشد.

روش استفاده:

 روغن آرگان چسبناک است و می توان آن را در دمای اتاق گذاشت. از آنجایی که روغن آرگان به اندازه روغن نارگیل چرب نیست، می توانید بیشتر از یک بار در هفته از روغن آرگان استفاده کنید حتی اگر دوست دارید روزانه!

استفاده توصیه شده این است که چند قطره را در دستان خود بریزید، آنها را به هم بمالید، سپس به موهای خود بمالید، از زدن به ریشه جلوگیری کنید. روغن آرگان را می توان روی موهای خشک یا مرطوب استفاده کرد و به عنوان یک درمان سریع ضد موخوره عالی عمل می‌کند.

 

روغن آرگان برای رشد موو تقویت کننده مو

روغن جوجوبا: بهترین روغن برای موهای نازک

دانه های گیاه جوجوبا سرشار از موم مایع و اسیدهای چرب ضروری هستند که خواص مرطوب کنندگی قوی دارند.
روغن جوجوبا برای مدت طولانی در شامپوها و نرم کننده ها استفاده می‌شود و می تواند به نرم شدن و بازگرداندن درخشندگی موهای کدر کمک کند. علاوه بر این، ممکن است به درمان خشکی پوست سر کمک کند و به کنترل شوره سر کمک کند.
روغن جوجوبا به طور موثری به فولیکول مو نفوذ می کند و از دست دادن پروتئین را که می تواند به نازک شدن مو کمک کند، کاهش می دهد. همچنین به نظر می‌رسد که شکستگی مو را کاهش می‌دهد و چربی‌های بدن (سبوم) را که می‌تواند موهای شما را چرب نشان دهد، از بین می‌برد.

در تعادل طبیعی پوست سر اختلال ایجاد نمی کند. روغن جوجوبا از آنجایی که عمیقا به ساقه و فولیکول مو نفوذ می کند، از داخل به بیرون کار می کند، روغن جوجوبا یک مرطوب کننده عالی است. همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است. روغن جوجوبا کاملا طبیعی و تصفیه نشده بهترین نوع برای استفاده برای مو و پوست است، زیرا بدون هرگونه ماده شیمیایی است.

موارد استفاده:

موهای خشک، آسیب دیده یا کدر و کسانی که دارای شوره سر و مشکلات پوست سر هستند.

فواید:

روغن جوجوبا موها را مرطوب می کند، از شوره سر و خشکی پوست سر جلوگیری می کند و موها را نرم و براق می کند.

روش استفاده:

روغن جوجوبا را می توان به روش های مختلف استفاده کرد.این روغن در دمای اتاق چسبناک است. به عنوان یک درمان خشکی، می توانید آن را قبل از شامپو کردن موهای خود به پوست سر خود بمالید و بگذارید 30 دقیقه یا بیشتر بماند. حتی می توانید آن را شب به موها بزنید و بگذارید بماند. سعی کنید چند قطره به نرم کننده خود اضافه کنید یا بعد از شامپو کردن، آن را مستقیماً به انتهای موهای خود بمالید.

 

روغن آووکادو: بهترین برای موهای صاف و براق

روغن آووکادو سرشار از اسیدهای چرب و مواد معدنی است که آن را برای تقویت مو ایده آل می کند. آنتی اکسیدان ها و ویتامین E موجود در روغن آن را برای رام کردن موخوره، حفظ رطوبت و حفظ درخشش عالی می کند.
آووکادو منبعی غنی از ویتامین E (یک ترکیب آنتی اکسیدانی است که در صورت مصرف مکمل با ریزش مو مبارزه می کند).
در حالی که مشخص نیست که آیا روغن آووکادو می تواند از ریزش مو هنگام استفاده روی پوست سر جلوگیری کند یا خیر، شناخته شده است که حاوی اسیدهای چرب و مواد معدنی است که به قفل شدن خارجی ترین لایه رشته های مو (به نام کوتیکول) کمک می کند. این می تواند به موهای شما کمک کند صاف تر و براق تر به نظر برسند و از شکستن آن‌ها جلوگیری کند.

 

موارد استفاده:

موهای آسیب دیده، کدر، خشک یا وز.

فواید:

 روغن آووکادو به کاهش موخوره و افزایش درخشندگی کمک می کند.

روش استفاده:

 می توانید از روغن آووکادو به عنوان یک درمان هفتگی مو برای موهای خشک یا مرطوب استفاده کنید. موهای خود را با یک تا دو قاشق غذاخوری روغن آووکادو بپوشانید و بگذارید تا 3 ساعت به عنوان ماسک مو روی موهایتان بماند. آبکشی کنید پس از خشک کردن نتیجه ان را به وضوح خواهید دید.

روغن بادام شیرین: بهترین برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش

روغن بادام از مغز بادام به دست می آید. نه تنها برای پخت و پز عالی است، بلکه روغن بادام برای موهای شما نیز فوق العاده است. میتوان گفت یکی از گزینه‌های سبک‌تر، برای درمان تیرگی و خشکی مو بدون سنگین کردن موها است. بسیاری از مردم همچنین روغن بادام شیرین را به عنوان یک راه حل طبیعی برای خشکی پوست سر و شوره سر می دانند.

این روغن حاوی ویتامین E، اسیدهای چرب، پروتئین ها و آنتی اکسیدان ها به همراه منیزیم است که شکستگی مو را کاهش داده و به رشد آن کمک می کند. افرادی که کمبود مواد معدنی دارند، مستعد کاهش رشد مو و ریزش مو هستند، افزودن مقداری روغن بادام به رژیم غذایی می تواند کمک زیادی به این مسائل کند. چه برای پخت و پز و چه برای مراقبت از زیبایی استفاده شود، روغن بادام کاملا طبیعی بهترین است، زیرا هیچ ماده شیمیایی اضافه ای ندارد.

به عنوان یک امتیاز اضافی، روغن بادام شیرین حاوی اسیدهای چرب است که می تواند از اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت کند که می تواند باعث خشکی، شکنندگی، از دست دادن رنگ و کاهش درخشندگی مو شود.

 

موارد استفاده:

موهای خشک و آسیب‌دیده، موهای مستعد شوره سر و کسانی که موی کم رشد دارند یا مشکلات ریزش مو دارند.

فواید:

روغن بادام موها را مرطوب، قفل و از موها محافظت می کند و همچنین از ریزش و شکستگی مو محافظت می کند. استفاده منظم از آن به رشد موهای بلندتر و قوی تر کمک می کند.

روش استفاده:

روغن بادام در دمای اتاق چسبناک است. یک قاشق غذاخوری روغن را گرم کرده و به پوست سر بمالید. می توانید یک شب آن را بگذارید و صبح روز بعد آن را بشویید. همچنین ممکن است بخواهید بعد از شامپو از روغن بادام برای بازگرداندن رطوبت به مو و جلوگیری از شکستگی و شکافتن انتهای مو استفاده کنید. چند قطره را روی کف دست خود بمالید و روی موهای خشک شده با حوله اعمال کنید. شانه زدن آن روی موهایتان و اجازه دادن به موها برای خشک شدن در هوا باعث براق شدن و گره نخوردن مو می شود.

 

بهترین روغن برای مو روغن بادام شیرین

 

روغن هسته انگور: بهترین برای وز و دو شاخه شدن

یکی دیگر از گزینه های سبک تر، روغن هسته انگور یک انتخاب هوشمندانه برای افرادی است که موهای نازکی دارند. این روغن غنی از آنتی اکسیدان ممکن است به درمان انتهای شکاف مو یاهمان موخوره کمک کند.

روغن هسته انگور عصاره ای از دانه های انگور فشرده سرد است. حاوی نرم کننده ها، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که برای رشد سلول های مو و پوست سالم ضروری هستند. روغن هسته انگور در حالی که دارای همان خواص مرطوب کنندگی بسیاری از روغن های طبیعی دیگر است، از نظر توانایی در درمان موهای شکننده و ضعیف و ریزش مو برتر است.

همچنین یک مبارزه موثر با شوره سر و درماتیت است و ممکن است به رشد مجدد مو کمک کند. این روغن سبک و همه کاره و سبز رنگ برای سلامت قلب هنگام استفاده برای پخت و پز نیز مفید است.

روغن هسته انگور خالص و کاملا طبیعی بهترین نوع برای استفاده در پخت و پز و مراقبت از پوست و مو است.
موخوره ها زمانی اتفاق می افتد که انتهای موهای شما به دلیل شرایط آب و هوایی شدید خشک و شکننده می شود یا هنگام سشوار کشیدن، صاف کردن و فر کردن موها.
یک مطالعه در سال 2023 نشان داد که روغن هسته انگور در ترمیم موخوره، دو شاخه شدن انتهای مو و سایر آسیب‌ها، به ویژه زمانی که مستقیماً روی موها استفاده شود، نسبت به سایر روغن‌ها برتری دارد. همچنین می تواند درخشندگی و رنگ مو را بدون اینکه چرب به نظر برسد افزایش دهد.

 

موارد استفاده:

 موهای خشک، کدر و موهای شکننده، موهایی که مستعد ابتلا به موهای چرب و مستعد شوره هستند. همچنین در مبارزه با ریزش مو موثر است.

فواید:

روغن هسته انگور موها را مرطوب و نرم می کند. همچنین موها را قوی و سالم می کند و در درمان موخوره و دو شاخه شدن موها موثر است. روغن هسته انگور برای مبارزه با شوره سر مفید است و التهاب پوست سر را در افرادی که از درماتیت رنج می برند کاهش می دهد. علاوه بر این، از تولید DHT، هورمونی که باعث ریزش مو می شود، جلوگیری می کند. محتوای بالای ویتامین E در روغن هسته انگور تولید اسید لینولئیک را تشویق می کند که به بازیابی قدرت و درخشندگی موهای ضعیف و شکننده کمک می کند.

نحوه استفاده:

 روغن هسته انگور در مقایسه با بسیاری از روغن های دیگر موجود در این لیست سبک وزن است و آن را برای استفاده مکرر ایده آل می کند. همچنین هیچ نوع بویی ندارد.

برای استفاده به عنوان یک نرم کننده عمیق، موهای خود را با چند قاشق غذاخوری روغن هسته انگور بپوشانید و بگذارید 10 دقیقه بماند. برای داشتن موهایی براق و مرطوب با آب سرد بشویید.

برای درمان شوره سر، روغن را مستقیماً به پوست سر مالیده و اجازه دهید جذب شود. به عنوان یک درمان شبانه، موها را با روغن هسته انگور گرم بپوشانید، با کلاه دوش یا حوله بپوشانید و صبح آن را بشویید.

روغن هسته انگور همچنین یک روغن حامل عالی برای روغن های ضروری است که به کاهش استرس و آرامش فولیکول های مو کمک می کند.

 

روغن انگور برای رشد مو و تقویت کننده مو

روغن کرچک

روغن کرچک به عنوان منبعی غنی از ویتامین E، مواد معدنی و پروتئین، روی پوست سر و موهای شما معجزه می کند. همچنین حاوی اسید ریسینولئیک است که به کاهش التهاب پوست سر کمک می کند.

موارد استفاده:

برای افرادی که پوست سر خشک و پوسته پوسته دارند بهتر است.

فواید:

-باعث رشد سریعتر و ضخیم تر مو می شود.

-موهای شما را مرطوب می کند و بافتی نرم به آن می بخشد.

-گردش خون را در پوست سر شما بهبود می بخشد.

نحوه استفاده:

روغن کنجد و روغن کرچک را به مقدار مساوی مخلوط کنید تا ویسکوزیته آن کاهش یابد. روغن را کمی روی شعله ملایم گرم کنید. روغن را مستقیماً روی پوست سر خود بمالید و آن را روی موهای بسیار خشک خود بمالید.

بگذارید روغن یک شب روی پوست سر و موهایتان بماند و روز بعد آن را با یک شامپوی ملایم بشویید. این کار را دو یا سه بار در هفته، نیم ساعت قبل از خواب انجام دهید.

روغن آجیل ماکادمیا: بهترین برای کنترل موها

روغن ماکادمیا یک روغن فوق‌العاده غنی، یک درمان محبوب برای موهای خشک شده اما به طور طبیعی ضخیم است. همچنین برای مبارزه با موخوره و ترمیم موهای آسیب دیده از گرما استفاده می شود.

روغن ماکادمیا می تواند مانند روغن های طبیعی پوست به موها نفوذ کند زیرا حاوی اجزای مشابه است.

به همین دلیل، می توانید قبل از شانه کردن، چند قطره از آن را روی موهای خیلی ضخیم یا مجعد بمالید تا گرفتگی و گره خوردن را کاهش دهید و بدون چرب شدن موها.

روغن بائوباب: بهترین روغن برای موهای مجعد

اگرچه روغن بائوباب یکی از روغن های کمتر شناخته شده است، اما روغن بائوباب در میان افرادی که موهای مجعد دارند مورد علاقه است. این روغن از میوه درخت بائوباب بومی آفریقا گرفته شده است و گفته می‌شود که خاصیت ارتجاعی مو را افزایش می‌دهد، انعطاف‌پذیری مو را افزایش می‌دهد و درخشندگی غیر چرب می‌افزاید.


روغن بائوباب خاصیت حالت دهنده قوی دارد و حتی در دماهای پایین تر به خوبی جذب مو می شود. همچنین سطح مو را برای جلوگیری از، از دست دادن رطوبت که می تواند با گرمای بیش از حد و قرار گرفتن در معرض نور خورشید رخ دهد، مهر و موم می‌کند. این مهم است زیرا موهای آفریقایی در مقایسه با موهای آسیایی یا اروپایی، رطوبت و حفظ رطوبت کمتری را نشان می‌دهند.

فواید روغن تراپی موها

یلانگ یلانگ

روغن موی یلانگ یلانگ علاوه بر فواید درمانی فراوان، به عنوان یک درمان طبیعی رشد مو به خوبی استفاده می شود. در کاهش شکستگی و افزایش تولید سبوم در پوست سر موثر است.

موارد استفاده:

اگر پوست سر شما خشک و پوسته پوسته است، روغن یلانگ یلانگ می تواند در تسکین پوست سر و همچنین بهبود بافت موهای شما موثر باشد. با این حال، اگر فردی با پوست سر چرب هستید، این ممکن است بهترین گزینه برای شما نباشد.

فواید:

-ریزش موی شدید را درمان می کند.
-به عنوان یک حالت دهنده طبیعی عمل می کند.
-رفع مشکل شپش سر
-به کنترل سطح استرس کمک می کند.

نحوه استفاده:

5-6 قطره روغن یلانگ یلانگ را به 1 فنجان کوچک از هر روغن حامل اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و روی شعله ملایم کمی گرم کنید. روغن گرم را به آرامی روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید.
قبل از شستشو با شامپوی ملایم، پوست سر و موهای خود را با روغن به مدت 30 تا 45 دقیقه بگذارید. این کار را دو بار در هفته، یک ساعت قبل از شستشوی مو انجام دهید.

 

اسانس ها

سعی کنید چند قطره از این روغن های ضروری را به روغن حامل مانند روغن آفتابگردان یا روغن هسته انگور اضافه کنید تا نتایج بهتر و بیشتری را ببینید. آنها همچنین به عنوان رایحه درمانی دو برابر می شوند.

 

روغن اسطوخدوس

روغن اسطوخودوس یک اسانس است که از گل های اسطوخودوس به دست می آید. مطالعات نشان داده است که استفاده موضعی از روغن اسطوخودوس باعث رشد مو می شود. تعداد فولیکول های مو را در سر افزایش می دهد و در نتیجه موهای پرتر و ضخیم تر می شود. همچنین دارای خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کننده است که آن را برای استفاده در افراد مبتلا به شوره سر ایده آل می کند. هنگامی که برای ماساژ پوست سر استفاده می شود و با روغن حامل مخلوط می شود، گردش خون را بهبود می بخشد، رشد مو را تحریک می کند و حتی می تواند از ریزش مو جلوگیری کند. فولیکول‌های مویی که وقتی پوست سر با روغن اسطوخودوس درمان می‌شود رشد می‌کنند، ریشه عمیق‌تری دارند و باعث ریزش مو کمتر می‌شوند.

موارد استفاده:

همه انواع مو، به خصوص آنهایی که تمایل به داشتن موهای چرب در جلو و پشت و پوست سر خشک در نواحی دیگر دارند.

فواید:

روغن اسطوخودوس رشد مو را بدون عوارض جانبی ناشی از سایر محصولات موضعی رشد مو تقویت می کند. از ریزش مو جلوگیری می کند، پوست سر را مرطوب می کند و تولید سبوم را متعادل می کند. استفاده منظم از آن باعث پرپشتی و ضخیم شدن موها می شود. روغن اسطوخودوس در کنار فواید فراوانی که برای مو و پوست سر دارد، استرس را نیز از بین می‌برد که یکی از دلایل ریزش مو نیز می‌باشد. روغن اسطوخودوس نیز عطری متمایز و مطبوع دارد.

نحوه استفاده:

از آنجایی که روغن اسطوخودوس یک روغن ضروری است، آن را با روغن حامل مانند روغن زیتون گرم یا نارگیل مخلوط کنید. در صورت استفاده به عنوان ماساژ پوست سر، هشت تا 10 قطره روغن اسطوخودوس را با دو قاشق غذاخوری روغن حامل مخلوط کرده و به پوست سر ماساژ دهید. بگذارید یک شب روی سر بماند و موها را با حوله یا کلاه دوش بپوشانید. صبح موها را با شامپو بشویید. همچنین می توانید چند قطره به شامپو یا نرم کننده خود برای داشتن موهای مرطوب و خوشبو اضافه کنید.

 

روغن اسطخودوس برای رشد مو و تقویت کننده مو

روغن علف لیمو

روغن بادرنجبویه یک اسانس است که از گیاهی از خانواده علف های Poaceae به دست می آید. حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است که برای مو مفید است. روغن بادرنجبویه خواص درمانی دارد و برای انواع مشکلات مو و پوست سر به خوبی عمل می کند. همچنین ثابت شده است که روغن علف لیمو باعث تقویت فولیکول های مو و جلوگیری و کاهش ریزش مو می شود.

موارد استفاده:

همه انواع مو، اما به ویژه برای افرادی که خشکی پوست سر و شوره سر را تجربه می کنند مفید است. همچنین فولیکول های مو را در افراد دارای ریزش مو تقویت می کند.

فواید:

روغن بادرنجبویه دارای خواص ضد قارچی و ضد ویروسی است و در رفع خشکی پوست سر و شوره سر موثر است. ثابت شده است که شوره سر ناشی از مشکلات مخمر را مهار می کند. روغن بادرنجبویه همچنین از ریزش مو جلوگیری می کند و به موها درخشندگی سالمی می بخشد. همچنین بوی تازگی و تمیزی دارد و یک مسکن شناخته شده استرس است.

نحوه استفاده:

می‌توانید حدود 10 قطره روغن علف لیمو را به بطری شامپو یا نرم کننده خود اضافه کنید. هنگام استفاده به عنوان ماساژ پوست سر، دو یا سه قطره را همراه با نرم کننده به موهای خود اضافه کنید. به یاد داشته باشید، هرگز روغن های ضروری را بدون حامل مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون به پوست سر یا پوست خود نزنید.

 

روغن نعناع فلفلی

روغن نعناع یکی از بهترین روغن های ضروری برای رشد مو به خصوص در مرحله آناژن (رشد) است. این روغن ضروری جریان خون را در پوست سر افزایش می دهد که ممکن است به تقویت فولیکول های شما کمک کند.

طبق مطالعات انجام شده روغن نعناع باعث افزایش تعداد فولیکول‌های مو می‌شود. آنها همچنین عمق فولیکول را بهبود می‌بخشند که به نوبه خود رشد مو را بهبود می‌بخشد.

موارد استفاده:

برای افرادی که پوست سر و موهایشان چرب است بهتر است.

فواید:

-رشد موهای شما را سریع می کند.
-شوره سر را کنترل می کند.
-ریشه موهای شما را تقویت می کند.
مشکلات شپش را درمان می کند.

نحوه استفاده:

2-3 قطره روغن نعناع را در 1 فنجان کوچک روغن حامل دلخواهتان مخلوط کنید. روغن را کمی گرم کنید و پوست سر و موهای خود را با آن به آرامی ماساژ دهید.

بگذارید موهایتان با روغن به مدت نیم ساعت بماند. بعداً با شامپو و نرم کننده کاملاً بشویید. این کار را دو بار در هفته، نیم ساعت قبل از شستشوی مو انجام دهید.

یک ظرف روغن نعنا فلفلی به همراه چند برگ نعنا

اسانس رزماری: بهترین برای رشد مو

روغن رزماری در بهبود ضخامت موهای شما موثر است. همچنین به رشد مو کمک می‌کند.
مطالعات نشان می‌دهد که اسانس رزماری به اندازه ماینوکسیدیل در بهبود رشد مو موثر است. ماینوکسیدیل معمولا برای افزایش رشد مو تجویز می‌شود. همچنین مشخص شد که روغن رزماری در مقایسه با ماینوکسیدیل دارای عوارض جانبی کمتری است.

موارد استفاده:

قابل استفاده برای هر نوع مو.

فواید:

-موخوره را کنترل می کند.
-موهای شما را عمیقا حالت دهی می‌کند.
-پوست سر شما را به خوبی تغذیه می‌کند.
-باعث رشد مو می شود.
-از عفونت قارچی پوست سر جلوگیری می‌کند.

نحوه استفاده:

5-6 قطره روغن رزماری را به 1 فنجان کوچک روغن نارگیل اضافه کنید. روی شعله ملایم کمی گرم کنید. روغن گرم را روی پوست سر و موهای خود بمالید و چند دقیقه ماساژ دهید.

 

اجازه دهید روغن به مدت نیم ساعت روی پوست سر و موهایتان بماند و سپس آن را با شامپو و نرم کننده بشویید. می توانید این کار را دو یا سه بار در هفته، نیم ساعت قبل از شستشوی مو انجام دهید.

 

روغن درخت چای: بهترین برای درمان شوره سر

روغن درخت چای سرشار از خواص ضد میکروبی قوی است که به پاکسازی پوست سر شما کمک می کند. اسانس درخت چای در غلظت های مختلف وجود دارد. بنابراین قبل از اینکه آن را در رژیم مراقبت از مو خود بگنجانید، با متخصص پوست خود صحبت کنید.

مطالعات نشان می دهد که این روغن زمانی که با ماینوکسیدیل مخلوط شود در درمان ریزش مو موثر است. با این حال، شواهد زیادی در مورد استفاده از آن به تنهایی برای کمک به رشد موهای شما وجود ندارد.

موارد استفاده:

برای انواع مو، به خصوص برای افرادی که با موهای آسیب دیده و شوره سر سروکار دارند، بهترین است.

فواید:

-به باز کردن فولیکول های مو کمک می کند.
-رشد مو را افزایش می‌دهد.
-پوست سر شما را از التهاب تسکین می‌دهد.
-با شوره سر مبارزه می‌کند.

نحوه استفاده:

3-5 قطره روغن درخت چای را به 1 فنجان کوچک از هر روغن حامل اضافه کنید. آن را به طور کامل از ریشه مو تا نوک آن بمالید. بگذارید پوست سر و موهایتان با روغن درخت چای به مدت نیم ساعت بماند. بعداً آن را با شامپوی ملایم بشویید.

این کار را دو یا سه بار در هفته، یک ساعت یا یک ساعت قبل از شستشوی مو انجام دهید. همچنین می توانید 2 تا 3 قطره روغن درخت چای را قبل از استفاده به شامپو و نرم کننده خود اضافه کنید.

روغن درخت چای برای تقویت کننده مو

آویشن

آویشن سرشار از مواد مغذی بی شماری است که به رشد موی سالم کمک می‌کند. گفته می‌شود که آویشن در درمان یک اختلال خود ایمنی به نام آلوپسی آره آتا که منجر به ریزش موی غیرقابل پیش بینی می شود، موثر است.

موارد استفاده:

این روغن را می توان برای انواع مو استفاده کرد، به خصوص برای افرادی که می خواهند آکنه، شوره سر و سایر بیماری های پوست سر را درمان کنند.

فواید:

-با تحریک گردش خون در فولیکول های شما باعث رشد مو می شود.
-به کنترل شوره سر کمک می‌کند.
-التهاب پوست سر را کاهش می‌دهد.
-از عفونت پوست سر جلوگیری می‌کند.
-خارش پوست سر را کنترل می‌کند.

نحوه استفاده:

4-5 قطره روغن آویشن را در 1 فنجان کوچک از هر روغن حامل مخلوط کنید. با ماساژ ملایم آن را روی پوست سر خود بمالید. سپس، آن را به ساقه موی خود بمالید.
قبل از شستن آن با یک شامپوی ملایم، اجازه دهید پوست سر و موهایتان به مدت نیم ساعت با این روغن بماند. این کار را دو بار در هفته، نیم ساعت قبل از شستشوی مو انجام دهید.

روغن چوب سدر

دانه ها و روغن چوب سدر، غدد چربی شما را که در پوست سرتان روغن تولید می‌کنند را متعادل می کند. دارای خواص متعادل کننده است که ممکن است ریزش مو را کاهش دهد.

مطالعات نشان می دهد که روغن چوب سدر می تواند به کاهش ریزش مو ناشی از آلوپسی آره آتا کمک کند.

موارد استفاده:

قابل استفاده برای هر نوع مویی می‌باشد.

فواید:

-نازک شدن یا طاسی مو را کاهش می دهد.

-رشد موهای جدید را تحریک کنید.

-فولیکول های موی شما را تقویت می کند.

-از پوست سر شما در برابر عفونت قارچی محافظت می‌کند.

-آکنه پوست سر را درمان می کند.

نحوه استفاده:

8 تا 10 قطره روغن چوب سدر را در 1 فنجان کوچک از هر روغن حامل مخلوط کنید. مخلوط را به مدت چند دقیقه روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید.

بگذارید موها و پوست سرتان با روغن به مدت نیم ساعت بماند. بعداً آن را با شامپو بشویید. این کار را دو بار در هفته، نیم ساعت قبل از شستشوی مو انجام دهید.

اسانس مریم گلی

اسانس مریم گلی حاوی لینالیل استات است که در تقویت رشد مو موثر است. همچنین موهای شما را تقویت می کند و آن ها را کمتر در معرض شکستگی قرار می دهد.

موارد استفاده:

برای افرادی که پوست سر و موهایشان چرب است بهتر است.

فواید:

-باعث رشد نرم تر مو می شود.
-شوره سر را کنترل می کند.
-از مسدود شدن فولیکول های روغن جلوگیری می‌کند.

نحوه استفاده:

3-5 قطره روغن مریم گلی کلری را به شامپو یا نرم کننده خود اضافه کنید. آن را به موهای خود بزنید و بگذارید 2 تا 5 دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید.
آن را مستقیماً روی پوست سر و موهای خود استفاده نکنید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

روغن ترنج

روغن ترنج دارای اجزای غنی‌کننده بسیاری است که می‌تواند موهای شما را به روش‌های مختلف تغذیه و بازسازی کند. دارای خواص ضد میکروبی است که برای حفظ سلامت پوست سر و تقویت موهای سالم حیاتی است.

موارد استفاده:

این روغن می‌تواند توسط افراد با هر نوع مو استفاده شود.

فواید:

-سلامت پوست سر خود را حفظ کنید.
-بهبود بافت های آسیب دیده پوست سر را تسریع می کند.
-التهاب پوست سر را کاهش می دهد.
-باعث رشد موی سالم می شود.

نحوه استفاده:

3-5 قطره روغن ترنج را به 1 فنجان کوچک از هر روغن حامل اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و آن را به درستی روی ریشه و ساقه موهای خود بمالید. چند دقیقه پوست سر و موهای خود را ماساژ دهید.
قبل از شستشو با شامپو، پوست سر و موهای خود را به مدت نیم ساعتروغن بزنید. این کار را دو بار در هفته، نیم ساعت قبل از شستشوی مو انجام دهید.

خطرات استفاده از روغن مو

 اسانس ها بسیار قوی هستند. در صورت مصرف زیاد ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شوند. اگر پوست حساسی دارید، قبل از استفاده از روغن ضروری به پوست سر خود یک پچ تست انجام دهید.

علائم واکنش های آلرژیک عبارتند از:

-پوست تحریک و قرمز شده

-مشکل در تنفس

-خارش پوست

-درماتیت شدید

-بثورات خارش دار و دردناک

-تورم زبان

مزایا و معایب روغن تراپی

مواردی که هنگام استفاده از روغن طبیعی برای موهای خود باید در نظر بگیرید

هنگامی که تصمیم گرفتید روغن های کاملا طبیعی را به روتین مراقبت از موهای خود اضافه کنید، چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

-دانستن نیازهای موهایتان و انواع روغن هایی که بهترین عملکرد را دارند همیشه مفید است، همچنین از کجا می توان روغن های کاملا طبیعی و با کیفیت را خریداری کرد. نکات کاربردی مانند نحوه ترکیب ایمن اسانس ها و مقدار صحیح روغن برای استفاده در درمان مو نیز مهم است.

-از روغن های با کیفیت بالا و حداقل فرآوری شده استفاده کنید. در صورت امکان از روغن های ارگانیک و کاملا طبیعی استفاده کنید. این نوع روغن ها سطوح طبیعی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های خود را حفظ می کنند و هیچ گونه مواد شیمیایی یا غیر طبیعی یا افزودنی ندارند.

-مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید. حتما برچسب روی آن را بخوانید تا مطمئن شوید که هیچ مواد شیمیایی پنهان یا مواد غیر طبیعی وجود ندارد. گاهی اوقات روغن هایی که ادعا می کنند طبیعی هستند حاوی مواد دیگری مانند عطر یا مواد افزودنی هستند، بنابراین همیشه از آنچه می خرید آگاه باشید.

 

-نوع مو و نیازهای خود را در نظر بگیرید. هر نوع مو متفاوت است، و ممکن است مدتی طول بکشد تا بفهمید کدام روغن برای نیازهای شما بهترین است. روغن هایی که برای موهای شما مفید هستند ممکن است برای شخص دیگری خوب کار نکنند و برعکس.

- از آزمایش نترسید و به تلاش خود ادامه دهید تا زمانی که بهترین روغن را پیدا کنید. استفاده مداوم از روغن ها منجر به موهایی سالم، براق و زیبا می شود، اما صبور باشید: ممکن است مدتی طول بکشد تا نتایج را ببینید.

-هنگام استفاده از روغن های ضروری، هرگز آنها را مستقیماً روی پوست سر یا موها نمالید. آنها در آب رقیق نمی شوند و باید با روغن حامل استفاده شوند.

- همیشه یک قطره کوچک از روغن را روی پوست خود آزمایش کنید تا مطمئن شوید که واکنش نامطلوبی را تجربه نمی کنید.

- اگر در مورد استفاده از روغن‌های ضروری مطمئن نیستید، به ویژه زنان باردار یا شیرده، همیشه ایده خوبی است که با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید.

-حتما زیاد استفاده نکنید. از آنجایی که روغن چرب است، باید از آن کم استفاده کنید. پس از هر گونه درمان مو حاوی روغن، همیشه موهای خود را با یک شامپوی با کیفیت و بدون الکل بشویید.

-روغن های خالص و با کیفیت: همیشه سعی کنید از طبیعی ترین مواد تشکیل دهنده برای معرفی روغن ها به روتین زیبایی خود استفاده کنید.

-اجازه دهید روغن ها اشباع شوند: باید اجازه دهید روغن ها اشباع شوند تا تاثیر شگفت انگیز خود را به نمایش بگذارند. با یک شانه آن را تحریک کنید، حدود 30 تا 40 دقیقه بگذارید سپس با شامپو به خوبی بشوئید.

 

خلاصه مطالب روغن برای رشد مو

روغن های گیاهی زیادی وجود دارند که با نفوذ به ساقه مو می توانند کیفیت مو را بهبود بخشند. این می تواند رطوبت را برای غلبه بر خشکی و شکنندگی اضافه کند. حتی ممکن است به ترمیم موهای آسیب دیده کمک کند و یا به رشد مو کمک کند یا ریزش مو را کاهش دهد.

برخی از این روغن ها مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن آووکادو و روغن هسته انگور به راحتی در قفسه های فروشگاه های مواد غذایی یافت می شوند. موارد دیگری مانند روغن آرگان، روغن بائوباب، روغن درخت چای، روغن رزماری و روغن بادام شیرین ممکن است در مغازه‌های مواد غذایی بهداشتی یا داروخانه‌ها یافت شوند.

این روغن‌ها را می‌توان مستقیماً به انتهای مو استفاده کرد، به شامپو اضافه کرد، یا برای درمان‌های ترک مو استفاده کرد.

به گفته کارشناسان و برخی تحقیقات، برخی از روغن های ضروری می توانند سلامت مو را بهبود بخشند. اما اگر با ریزش موی شدید مواجه هستید، ممکن است به یک بیماری زمینه ای یا کمبود رژیم غذایی مربوط باشد. در این صورت، باید با پزشک صحبت کنید تا ریشه مشکل را مشخص کنید.

 

نگاه کلی به فواید روغن‌ها

انواع مو و بهترین روغن ها 

دانستن نوع مو و نیازهای منحصربه‌فرد آن هنگام انتخاب روغن‌هایی که بهترین عملکرد را دارند ضروری است. اکثر مردم ترکیبی از مشکلات مو و پوست سر دارند، بنابراین آزمایش ترکیبات مختلف روغن ها و درمان های مو برای یافتن آنهایی که بهترین کار را برای شما دارند، کلیدی است.

 

انواع مو و بهترین روغن ها برای هر کدام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *