پوست و مو

مراقبت از پوست در دوران بارداری و شیردهی

مراقبت از پوست در دوران شیردهی

تغییرات پوستی در دوران بارداری

بارداری دوران شگفت انگیزی در زندگی است و باید از آن لذت کامل برد. با این حال، برای بسیاری از خانم ها، این زمان هیجان انگیز باعث بوجود آمدن مشکلاتی در پوست می‌شود.

هنگامی که باردار می شوید، پروژسترون و استروژن، هورمون هایی که بخشی از چرخه قاعدگی طبیعی شما هستند، به شدت افزایش می یابد.

پروژسترون به رشد رحم و رحم کمک می‌کند و از انقباض آن جلوگیری می‌کند. استروژن پوشش داخلی رحم را حفظ می‌کند، سایر هورمون های کلیدی را تنظیم می‌کند و باعث رشد اندام های کودک می‌شود. همزمان، هورمون جدیدی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی که فقط در دوران بارداری وجود دارد نیز افزایش می‌یابد.

هورمون های اضافی و تغییرات بدن می‌تواند منجر به تولید چربی اضافی و گردش خون شود و به معنای واقعی کلمه باعث سلامتی فرد باردار می‌شود، اما پوست ممکن است چندان سالم نباشد. همچنین فرد باردار ممکن است قرمزی پوست، التهاب، آکنه و ... را تجربه کند.

این شامل دوران شیردهی هم می‌شود و ممکن است بخواهید بدانید که آیا می‌توانید از داروها و محصولات بدون نسخه برای آکنه، محافظت در برابر آفتاب، لکه‌های پوستی و موارد دیگر استفاده کنید؟! پاسخ به این سؤالات کاملاً واضح نیست، زیرا همه مواد مراقبت از پوست آزمایش نشده‌اند.

برخی از حقایق اساسی وجود دارد که باید بدانید که چگونه محصولات مراقبت از پوست می‌توانند بر شیردهی تأثیر بگذارند. در اینجا، ما بررسی می‌کنیم که بهتر است از کدام محصول دوری کنید.

لوازم آرایشی، محصولات مراقبت از پوست، کرم ضد آفتاب و رفع موهای زائد یا کرم‌های سفید کننده معمولاً برای استفاده در دوران شیردهی بی خطر در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، باید مصرف یکسری از محصولات را محدود و یا قطع کرد.

 

بسیاری از خانم ها نوعی از گرفتگی در پوست را تجربه می‌کنند. جوش های سرسیاه، پوست خشک، پوسته پوسته و پوست خشن، با جوش و یا میلیا (توده های سفید کوچک زیر پوست). جای تعجب نیست، هزاران هورمون مزاحم در بدن شما پمپاژ می‌کنند، که ریشه آن هستند؛ با این حال، یکی از دلایل دیگر آن کم آبی پوست شما است.

با تغییرات زیادی که در مدت زمان کوتاهی در بدن فرد باردار رخ می‌دهد، اغلب احساس ناخوشایندی برای نوشیدن آب کافی ندارد. تنها چیزی که می‌خواهد بخورد کربوهیدرات های مملو از شکر تصفیه شده است. همه اینها، به علاوه عدم آگاهی در مورد استفاده از آن، می‌تواند منجر به علائم فوق و موارد دیگر که در ادامه توضیح داده‌ایم شود.

 

1-ملاسما

ملاسما که گاهی به آن "ماسک بارداری" نیز می‌گویند، وضعیتی است که باعث ایجاد لکه های تیره روی پوست می‌شود. معمولاً چند ماه پس از بچه دار شدن خود به خود محو می‌شود.
با این حال، ممکن است تعجب کنید که آیا کاری وجود دارد که می‌توانید برای تسریع این روند انجام دهید؟! اسید آزلائیک ماده‌ای است که می‌تواند به ملاسما کمک کند و همچنین به طور کلی برای شیردهی بی خطر است. اسید آزلائیک یک ماده طبیعی است که در گیاهان و مخمرهای مختلف یافت می‌شود. می‌تواند تولید ملانین را کاهش دهد، به همین دلیل است که برای شرایطی مانند ملاسما مفید است.

 

ملاسما-بارداری

 

2-ترک خوردن پوست

مانند ملاسما، ترک های پوستی برای بسیاری از ما بانوان بخش اجتناب ناپذیر بارداری هستند. در حالی که ممکن است بلافاصله پس از تولد مانند رگه های قرمز روی پوست به نظر برسد، اما به مرور زمان محو می‌شوند و به رنگ سفید در می آیند. باید بدانید که هیچ روشی برای جلوگیری از ترک‌های پوستی یا از بین بردن آن‌ها وجود ندارد، اما مهم است که ناحیه را مرطوب و چرب نگه دارید زیرا پوستی که در آن علائم کشیدگی وجود دارد، ممکن است خشکی و خارش پیدا کند.

روغن نارگیل به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی و ایمن در دوران شیردهی برای پوست های خشک و ترک های پوستی توصیه می‌شود. دیگر گزینه های ایمن و موثر ایمن برای شیردهی شامل کره شی، کره کاکائو، روغن زیتون و روغن ویتامین E است.

 

3-آکنه پس از زایمان

به دلیل نوسانات هورمونی پس از زایمان و شیردهی، بسیاری از مادران پس از زایمان با یک مورد آکنه مواجه می‌شوند.

نیاسینامید اغلب در کرم ها و سرم های تجاری یافت می‌شود. نیاسینامید درمانی برای آکنه نیست، اما یک مشتق ویتامین B است که دارای خواص ضد التهابی است که در پوست مستعد آکنه، می‌تواند التهاب را کاهش دهد.

اگر می خواهید از داروهای تجویزی برای آکنه استفاده کنید، باید با پزشک خود صحبت کنید، زیرا همه داروها در دوران شیردهی ایمن نیستند.

 

آکنه پس از زایمان

 

4-خشکی پوست

برخی از عوارض جانبی بارداری کمتر مورد انتظار هستند و ممکن است شما را کاملاً غافلگیر کرده باشند. درماتوز یا لکه های قرمز و خارش دار در اطراف تررک های پوستی، لب های ترک خورده و خشک یا پوست خشک همراه با خارش می‌توانند از سه ماهه اول بارداری شروع شوند و برای برخی از خانم ها در تمام دوران بارداری ادامه داشته باشند، که با مرطوب کردن زیاد و چرب کردن پوست با روغن می‌توان از آن جلوگیری کرد.

 

خشکی-پوست

 

5-مراقبت در برابر آفتاب

پوست فرد باردار نسبت به اشعه ماوراء بنفش حساس‌تر است. پوست راحت تر می‌سوزد و آسیب سلولی عمیقی را که در حال پیر شدن است، بسیار سریعتر از قبل از بارداری متحمل خواهد شد. هر فردی می‌خواهد دوران بارداری و شیردهی خود را با پوستی جوان (تقریبا) به پایان برساند. بنابراین، استفاده از ضد آفتاب مبتنی بر روی (فیزیکی) با حداقل SPF 30 روزانه (بدون توجه به آب و هوا) ضروری است! بهتر است از ضدآفتاب هایی که اسپری هستند و همچنین دارای ماده شیمیایی اکسی بنزون ​​خودداری کنید، زیرا با مشکلات رشدی در نوزادان متولد نشده مرتبط است.

با وجود این معضلات، محصولاتی هستند که با استفاده از آن ها بتوان به پوستی سالم در این دوران رسید و عوارض موقت بارداری را از بین برد اما در این میان محصولاتی هستند که استفاده از آنها در این دوران ممنوع است و ممکن است سلامت کودک را به خطر بیندازد.

 

محصولات مراقبت از پوست که باید در دوران بارداری یا شیردهی از آن اجتناب کنید

همانطور که گفته شد اکثر محصولات مراقبت از پوست با شیردهی سازگاری دارند با این حال برخی از آنها وجود دارد که باید از آنها دوری کنید.

 

1-هیدروکینون

هیدروکینون یک داروی بدون نسخه موضعی است که اغلب برای درمان بیماری های پوستی که با هایپرپیگمنتیشن خود را نشان می‌دهند استفاده می‌شود. با مسدود کردن آنزیمی که مسئول تولید ملانین است، پوست را روشن می‌کند.

این دارو، کاهش هایپرپیگمنتیشن یا ملاسما را انجام می‌دهد. از آنجایی که بدن می‌تواند مقدار قابل توجهی هیدروکینون را در مقایسه با سایر مواد (35 تا 45 درصد) جذب کند، بهتر است در دوران بارداری استفاده از آن را محدود کنید. با این حال، برای زنان شیرده تایید نشده است.

 

2- ویتامین A یا رتینول 

رتینول نوعی ویتامین A است که تقسیم سلولی را سرعت می‌بخشد، عملکرد سلول را تغییر می‌دهد و آسیب سلولی را ترمیم می‌کند که در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست یافت می‌شود. می‌تواند هایپرپیگمنتیشن را درمان کند، چین و چروک ها را کاهش دهد، آکنه را مدیریت کند، تولید کلاژن در پوست را افزایش دهد و جای زخم را کاهش دهد.

بسیاری از پزشکان معتقدند که استفاده از ویتامین A موضعی در بارداری اشکالی ندارد، اما به دلیل عدم تحقیق به هر حال توصیه می‌کنند از مصرف آن اجتناب کنند. داروهای خوراکی آکنه شناخته شده هستند که باعث نقص مادرزادی می‌شوند، که پزشک از شما می‌خواهد از آنها اجتناب کنید.

مطالعات در مورد نسخه‌های مراقبت از پوست موضعی به اندازه کافی جامع نیستند تا خطر افزودن ویتامین A اضافی در دوران بارداری شما را کمتر کند. حتی زمانی که شما در حال شیردهی هستید، ثابت نشده است که چه مقدار رتینول از طریق شیر شما به کودک شما منتقل می‌شود، بنابراین بهتر است در این مدت استفاده از آنها را متوقف کنید.
واقعیت این است که وقتی باردار هستید، پوست شما اغلب حساس‌تر می‌شود. طبیعی است که پوست باردار و شیرده حساس شود.
اگر می‌خواهید پوست خود را بهبود دهید، در زمانی که باردار نیستید، باید استفاده کنید.

3-ایزوترتینوئین

 ایزوترتینوئین، شکل دیگری از رتینوئیدها، معمولاً با نام تجاری Accutane فروخته می‌شود و برای درمان آکنه شدید استفاده می‌شود. رتینوئیدهای تجویزی مانند ایزوترتینوئین به طور گسترده ای برای ایجاد خطر بی نظمی های مادرزادی شدید ثبت شده اند، به طوری که حدود 30 تا 60 درصد از کودکان شرایط عصبی شناختی با قرار گرفتن رحم در معرض خطر این ماده است.

 

4-اسیدهای هیدروکسی 

اینها اغلب در محصولات درمان کننده آکنه، التهاب و قرمزی و همچنین پاک کننده ها یافت می‌شوند. رایج ترین گونه ها عبارتند از بتا هیدروکسی اسید (BHA)، اسید سالیسیلیک، آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)، اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک.
بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند از استفاده بیش از حد از BHA های موضعی اجتناب کنید، اگرچه آنها به درستی به عنوان درمان‌های مراقبت از پوست آزمایش نشده اند.

ملایم ترین نسخه AHA ها، مانند اسید لاکتیک، برای استفاده گهگاه برای افراد باردار و شیرده (در مقادیر کم) پرخطر محسوب نمی‌شوند، اما اگر بازهم در این مورد دچار تردید هستید آن را با یک پاک کننده آنزیمی ملایم تعویض کنید!

AHA ها در رابطه با بارداری مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند. از آنجایی که آنها فقط در مقادیر کم توسط پوست جذب می‌شوند، اسید لاکتیک (به عنوان ملایم ترین نسخه AHA ها) برای استفاده در مقادیر کم خطر کم در نظر گرفته می‌شود.

5-اسید سالیسیلیک

بسیاری از داروهای بدون نسخه آکنه دارای اسید سالیسیلیک به عنوان ماده اصلی، هستند. اسید سالیسیلیک در طبیعت یافت می‌شود (در پوست بید سفید و سبز زمستانی) اما اغلب به صورت مصنوعی تولید می‌شود. اسید سالیسیلیک با پاکسازی منافذ، و همچنین کاهش چربی و التهاب عمل می‌کند.

اسید سالیسیلیک با دوز بالا معمولاً برای درمان آکنه استفاده می‌شود، اما یک مطالعه در سال 2013 به این نتیجه رسید که محصولات با دوزهای بالای اسید سالیسیلیک، مانند لایه بردارها یا داروهای خوراکی، می توانند در دوران بارداری مضر باشند. گفته شده است که محصولات موضعی با دوز کمتر که حاوی 2٪ یا کمتر اسید سالیسیلیک هستند بی خطر می‌باشند.

 

6-اسپیرونولاکتون

یکی دیگر از درمان های رایج آکنه، اسپیرونولاکتون، یک ادرار آور نگهدارنده پتاسیم در نظر گرفته می‌شود. برخلاف دیورتیک های سنتی (داروی ادرار آورنده)، برای جلوگیری از بروز سطوح پایین پتاسیم طراحی شده است. اما در دوران بارداری به دلیل خطرات احتمالی برای جنین توصیه نمی‌شود. همچنین اطلاعات محدودی در مورد اثرات آن در دوران شیردهی وجود دارد، بنابراین بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

 

7-بنزوئیل پراکسید

 بنزوئیل پراکسید، ماده ای که برای درمان آکنه استفاده می‌شود و به عنوان یک داروی طبقه C (یک دسته بندی در داروها) طبقه بندی می‌شود، به این معنی که احتمالاً بی خطر است اما فواید آن بیشتر از خطرات آن نیست؛ بنابراین بهتر است در دوران بارداری از آن اجتناب کنید. با این حال، به طور کلی استفاده از آن بر روی صورت و هنگام شیردهی بی خطر است فقط آن را به سینه خود نزنید.

 

8-تزریقات زیبایی

 هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد تأثیر زیبایی‌های پزشکی تزریقی مانند پرکننده‌های پوستی و تزریق بوتاکس که به ترتیب برای افزایش حجم از دست رفته در پوست و کاهش ظاهر چین و چروک‌ها استفاده می‌شوند، بر شیردهی وجود ندارد. بهتر است احتیاط کنید و از این درمان ها اجتناب کنید، اما اگر در این زمینه سؤالی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

 

راهکارهای پیشنهادی

 

-مراقبت از صورت باید ملایم باشد

هنگام انجام لایه ‌برداری یا درمان‌های صورت، باید از همان قوانین مراقبت خانگی خود پیروی کنید. به خاطر داشته باشید که اکنون پوست شما حساس تر خواهد بود! با پزشک خود صحبت کنید، وضعیت خود را برای او توضیح دهید، در مورد محصولاتی که استفاده خواهند کرد بپرسید و مراقب مواد تشکیل دهنده آن باشید. با این حال، پزشک شما باید بداند استفاده از چه چیزی برای شما بی خطر است.

همچنین بدانید هر گونه درمان پوستی که برای انجام کارهایی بیش از تامین آبرسانی یا لایه بردار ملایم طراحی شده باشد، معمولا برای زنان باردار مناسب نیست. بدن شما کار بسیار مهمی برای انجام دارد (بارداری)، اگر پوست شما کامل خوب نشد تعجب نکنید.

تمیز نگه داشتن پوست

صورت خود را با یک پاک کننده ملایم مبتنی بر آنزیم (یا اسید لاکتیک گاهی اوقات) بشویید و از هر گونه اسکراب دانه‌ای خشن خودداری کنید. اسکراب ها، در عین حال که به شما احساس تمیزی می‌دهند، می‌توانند به لایه های سطحی پوست شما آسیب برسانند، از دست دادن آب را افزایش دهند و شما را نسبت به آفتاب حساس تر کنند.
در عوض، یک یا دو بار در هفته از لایه بردار آنزیمی استفاده کنید. محصولی که هم پوست را تغذیه می‌کند و همچنین لایه برداری می‌کند بهترین است.

مزیت پاک کننده های آنزیمی این است که اغلب از گیاهان و میوه ها گرفته می‌شوند که با حل کردن پیوندهای بین سلول های مرده پوست انجام می‌شود. آنها تعادل pH طبیعی پوست را مختل نمی‌کنند. به آن معناست که آنها به ندرت پوست را تحریک کرده یا ملتهب می‌کنند و در دوران بارداری و شیردهی، برای پوست حساس شما ایده آل است.

 

سلامت پوست خود را تقویت کنید!

محصولات ویتامین B را در روتین مراقبت از پوست خود بگنجانید.

 

استحکام پوست خود را بهبود بخشید.

آیا می توان در دوران شیردهی از سرم ویتامین C استفاده کرد؟ بله حتما! مقداری ویتامین C را در روتین مراقبت از پوست خود بگنجانید، ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که رادیکال های آزاد (مولکول های ناپایدار که پوست را ملتهب می کنند) را تثبیت می‌کند، خشکی، آسیب کلاژن، خطوط ریز و چین و چروک را بهبود می‌بخشد. نه تنها این، بلکه پوست شما را در برابر نور خورشید تقویت می‌کند و در عین حال به بهبود آسیب های گذشته کمک می‌کند.

 

رژیم غذایی مناسب

سالم ماندن و داشتن پوستی عالی فقط به آنچه که به پوست خود می‌زنید محدود نمی شود، بلکه به آنچه که می‌خورید نیز مربوط می‌شود.

رژیم غذایی خود را تا حد امکان سالم نگه دارید. سبزیجات، میوه ها و غذاهای پر پروتئین استفاده کنید. اگر دارای مشکلات روده و معده هستید یا مدام سرما می‌خورید و بیمار هستید، غذاهای فوق‌العاده‌ای را در نظر بگیرید که می‌تواند به بدن شما تقویت طبیعی بدهد.

 

از محصولات ایمن مراقبت از بدن برای بارداری استفاده کنید.

شامپوها، خمیردندان ها، لوسیون های بدن و کرم ها همه روی فرزند داخل رحم تاثیر می‌گذارند بنابراین مهم است که چه چیزی مصرف می‌کنید. گزینه های زیادی وجود دارد و در این مرحله از زندگی به شما محصولات ارگانیک و طبیعی را توصیه می‌کنیم.

از طرفی آبرسانی یا هیدراتاسیون مهم ترین رکن مراقبت از پوست در این دوره است. اگر پوست شما کم آب باشد، می‌تواند باعث ایجاد پوستی ناهموار، بافت و مستعد ترک خوردگی شود. به یاد داشته باشید، کودک شما هر آنچه را که به بدن خود وارد می‌کنید و بطور فیزیکی استفاده می‌کنید دریافت می‌کند، بنابراین با خوردن آب تا حد امکان پوست خود را هیدراته و مرطوب نگه دارید!
در این دوره برای برخی، نوشیدن آب می‌تواند دشوار باشد، بنابراین سعی کنید غذاهای آبکی را انتخاب کنید تا به شما در حفظ سطح هیدراتاسیون بدن کمک کند.

از یک مرطوب کننده نرم کننده برای کمک بیشتر به جلوگیری از خشکی و تحریک پوست استفاده کنید. در این زمان باید پوست خود را با مرطوب کننده‌های مناسب رطوبت رسانی کنید.

خوشبختانه، در حال حاضر بسیاری از محصولات مراقبت از پوست حساس هنگام استفاده از محصولات ارگانیک یا طبیعی در صورت وجود، عاری از مواد مضر هستند.

 

 

جایگزین های ایمن مراقبت از پوست برای زنان باردار یا شیرده

خوشبختانه، محصولات مراقبت از پوست بیشتری وجود دارد که می‌توانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید تا محصولاتی که باید از آنها اجتناب کنید. البته، این بدان معنا نیست که دیگر احتیاط نکنید. بهترین گزینه انتخاب محصولاتی با مواد طبیعی ملایم است.

مواد طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن بادام و ویتامین E، معمولاً بی خطر هستند و می‌توانند برای پوست کاملاً مغذی باشند. "همیشه قبل از شروع هر کاری جدید، حتما با متخصص پوست و اطفال خود مشورت کنید."

 

محصولات برند سیمپل عاری از الکل، بو و مواد مضر هستند و می‌توان آنها را هم در دوره بارداری وهم شیردهی استفاده کرد به جز محصولاتی که حاوی موادی که برای این زمان نامناسب باشند، باشد.

1-مرطوب کننده و ضد پیری

سایر مواد مرطوب کننده ای که استفاده از آنها برای مادران شیرده بی خطر است شامل گلیسیرین، کره شی و روغن جوجوبا است. در مورد مرطوب‌کننده‌های کمتر «طبیعی»، که اکثر مرطوب‌کننده‌ها و پاک‌کننده‌های تولید شده تجاری برای استفاده در دوران شیردهی هستند؛ بی‌خطر هستند. با این حال، چون هورمون‌های پس از زایمان می‌توانند پوست شما را حساس‌تر و تحریک‌کننده‌تر کنند، بهتر است از مرطوب‌کننده‌ها و پاک‌کننده‌های ملایم استفاده کنید.

اسید هیالورونیک ماده ای است که به طور طبیعی توسط پوست، چشم ها و مفاصل ما تولید می شود و اغلب در محصولات مراقبت از پوست برای مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از اثرات پیری استفاده می شود. به گفته پزشکان، محصولات حاوی هیالورونیک اسید برای استفاده در دوران شیردهی بی خطر هستند.

عاقلانه است که از مواد شیمیایی یا عطرهای غیر ضروری در محصولات آرایشی از جمله پاک‌کننده‌ها، مرطوب‌کننده‌ها، تونرها و سرم‌ها اجتناب شود. محصولات غیر کومدوژنیک (غیر آکنه زا) ملایم ،بدون عطر و بی خطر هستند در نتیجه پوست را بیشتر تحریک نمی‌کنند.

 

2-روشن کننده و ضدلک

اگر به دنبال محصولی هستید که دارای مزایای محافظتی و ضد پیری باشد، ممکن است محصولاتی با ویتامین C در نظر بگیرید. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است. مزایای ضد پیری از جمله به حداقل رساندن خطوط و چین و چروک، روشن کردن و محافظت از پوست.

ویتامین C در بسیاری از مرطوب‌کننده‌ها و همچنین سرم‌های موضعی (روغن یا محصولات مبتنی بر آب که راحت‌تر جذب پوست می‌شوند) یافت می‌شود.

یکی دیگر از برندهایی که  دارای محصولات بی خطر برای مادران باردار و شیردهاست برند گارنیر است.

اما باید توجه داشت هنگام خرید محصولات به موادی که داخل محصول است توجه شود و اگر عاری از مواد مضر ذکر شده در بالا بود خریداری شود.

همچنین بهتر است برای اطمینان بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

3-ضد آفتاب

محافظت در برابر آفتاب اولین کاری است که می توانید برای سلامت طولانی مدت پوست انجام دهید. اما این که چگونه در دوران بارداری یا شیردهی به طور ایمن از پوست خود محافظت کنید، سوال بزرگی است. پزشکان در مورد محافظت در برابر آفتاب، کرم ضد آفتاب معدنی (حاوی روی یا تیتانیوم) را به جای ضد آفتاب های شیمیایی توصیه می‌کنند.

هنوز حکم در مورد ایمنی مواد شیمیایی ضد آفتاب مانند اکسی بنزون ​​وجود ندارد، و همچنین این احتمال وجود دارد که ضد آفتاب‌های شیمیایی در مقادیر کم جذب پوست شوند.

بنابراین بهتر است مواد معدنی را انتخاب کنید که شامل اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم است. هر دو طور کلی ایمن و موثر شناخته شده اند.

 

4-اسید گلیکولیک

 اسید گلیکولیک و موارد مشابه مانند آزلائیک اسید به کاهش خطوط ریز، روشن شدن پوست و کاهش هیپرپیگمنتیشن کمک می‌کند. در حالی که اسید گلیکولیک به مقدار زیاد در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، احتمالاً در مقادیر کم که معمولاً در محصولات زیبایی یافت می‌شود بی خطر است و به طور کلی استفاده از آن در دوران شیردهی بی خطر است.

 

5-آنتی بیوتیک های موضعی

 بسته به شدت آکنه، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک های موضعی خاصی مانند کلیندامایسین را توصیه کند. با این حال، آنها در ارتباط با بنزوئیل پراکسید، که در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، بهترین عملکرد را دارند. استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی برای مدت طولانی با یا بدون بنزوئیل پراکسید همچنین می‌تواند آکنه شما را در برابر درمان طولانی مدت مقاوم تر کند.

دست کشیدن از روتین مراقبت از پوست مورد علاقه تان آسان نیست، اما احتمالاً برای محافظت از کودکتان هر کاری انجام خواهید داد. این شامل اجتناب از محصولاتی است که ممکن است در دوران بارداری یا شیردهی مضر باشند. علاوه بر این، برخی از مواد برای استفاده با هم در نظر گرفته نشده اند و ممکن است باعث ایجاد واکنش های نامطلوب مانند قرمزی یا تحریک شوند. بنابراین، بهتر است قبل از ترکیب محصولات یا امتحان هر چیز جدید با پزشک خود مشورت کنید، حتی اگر باردار یا شیرده نیستید.

 

نتیجه

بارداری به این معنا نیست که محدود شوید و یا دست از رسیدگی به خود بردارید بلکه باید تمام این کارها را با احتیاط و مشورت با پزشک خود انجام دهید.
مهم است در نظر داشته باشید که بسیاری از نگرانی های پوستی که در طول بارداری و در حین تغذیه شما ظاهر می شوند، موقتی هستند.
به یاد داشته باشید هنگام انتخاب محصولات و درمان ها همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *