پوست و مو

محصولات مراقبت از پوست در فصول مختلف

مراقبت از پوست در فصول مختلف

مراقبت از پوست در فصول مختلف

یکی از دلایلی که باعث ایجاد تغییرات در حالت پوست می‌شود، آب و هوا است. با تغییر فصل و تغییر آب و هوا بیشتر ما دچار تغییراتی در پوست خود می‌شویم که برای برخی افراد، آزار دهنده است. زمستان،پاییز، بهار و تابستان همه فصل ها به نوعی برای ما معضلات و تغییراتی ایجاد می‌کنند.

برای بسیاری، زمستان تصاویری از مناظر زیبا و یخ زده را تداعی می‌کند. برای دیگران، پوست ترک خورده، لب های ترک خورده، و استفاده بی پایان از مرطوب کننده.

چه آن را دوست داشته باشید چه نه، زمستان می‌تواند پوست شما را خراب کند و همین امر در مورد تابستان نیز صدق می‌کند، اگرچه اثرات آن بر روی انواع پوست، متفاوت دارد.

 

اگر از قبل یک روتین مراقبت از پوست در نظر گرفته اید، این تغییرات فصلی می‌تواند برای شما ناامید کننده باشد. خوشبختانه، می توان از بسیاری از این معضلات فصلی مراقبت از پوست جلوگیری کرد. تنها چیزی که لازم است کمی آینده نگری و برخی تنظیمات جزئی در روال مراقبت از پوست معمول شما است.

این تغییرات فصلی کوچک در روال مراقبت از پوست شما باعث می شود که پوست شما در تمام طول سال سالم به نظر برسد.

احتمالاً در حال حاضر به این فکر می کنید که "چرا چیزی را تغییر دهید؟  تازه روتین کامل و مناسب پوست خود را پیدا کرده‌اید!» مانند بقیه، پوست بدن ما این فرصت را دارد که در طول فصل تغییر کند.

 گاهی اوقات این تغیرات فقط با افزودن یک سرم آبرسان یا تغییر به یک مرطوب کننده سبک تر است. در هر صورت، مهم است که بدانید چگونه روتین مراقبت از پوست خود را در طول تغییرات فصلی تغییر دهید و چرا! در اینجا یک راهنمای کلی وجود دارد که هنگام نزدیک شدن به برخی تغییرات جزئی در فصل و پوست باید در نظر بگیرید.

 

مراقبت از پوست و فصول: چگونه آب و هوا بر پوست شما تأثیر می گذارد

پوست شما اولین خط دفاعی بدن شما در برابر عناصر است. بنابراین طبیعی است که پوست شما با تغییر آب و هوا تغییر کند. بیشتر این تغییرات به میزان رطوبت موجود در هوا مربوط می‌شود.

 

بهار پوست شما را تمیز می‌کند

از بهار شروع می‌کنیم که هوا مطلوب و دوستداشتنی است. در این فصل پوست ما از خودش راضی است.فقط یک چیز عمده مشترک در بسیاری از ما انسان ها وجود دارد و آن آلرژی است.
آلرژی به طرق مختلف روی پوست تأثیر می گذارد. هنگامی که ما برای آلرژی خود دارو مصرف می کنیم، بدن ما را از داخل و خارج خشک می‌کند. به طور معمول، در طول فصل آلرژی، ما چیزهایی مانند آنتی هیستامین ها را برای کاهش علائم آلرژی خود مصرف می کنیم، اما اتفاقی که می افتد این است که ما پوست خود را با مصرف این داروها خشک می کنیم که می‌تواند واکنش های زیادی مانند لکه های پوسته پوسته خشک روی پوست یا حتی برخی خطوط ریز کم آبی اطراف چشم و دهان ما ایجاد کند. این اثرات دومینو مانند به راحتی با یک سرم آبرسان قابل کنترل است.

 

نکات مراقبت از پوست در بهار

  • داروی آلرژی که برای آرام کردن آلرژی های بهاری مصرف می شود می‌تواند پوست شما را خشک کند.
  • یک سرم آبرسان می‌تواند به کاهش مقداری از خشکی پوست کمک کند.
  • بسته به نیازهای پوست در حال تغییر، به طور بالقوه مرطوب کننده های خود را تغییر دهید.
مراقبت از پوست در فصل بهار

تابستان های خشک: پوست به رطوبت نیاز دارد

تابستان هوا گرمتر از بهار است تابستان معمولاً تأثیر معکوس بر پوست دارد. در ماه های گرم تر، هوا بسیار مرطوب تر از بقیه فصول سال است. رطوبت زیاد می‌تواند باعث شود غدد چربی پوست که چربی روی پوست را تولید می‌کنند، بیش از حد چربی تولید کنند که این اغلب منجر به پوستی بیش از حد چرب و براق می‌شود. این یک خبر بد برای پوست های حساس است.

اغلب اوقات تابستان زمانی است که پوست ما می‌تواند تنظیمات بسیار سختی را تحمل کند. اگرچه ممکن است روتین مراقبت از پوست عالی خود را پیدا کرده باشیم، در تابستان پوست نیازمند استفاده از یک مرطوب کننده سبک است.
به این دلیل است که وقتی صورت‌های ما بیشتر عرق می‌کند، مرطوب‌کننده ما در طول روز بیش از حد سنگین و غلیظ می‌شود و باعث می‌شود ما احساس بی‌حالی یا احتقان کنیم. تغییر به یک مرطوب کننده سبک تر یک راه عالی برای کاهش احساس خفگی و گرفتگی پوست در طول ماه های گرم تابستان است.

پاکسازی و لایه برداری هر روز برای جلوگیری از ایجاد جوش و دانه های سر سیاه ضروری است، به خصوص در این زمان.
نکته مهم: پیدا کردن یک مرطوب کننده با spf داخلی برای جلوگیری از آسیب نور خورشید یک امر ضروری است که آن را به شدت توصیه می‌کنیم.

 

نکات متغیر مراقبت از پوست در تابستان

• یک مرطوب کننده سبک تر به پوست شما کمک می‌کند تا در تابستان احساس سنگینی و احتقان کمتری روی پوست خود داشته باشد.
• برای جلوگیری از جوش های تابستانی، با استفاده از یک لایه بردار ، آن را تمیز و لایه برداری کنید.
• به دلیل تابش شدید خورشید در این فصل و مدت زمان وجود نور آفتاب استفاده از ضد آفتاب ضروری است.

 

مراقبت از پوست در فصل تابستان

پاییز، مراقب روتین پوست خود باشید

وقتی هوا شروع به خنک شدن می کند در این مرحله، پوست ما ممکن است آن سطح از رضایت را که در بهار احساس می کردیم، احساس کند. ممکن است اتفاقات زیادی برای پوست ما رخ ندهد، اما آلرژی ها!

پاییز فصل دیگری از سال است که اکثریت قریب به اتفاق مردم با تغییر فصل دچار آلرژی می‌شوند. توصیه های متغیر برای این فصل بسیار با توصیه های متغیر بهار مرتبط است. با این حال، اگر جایی هستید که پاییز سردی دارد و دچار سرمازدگی می‌شوید، چیزی که باید در نظر بگیرید اضافه کردن محصول حاوی مواد آرام‌بخش و تسکین‌دهنده است که به کاهش سختی ناشی از هوای سردترکمک می‌کند.

 

نکات متغیر مراقبت از پوست در پاییز

  • پاییز زمان دیگری است که آلرژی های شما می‌توانند پوست شما را خراب کنند.
  • اگر در محیطی با دمای انجماد هستید، روتین پوستی را امتحان کنید که باعث آرامش و تسکین پوست شما شود.
  • به طور کلی، مطمئن شوید که سطح رطوبت پوست خود را مانند فصل بهار حفظ کنید.

 

مراقبت از پوست در فصل پاییز

زمستان پوست شما را خشک می‌کند

در طول زمستان، هوا خنک و در بیشتر موارد خشک است. از آنجایی که هوا کمتر از تابستان مرطوب است، پوست شما خیلی سریعتر خشک می‌شود. این امر می‌تواند منجر به ترک خوردگی و خشکی پوست شود، که هیچ فردی دوست ندارد. خوشبختانه این اثرات را معمولاً می‌توان با یک تنظیم جزئی در مرحله مرطوب‌کننده روتین مراقبت از پوست کاهش داد.

در ماه‌های زمستان خیلی چیزها ممکن است با پوست‌ما سازگاری نداشته باشد. هر چه هوا سردتر و خشک تر باشد، پوست ما بیشتر ملتهب، حساس و تحریک می‌شود. مبارزه با این علائم با محصولات مرطوب کننده و آرام بخش مهم است، تا هم در هنگام تماس، تسکین دهد و هم از آنها دفاع و محافظت کند.
مرطوب‌کننده‌های سنگین‌تر در ماه‌های زمستان به دلیل توانایی آن‌ها در محافظت از پوست با لایه‌ای از آبرسانی استفاده می‌شوند، اما همچنین به از بین بردن توانایی حمله و التهاب، بیشتر کمک می‌کنند. مرطوب‌کننده‌های ضخیم‌تر و سنگین‌تر، باعث افزایش توانایی پوست در خاصیت کاهش از دست دادن محتوای آب پوست می‌شود؛ همچنین از نگه داشتن رطوبت آن اطمینان می‌دهند.

 

نکات مراقبت از پوست در زمستان

  • پوست حساس، تحریک شده و ملتهب می‌تواند از عوارض هوای سرد و خشک باشد.
  • محصولات مرطوب کننده و آرام بخش به تسکین، دفاع و محافظت از پوست در زمستان کمک می‌کنند.
  • برای محافظت از پوست در برابر شرایط زمستانی و حفظ رطوبت پوست، مرطوب کننده های سنگین تری را در زمستان انتخاب کنید.

 

نوع پوست و رفتار آن با توجه به فصل

نیازهای فصلی مراقبت از پوست شما نیز به نوع پوست شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر پوست چرب دارید، ممکن است متوجه شوید که زمستان پوست شما را خیلی خشک نمی‌کند. از طرف دیگر، تابستان ممکن است تمایلات چربی طبیعی پوست شما را ترکیب کرده و افزایش دهد. به طور مشابه، اگر پوست شما به طور طبیعی خشک است، ممکن است در طول تابستان کاملا آبرسانی شود، اما در طول زمستان ترک خورده و خشک شود.

شناخت پوست و نحوه تاثیرگذاری آن توسط آب و هوا اولین قدم برای حفظ سلامت پوست در طول سال است. مرحله دوم، تنظیم روتین مراقبت از پوست بر اساس آن است که در بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت.

 

خواندن مقالات زیر برای داشتن روتین مناسب با نوع پوست شما پیشنهاد میشود:

1-روتین پوست معمولی

2-روتین پوست خشک

3-روتین پوست چرب

4-روتین پوست مختلط

5-درمان پوست دهیدراته

 

روتین فصلی مراقبت از پوست برای پوست های چرب

اگر پوست چرب دارید، روتین معمول مراقبت از پوست شما باید سه فصل در سال را پوشش دهد. یعنی در زمستان، بهار و پاییز، نباید از پاک کننده، تونر، مرطوب کننده یا محافظ SPF معمول خود دور شوید. این هوای گرم و مرطوب تابستان است که می تواند تعادل پوست شما را از بین ببرد.

همانطور که احتمالاً می‌دانید چه بر اساس تحقیقات و تجربه شخصی پوست های چرب با کرم ها و لوسیون های سنگین خوب عمل نمی‌کنند. اگرچه این نوع محصولات به خوبی پوست را تمیز و مرطوب می‌کنند، اما این نوع محصولات چربی پوست را  نسبت به قبل تشدید می‌کنند. بنابراین روتین مراقبت از پوست شما برای پوست های چرب باید شامل محصولات سبک تر باشد: ژل ها، پاک کننده های مایع و غیره.

 

در طول ماه‌های تابستان، ممکن است مجبور شوید تغییراتی در مراحل مرطوب‌کننده و محافظتی روتین خود انجام دهید. اگر متوجه شدید که پوستتان در گرمای تابستان بیش از حد چرب و براق می شود، با تنظیم مرطوب کننده خود شروع کنید.

آیا از لوسیون مرطوب کننده استفاده می کنید؟ اگر چنین است، ممکن است سعی کنید برای تابستان از مرطوب کننده با بافت ژل استفاده کنید. یا اگر از یک مرطوب کننده و یک محصول جداگانه برای محافظت از SPF استفاده می‌کنید، مراحل را یکی کنید و از مرطوب کننده ای استفاده کنید که دارای محافظت در برابر آفتاب نیز باشد در واقع 2 در 1 باشد.

 

به یاد داشته باشید، شما روتین جدیدی را شروع نمی‌کنید. این تنظیمات در روتین مراقبت از پوست شما نباید زیاد باشد. یک هفته به خود فرصت دهید تا نتایج را ببینید و سپس دوباره بررسی کنید. اگر هنوز در تلاش برای کنترل پوست چرب هستید، سعی کنید جا به جایی های بیشتری را انجام دهید.

 

روتین فصلی مراقبت از پوست برای پوست های خشک و حساس

اگر پوست شما به طور طبیعی تمایل به خشکی دارد، احتمالاً دارای پوستی هستید که به عنوان پوست خشک شناخته می‌شود. در بیشتر سال، روتین مراقبت از پوست شما باید کاملا ثابت بماند: یک کرم پاک کننده، تونر انتخابی شما، یک کرم یا لوسیون مرطوب کننده، و یک لایه محافظ SPF مرطوب کننده. با این حال، در طول زمستان، ممکن است لازم باشد مرحله مرطوب کننده روتین مراقبت از پوست خود را به سطح دیگری ببرید.

به طور معمول، این به معنای استفاده از یک پاک کننده سنگین تر است. و در دنیای محصولات مراقبت از پوست، سنگین تر به معنای ضخیم تر است. اگر معمولاً از یک لوسیون مرطوب کننده استفاده می‌کنید، اما آن را در ماه های زمستان ناکافی می‌دانید، کرم مرطوب کننده را امتحان کنید.

روغن صورت روش دیگری است که می‌توانید برای کمک به مقابله با پوست کدر و خشک امتحان کنید. می‌توان آن را بعد از مرطوب کننده معمولی استفاده کرد تا به آبرسانی و حالت دادن به پوست کمک کند.

 

آفتاب بیشتر به معنای محافظت بیشتر است

آخرین مرحله یک روتین مراقبت از پوست، استفاده از محافظ است. این به شکل محصولاتی با SPF یا فاکتور محافظت در برابر آفتاب ارائه می‌شود. به طور معمول، این کرم ضد آفتاب است، اما این روزها بسیاری از مرطوب‌ کننده‌ها و حتی محصولات آرایشی تا حدی از آفتاب محافظت می‌کنند در واقع دارای مقداری spf هستند.

اکنون ممکن است این موضوع بی‌معنا به نظر برسد، اما باید گفت: هر چه بیشتر در معرض نور خورشید باشید، بیشتر باید از پوست خود محافظت کنید.

اگر در طول ماه‌های تابستان ساعت‌ها را زیر نور خورشید می‌گذرانید، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را افزایش دهید. این می‌تواند به معنای استفاده از یک ضد آفتاب قوی تر باشد (شما باید حداقل از SPF 30 استفاده کنید) یا تکرار بیشتر در طول روز! اما بطور معمول و در حالت ایده آل باید هر دو را انجام دهید.

 

تغییرات مراقبت از پوست برای جلوگیری از بوجود آمدن هرگونه مشکل

تنظیم روتین مراقبت از پوست می‌تواند نگران کننده باشد، حتی زمانی که لازم باشد. یافتن ترکیبی عالی از محصولات به زمان و ثبات نیاز دارد و به نظر می رسد تغییرات، اغلب این تعادل ظریف را تهدید می‌کند. بنابراین چگونه می‌توانید روتین مراقبت از پوست خود را با فصول سال تنظیم کنید بدون اینکه تعادلی را که برای حفظ آن بسیار تلاش کرده اید، از بین ببرید؟

آنقدرها هم که به نظر می‌رسد سخت نیست. فقط باید روی تغییرات کوچک تمرکز کنید. اگر چندین تغییر در روتین فعلی خود ایجاد کنید، و یا روتین جدید برای نوع پوست شما کارایی نداشته باشد، تعیین این که کدام محصول مناسب نیست، مشکل خواهد بود.

هر مرطوب کننده جدید یا سایر محصولاتی که امتحان می کنید، فقط باید یک بار اضافه شوند. اگر تغییر فردی در روتین مراقبت از پوست شما، پوستی سالم و شاداب به شما می‌دهد، نشانه خوبی است که به پوست خود مواد مغذی و مراقبت لازم را می‌دهید.

 

سازگاری کلید مهم در روتین است

اگر یک روتین منظم مراقبت از پوست دارید، می‌دانید که ثبات در آن مهم است. همین امر در مورد تنظیمات فصلی مراقبت از پوست شما نیز صدق می‌کند. هر تغییری که ایجاد می‌کنید به اندازه سازگاری با اجرای آن است. مطمئناً یک روز در هفته ضد آفتاب بهتر از عدم استفاده از ضد آفتاب است. بنابراین صبوری به خرج دهید و به تغییرات خود متعهد شوید. اگر محصولی سازگاری دارد، به آن پایبند باشید و اگر نتایج مورد نظرتان را نمی بینید، چیز دیگری را امتحان کنید. در نهایت اگر همه چیز جواب نداد، با یک متخصص پوست مشورت کنید.

نکته ای برای تمام فصول

مهم نیست که در چه فصلی هستید، همیشه توصیه می‌شود به احساس پوست خود گوش دهید، به تغییرات و ایجاد علائم در پوست توجه کنید.

روتین مراقبت از پوست خود را طوری تنظیم کنید که به بهترین وجه با شرایط محیطی شما کار کند. یک اشتباه رایج این است که وقتی مشکلی شروع می شود، وحشت می‌کنیم و فک می کنیم نیاز به تغییر بیشتر از آنچه که لازم است، می‌باشد.

ما انسان هستیم و اجازه داریم اشتباه کنیم و افکار دوم داشته باشیم. به همین دلیل است که ما افراد حرفه ای برای کمک داریم. آنها می‌توانند به ما در دنیای پیچیده مراقبت از پوست و داشتن پوست سالم کمک کنند.
آنها درک روشنی از نحوه مدیریت تغییر فصل ها و شرایط پوستی، علم  بیشتری برای زندگی با پوست سالم را دارند بنابراین از یک درمانگر حرفه ای پوست کمک بگیرید و مانند همیشه، اگر نگران هستید که مشکلات پوستی شما جدی تر است، لطفاً به یک متخصص پزشکی مراجعه کنید و از یک متخصص مشاوره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *