پوست و مو

صفر تا صد مراقبت از پوست

مراقبت از پوست

 

مراقبت از پوست

پوست عالی فقط به ژنتیک مربوط نمی شود. در واقع عادات روزانه شما تأثیر زیادی بر پوست شما دارد اما باتوجه به اینکه چه محصولی را استفاده می‌کنید، عادات و کارهای روزانه شما، روی پوست تاثیر می‌گذارد.

همچنین گفتنی است که پوست سالم یک شبه به وجود نمی آید. یک برنامه منظم مراقبت از پوست برای رسیدن به پوست سالم، تقویت سیستم دفاعی آن و به حداکثر رساندن نتایج ضروری است.

روتین مراقبت از پوست متناسب با نیازها و نوع پوست شما برای داشتن پوستی سالم و روشن ضروری است. دانستن ترتیبی که باید هر محصول را بکار ببرید تا از خواص آنها بیشتر بهره مند شوید، به همان اندازه مهم است.

نظرات بسیار زیادی درباره نحوه‌ مراقبت از پوست وجود دارد. در نهایت، مراقبت از پوست به تمایلات شخصی بستگی دارد.
اما قبل از این که روتین پوستی خود را بسازید لازم است نوع پوست خود و مشکلات آن را بررسی کنید.

شاید تا به حال به اینکه نوع پوستتان چیست توجه نکرده باشید و ندانید که از کجا باید بفهمید چه نوع پوستی دارید. ما در ادامه انواع پوست ها و اینکه چگونه نوع آن را تشخیص دهید را به شما آموزش می‌دهیم.

 

انواع پوست

نوع پوست بر اساس ژنتیک تعیین می شود. ژن شما میزان چربی تولید شده توسط غدد چربی، اندازه منافذ و بافت پوست شما را تعیین می کنند. هر یک از این عوامل به خشکی یا چربی کلی پوست شما کمک می کند. در حالی که نمی توان نوع پوست شما را تغییر داد، اما می توان آن را به راحتی با مراقبت مناسب از پوست مدیریت کرد.

بطور کلی 5 نوع پوست وجود دارد:

-نرمال
-خشک
-چرب
-مختلط
-حساس

 

مراقبت از پوست صورت

 

پوست معمولی

پوست "معمولی" میتوان گفت یکی از بهترین انواع پوست هاست. دارای رطوبت و آبرسانی یکنواخت و بافتی یکنواخت، با منافذ کوچک و بدون مناطق مشکل دار ظاهری است. به طور کلی، پوست طبیعی سالم به نظر می رسد و ممکن است دچار چربی و یا خشکی آن هم گهگاهی و در اثر برخی شرایط شود.

مراقبت از پوست معمولی

یک روتین معمول مراقبت از پوست باید بر حفظ سلامت و محافظت از پوست تمرکز کند. علاوه بر تقویت پوست با آنتی سرم ها و کرم ها، بسته به مشکلات و شرایط لحظه‌ای، باید تغییرات جزئی در روتین خود ایجاد کنید برای مثال در طول دوره های خشکی، محصولاتی را انتخاب کنید که برای پوست خشک هستند.

برای رفع چربی و یا جوش، محصولات مراقبت از پوست  را انتخاب کنید که پوست شما را متعادل کرده و لک‌ها را هدف قرار دهند.

محصولات مراقبت از پوست متناسب با پوست نرمال را میتوانید از طریق لینک زیر مشاهده و خرید نمایید.

محصولات مراقبت از پوست نرمال یا معمولی

 

پوست خشک

پوست خشک نسبت به پوست های معمولی چربی کمتری تولید می کند. این نوع پوست فاقد لیپیدهای مورد نیاز برای حفظ رطوبت و نرمی و لطافت پوست است. پوست احساس خشکی و سفت شدن دارد و گاهی اوقات پوسته‌هایی روی گونه‌ها، چانه و پیشانی ظاهر می‌شود. افرادی که پوست خشک دارند اغلب دارای منافذ تقریبا کوچک و تامرئی هستند و ممکن است خطوط ظریف تری را در اطراف چشم و نواحی خطوط داشته باشند.

مراقبت از پوست خشک

استفاده از محصولات غنی از رطوبت مانند پاک کننده های روغنی یا کرم و مرطوب کننده های روزانه برای بازسازی پوست در طول روز و همچنین کرم شب غنی برای ترمیم پوست هنگام خواب بسیار مهم است. ماسک های مرطوب کننده هفتگی نیز برای حجیم و لطافت پوست و همچنین کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک توصیه می شود.

محصولات مراقبت از پوست متناسب با پوست خشک را میتوانید از طریق لینک زیر مشاهده و خرید نمایید.

محصولات مراقبت از پوست خشک

 

مراقبت از پوست خشک

 

پوست چرب

برخلاف پوست های خشک، پوست های چرب دارای غدد چربی بیش از حد فعال هستند که سبوم اضافی تولید می کنند. در حالی که سبوم برای روان کردن پوست و دست نخورده نگه داشتن سد رطوبتی آن ضروری است، تولید بیش از حد آن می تواند منجر به پوستی چرب شود که دارای منافذ قابل مشاهده است و مستعد ایجاد لک است.

خطوط و چین و چروک های ریز روی این نوع پوست به راحتی خود را نشان نمی دهند، اما برای جلوگیری از ایجاد جوش و کنترل درخشش باید حفظ شود.

مراقبت از پوست چرب

هدف از روتین مراقبت از پوست چرب، کنترل چربی اضافی و حفظ رطوبت پوست است. وقتی پوست کم آب شود، با تولید چربی بیشتر واکنش نشان می دهد. شما می توانید با آبرسانی به پوست با مرطوب کننده سبک حاوی مرطوب کننده هایی مانند اسید هیالورونیک گیاهی، با این فعالیت مقابله کنید. همچنین، اضافه کردن یک پاک کننده روغنی را به برنامه مراقبت از پوست خود در نظر بگیرید.

در حالی که ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، روغن موجود در پاک کننده سبوم اضافی را جذب می کند و به شما این امکان را می دهد که آن را بدون از بین بردن پوست خود بشویید.

محصولات مراقبت از پوست متناسب با پوست چرب را میتوانید از طریق لینک زیر مشاهده و خرید نمایید.

محصولات مراقبت از پوست چرب

 

برنامه مراقبت از پوست چرب

 

پوست مختلط

پوست مختلط با تولید چربی غیر یکنواخت مشخص می شود و نه بیش از حد خشک و نه چرب به نظر می رسد. با فعالیت بیشتر غدد چربی در ناحیه T و فعالیت کمتر غدد در جاهای دیگر، پوست مختلط به سمت چربی در پیشانی، فک و بینی و خشکی در گونه ها، خط فک و خط مو متمایل می شود.

مراقبت از پوست مختلط

بهترین روش برای مراقبت از پوست ترکیبی اغلب تقسیم و تسخیر، درمان قسمت های مختلف صورت با محصولات و تکنیک های مختلف است. برای صبح، یک شوینده ملایم که روغن اضافی را جذب کند و در شب؛ یک پاک کننده مبتنی بر کرم که رطوبت از دست رفته را جبران کند.

مولتی ماسک می تواند برای پوست های مختلط بسیار مفید باشد. این تکنیک مراقبت از پوست شامل استفاده از دو یا چند ماسک صورت، مانند یک ماسک بر پایه خاک رس و یک ماسک مبتنی بر کرم، در نواحی مختلف صورت است تا چندین مشکل پوست به طور همزمان برطرف شود.

محصولات مراقبت از پوست متناسب با پوست مختلط را میتوانید از طریق لینک زیر مشاهده و خرید نمایید.

محصولات مراقبت از پوست مختلط

 

روتین پوست مختلط و جوش دار

 

پوست حساس

پوست حساس بسیار شایع است و 50 درصد از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. این نوع پوست دارای منافذ ظریف است، به راحتی تحریک می شود و مستعد قرمزی است. اغلب، به عادات سبک زندگی ضعیف، تغییرات آب و هوا، عدم تعادل هورمونی و مواد آرایشی خشن واکنش منفی نشان می دهد.

مراقبت از پوست حساس

با طیف گسترده ای از علائم، پوست حساس برای همه به یک شکل ظاهر نمی شود و شدت و فراوانی آن می تواند متفاوت باشد. به طور کلی، پوست های حساس باید با محصولات مراقبت از پوست ملایم و تسکین دهنده درمان شوند که باعث بهبودی پوست و تسکین علائم می شوند.

برای لایه برداری بدون ایجاد و یا تشدید حساسیت، لایه بردار ملایم را انتخاب کنید و محصولات حاوی مواد طبیعی و ارگانیک آرام بخش مانند بابونه و گل همیشه بهار برای آرامش پوست واکنش پذیر را تهیه و استفاده کنید.

محصولات مراقبت از پوست متناسب با پوست حساس را میتوانید از طریق لینک زیر مشاهده و خرید نمایید.

محصولات مراقبت از پوست حساس

 

مشکلات و شرایط پوستی

یک مشکل یا بیماری پوستی با نوع پوست متفاوت است زیرا ژنتیکی نیست و می تواند در طول زمان بهبود یابد. اغلب، علائم توسط عوامل خارجی مانند تغییرات آب و هوایی، عادات سبک زندگی و استرس های محیطی ایجاد می شوند. نگرانی ها و شرایط پوستی می‌تواند ناراحت کننده باشد، اما قابل درمان هستند.

نگرانی ها و شرایط پوستی رایج عبارتند از:

-آکنه
-سرخی
-منافذ بزرگ
-کم آبی بدن
-نشانه های پیری
-عدم استحکام
-هایپرپیگمانتاسیون
-آسیب خورشید
-تیرگی و تغییر رنگ

 

آکنه

تا 80 درصد از افراد در طول زندگی خود آکنه را تجربه می کنند. این مشکل می‌تواند پوست را در هر سنی، از نوجوانی تا بزرگسالی، و هر نوع پوستی تحت تاثیر قرار دهد. آکنه توسط عوامل متعددی از جمله گرفتگی منافذ، تولید بیش از حد چربی، نوسانات هورمونی، باکتری ها و ژنتیک ایجاد می‌‍شود. خبر خوب این است که می‌توان آن را به مرور زمان با مراقبت از پوست، کاهش داد.

اسید سالیسیلیک و خاک رس دو تا از بهترین مواد برای درمان پوست مستعد آکنه و جلوگیری از جوش های آینده هستند. اسید سالیسیلیک یک بتا هیدروکسی اسید است که به عمق منافذ نفوذ می کند، آنها را پاک می‌کند و باکتری های مولد آکنه را خنثی کند. خاک رس مانند یک آهنربا عمل می کند و از ذرات با بار منفی خود برای بیرون کشیدن ناخالصی های دارای بار مثبت از منافذ و سطح پوست استفاده می کند.

برای کسانی که از آکنه متوسط تا شدید رنج می برند، درمان های حرفه ای پاکسازی پوست می تواند بسیار مفید باشد. آنها از لایه بردارهای سطح حرفه ای با غلظت بالایی از مواد فعال برای پاکسازی تجمعات و جوش های سرسیاه و سرسفید استفاده می‌کنند.

 

درمان سریع آکنه

 

سرخی

گاهی اوقات روزاسه با آکنه اشتباه گرفته می شود، اغلب به صورت التهاب و قرمزی روی بینی، پیشانی، استخوان گونه یا چانه ظاهر می شود. مویرگ های ملتهب روی سطح پوست، به پوست ظاهری قرمز؛ لکه دار یا برآمدگی می بخشد. در حالی که این وضعیت معمولاً ژنتیکی است، عوامل خاصی از جمله درجه حرارت شدید، الکل و قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای تشدید آن شناخته شده است.

علاوه بر اجتناب از محرک‌ها، می‌توانید یک روتین مراقبت از پوست حساس را دنبال کنید که از محصولات ملایم و عاری از مواد شیمیایی مضر مانند پارابن‌های اضافه شده، نفت خام، روغن‌های معدنی، پروپیلن گلیکول یا سدیم لوریل سولفات استفاده می‌کند. به دنبال مواد آرامش‌بخش مانند بابونه، گل همیشه بهار و این قبیل باشید که قرمزی را التیام می‌بخشد و تسکین می‌دهد.

منافذ بزرگ

منافذ بزرگ یکی دیگر از نگرانی های رایج پوست است. در حالی که اندازه منافذ تا حد زیادی توسط ژنتیک تعیین می شود، تجمع سلول های مرده پوست، از دست دادن خاصیت ارتجاعی و تولید چربی اضافی می تواند باعث گشاد شدن و بزرگ شدن آنها شود. منافذ بزرگ اغلب همراه با انواع پوست های چرب و مختلط هستند که از غدد چربی بیش از حد تولید می کنند.

پاکسازی منظم و لایه برداری ملایم مراحل ضروری برای منافذ بزرگ هستند. این اقدامات سبوم را از سطح پوست حذف می کند و احتقان منافذ را برطرف می کند و به منافذ اجازه می دهد تا به اندازه طبیعی خود کوچک شوند. ماسک‌های خاک رس و زغال نیز مفید هستند و خاصیت قابض ملایمی ایجاد می‌کنند که منافذ را سفت کرده و به حداقل می‌رساند.

 

درمان قطعی منافذ باز پوست

 

کم آبی بدن

پوست دهیدراته کمبود آب دارد. هیدراتاسیون برای عملکرد بهینه پوست ضروری است و علائم کم آبی می تواند شامل خارش، حساسیت، تیرگی و ظاهر خطوط و چین و چروک باشد. پوست کم‌آب می‌تواند ناشی از عناصر خارجی، رژیم غذایی ناسالم یا انتخاب سبک زندگی نامناسب باشد که همگی باعث کاهش محتوای آب پوست می‌شوند. همه پوست ها حتی چرب ممکن است از کم آبی رنج ببرند.

 

نشانه های پیری

علائم اولیه پیری شامل خطوط ریز، چین و چروک و افتادگی پوست است که هر کدام نتیجه مستقیم فرآیندهای پیری بدن است. با گذشت زمان، تولید اسید هیالورونیک، کلاژن و الاستین کند می شود و باعث می شود پوست حجم، تراکم و قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهد و علائم قابل مشاهده پیری را تحریک کند. این کاهش طبیعی تنها ده درصد از پیری پوست را تشکیل می دهد.

نود درصد باقیمانده از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض رادیکال های آزاد است. اینها باعث استرس اکسیداتیو می شوند که به سلول های پوست آسیب می رساند و روند پیری را سریع می کند.

در حالی که پیری پوست اجتناب ناپذیر است، اثرات قابل مشاهده را می توان با یک روال مراقبت از پوست هدفمند به حداقل رساند. از آنجایی که پیری پوست نیز تمایل به خشکی دارد، توصیه می کنیم از یک روال مراقبت از پوست خشک با چند تنظیمات پیروی کنید.

سرم‌ها، روغن‌ها و کرم های حاوی پپتیدهای گیاهی، اسید هیالورونیک و جایگزین‌های طبیعی رتینول به حجیم، لیفت و سفت شدن پوست کمک می‌کنند. محصولات غنی از آنتی اکسیدان با محافظت از پوست و به حداقل رساندن آسیب ناشی از استرس های محیطی و رادیکال های آزاد، مزایای بیشتری را به همراه خواهند داشت.

 

عدم استحکام

یکی دیگر از عوارض جانبی افزایش سن، از دست دادن سفتی است. با گذشت زمان، ماهیچه های سراسر بدن، از جمله صورت، می توانند حالت و قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهند.

همانطور که فیبرهای عضلانی و الاستین در نتیجه افزایش سن، سبک زندگی و تغذیه شروع به طولانی شدن می کنند، پوست می تواند شروع به افتادگی کند. و بدون استحکام و کشش، توانایی برگشت به عقب را از دست می دهد. نتیجه آن افتادگی ابروها و پلک ها و همچنین شلی و پری زیر گونه ها و فک است.

عدم استحکام را می توان با یک برنامه مراقبت از پوست هدفمند که سفتی و کشسانی پوست را بهبود می بخشد، درمان کرد. روتین این زمان از سن پوست خود را طوری تنظیم کنید که شامل ماسک های صورت و مرطوب کننده هایی باشد که حاوی عوامل سفت کننده طبیعی مانند بامبو هستند. تکنیک های ماساژ صورت همچنین می تواند در تقویت عضلات زیر پوست مفید باشد و آنها را سالم و محکم نگه دارد.

 

هایپرپیگمنتیشن

هایپرپیگمنتیشن یکی از نگرانی های اصلی پوست امروزی است و با ظاهر لکه های تیره، کک و مک، جای زخم یا رنگ ناهموار پوست مشخص می شود.

این وضعیت ناشی از افزایش تولید ملانین توسط ملانوسیت های پوست است که در اثر تعدادی از عوامل از جمله قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استرس، افزایش سن، تغییرات هورمونی و رنگدانه های پس از التهاب ایجاد می شود. هایپرپیگمننیشن می تواند هر نوع پوستی را تحت تاثیر قرار دهد و شدت آن بسیار متفاوت است.

این یکی از سخت‌ترین بیماری‌های پوستی برای درمان است و نیاز به تعهد و سازگاری با یک روال مراقبت از پوست هدفمند دارد. به دنبال سرم‌ها و مرطوب‌کننده‌هایی باشید که حاوی موادی هستند که به روشن‌کردن و جلوگیری از رنگدانه‌ها کمک می‌کنند یا به لایه‌برداری مجدد پوست کمک می‌کنند.

اینها شامل محصولات سنگی و جایگزین های هیدروکینون طبیعی و همچنین ریشه شیرین بیان، پوست درخت بید، آربوتین و هیالورونات روی است.

هیپرپیگمانتاسیون

 

آسیب ناشی از نور خورشید

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند منجر به آسیب موقت و طولانی مدت به پوست شود. یکی از شایع ترین شرایط در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، کم آبی فوری و قرمزی دردناک و خارش دار است.

با گذشت زمان، قرار گرفتن در معرض خورشید می تواند به طور دائمی رگ های خونی کوچک را کشیده و منجر به قرمزی و لکه های پوست شود. برای به حداقل رساندن و جلوگیری از اثرات منفی قرار گرفتن در معرض نور خورشید، پوست را در تمام طول سال محافظت و آبرسانی کنید.

روزانه یک مرطوب کننده SPF یا کرم پودر معدنی بزنید و با ضد آفتاب های طبیعی از پوست خود از سر تا پا محافظت کنید. پس از قرار گرفتن در نور خورشید، رطوبت از دست رفته را به کمک بالم ها و لوسیون های بدن به پوست برگردانید.

 

تیرگی و تغییر رنگ

پوست کدر به پوستی گفته می شود که درخشندگی طبیعی خود را از دست داده است. خسته، خاکستری، بی‌درخشش، لک دار یا خشک به نظر می‌رسد. این ویژگی به دلیل عوامل تعیین‌کننده است.

این عوامل شامل انتخاب های محیطی یا سبک زندگی مانند رژیم غذایی نامناسب، ورزش ناکافی، تغییرات فصلی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. یکی از موثرترین راه‌ها برای احیای ظاهری خسته، رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند درخشندگی طبیعی پوست را بهبود بخشد.

به طور مشابه، افزودن محصولات غنی از آنتی اکسیدان به روتین مراقبت از پوست نیز می تواند ظاهر کدر پوست را بهبود بخشد. محصولات مراقبت از پوست با ترکیبات میوه هایی مانند ترنگبین، آنتی اکسیدان های منحصر به فرد و قدرتمندی را ارائه می دهند که ظاهری درخشان تر به پوست می بخشد.

تیرگی همچنین می‌تواند ناشی از سلول‌های مرده پوست باشد که نور را به طور یکنواخت منعکس نمی‌کنند و منجر به کمبود درخشندگی می‌شوند. لایه برداری می تواند درخشش پوست را طبیعی کند و در عین حال بزرگی منافذ را نیز به حداقل برساند. این مرحله مراقبت از پوست، سد سلول‌های مرده را که پوست را مسدود می‌کنند از بین می‌برد و سلول‌های تازه و تازه زیر را نشان می‌دهد.

ایجاد یک روتین مراقبت از پوست مناسب در درک نگرانی های مراقبت از پوست شما و نحوه بهترین برخورد با آنها هنگام استفاده از محصولات مراقبت از پوست مناسب مهم است. با انواع مختلف محصولات مراقبت از پوست، درک اینکه هر یک از آنها چه کاری انجام می دهند و چگونه و چه زمانی آنها را برای بهترین نتیجه روی پوست خود بزنید، دشوار است.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که بین روتین مراقبت از پوست صبحگاهی و روتین مراقبت از پوست در شب تفاوت وجود دارد. برای اینکه بتوانید بهترین نتایج را از محصولات مراقبت از پوست خود دریافت کنید می‌توانید مقاله "روتین پوستی چیست" را مطالعه کنید.

گام بعد ایجاد یک روتین مناسب برای رسیدن به پوستی سالم است. روتین پوستی باید با توجه به مواردی که در بالا گفت برای هر شخص در نظر گرفته شود.

مراحل روتین پوستی 

1-پاکسازی

شستن صورت، اساسی ترین و ضروری ترین مرحله هر روتینی است به این دلیل که سطح پوست به طور مداوم در معرض عوامل خارجی مانند آلاینده های محیطی، کثیفی و عوامل دیگر قرار می‌گیرد که می‌تواند ظاهر آن را تغییر دهد و باعث ایجاد نقص، رنگ تیره، بافت نامنظم یا پیری زودرس شود. بنابراین، فرد باید پوست را تمیز نگه دارد.

یک پاکسازی کامل پوست شما را از چربی و مواد زائد پاک می کند که می تواند منجر به مسدود شدن منافذ و تیرگی شود. همچنین پوست شما را برای جذب بیشتر محصولات پوستی آماده و آسان میکند.

شوینده ها و پاک کننده ها عموما دارای یک پاک کننده مناسب برای هر نوع پوست است. علاوه بر این، همه آنها حاوی مواد فعالی هستند که PH پوست را متعادل می کنند و یک اثر ضد آلودگی را ارائه می دهند، با هدف محافظت از پوست شما با حداکثر ملایمت.

محصول مناسب پوست شما را بدون از بین بردن روغن های ضروری و سالم پوست تمیز می کند.

سعی کنید از محصولات غیر کومدون زا استفاده کنید. اگر محصولی ادعا می کند که غیر کومدون زا است، به این معنی است که نباید منافذ را مسدود کند یا باعث ایجاد آکنه شود. چه از طریق مسدود کردن پوست، مسدود کردن غدد یا تحریک فولیکول مو. (برخی از ترکیبات شناخته شده کمدوژنیک روغن نارگیل و کره کاکائو هستند.)
به طور معمول، هر چه یک محصول  مواد کمتری داشته باشد، تشخیص اینکه آیا این محصول واکنشی ایجاد می کند آسان تر است.

 

پاکسازی پوست

 

پاک کننده ها به دو صورت پایه آب و روغنی هستند. دومی برای حل کردن روغن های تولید شده توسط پوست شما در نظر گرفته شده است.

-پاک کننده مبتنی بر آب

این پاک کننده ها در درجه اول حاوی سورفکتانت ها هستند که به آب اجازه می دهند کثیفی و عرق را بشویید. آنها همچنین می توانند روغن های جمع آوری شده توسط یک پاک کننده مبتنی بر روغن را حذف کنند.

روش استفاده: روی پوست مرطوب ماساژ دهید و قبل از خشک شدن با آب بشویید.
اگر نمی خواهید دوبار تمیز کنید یا اگر پاک کننده روغنی شما حاوی سورفکتانت هایی است که به اندازه کافی کثیفی و زباله را از بین می برد، از این مرحله بگذرید.
پاک کننده ای را انتخاب کنید که pH خنثی یا پایین داشته باشد، زیرا ممکن است کمتر پوست شما را تحریک کند.

مزایا: پاک کننده های ملایم مبتنی بر آب ممکن است به جلوگیری از جوش در افرادی که دارای پوست مستعد آکنه یا چرب هستند کمک کند.

معایب: سورفکتانت های خشن تر می توانند پوست شما را خشک کرده و به سد طبیعی پوست شما آسیب برسانند.

-پاک کننده مبتنی بر روغن

برخی از پاک کننده های روغنی به گونه ای طراحی شده اند که بر روی پوست مرطوب اثر خود را اعمال کنند. برخی دیگر برای پوست خشک بهترین هستند.
اگر پاک کننده شما فقط حاوی روغن است ، به جای ترکیبی از روغن و سورفکتانت ها و امولسیفایرها ، و پوست مختلط یا چرب دارید. روغن های پاک کننده ممکن است باعث افزایش چربی شوند.

حتماً برای چند روز یک پچ تست را در ناحیه کوچکی روی پوست خود انجام دهید و بر نحوه واکنش پوست خود نظارت کنید. اگر آکنه کیستیک دارید، قبل از تغییر به یک پاک کننده روغنی با متخصص پوست خود صحبت کنید.

مزایا: پاک کننده های روغنی می توانند توانایی پاک کنندگی بالاتری داشته باشند منبع مورد اعتماد. آنها می توانند منافذ را باز کنند و حتی آرایش ضد آب را پاک کنند. یک مطالعه کوچک نشان می‌دهد که پاک‌کننده‌های روغنی ممکن است در مقایسه با روش‌های دیگر، عملکرد بهتری در از بین بردن ضدآفتاب ضدآفتاب داشته باشند.

معایب: شواهد حکایتی نشان می دهد که ممکن است یک دوره اولیه 1 تا 2 هفته ای "پاکسازی" وجود داشته باشد که در آن ممکن است با پاک شدن چربی کهنه روی پوست، جوش هایی را تجربه کنید.

 

چگونه صورت خود را مانند یک حرفه ای بشویید:

1. صورت خود را با آب ولرم (نه داغ باشد نه سرد) بشویید تا پوست مرطوب شود. شوینده را به کف دستان خود بزنید سپس دستانتان را بهم بکشید.

2. پاک کننده را روی پوست خود ماساژ دهید و به آرامی آب ولرم بیشتری اضافه کنید تا کف ایجاد شود. به ماساژ دادن عضلات زیر پوست به جای پوست فکر کنید، نه آنقدر ملایم ماساژ دهید که چیزی حس نکنید، نه آنقدر که پوست را بکشید. ممکن است چندین بار طول بکشد تا فشار و نحوه ی شستشو مناسب را متوجه شوید.

3. از بینی و استخوان گونه شروع کنید و به سمت بیرون حرکت کنید. سعی کنید روی پل بینی، و به سمت پایین و اطراف سوراخ های بینی مالش دهید. سپس دایره‌هایی را دور چشم‌ها بکشید، به سمت بالا و بیرون روی پیشانی، اطراف گوش‌ها، پایین دو طرف صورت، خط فک/چانه بکشید و دایره‌های کوچکی را تا گردن انجام دهید.

4. دستان خود را بشویید و با آب به آرامی پاک کننده را بشوئید. این را می توان چندین بار تکرار کرد.

5. اگر آرایش سنگینی دارید، بهتر است قبل از آن صورت خود را با پاکننده های چون میسلار، بالم و روغن پاک کنید سپش از شوینده استفاده کنید.

6. بعد از اینکه صورت کاملا تمیز و شسته شد، با یک حوله نرم خشک کنید.

لازم است بگوییم:

-دو بار در روز، صبح و شب صورت خود را بشوئید.
-پاک کننده صورت خود را پیدا کنید.

 

شستشوی حرفه‌ای صورت

 

2- لایه برداری

با انجام یک لایه برداری موثر، ناخالصی ها و سلول های مرده را از بین ببرید.
چه فیزیکی و چه شیمیایی، لایه برداری یک مرحله ضروری برای از بین بردن سلول های مرده اضافی است که باعث گشاد شدن منافذ، چین و چروک، تیرگی رنگ، جوش یا لکه های هایپرپیگمنتیشن می شود.

شما باید حداقل دو بار در هفته پوست خود را لایه برداری کنید تا تمام این عیوب را از بین ببرید، بافت آن را اصلاح کنید و درخشش طبیعی آن را افزایش دهید.

 

3-تونر

استفاده از تونر بهتر است که هر بار پس از شستشوی صورت انجام شود.
تونرها برای بازسازی پوست از طریق آبرسانی و حذف سلول های مرده و کثیفی های باقی مانده پس از پاکسازی طراحی شده اند. تونرها عموما یک محصول مبتنی بر الکل است که برای از بین بردن چربی اضافی استفاده می‌شود.

اکثر افراد از تونرها صرفنظر می کنند، تا حدی به این دلیل که این فرض وجود دارد که بیشتر تونرها خشن هستند و پوست را تحریک می کنند بر خلاف تونرهای الکلی در گذشته، تونرها و اسپلش میست های امروزی با افزودن موادی که از سلامت پوست شما حمایت می‌کنند، بصورت اثر بخش پوست را تمیز می‌کنند.

آنها از نظر فیزیکی منافذ را کوچک نمی کنند، آنها می توانند اهداف متعددی داشته باشند، مانند عمل به عنوان یک سیستم انتقال آنتی اکسیدان ها، مشتقات ویتامین B و حتی اسیدهای تقویت کننده. علاوه بر این، هر نوع تونر برای یک مشکل پوستی متفاوت در نظر گرفته شده است، بنابراین مهم است که متناسب با نوع پوست خود تونر را تهیه کنید.

 

با این حال، اگر تمام عمر خود را بدون استفاده از تونر زندگی کرده اید و پوست شما سالم به نظر می رسد، نیازی به شروع استفاده از آن نیست. تونرها برای کمک به بازگرداندن PH پوست پس از اینکه از صابون‌های خشن بیش از حد معمولی شدند، ایجاد شدند.

پاک‌کننده‌های صورت اکنون به قدری متعادل‌تر شده‌اند که میتوان گفت برای برخی تونرها یک مرحله ضروری نیستند. گفتنی است، اگر تونر دارید که دوست دارید از آن استفاده کنید، استفاده از آن ضرری ندارد.

نحوه استفاده: بلافاصله پس از تمیز کردن، مستقیماً روی پوست یا یک پد پنبه ای ضربه بزنید و با حرکت رو به بیرون روی صورت بکشید.
از مصرف تونر صرف نظر کنید اگر پوست خشکی دارید گرچه تونرها باتوجه به نوع پوست ها طراحی شده اند.

از تونرهای حاوی الکل زیاد خودداری کنید زیرا می توانند پوست شما را تحریک کنند.

مزایا: تونرها می توانند به کاهش ظاهر منافذ و حذف ناخالصی های باقی مانده پس از پاکسازی کمک کنند.

معایب: استفاده بیش از حد از تونرهای مبتنی بر الکل می تواند باعث تحریک شود.

 

طرز استفاده از تونر

 

4- ماسک

ماسک‌ صورت درمان‌های بسیار متمرکزی را برای رفع مشکلات خاص ارائه می‌دهند اما برخلاف تونر یا سرم، ماسک ها به جذب موثرتر مواد کمک می کند.

ماسک ها، دوزهای بالایی از مواد فعال خاص تغذیه مورد نیاز پوست شما را تامین می کنند. چه به دنبال مرطوب کردن، تسکین یا پاکسازی پوست خود باشید، برای هر منظور ماسک وجود دارد.

ماسک‌های صورت حاوی مقادیر زیادی ویتامین‌های غلیظ و مواد مغذی غنی هستند که به طور موثر جذب پوست می‌شوند و آن را سالم و انعطاف‌پذیر نشان می‌دهند. ماسک‌ها علاوه بر فواید آب‌رسانی و سفت‌کنندگی، می‌توانند برای کنترل نگرانی‌های مداوم پوست مانند آکنه، منافذ بزرگ و لکه‌های تیره استفاده شوند.

بسته به نوع پوست خود شما باید ماسک مورد نظر را که درمانی و یا تقویت است تهیه و استفاده کنید.

اگر پوستتان مشکل زیادی ندارد از ماسک های تقویت کننده استفاده کنید ضروری نیست اما مفید است.
اگر ماسک نیاز به شستشو دارد، باید قبل از تونر استفاده شود. با این حال، ماسک هایی وجود دارند که می توان آنها را در طول شب زد بدون اینکه بشوئید، مانند ماسک های خواب و جوانسازی و... .

ماسک های لایه بردار: که برای جلوگیری از عیوب پوست، منافذ را لایه برداری و پاک می کند. توصیه می کنیم اگر از این نوع ماسک ها استفاده می‌کنید از انجام مرحله 2 (لایه برداری) صرف نظر کنید.

ماسک‌های خاک رس یا گل: روغن را جذب می‌کنند و می‌توانند اثر لایه‌برداری ملایمی داشته باشند بنابراین برای پوست چرب عالی هستند. آنها برای باز کردن منافذ پوست مناسبند، اما می‌توانند چربی اضافی را نیز جذب کنند. این ماسک ها بهتر است در شب استفاده شوند تا کثیفی های باقی مانده را از بین ببرند و به جذب سایر محصولات پوست کمک کنند.

با این حال، لازم نیست آن را روی تمام صورت خود قرار دهید. شما می توانید فقط چند منطقه که چرب است را هدف قرار دهید.برای مثال ناحیه T.

 

4- ماسک

ماسک‌ صورت درمان‌های بسیار متمرکزی را برای رفع مشکلات خاص ارائه می‌دهند اما برخلاف تونر یا سرم، ماسک ها به جذب موثرتر مواد کمک می کند.

ماسک ها، دوزهای بالایی از مواد فعال خاص تغذیه مورد نیاز پوست شما را تامین می کنند. چه به دنبال مرطوب کردن، تسکین یا پاکسازی پوست خود باشید، برای هر منظور ماسک وجود دارد.

ماسک‌های صورت حاوی مقادیر زیادی ویتامین‌های غلیظ و مواد مغذی غنی هستند که به طور موثر جذب پوست می‌شوند و آن را سالم و انعطاف‌پذیر نشان می‌دهند. ماسک‌ها علاوه بر فواید آب‌رسانی و سفت‌کنندگی، می‌توانند برای کنترل نگرانی‌های مداوم پوست مانند آکنه، منافذ بزرگ و لکه‌های تیره استفاده شوند.

بسته به نوع پوست خود شما باید ماسک مورد نظر را که درمانی و یا تقویت است تهیه و استفاده کنید.

اگر پوستتان مشکل زیادی ندارد از ماسک های تقویت کننده استفاده کنید ضروری نیست اما مفید است.
اگر ماسک نیاز به شستشو دارد، باید قبل از تونر استفاده شود. با این حال، ماسک هایی وجود دارند که می توان آنها را در طول شب زد بدون اینکه بشوئید، مانند ماسک های خواب و جوانسازی و... .

ماسک های لایه بردار: که برای جلوگیری از عیوب پوست، منافذ را لایه برداری و پاک می کند. توصیه می کنیم اگر از این نوع ماسک ها استفاده می‌کنید از انجام مرحله 2 (لایه برداری) صرف نظر کنید.

ماسک‌های خاک رس یا گل: روغن را جذب می‌کنند و می‌توانند اثر لایه‌برداری ملایمی داشته باشند بنابراین برای پوست چرب عالی هستند. آنها برای باز کردن منافذ پوست مناسبند، اما می‌توانند چربی اضافی را نیز جذب کنند. این ماسک ها بهتر است در شب استفاده شوند تا کثیفی های باقی مانده را از بین ببرند و به جذب سایر محصولات پوست کمک کنند.

با این حال، لازم نیست آن را روی تمام صورت خود قرار دهید. شما می توانید فقط چند منطقه که چرب است را هدف قرار دهید.برای مثال ناحیه T.

ماسک خاک رس

 

نکته: ماسک‌ها را بعد از سرم اما قبل از مرطوب‌کننده استفاده کنید، مگر اینکه ماسک یک شب بماند که می‌تواند جای مرطوب‌کننده شب شما را بگیرد. مانند هر محصولی که مکمل برنامه معمولی شماست، ماسک‌ها را باید در حد اعتدال استفاده کرد. یک یا دو بار در هفته برای جلوگیری از هرگونه تحریک.

 

ماسک لایه بردار: لایه برداری سلول های مرده پوست را از بین می برد و در عین حال منافذ را پاک می کند. اگر پوست شما قبلا تحریک شده است از لایه برداری صرف نظر کنید.

توجه داشته باشید که از استفاده بیش از حد از لایه بردارهای فیزیکی و شیمیایی خودداری کنید، به خصوص اگر پوست حساسی دارید. در صورت بروز هرگونه تحریک، مصرف را متوقف کنید. لایه‌بردارها ممکن است روی حساسیت شما به نور خورشید تأثیر بگذارند، بنابراین حتماً در طول روز بعد از لایه‌برداری از ضد آفتاب استفاده کنید.

مزایا: لایه برداری سلول های مرده پوست را از سطح پوست شما پاک می کند. برخی از لایه‌بردارهای شیمیایی نیز می‌توانند ناخالصی‌ها را از عمق پوست شما پاک کرده و از جوش‌ها جلوگیری کنند.

معایب: برخی از لایه بردارهای فیزیکی، مانند آنهایی که حاوی شکر یا نمک درشت هستند، ممکن است روی پوست حساس ساینده باشند و باعث تحریک شوند. اگر محصولی پوست شما را تحریک کرد، استفاده را متوقف کنید و پس از بهبودی پوست، آن را با گزینه دیگری تعویض کنید.

 

5-استفاده از سرم ها و درمان کننده ها

سرم ها درمان های فوق غلیظ و غنی از مواد مغذی هستند که نگرانی ها و مشکلات پوستی را برطرف می کنند، بنابراین بهتر است آنها را تا حد امکان نزدیک به پوست نگه دارید.

آنها مکمل محصولات مراقبت پوستی هستند. این اکسیرها که با دوزهای متمرکز از مواد فعال پر شده اند، می توانند تعدادی از مشکلات از لکه های تیره گرفته تا چین و چروک را کاهش دهند.

حتی اگر مشکل خاصی نداشته باشید، باز هم بهتر است صبح از یک سرم آنتی‌اکسیدان استفاده کنید تا از پوست در برابر تهاجمات روزانه محافظت کنید. در حالی که "گزینه های بی حد و حصر" برای مواد تشکیل دهنده وجود دارد، اما می‌توانید برای رسیدگی به مشکلات خاص، این محصولات را تهیه کنید:

-امروزه سرم‌های مختلفی در بازار موجود است، اما سرم‌های آنتی‌اکسیدان مانند E و ویتامین C برای روز توصیه می‌شود، که فواید مختلفی را ارائه می‌کند ، برای روشن شدن پوست کدر و کاهش لکه های تیره و همچنین درمان التهابی پوست گرفته تا خنثی‌کردن آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش و آلاینده‌های محیطی.

-اسید هیالورونیک برای آب بندی و تقویت عملکرد سد پوست (لایه بالایی پوست شما) برای جلوگیری از از دست دادن رطوبت.

-رتینول، ویتامین B3، پپتیدها برای تحریک تولید کلاژن و الاستین، پروتئین‌هایی در بدن که به جلوگیری از افتادگی و خطوط پوست کمک می‌کنند.

-گوگرد کلوئیدی، نیاسینامید با کاهش التهاب، قرمزی و تحریک را آرام می کند و با اثرات ضد میکروبی خود، آکنه را بهبود می بخشد.

 

نکات مفید استفاده از سرم ها و درمان کننده ها

-بسته به نوع سرمی که استفاده می‌کنید بهتر است دو بار در روز، صبح و شب از سرم ها استفاده کنید.

-اگر نگرانی های متعددی دارید، ممکن است بخواهید از چندین سرم استفاده کنید. توصیه میشود که اول یک درمان را شروع کنید و پس از به پایان رسیدن درمان دیگری را شروع کنید تا از بروز هرگونه واکنش احتمالی محصولات باهم و تحریک جلوگیری کنید.

-برای صرفه جویی در زمان، سعی نکنید سرم را با مرطوب کننده خود مخلوط کنید این می‌تواند توانایی سرم برای جذب مؤثر را کاهش می‌دهد. "محصولات باید یک به یک اعمال شوند."

-از طرفی همه سرم ها با فرکانس یکسان استفاده نمی شوند. زیرا مواد تشکیل دهنده‌ی آنها متفاوت است. برای مثال استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها صبح‌ها بهتر است، زیرا آنها از شما محافظت بیشتری در برابر محیط می‌کنند، از طرفی بیشتر ما به اندازه کافی از ضد آفتاب استفاده نمی‌کنیم.

با این حال، برخی از مواد تشکیل دهنده زمانی که شب استفاده می‌شوند، بهترین هستند. به عنوان مثال رتینول‌ها در برابر نور خورشید پایدار نیستند و اگر در روز استفاده شوند، تجزیه می‌شوند.

-برنامه روزانه شما باید شامل سرم، ژل یا روغن صورت باشد. این فرمول های قوی حاوی مقادیر متمرکزی از مواد فعال برای هدف قرار دادن مشکلات و خنثی کردن اثرات عوامل استرس زای محیطی هستند. سرم ها یا روغنی که انتخاب می‌کنید به نگرانی‌ها و شرایط خاصی بستگی دارد که امیدوارید پیشگیری یا اصلاح کنید.

-حتماً یک محصول جدید را در یک منطقه کوچک آزمایش کنید تا ببینید که چگونه روی پوست شما و سایر محصولات روتین شما کار می کند.

- برخی از سرم ها، مانند آن هایی که حاوی اسید هستند، ممکن است در صورت ترکیب با سایر محصولات مراقبت از پوست حاوی اسید، باعث تحریک شوند.

 

نحوه استفاده از سرم پوستی

 

6- دور چشم

-مراقب خطوط اطراف چشم خود باشید تا ظاهری شاداب تر و آرام تر داشته باشید.

-برخی از مناطق نیاز به لمس آرام تری دارند. پوست اطراف چشم شما هفت برابر نازک‌تر از بقیه قسمت‌های صورت است و باید با مراقبت ویژه‌ای از آن مراقبت کنید. مراقبت از آن باعث می‌شود که دیر تر دچار سیاهی، پف، چین و چروک شود.

-محصولاتی برای دور چشم وجود دارد که به طور خاص آن را روشن می کند، استحکام را بهبود می بخشد یا چین و چروک ها را صاف می کند.

-استفاده منظم از کرم دور چشم نه تنها سلامت، ضخامت و خاصیت ارتجاعی این ناحیه ظریف را حفظ می کند، بلکه ظاهر خطوط ریز، چین و چروک، حلقه های تیره و پف را نیز کاهش می دهد.

-اگر نگرانی های خاصی دارید، مانند پرپیگمنتیشن، خشکی یا پف کردگی، بهتر است حتما موقع خرید توجه کنید زیرا پوست دور چشم کاملاً نازک و ظریف است و بیشتر از سایر نواحی به مواد تحریک‌ کننده واکنش نشان می‌دهد.

بنابراین، متخصصان پوست معمولاً کرم دور چشمی را توصیه می‌کنند که حساسیت بالقوه را در نظر بگیرد و غلظت‌های قابل تحمل‌تری از مواد فعال داشته باشد.

-برای پف زیر چشم و التهاب، کافئین، پپتیدها و اسید هیالورونیک می تواند تسکین دهنده باشد. حلقه‌های تیره می‌تواند به دلیل رگ‌های قابل مشاهده یا تغییر رنگ واقعی رایج در پوست‌های تیره‌تر باشد. به دنبال مواد روشن کننده مانند ویتامین C، اسید کوجیک و نیاسینامید باشید.

نکته: از رتینول های قوی (که می‌تواند باعث سوزش و ایجاد قرمزی می شود) و عطر دوری کنید تا از هرگونه سوزش چشم جلوگیری کنید.

استفاده از کرم دور چشم حداقل هر شب، یا دو بار در روز از دهه 20 زندگی شما ضروری است. این در مورد حفظ سلامت و ضخامت پوست پلک است. بهبود کیفیت پوست در این ناحیه در مراحل اولیه تضمین می کند که پوست پلک به راحتی شلی و ظاهر صاف خود را بعداً از دست نمی دهد.

به یاد داشته باشید هیچ چیز جادو نیست و نتایج یک شبه به دست نمی آیند. می‌توانید با انتخاب کرم دور چشم با SPF یا استفاده از کرم‌های ضد آفتاب هر روز از پوست ظریف اطراف چشم‌تان محافظت کنید.

همچنین توصیه می‌شود که هنگام بیرون رفتن از عینک آفتابی استفاده کنند تا در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش و خطوطی که می‌توانند در گوشه‌های چشم شما چروک شوند، محافظت کنند.

نحوه استفاده: حتما توضیحات روی محصول را بخوانید چون برخی از کرم های چشم فقط برای استفاده در زیر چشم طراحی شده اند.

مزایا: کرم های دور چشم برای پوست حساس اطراف چشم شما طراحی شده اند و می توانند به کاهش علائم پیری مانند چین و چروک و تغییر رنگ کمک کنند.

معایب: اگر کرم دور چشم شما وارد چشم شما شود، ممکن است باعث سوزش شود.

 

فواید کرم دور چشم

 

7- مرطوب کننده

اساسی ترین عملکرد یک مرطوب کننده آبرسانی و نرم کردن پوست است. در اصل، مرطوب کننده ها به جلوگیری از هدررفت آب از طریق لایه های بیرونی پوست کمک می کنند.
پوست به طور طبیعی با افزایش سن توانایی حفظ رطوبت را از دست می‌دهد و فعالیت‌های روزانه مانند شستشو می‌تواند آبرسان‌های طبیعی را از سطح پوست پاک کند. بنابراین هرگز نباید این مرحله را فراموش کنید، به خصوص اگر پوست شما خشک است.

آنها همچنین می توانند مکمل روغن های محافظ طبیعی و سایر سد دفاعی در پوست مانند سرامیدها باشند. این محصولی است که پزشکان استفاده از آن را در تمام طول سال برای انواع پوست توصیه می کنند. در واقع همه به مرطوب کننده نیاز دارند، اما بافت مرطوب کننده شما بسته به نوع پوست شما متفاوت است.

استفاده روزانه از مرطوب کننده ها، پوست را نرم، لطیف و محافظت می کند. مرطوب کننده نه تنها مسائل خاصی را در لایه های بالایی پوست هدف قرار می دهد و آنها را درمان می کند، بلکه حمایت لازم را از سد چربی طبیعی پوست نیز فراهم می کند.

یک سد قوی و سالم پوست را قادر می سازد تا رطوبت را بهتر حفظ کند و محرک های خارجی را دفع کند. به یاد داشته باشید، حتی پوست های چرب نیز نیاز به رطوبت و آبرسانی دارند!

زمان استفاده از مرطوب کننده

اکثر متخصصان توصیه می کنند که بهترین زمان برای استفاده از مرطوب کننده زمانی است که پوست هنوز مرطوب است، بنابراین هر چه زودتر از سرم و محصول درمانی خود استفاده کنید، زودتر می توانید رطوبت مورد نیاز خود را با مرطوب کننده خود حفظ کنید.

نحوه انتخاب یک مرطوب کننده

-کرم مرطوب کننده و ضد پیری را پیدا کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد. برای حفظ سلامت پوست و اطمینان از عملکرد صحیح سد در برابر عوامل خارجی که ممکن است به پوست شما آسیب برسانند.

نکات مهم

-پوست خود را به تعداد دفعات مورد نیاز مرطوب کنید.

-حتماً مرطوب کننده را با دست های تمیز بمالید اگر از دست های کثیف استفاده می کنید، ممکن است کثیفی و حتی باکتری را به مرطوب کننده خود اضافه کنید.

مزایا: مرطوب کردن منظم می تواند با محافظت از سد پوست شما از لک و سایر مشکلات پوستی جلوگیری کند.

معایب: استفاده از مرطوب کننده های خیلی سنگین بدون پاکسازی مناسب ممکن است منجر به ایجاد میلیا (برجستگی های سفید کوچک) روی پوست شما شود.

 

8- استفاده از ضد آفتاب

با ضد آفتاب از پوست خود محافظت کنید!

کرم ضد آفتاب، دست پایین، مهم‌ترین محصول مراقبت از پوست است. و به عنوان بخشی از روتین پوستی شما در طول سال از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده مداوم و روزانه از ضد آفتاب به جلوگیری از ایجاد خطوط و چین و چروک، عیوب بافتی و تغییر در ظاهر منافذ در طول زمان کمک می کند.

مهم‌تر از آن، استفاده روزانه از کرم‌های ضد آفتاب می‌تواند به پیشگیری از تشکیل برخی سرطان‌های پوست کمک کند.» برای سهولت به خاطر سپردن، کارشناسان توصیه می کنند از مرطوب کننده روزانه با SPF داخلی حداقل 30 استفاده کنید.

بحث‌های زیادی در مورد اینکه کدام کرم‌های ضد آفتاب برای پوست شما بهترین و ایمن‌تر هستند وجود دارد. بطور کلی از لحاظ فرمولاسین دو نوع وجود دارد:

-شیمیایی
-فیزیکی

شیمیایی

ترکیبات شیمیایی مانند اکسی بنزون و اکتینوکسات که برای مقابله با آسیب اشعه ماوراء بنفش به پوست شما جذب می شوند.
مزایا: سبک، استفاده آسان و شفاف بر روی پوست.

معایب: در افرادی که پوست حساسی دارند می تواند باعث تحریک و ایجاد واکنش شود.
برخی از مواد تشکیل دهنده مانند اکسی بنزون نگرانی های سلامتی را ایجاد کرده اند و در پایگاه داده آرایشی عمیق پوست گروه کاری محیطی دارای رتبه "خطر بالا" هستند.

فیزیکی

مواد فیزیکی، مانند دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی، که روی پوست شما قرار می گیرند تا اشعه ماوراء بنفش را به بدن شما منحرف کنند یا از ورود آن جلوگیری کنند.

مزایا: خطر بسیار کمی برای تحریک یا نگرانی های سلامتی.

معایب: اغلب یک رنگ سفید یا خاکستری روی پوست باقی می گذارد، به خصوص در افرادی که رنگ پوست تیره تر دارند.

نکات رعایتی:

- استفاده از ضد آفتاب‌هایی که حاوی ترکیبی از اجزای مسدودکننده فیزیکی و شیمیایی هستند، تایید شده هستند. اینها از هر دو اشعه UVA و UVB محافظت می کنند و معمولاً هیچ گونه باقیمانده قابل مشاهده ایجاد نمی کنند.

-این قانون را در نظر بگیرید: «30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب از ضد آفتاب استفاده کنید و حداقل هر دو ساعت یک بار آن را تمدید کنید. ضدآفتاب های شیمیایی باید مستقیماً روی پوست تمیز استفاده شوند، در حالی که ضدآفتاب های فیزیکی را می توان در آخرین روتین مراقبت از پوست، اما قبل از آرایش استفاده کرد. حدود 2 انگشت ضد آفتاب برای پوشاندن صورت و نواحی در معرض بدن شما مناسب است.

-هرگز از محصولات مراقبت از پوست روی آن استفاده نکنید، زیرا این کار می تواند ضد آفتاب را رقیق کند.

-حتماً هر 2 ساعت یکبار در حالی که زیر نور آفتاب می گذرانید، ضد آفتاب را به صورت و بدن خود دوباره بمالید.

مزایا و معایب استفاده از ضد آفتاب:

مزایا: استفاده از کرم ضد آفتاب همراه با رعایت سایر اقدامات احتیاطی مانند پوشیدن کلاه و قرار گرفتن در سایه می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست کمک کند.

معایب: برخی از ضدآفتاب ها ممکن است باعث واکنش های پوستی شوند، بنابراین مهم است که قبل از استفاده روی بدن، آن را در یک منطقه کوچک آزمایش کنید.

9-پاکسازی پوست بصورت تخصصی

هیچ چیز جای مشاوره ی با یک متخصص زیبایی دارای مجوز را نمی گیرد. پاکسازی بصورت تخصصی باید توسط افراد آموزش دیده و یا پزشک در این زمینه انجام گیرد تا هیچ آسیبی به پوست شما نرسد.

به علاوه غیر از داشتن روتین پوست در خانه باید درمان های حرفه ای سفارشی برای بالا بردن سلامت پوست خود در نظر بگیرید. زیرا افراد حرفه‌ای در این زمینه ، تکنیک‌ها و محصولات حرفه‌ای را با مهارت‌های فنی خود ترکیب می‌کنند تا نتایج بهتری را ارائه دهند.

این درمان‌ها را می‌توان با توجه به نوع پوست و نگرانی‌های خاص شما سفارشی کرد و اثرات آن‌ها را می‌توان به راحتی با برنامه روزانه، شبانه و هفتگی‌حفظ کرد.

مراحل درمان و مراقبت پوست در این روش:

ارزیابی: متخصص زیبایی نگرانی های پوستی و روتین مراقبت از پوست شما را ارزیابی می‌کند.

پاکسازی: از بین بردن آرایش و تجمع سطحی.

تجزیه و تحلیل پوست: متخصص زیبایی پوست شما را بررسی می کند، اغلب با استفاده از بزرگنمایی، وضعیت فعلی پوست شما را شناسایی می کند.

بخار دادن: بخار برای نرم کردن  منافذ گرفته و کمک به استخراج در صورت نیاز قرار داده شده است.

لایه برداری: استفاده از یک لایه بردار قوی حرفه ای، مانند لایه برداری AHA یا BHA، برای حذف سلول های مرده پوست.

استخراج: در صورت نیاز، بصورت حرفه ای برای پاکسازی جوش های سر سیاه و سر سفید انجام می شود.

ماساژ صورت: ماساژ ملایم اما کامل برای شل کردن عضلات صورت و کمک به پوست برای جذب محصولات بیشتر.

ماسک زدن: یک یا چند ماسک صورت متناسب با نوع پوست و نگرانی شما اعمال می شود.

استفاده از تونر، سرم، مرطوب کننده، مراقبت از چشم و SPF برای حالت دادن و محافظت از پوست.

 

پاکسازی پوست

 

نکات مهم هنگام استفاده از محصولات مراقبت پوستی:

-آیا می دانید اگر کرم را قبل از سرم بمالید، دومی به پوست نفوذ نمی کند؟ و اینکه استفاده از ضد آفتاب روی آرایش درست نیست؟

-از اسکراب هایی که پوست گردوی خرد شده یا مواد ساینده دارند اجتناب کنید.

-استفاده از لایه بردار یکبار در هفته لازم است.

-از ماسک مخصوص خود استفاده کنید.

-ماساژ دادن اصولی پوست به بهبود بافت پوست و کند کردن روند پیری کمک زیادی می‌کند.

 

10-نوشیدن آب

برای داشتن پوستی شاداب، آبرسانی با آب را شروع کنید. شاید به نظر بسیار ساده باشد اما باید بدانید که به طرز عجیبی به پوست شما ظاهر و احساس فوق العاده می دهد.

نوشیدن آب کافی بسیار مهم است: رطوبت را حفظ می کند، تحویل مواد مغذی را افزایش می دهد، کلاژن را تقویت می کند و در برابر مشکلات رایج پوست محافظت می کند. هیچ کرم گران قیمتی نمی‌تواند با مزایای آن برابری کند. بنابراین، آب را به عنوان عادت روزانه خود برای رسیدن به پوستی سالم و درخشان بپذیرید.

اینکه گفته می‌شود به مقدار لازم و یاد آب بنوشید به این معنی نیست که پشت سر هم و حتی زمانی که اصلا نیاز به آب ندارید، بنوشید.

برای مثال اگر ورزشکار هستید باید میزان آب مصرفی شما بیشتراز یک فرد معمولی یا زمانی که ورزش نمی‌کنید باشد.

همچنین فرد باید با توجه به میزان فعالیت خود آب بنوشد و میزان آب مصرفی هرد با فرد دیگر تفاوت دارد.

می‌توانید اینگونه شروع کنید:

-آبرسانی قبل از غذا: 30 دقیقه قبل از غذا یک لیوان آب بنوشید. نه تنها به هضم غذا کمک می کند بلکه به کنترل اشتها نیز کمک می کند.

-بعد از تمرین، می‌توانید مایعاتی مانند آب، آب نارگیل و... با مشورت مربی خود مصرف کنید.

 

11-رژیم غذایی مناسب

نوشیدن مقدار زیادی آب و خوردن میوه ها و سبزیجات تازه مفید است. سبزیجات و میوه ها دارای مقدار زیادی آب و ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن و پوست هستند. آنها همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که از سلول ها و پوشش های سلولی ما در برابر آسیب اشعه و رادیکال های آزاد محافظت می کنند. این شامل سلول های پوست ما نیز می شود.

آبرسانی باخوراکی های مفید: از یک میان وعده آبرسان مانند میوه های غنی از آب (مانند هندوانه یا خیار) برای تکمیل آب مصرفی خود لذت ببرید.

دمنوش چای گیاهی: چای بابونه یا نعناع را انتخاب کنید که به دلیل خواص تسکین دهنده و کمک به هیدراتاسیون کلی آنها شناخته شده است.

-قرار دادن آبمیو و انواع دمنوش های مفید در برنامه روزانه خود

-از مصرف بیش از حد کافئین و الکل خودداری کنید. در عوض، برای حفظ آبرسانی و به حداقل رساندن اثرات کم آبی، با آب جایگزین کنید.

-به یاد داشته باشید، دستیابی به پوستی درخشان و سالم مستلزم یک رویکرد جامع است. این شامل رژیم غذایی سرشار از میوه ها و آنتی اکسیدان ها، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش از طریق کرم ضد آفتاب، روتین مراقبت از پوست، اولویت خواب با کیفیت، ورزش منظم، مدیریت استرس و بهداشت خوب است. همراه با هیدراتاسیون مناسب و معاینات متخصص پوست، این رژیم جامع پوستی درخشان و سالم را تضمین می کند.

-رژیم غذایی و ورزش ذهن، بدن و پوست شما را بهبود می بخشد. همه ما این جمله را شنیده‌ایم که «تو همان چیزی هستی که می‌خوری».
از بسیاری جهات درست است. آنچه که وارد بدن ما میشود باید دوباره راهی پیدا کند. بدن ما به این شکل طراحی شده است. هنگامی که ما غذای سالم می خوریم، روی بدن و پوست ما ظاهر می شود.

-درست مانند یک رژیم غذایی ناسالم، غذاهای سرشار از چربی، کربوهیدرات های تصفیه شده، غذاهای فرآوری شده و سدیم در افزایش وزن و چهره ای کمتر از ایده آل ظاهر می شوند.

-همچنین باید بخش سالمی از چربی های خوب مصرف کنیم. چربی خوب به ایجاد عایق و کمک به تنظیم دمای شما کمک می کند. چربی به حفظ سلامت پوست کمک می کند، بنابراین مطمئن شوید که غذاهای چرب مانند آووکادو و زیتون و اسیدهای چرب امگا 3 را از ماهی، آجیل و روغن زیتون دریافت می کنید.

-رژیم های غذایی سرشار از فیبر نیز خوب هستند. حبوباتی مانند عدس به خوبی از بدن عبور می کنند و تمام زباله ها را با خود می برند. آنها فاقد چربی هستند و به پاکسازی پوست و توقف تورم کمک می کنند.

-اگر غذاهای مضر زیادی بخورید، پوست شما آن را منعکس خواهد کرد. منافذ مسدود شده، لکه‌ها، جوش‌ها، نفخ و حتی رنگ پریدگی یا خاکستری شما را ناسالم نشان می‌دهد. پوست شما می تواند خشک شود، چرب، پف کرده و بسیار پیرتر از آنچه است به نظر برسد.

-مصرف بیش از حد الکل همچنین می تواند باعث پیری زودرس پوست، ایجاد لک، کدر شدن پوست و خشکی آن شود. اگر سیگار می کشید، این یکی از بدترین کارهایی است که می توانید با پوست خود انجام دهید.

باید این را بدانید که پوست ما نمایی از سلامت بدن ماست و اگر پوست سالمی داریم می‌توان گفت تقریبا بدن سالمی داریم و برعکس اگر پوست ما دچار مشکلات جدی است باید سریعا علت آن را اول در بدن خود بیابیم و سپس به سراغ روتین پوستی و رژیم غذایی برویم.

برای داشتن پوستی سالم فقط رعایت بهداشت مهم نیست بلکه باید تمامی اقداماتی که گفت شد را رعایت کرد تا به سالم ترین درجه از پوست خود برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *