پوست و مو

چگونه از پوست کودکان خود مراقبت کنیم؟

مادر و فرزندی که در حال مراقبت از پوست خود هستند

 

چگونه از پوست کودکان خود مراقبت کنیم

پوست بزرگترین اندام بدن است، بنابراین ضروری است که نکات مهمی را برای حفظ چهره ای سالم به کودک خود آموزش دهید از طرفی کودکان پوست ظریف و حساس تری نسبت به بزرگسالان دارند. به عنوان والدین، مهم است که بدانید چگونه از پوست فرزندان خود مراقبت کنید تا با افزایش سن، پوست آنها سالم باشد.بنابراین ایجاد یک روتین مراقبت از پوست به پیشگیری از برخی مشکلات در آینده کمک می کند.

بچه ها دائماً در معرض سطوح بالایی از آلودگی و میکروب هستند، در نتیجه بسیار مهم است که آنها یاد بگیرند که چگونه به درستی از پوست خود مراقبت کنند.

شروع زود هنگام تضمین می کند که مراقبت از پوست خود را تا بزرگسالی ادامه خواهند داد. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید تا از پوست کودک خود مراقبت کنید.

نکات مراقبت از پوست کودکان

زمان سپری شده در نور مستقیم خورشید را محدود کنید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث آفتاب سوختگی، پیری پوست یا حتی سرطان پوست شود. از ساعت 10 صبح تا 16 بعدازظهر که پرتوهای خورشید قوی ترین و مضرترین هستند، در اواسط روز از آفتاب دوری کنید.

در صورت امکان، لباس های خنک و راحت بپوشید که بدن را بپوشاند، مانند شلوار نخی سبک، پیراهن های آستین بلند و کلاه های لبه پهن.

استفاده مرتب از ضدآفتاب

محافظت در برابر آفتاب موضوع دیگری است که باعث سردرگمی زیادی می شود. والدین می‌دانند که محافظت در برابر آفتاب بسیار مهم است، با این حال بسیاری در استفاده از کرم‌های ضد آفتاب مردد هستند.

اگر نمی‌خواهید از ضدآفتاب استفاده کنید. اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بهترین محافظت است. هر زمان که کودک را بیرون می برید از موانع فیزیکی مانند لباس، کلاه و روکش کالسکه استفاده کنید. از کرم‌های ضدآفتاب، اگرچه عموماً بی‌ضرر هستند، اما در صورت امکان باید از مصرف آن‌ها اجتناب کرد زیرا این موضوع هنوز برای کودکان زیر 6 ماه تایید نشده است.

برای استفاده از ضدآفتاب هر زمانی که کودکتان در فضای باز است، کرم ضد آفتاب را روی قسمت هایی از پوست که در معرض آفتاب است بزنید، حتی در روزهای ابری، زیرا بیشتر اشعه ماوراء بنفش خورشید هنوز هم می تواند از ابرها عبور کند.

 به دنبال یک کرم ضد آفتاب "با طیف وسیع" باشید که هم اشعه های UVA و هم UVB را از بین ببرد. از ضدآفتاب مقاوم در برابر آب با فاکتور محافظتی در برابر آفتاب (SPF) حداقل 30 استفاده کنید. آن را 15 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن از منزل بمالید و مطمئن شوید که هر دو ساعت یکبار یا بعد از شنا یا تعریق دوباره آن را استفاده کنید.

 

نوشیدن آب

بسیاری از کودکان آب آشامیدنی را دوست ندارند. با این حال، بخشی ضروری از رژیم غذایی آنها است. به عنوان والدین، باید مطمئن شوید که فرزندانتان به اندازه کافی آب بنوشند تا پوستشان خشک نشود، به خصوص در ماه های گرم تابستان. معمولاً این زمانی است که بچه‌ها در حال دویدن هستند و عرق می‌کنند. علاوه بر بیماری های جدی، کم آبی می تواند باعث خشکی پوست شود.

دو راه آسان برای وادار کردن کودکان به نوشیدن آب بیشتر این است که انتخاب های آنها را محدود کنید (به جای اضافه کردن نوشیدنی های دیگر به آنها شیر یا آب بدهید) و برای طعم بیشتر میوه اضافه کنید!

 

محافظت از دست ها

شستن مکرر دست‌ها در طول روز، چه با آب و صابون یا ضدعفونی‌کننده‌های مبتنی بر الکل، می‌تواند منجر به خشکی و ترک‌خوردگی پوست شود. این می تواند منجر به درماتیت تماسی تحریک کننده شود که در آن پوست خارش، قرمز یا سوزش دارد. این را می توان با مرطوب کردن مکرر دست ها، شستن با آب ولرم به جای آب داغ و استفاده از پاک کننده های حاوی الکل در زمانی که دست ها به وضوح کثیف نیستند، کاهش داد.

 

انتخاب محصولات مناسب

صابون‌ها، کرم‌ها، لوسیون‌ها و سایر محصولات مراقبت از پوست در اکثر فوشگاه ها موجود است. هنگام مراقبت از کودک، مهم است که از خرید محصولات حاوی مواد شیمیایی مانند سولفات و پارابن خودداری کنید.

یافتن برندی که پوست های حساس را هدف قرار دهد بهترین کار است. خواندن لیبل روی محصولات به شما کمک می‌کند تا طیفی از محصولات را انتخاب کنید که برای فرزندتان مفید باشد.

 

روتین پوستی کودک و مراقبت از پوست

 

تمیز نگه داشتن صورت

نیاز نیست کودک شما هر روز صورت خود را با شوینده بشوید زیرا پوست کودکان حداقل تا قبل از بلوغ نیازی به شستشوی مکرر ندارد و از لطافت برخورداراست مگر در مواقع خاص که در معرض هوای آلوده باشد.

برای کودکانی که دوره بلوغ را می‌گذرانند این فرق می‌کند و نیاز است هر روز و یا شاید روزی 2 مرتبه بسته به نیاز صورت خود را بشویند. همچنین پس از شستشو صورتشان را با پنبه و یا یک حوله و دستمال تمیز به آرامی خشک کنید.

برای مطالعه بیشتر، مقاله روتین پوستی نوجوان را مطالعه کنید.

 

شستشوی صورت

صابون‌ها می‌توانند فوق‌العاده خشک‌کننده باشند، بنابراین از یک شوینده‌ای که ملایم است اما کثیفی و چربی اضافی را پاک می‌کند، استفاده کیند. بچه ها دوست ندارند از محصولات چسبنده یا سنگین استفاده کنند. از شوینده‌ای که قرمزی و تحریک ایجاد نکند استفاده کنید.


علاوه بر شوینده، دمای مناسب آب برای استفاده نیز مهم است. اگرچه بسیاری از مردم بر این باورند که آب گرم برای منافذ پوست بهترین است، اما در واقع بهتر است از آب ولرم استفاده کنید. آب داغ اغلب چربی طبیعی پوست را مختل می کند.

جلوگیری از خشکی پوست

مرطوب کردن پوست کودک ضروری است، به خصوص از آنجایی که خشکی یک مشکل رایج در میان جوانان است. خشکی زیاد منجر به ایجاد قرمزی و بثورات می‌شود که گاهی نتایج خوشایندی نخواهد داشت.

بسیاری از والدین متوجه نیستند که لازم نیست کودکان خردسال را هر روز حمام کنند. دوش گرفتن یا حمام سه بار در هفته برای تمیز نگه داشتن کودک بدون آسیب رساندن به پوست او کافی است. همچنین، بهتر است از آب گرم خودداری کنید. به کودک خود بیاموزید که به جای مالش دادن خیلی سخت، به آرامی با یک کیسه یا اسفنج نرم خود را بشوید.

در ماه های تابستان، کلر یا آب نمک ممکن است باعث خشکی پوست شود، به خصوص اگر زمان زیادی را صرف شنا در استخر یا ساحل می کند. استفاده از یک مرطوب کننده ملایم و شستشوی نمک یا کلر، کلید حفظ سلامت پوست است.

 

درمان جای زخم ها

با تحرک بیشتر کودکان، ممکن است بیشتر مستعد بریدگی و زخم شوند. برای به حداقل رساندن جای زخم، تا زمانی که زخم بهبود می یابد، آن را مرطوب نگه دارید. آن را با یک باند یا گاز بپوشانید و تمیز و خشک نگه دارید، همچنین کرم هایی که برای تسکین زخم و جای آن است را تهیه و استفاده کنید.

پس از بهبود زخم، کرم ضد آفتاب را روی آن بمالید تا به کاهش تغییر رنگ قرمز یا قهوه‌ای کمک کند و به محو شدن سریع‌تر جای زخم کمک کند.

مراقبت از جوش و آکنه

در طول سال های نوجوانی، آکنه رایج می شود. یادگیری نحوه تمیز نگه داشتن پوست و انتخاب محصولات مناسب، جوش ها را به حداقل می رساند.
پوست معمولی باید هر روز با یک شوینده ملایم شسته شود. پوست خشک باید برای حفظ تعادل سالم تمیز و مرطوب شود. پوست های چرب را باید با آب و شوینده تمیز کرد. محصولات خاصی برای کمک به پاک شده چربی نیز به راحتی در دسترس هستند.
هنگامی که جوش ها ایجاد می شوند، بسیار مهم است که هرگز آنها را فشار دهید. باکتری ها ممکن است پخش شوند یا ممکن است زخم ایجاد شود.
اگر آکنه شدید باشد، می‌توانید ازمحصولات حاوی بنزوئیل پراکسید استفاده کنید.

 

تغییرات فصل

در زمستان، کودکان از بازی در فضای باز در برف لذت می برند. با این حال، محافظت از پوست آنها بسیار مهم است. همیشه دست و صورت آنها را بپوشانید تا باد باعث سوزش نشود. حتی اگر هوا ابری به نظر می رسد، زدن ضد آفتاب نیز ضروری است. اشعه های خورشید حتی در هوای برفی منعکس می شود و همچنان می تواند باعث آفتاب سوختگی شود.

از آنجایی که گرمای خانه معمولاً در طول ماه های زمستان به طور تمام وقت تامین می‌شود، هوا می تواند بسیار خشک باشد. بهتراست از یک دستگاه بخار قرار داده شود تا رطوبت خانه حفظ شود. این کار از پوست نیز محافظت می‌کند.

در ماه های بهار و تابستان باید بیشتر به این موضوع دقت کرد. فصل هایی هستند که خورشید در قوی ترین حالت خود است. استفاده از کرم ضد آفتاب برای کودکانتان همیشه ضروری است. هنگام انتخاب محصول، مهم است که به دنبال محصولی با SPF 30 یا بیشتر باشید. همچنین باید در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت کند. اگر کودک شما شنا می کند، استفاده از یک ضدآفتاب ضد آب توصیه می شود.

برای حداکثر محافظت در برابر آفتاب، بهتر است تقریباً 30 دقیقه قبل از اینکه کودک شما به بیرون برود از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام قسمت های بدن او از جمله دست ها، گردن، گوش ها و شانه ها را بپوشانید. متخصصان پوست توصیه می‌کنند به اندازه کافی از ضد آفتاب برای پوشش پوست خود استفاده کنید و هر دو ساعت یک بار تمدید کنید. محافظت در برابر سوختگی به جلوگیری از علائم پیری در آینده کمک می کند و از ابتلا به سرطان پوست محافظت می کند.

 

دختری زیبا با پوستی شفاف و زیبا

 

بیماری های پوستی رایج در نوزادان و کودکان

با وجود بهترین راه های مراقبتی ازکودکان، شرایط پوستی بر نوزادان و کودکان تأثیر می گذارد. موارد رایج عبارتند از:

 

-راش پوشک

این معمولاً در اثر تماس با محرک های پوستی مانند ادرار و مدفوع ایجاد می شود. به ندرت ممکن است واکنش هایی به عطرها و مواد نگهدارنده موجود در دستمال مرطوب بچه رخ دهد. تعویض مکرر پوشک و تمیز کردن ملایم با آب گرم می تواند به پیشگیری از آن کمک کند. استفاده از دستمال مرطوب کودک ضد حساسیت توصیه می شود.

کرم‌های محافظ از سوختگی ناشی از ادرار و عرق نیز می‌توانند به جلوگیری از تحریک کمک کنند. گاهی اوقات، عفونت قارچی ممکن است تصویر را پیچیده کند و نیاز به استفاده از کرم های ضد قارچ داشته باشد. بثورات مخمری پوشک معمولاً در چین های کشاله ران شدید تر است.

 

-اگزما (درماتیت آتوپیک)

اگزما در دوران نوزادی و اوایل کودکی رایج است. باعث ابجاد خارش و بثورات قرمز می شود و پوست اغلب خشک و ضخیم است. مناطقی که بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند عبارتند از مفاصل، صورت و گردن. اگرچه هیچ درمانی برای اگزما وجود ندارد، اما خوشبختانه حدود نیمی از کودکان تا بزرگسالی از آن خارج می شوند.

برای کمک به اگزما، اغلب با کرم ها و پمادهای غلیظ بدون عطر مرطوب کنید. همچنین از محرک‌های پوستی مانند صابون‌های تند، گرم بودن یا تعریق بیش از حد، تغییرات ناگهانی دما، پشم یا الیاف مصنوعی (مانند پلی استر) دوری کنید. علاوه بر این، با مراجعه به پزشک اطفال ممکن است کرم یا پماد استروئیدی را برای کمک به خارش و تورم تجویز کند.

 

آلرژی های خورشیدی 

چند نوع رایج حساسیت به نور وجود دارد که برخی از کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد، از جمله:

-فوران نوری چند شکلی (حساسیت به خورشید یا مسمومیت با نور خورشید) (PMLE)

فوران نوری چند شکلی (PMLE)، همچنین به عنوان "آلرژی خورشید" یا "مسمومیت خورشید" شناخته می شود، رایج ترین نوع حساسیت به نور است. اغلب یک تا دو روز پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید رخ می دهد.

آلرژی به خورشید یا مسمومیت با نور خورشید در ابتدای تابستان یا گاهی اوقات پس از یک تعطیلات آفتابی که در طی آن ساعات زیادی زیر نور خورشید سپری شده است، رخ می دهد. ممکن است از نقاط قرمز کوچک گرفته تا تاول‌های پر از مایع (وزیکول)، لکه‌های خشک اگزما مانند.

 

-کهیر خورشیدی

کهیر خورشیدی نوع دیگری از حساسیت به نور است که با کهیر مشخص می شود، که معمولاً پس از حدود 30 دقیقه یا کمتر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به صورت جوش های قرمز خارش دار ظاهر می شود. پس از چند ساعت، پوست اغلب به حالت عادی باز می گردد. این حسساسیت عموماً بیش از 24 ساعت طول نمی کشد.

علت نامشخص است، اما آنتی هیستامین ها، کورتیکواستروئیدها و قرار گرفتن در معرض محدود نور خورشید ممکن است به تسکین علائم کمک کنند. در صورت مشاهده علائم پایدار ممکن است نیاز به ارزیابی بیشتر توسط متخصص پوست کودکان داشته باشد.

-فیتوفتودرماتیت

فیتوفوتودرماتیت زمانی رخ می دهد که نور UV با برخی مواد شیمیایی موجود در غذاها واکنش نشان می دهد و یک واکنش آلرژیک یا التهابی در پوست ایجاد می کند. این امر به ویژه در شهرهای آفتابی رایج است. مواد شیمیایی موجود در برخی غذاها می توانند روی پوست نفوذ کرده و سپس به نور خورشید واکنش نشان دهند. رایج ترین غذاها لیمو ترش، جعفری، کرفس و انجیر است.

بثورات معمولاً 24 تا 48 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض ظاهر می شوند و از لکه های تیره، رگه ها تا تاول ها متغیر است. این بثورات اغلب علائم تیره یا تغییر رنگی بر جای می گذارد که ممکن است هفته ها تا ماه ها طول بکشد تا کاملاً ناپدید شوند.

ممکن است به صورت بثورات قرمز خارش دار ظاهر شود یا به صورت رگه های خطی یا زاویه ای در بالای بازوها یا دست ها ظاهر شود. معمولاً در الگوی قرار گرفتن در معرض مواد غذایی است که باعث واکنش می شود.

-حساسیت به نور ناشی از دارو

برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها، آنتی هیستامین ها، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و رتینوئیدهای موضعی یا خوراکی (داروهای آکنه) می توانند حساسیت پوست را به نور خورشید افزایش دهند.

هنگامی که پوست در هنگام مصرف این داروها در معرض آفتاب قرار می گیرد، این می تواند منجر به راش یا واکنشی شبیه به آفتاب سوختگی شود. اگر از داروهایی استفاده می کنید که ممکن است باعث حساسیت به نور خورشید شود، مهم است که مراقب محافظت در برابر آفتاب باشید.

-اکتینیک پروریگو

این یک شکل ارثی حساسیت به نور است. معمولا در دوران کودکی شروع می شود و باعث خارش، برجستگی های قرمز یا تاول در نواحی در معرض آفتاب می شود.
ممکن است به صورت برآمدگی های خارش دار روی صورت ظاهر شود که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید بیشتر می شوند و علائم ممکن است از روزها تا هفته ها ادامه داشته باشند. هر گونه بثورات غیر معمول یا مداوم مرتبط با حساسیت به خورشید باید توسط متخصص پوست کودکان بررسی شود.

-زیرادرما پیگمنتوزوم (XP)

XP یک اختلال ژنتیکی نادر است که در آن مکانیسم های ترمیم DNA معیوب هستند. این بیماری ژنتیکی پوست را به شدت به نور خورشید حساس می کند و این بیماران را در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان های پوست قرار می دهد. ممکن است دچار آفتاب سوختگی شدید، تاول، کک و مک غیر معمول و پوست خشک و پوسته پوسته شوند. 

 

آلرژی یا مسمومیت با نور خورشید چگونه است؟

واکنش ها ممکن است در هر کودکی متفاوت باشد، اما ویژگی های مشترکی وجود دارد:

-نقاط قرمز یا لکه های کوچک روی پوست، که در نواحی آسیب دیده پراکنده یا دسته جمعی شده اند.

-نقاط یا تاول های پر از مایع را که ممکن است باعث خارش و ناراحت کننده باشند.

-لکه های خشک و فلس مانند اگزما که ممکن است خشن، قرمز و باعث خارش یا سوزش شوند.

-برآمدگی‌های بزرگ، گاهی دایره‌ای، ممکن است قرمز، متورم و دارای حاشیه مشخص باشند.

-ضایعات هدف شکل یا حلقوی، به طور معمول با یک ناحیه قرمز مرکزی که توسط یک حلقه کم رنگ تر و یک حلقه قرمز بیرونی احاطه شده است.

-فوران نور چند شکلی بیشتر در نواحی در معرض آفتاب مانند صورت، گردن، بازوها و پاها رخ می دهد. در کودکان، ممکن است به صورت برآمدگی های بسیار خارش دار یا لکه های خشک، گاهی اوقات با نقاط قرمز کوچک شروع شود.

استروئیدهای موضعی و یا آنتی هیستامین ها ممکن است برای تسکین علائم مفید باشند. بثورات اغلب در عرض یک تا دو هفته خود به‌ خود ناپدید می‌شوند، در صورتی که بیشتر در معرض آفتاب قرار نگیرید.

 

-علت حساسیت کودکان به آفتاب

هر کسی در صورت قرار گرفتن در معرض نور شدید یا طولانی مدت ممکن است واکنش های حساسیت به نور ایجاد کند، اما برخی از کودکان ممکن است بیشتر مستعد آلرژی به نور خورشید یا انواع دیگر واکنش های حساسیت به نور باشند. در اینجا چند عامل وجود دارد که می تواند خطر را افزایش دهد:

 سابقه خانوادگی: کودکانی که سابقه خانوادگی آلرژی به نور خورشید یا سایر واکنش های حساسیت به نور دارند، ممکن است احتمال ابتلای خود به این شرایط را افزایش دهند.

پوست روشن: کودکانی که پوست روشن یا روشن دارند ملانین کمتری دارند که محافظت طبیعی در برابر اشعه ماوراء بنفش ایجاد می کند. در نتیجه، آنها ممکن است بیشتر مستعد آفتاب سوختگی و سایر واکنش های پوستی مرتبط با خورشید باشند.

شرایط پزشکی: برخی از شرایط پزشکی می توانند کودکان را مستعد ابتلا به حساسیت های خورشیدی کنند. به عنوان مثال، کودکان مبتلا به اختلالات خودایمنی، مانند لوپوس یا درماتومیوزیت، بیشتر مستعد واکنش‌های حساسیت به نور هستند.

داروها: برخی از داروها می توانند حساسیت پوست به نور خورشید را افزایش دهند که منجر به افزایش خطر ابتلا به حساسیت به نور خورشید می شود. نمونه های رایج عبارتند از آنتی بیوتیک های خاص، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، دیورتیک ها و داروهای ضد افسردگی خاص.

حساسیت های شیمیایی: برخی از کودکان ممکن است حساسیت شدیدی نسبت به مواد شیمیایی خاص یا مواد موجود در کرم های ضد آفتاب، محصولات مراقبت از پوست یا حتی برخی غذاها داشته باشند. این حساسیت ها می توانند به واکنش های آلرژیک یا تشدید علائم حساسیت به نور کمک کنند. برای این کودکان، ضد آفتاب هایی که حاوی مسدود کننده های فیزیکی مانند اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم هستند، مناسب است.

آلرژی یا واکنش قبلی به خورشید: کودکانی که در گذشته حساسیت به نور خورشید یا سایر واکنش‌های حساسیت به نور را تجربه کرده‌اند، احتمال بیشتری دارد که در آینده واکنش‌های مشابهی داشته باشند.

 

زمان مراجعه به پزشک در صورت ایجاد حساسیت ناشی از نور خورشید

در صورت وجود هر یک از موارد زیر در کودک خود فورا باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید:

 

درمان لک روی پوست کودکان

 

همانطور که دیدید حساسیت ها علائم و دلایل مختلفی دارند و از میان آنها نور خوشید آسیب ها و حساسیت های بیشتری را ایجاد میکند. بنابراین مراقبت از پوست کودک خود را در این زمینه هرگز فراموش نکنید.

همچنین در صورت وجود هرگونه علائمی بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا درمان سریعتر صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *